et1961
Berichten: 365
|
De realiteit is dat de meeste merken maar net winst maken, als ze geen passie voor de sport zouden hebben zouden ze er gelijk mee stoppen.
Daar geloof ik helemaal geen fluit van! Neem bv. een willekeurige kite, deze worden vrijwel allemaal in Azië gefabriceerd. Bij voorkeur dus lage loon landen. De fabricage kosten van een kite zijn een schijntje vergeleken met de prijs die wij (in Europa) er in de winkel voor betalen. Een mooi voorbeeld wat mijn vermoeden onderbouwt is de Chinese kite producent Pansh. Zij produceren close foil kites en verkopen die direct van de fabriek. Een 18m Pansh A15 koop je incl. verzendkosten voor ca. 350 euro! Zij gebruiken vergelijkbare materialen en de afwerking is vergelijkbaar met de topmerken als Flysurfer en Ozone. Deze merken maken misschien wel gebruik van hetzelfde naaiatelier als Pansh Deze "topmerken" vragen echter voor een vergelijkbare kite ruim 2000 euro!! Enig idee waar dat aan ligt en wie uiteindelijk al die centen in zijn broekzak stopt? Kom niet met een verhaal dat de hele ontwikkeling van deze kites zoveel geld kosten en dat, dat doorberekent wordt naar de consument. 1x maal een goed concept, en vervolgens elk jaar een ander kleurtje en wat kleine aanpassingen kost echt niet zoveel hoor! Nu even terug naar de nieuwe bar van North. Tuurlijk kost het geld om een dergelijke innovatieve bar te ontwikkelen en te testen alvorens deze op de markt aangeboden wordt. Echter dat deze bar 649 euro moet kosten is ronduit belachelijk! Aan materiaalkosten en productiekosten, kost deze bar nog geen 50 euro om hem te fabriceren! Leg mij maar eens uit waarom dat ding voor de consument zo gruwelijk duur is en wie er uiteindelijk met al die centen in zijn broekzak loopt....
|
|
|
tammie
Geen avatar
Berichten: 22
|
De realiteit is dat de meeste merken maar net winst maken, als ze geen passie voor de sport zouden hebben zouden ze er gelijk mee stoppen.
Daar geloof ik helemaal geen fluit van! Neem bv. een willekeurige kite, deze worden vrijwel allemaal in Azië gefabriceerd. Bij voorkeur dus lage loon landen. De fabricage kosten van een kite zijn een schijntje vergeleken met de prijs die wij (in Europa) er in de winkel voor betalen. Een mooi voorbeeld wat mijn vermoeden onderbouwt is de Chinese kite producent Pansh. Zij produceren close foil kites en verkopen die direct van de fabriek. Een 18m Pansh A15 koop je incl. verzendkosten voor ca. 350 euro! Zij gebruiken vergelijkbare materialen en de afwerking is vergelijkbaar met de topmerken als Flysurfer en Ozone. Deze merken maken misschien wel gebruik van hetzelfde naaiatelier als Pansh Deze "topmerken" vragen echter voor een vergelijkbare kite ruim 2000 euro!! Enig idee waar dat aan ligt en wie uiteindelijk al die centen in zijn broekzak stopt? Kom niet met een verhaal dat de hele ontwikkeling van deze kites zoveel geld kosten en dat, dat doorberekent wordt naar de consument. 1x maal een goed concept, en vervolgens elk jaar een ander kleurtje en wat kleine aanpassingen kost echt niet zoveel hoor! Nu even terug naar de nieuwe bar van North. Tuurlijk kost het geld om een dergelijke innovatieve bar te ontwikkelen en te testen alvorens deze op de markt aangeboden wordt. Echter dat deze bar 649 euro moet kosten is ronduit belachelijk! Aan materiaalkosten en productiekosten, kost deze bar nog geen 50 euro om hem te fabriceren! Leg mij maar eens uit waarom dat ding voor de consument zo gruwelijk duur is en wie er uiteindelijk met al die centen in zijn broekzak loopt.... Lekker boeien, dan koop je hem toch niet....
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
@tammie, als domme consument, had ik geen andere opmerking van jou verwacht.....
En voor de volledigheid; nee, ik was niet van plan om hem te kopen. Als je voor 188 euro een SPLINTERNIEUWE 2014 Cabrinha 1X bar kunt kopen dan ben je behoorlijk STOM om bijna 3,5 X zoveel uit te geven voor de North Click bar!
