Kiters uit Rotterdam , meld je!

Wouter

Berichten: 603
Antwoord #18050 Juni 11, 2009, 22:00:26
edit2Rapporteer  
En volgens de Hogeschool Rotterdam zit ik morgen de hele dag op school. YES Sad

He Ouwe..... daar moeten we medelijden mee hebben???? Zit daar de hele dag tussen allemaal mooi vrouwvolk. Barry zit nog steeds te denken om zich in te schrijven voor jouw opleiding heb ik vernomen.....  schater

Hij zal wel niet zo veel studeren  InLove
richard

Berichten: 381
Antwoord #18051 Juni 11, 2009, 22:01:17
edit2Rapporteer  
Soooo, ik heb zo'n ENORM engeltje op m'n schouder gehad (en een zware kerel die aan mijn harnas ging hangen)

Toch naar playa gegaan was helemaal 3x niks. Veel sinussen maar zelfs met een lang board moest je wachten op een vlaag(je).

..en toen..kwam dat enorme zwarte gat overgetrokken en begon het ineens stevig te waaien. Kwartierje top gevaren en ineens waren die vlagen er. Ik dacht nu moet ik er toch er af (en iedereen).

Wordt ik met de kite op 12 !! zo uit het water geplukt en op het strand gezet door een vlaag. Zo bumpte ik tot 3x toe totdat ik net dicht genoeg bij een gast was om uit m'n longen te schreeuwen dat ie aan mijn harnas moest hangen.

Ik ben niet bang ingesteld maar dit had erg fout af kunnen lopen. Moest gelijk denken aan Kaptein (rip.

Weer respect voor moedertje natuur gekregen. Undecided

Oranje Ozone kite kwam nog langs m'n oren zeilen rechtstreeks de duinpan in. Denk dat ie nog wel een paar dagen zoet is met gaatjes plakken.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #18052 Juni 11, 2009, 22:07:08
edit2Rapporteer  
Dan heb je inderdaad geluk gehad.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #18053 Juni 11, 2009, 22:10:06
edit2Rapporteer  
daar kom je dan nog goed weg kerel!!

Ben ook erg blij dat ik even omkeek en zag dat die zwarte wolk ineens erg dichtbij was, had mijn 11m net aan de kant gelegt en nog geen 3 minuten later barste het los.

Weet iemand al iets over het andere topic dat loopt, over een eventueel ongeluk op  Brouwersdam
hans

Berichten: 283
Antwoord #18054 Juni 11, 2009, 22:12:57
edit2Rapporteer  
toch te laat uit het water gegaan, i.p.v. een kwartietje top varen loser
en zeker met 8 mei nog in je achterhoofd
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18055 Juni 11, 2009, 22:15:00
edit2Rapporteer  
richard, je zal het nu wel weten, NOOIT in dit soort situaties de kite op 12! Zodra het verdacht is, vermijd de 12uur stand. Hou de kite laag, in de richting waar de ruimte is.
Ik ben onwijs blij voor je dat het allemaal goed is gegaan. Zo zie je maar, ruimte is je vriend.
Op de brouwersdam was het wel hommeles lees ik net.
EnJoy

Berichten: 25
Antwoord #18056 Juni 11, 2009, 22:31:34
edit2Rapporteer  
Sjeee Richard, das heftig en gelukkig stond er naast dat engeltje op je schouder ook nog eentje op het strand.

Ben zelf nog nooit met veel meer dan 25 knopen op het water geweest (ben het voorlopig ook niet van plan) maar dit soort situaties roept zeker sinds 8 mei zoveel vragen bij me op. Ik probeer me voor te stellen wat er gebeurd op zon moment, hoe dat kan en hoe je het kan stoppen maar kan me er wsl door gebrek aan ervaring gewoon niets bij voorstellen. De veiligheidssystemen zijn goed in de oortjes geknoopt maar waarom worden die niet altijd gebruikt en wat gebeurd er in zulke wind als je ze gebruikt?

