- eerder naar toe varen/redden alleen als je jezelf niet in gevaar brengt.
Gelukkig weet ik wat ik doe na 20 jaar kiten. Voordat ik weg ben gegaan met Mark afgesproken om oogje in het zeil te houden.
- waarom geen KNRM gebeld?
KNRM moet uit Wijdenes komen en eerst vrijwilligers oproepen. Ik was in 1 minuut bij deze meneer aanwezig. Dan kan ik sneller meer voor hem betekenen dan dat de boot aanwezig is. Denkende aan buiten bewustzijn kon ik zijn hoofd boven water houden en naar de kant slepen, eventuele lijnen van zijn lichaam af snijden of alles loskoppelen en hem meenemen. Bij echte problemen(wat lastig te zien is natuurlijk) kon Mark bellen.
- waarom heeft de meneer niet na enige tijd zijn kite opgerold (self rescue)?
Meneer zei eerst dat hij dit kon. Bleek niet te kunnen. Onkunde en kou. Wie traint er namelijk wel minimaal 5x per jaar (gepland) een self rescue? Te weinig mensen. Zeker op het binnenwater.
- waarom met aflandige wind kiten (voorbij de punt)?
Goede vraag. Het antwoord is best simpel. Men denkt, binnenwater, ik kan overal staan. Ik kom er wel. Ik heb een 17m kite. Plus, mensen kunnen vaak niet uitrekenen waar ze ongeveer heen varen. Oftewel, ik vaar heeeeerlijk het open water op, want ik heb alle ruimte. Vervolgens moeten ze terug en zien ze dat ze nooit zo scherp terug kunnen komen. Noem het onervarenheid.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd op Schellinkhout.
Wij proberen al onze cursisten dit mee te geven. Zeker als ze zelf gaan kiten na de lessen is het van groot belang dat ze met meer dan alleen zichzelf bezig kunnen zijn. Echter, het blijft altijd voor iedereen lastig om in het begin overal op te kunnen anticiperen. Denk aan je eerste keer de snelweg op na je laatste rijles. Doodeng, toch?! Nu denk je er niet eens meer bij na waar je koppeling zit en weet je hoeveel ruimte je nodig hebt. Same story als met kiten.
Laten we elkaar altijd blijven helpen. Kun je het niet zelf? Vraag het een instructeur te doen. Ik verkies liever iemand te helpen, dan dat ik NEE zeg omdat ik iemand leer kitesurfen. Zo denkt ons team er hetzelfde over.
Tot snel iedereen weer op ons mooie Schellinkhout
.