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Et1961 ik heb geen tijd en geen zin om hier college prijsopbouw te geven maar de bedragen, voorbeelden en de vergelijkingen die je noemt raken kant nog wal. Adviesprijzen vergelijken met overjarige dump, kom nou. Neem maar aan dat North heel veel barren moet verkopen om hier winst op te maken. Als je zo goed weet dat de mensen uit de kite industrie geen passie voor de sport hebben dan zou ik graag een korte lijst van voorbeelden van je willen zien. Naam en rugnummers svp.
borrelpraat.
\unsubscribed from this topic\
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Et1961 ik heb geen tijd en geen zin om hier college prijsopbouw te geven maar de bedragen, voorbeelden en de vergelijkingen die je noemt raken kant nog wal. Adviesprijzen vergelijken met overjarige dump, kom nou. Neem maar aan dat North heel veel barren moet verkopen om hier winst op te maken. Als je zo goed weet dat de mensen uit de kite industrie geen passie voor de sport hebben dan zou ik graag een korte lijst van voorbeelden van je willen zien. Naam en rugnummers svp.
borrelpraat.
\unsubscribed from this topic\
Jammer, geen zin om antwoorden op mijn vragen te geven... Misschien dat je mijn post #76 niet volledig of verkeerd gelezen hebt, Ik vergelijk in deze post namelijk geen adviesprijzen met overjarige dump!! Vermoedelijk refereer je naar mijn post#78, daar geef ik -alleen maar- aan dat je voor ruim 1/3 van de prijs van de North Click bar een perfecte en minstens zo functionele bar kunt kopen. En tuurlijk zullen er lieden zijn die denken dat een 2017 bar of kite veel beter is dan het model van het jaar daarvoor. Dat doet de commercie ons als consument nou eenmaal graag geloven. Maar geloof mij maar, dat zit voornamelijk tussen je oren.....
|
|
|
barry
Berichten: 361
|
Er wordt zoveel wint gemaakt dat regelmatig bedrijven over de kop gaan. een pansh 18m2 kost ook gewoon dik 1000 euro kite only en tuurlijk kan je ook prima met overjarig spul varen maar als we jou theorie volgen hadden we allemaal een twee lijner gehad.
|
|
|
et1961
Berichten: 365
|
Barry, tuurlijk gaan er bedrijven over de kop, dat is in elke branch het geval. Dus echt niet specifiek voor de kite business.
Winst maken is prima en ook noodzakelijk om een gezond bedrijf te zijn en te blijven. Innovaties zijn prima en ook in de relatief jonge kitesport, noodzakelijk om de sport toegankelijk en veilig(er) te maken. Ik juich innovaties alleen maar toe! Ben er ook van overtuigd dat de kitesport nog niet uitontwikkeld is.
Ik kan het alleen niet plaatsen waarom er zulke absurde bedragen gehanteerd worden voor kite gear. Er moet toch iemand behoorlijk aan verdienen?
Wat betreft de Pansh, ik heb zowel voor mijn 15m als 18m ca. 353 euro betaald. Dus voor de 1000 euro die jij noemt, koop je er niet eentje maar 3! Ik weet dat het een 50% korting actie betrof, maar zelfs voor dit bedrag wordt er nog aan verdiend! Kan me namelijk niet voorstellen dat deze kites onder de kostprijs verkocht worden...
|
|
|
flatlander
Geen avatar
Berichten: 3
|
Pansh (om maar een merk te noemen) doet zelf niets aan ontwikkeling maar kopieert een bestaand ontwerp. Die hebben dus als enige kosten de fabricage en materialen.
De grote merken hebben R&D kosten van hier tot Tokio, om nog maar te zwijgen van marketing en sponsoring kosten.
De cijfers zijn gewoon hard: er vallen (zoals Barry zegt) merken om of er moet geld bij (Wainman, Best). Als er al winst wordt gemaakt, is dat minimaal en komt dat waarschijnlijk mede door kruisverstuiving van het "merk" naar hoge marge of hoog volume producten zoals kleding of trapeze/harness (Brunotti). Opmerkingen als "Daar geloof ik helemaal geen fluit van!" doen daar niets aan af. Ook levert Pansh rechtstreeks en bij de (dure) verkoopadviesprijs van de A-merken zit ook een stuk marge voor de winkelier. Terecht of onterecht, het verklaart al gauw 35% prijsverschil.
Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat een vernieuwend product zo de grond in wordt geboord hier zonder dat iemand het ooit vast heeft gehouden. De beste stuurlui staan natuurlijk weer aan wal, en je kan denken dat jij het niets zal vinden, maar feit blijft dat trim op stuurlijnen nieuw is in de markt, en dat North in het algemeen kwalitatief deugdelijke spullen levert en zeer waarschijnlijk dit uitvoerig getest heeft. Ik snap die negativiteit niet. Kritisch prima, maar dat negatieve en ronduit aanvallende, onbegrijpelijk.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Heren! Dit topic gaat over de North Click bar. Nu reageert de barontwerper (o.a.) van een bekend Canadees kitemerk hier, het Chinese Pansh wordt erbij gehaald, Wainman en Best komen voorbij, en er is een nieuw forumlid welke gelijk de kwalteit van North aanprijst????? Blijf on-topic a.u.b.!
|
|
|
kitenomad
Geen avatar
Berichten: 5
|
Rudo heeft gewoon een punt.. In het kort zegt hij Innoveren brengt de sport vooruit.. Vroegah dachten we ook.. trimmen??? je blaast gewoon je 2 lijner op en remt alles op je boardje af.. Toen kwam er trim (4lijners).. toen kwam er nog meer trim.. en nu wordt deze trim verplaatst naar de stuurlijnen..
Daar waar eerst stoere mannen over het water stuiterende en je enige redding soms een flinke bud-slam was om af te remmen, is inmiddels de sport voor bijna iedereen toegankelijk. Zeg jij maar dat innoveren geen functie heeft.
Ik heb eigenlijk niet begrijpen. Mensen zijn geobsedeerd door problemen die niet eens bestaat. Alsof ze bang waren voor innovaties. Het enige wat te overwegen in deze bar is het zand probleem, als je het mij vraagt!
|
|
|
Dobbelsteen
Geen avatar
Berichten: 296
|
En er is dan nog niemand die al lang genoeg heeft kunnen testen om te zeggen dat er uberhaupt een probleem is met zand. Maar ja, zo is de mensheid zeker? Overal op klagen
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
En er is dan nog niemand die al lang genoeg heeft kunnen testen om te zeggen dat er uberhaupt een probleem is met zand. Maar ja, zo is de mensheid zeker? Overal op klagen Het tegendeel is net zo waar. Zijn maar zat mensen die iets de hemel in prijzen zonder dat het zich nog heeft kunnen bewijzen. Blind kuddegedrag is dat. Beetje kritisch zijn als er voor de zoveelste keer een revolutie wordt aangekondigd kan zeker geen kwaad. Verandering is niet hetzelfde als innovatie, en problemen oplossen aan de ene kant creëert ook weer nieuwe problemen in de regel. Het echte testen zal komende tijd door de consument gedaan worden.
|
|
|
Frank82
Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
|
Ik ben voor innovatie en zaken als een plastic midenbarstuk waardoor je powerlijne niet slijt of een pu mantel om je depower koord zie ik als goede innovaties. De clamcleat boven de bar is ook goed, met een elastiek in het depowerkoord zodat ie niet bungelt is ook een goede innovatie.
Een depower systeem wat veel meer handelingen nodig heeft dan ff aan een touwtje trekken met mechaniekjes zie ik als een perfect voorbeeld van KISS (keep it simple stupid).
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
Er zijn mensen die een Ferrari of een Maserati of een Bugatti Veyron kopen waarmee je ook 130km/u op de Nederlandse autosnelweg kan rijden. Dat gaat met een DAF 55 ook (zelfs in achteruit). Dus voor dat soort volk bestaat deze coole bar. Mogelijk gaan die mensen ook nooit de zee op want dan kun je de bar niet zien.
|
|
|
|
|
|
Kitemenn
Berichten: 189
|
Ohw mis de HULK toch wel hoor...maja over dat onderhoud heb je niet precies hetzelfde met de Cabrinha en al die barren met een plastic tube door de bar ipv losse touwen??
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Nee, alle andere tubes zit een depowerkoord strak in de PU zodat er geen zand bij kan komen en zoals Cabrinha het heeft loopt er naast het depowerkoord nog een elastische safetylijn naast in een eigen gat.
North heeft geen elastiek er doorheen lopen waar geen spanning op staat maar de belastte powerlijn, daarom moet je extra opletten op slijtage daar want als die breekt hang je nog maar aan 1 powerlijn en vaak knappen er door de schokbelasting ook de andere lijnen af als dat gebeurt.
Als bij andere merken de elastische safetylijn versleten is vliegt alleen je kite weg in het geval je de safety trekt, niet tijdens normaal gebruik zoals bij de clickbar kan gebeuren als je de lijn de de plastic buis niet vaak genoeg controleert. Maargoed, regelmatig je materiaal controleren zou een standaard routine moeten zijn in de ideale wereld.
|
|
|