Heeft depoweren door je bar los te gooien op het moment dat de wind je grijpt geen enkele kans meer omdat de wind er al volop in zit? Hoe ver kan je worden meegenomen in een seconde en hoelang heb je dus de tijd om na te denken hoe te handelen? Waarom gebruik je op zon moment je QR niet, is dat omdat je gewoon de tijd niet hebt om na te denken/te handelen, ben je perplex, of doe je dat weloverwogen, en dan waarom? En wat kan er gebeuren als je je chickenloop QR't en wat als je je kite volledig laat gaan?

Hoop dat iemand met (positief afgelopen) ervaring deze vragen kan beantwoorden...
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #18057 Juni 11, 2009, 22:41:06
edit2Rapporteer  
tja die vragen heb ik ook, maar wat ik denk is dat het gewoon te snel gaat. Je wordt ineens meegetrokken, dan heb je al 1a2 seconden verlies omdat je het nog niet beseft. Dan moet je nog realiseren wat er gebeurd en handelen, in 1 keer al je safety's handelen. Ik denk dat je zeker 4 a 5 seconden nodig hebt om dit in te schakelen allemaal, en dat dat al snel is.

Het beste middel is voorkomen en dat doe je door alle voorspellingen goed te checken voor je het water op gaat, en word het donker en zie je de bui aankomen dan tijdig het water verlaten, en je medekiters waarschuwen en helpen.
EnJoy

Berichten: 25
Antwoord #18058 Juni 11, 2009, 22:48:02
edit2Rapporteer  
Ben ik het helemaal mee eens, en ik ben ook zeker niet van plan mezelf of anderen (voorzover ik het kan voorkomen) in zon situatie te laten belanden. Ik kan me echter voorstellen dat degene die hier wel in zijn belandt dezelfde woorden hebben uitgesproken en, hopelijk getracht na te leven, en toch ging het mis en blijven bij mij de vraagtekens (hoewel ik ze grotendeels voor mezelf ook heb beantwoord met gewoon te weinig tijd om te denken/handelen).
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18059 Juni 11, 2009, 22:48:14
edit2Rapporteer  
- Bar los, hangt erg van de kite af en of je een stopper gebruikt. Bij dit soort omstandigheden zet je de stopper hooooog.
- Als je je QR trekt hoort je kite nog aan een leash te zitten, deze zit dan op een frontline, of een stuurlijn, zodat de kite "flagt", sommige kites hebben een bridle dat in een flag-stand kan staan.
- QR trek je of heel snel, of niet want dan pleur je naar beneden. en wees bereid om de tweede trap (lostrekken leash) te doen.
- Een losse kite is weliswaar heel link voor anderen, maar denk aan je eigen ass.
- Als je vliegt, probeer vlak voor je de grond/water gaat raken je bar los te laten en je QR te trekken. Het moet maar in je opkomen...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18060 Juni 11, 2009, 22:49:36
edit2Rapporteer  
- Bar los, hangt erg van de kite af en of je een stopper gebruikt. Bij dit soort omstandigheden zet je de stopper hooooog.
- Als je je QR trekt hoort je kite nog aan een leash te zitten, deze zit dan op een frontline, of een stuurlijn, zodat de kite "flagt", sommige kites hebben een bridle dat in een flag-stand kan staan.
- QR trek je of heel snel, of niet want dan pleur je naar beneden. en wees bereid om de tweede trap (lostrekken leash) te doen.
- Een losse kite is weliswaar heel link voor anderen, maar denk aan je eigen ass.
- Als je vliegt, probeer vlak voor je de grond/water gaat raken je bar los te laten en je QR te trekken. Het moet maar in je opkomen...

zie je iemand gaan, roep dan zo hard je kan "RELEASE"

fk quote en edit icoontje lijken teveel op elkaar  Angry
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #18061 Juni 11, 2009, 22:53:23
edit2Rapporteer  
het is toch een situatie die ik, en ik denk iedereen hier, niemand toewenst want man wat zal je een bruine vlek in je wetsuitje krijgen. Helaas zal het echt nog wel mensen gaan overkomen, maar hopelijk niet veel.

Weet iemand al meer over Brouwersdam? Ik heb zitten zoeken op p2000 meldingen maar word er niet veel wijzer van.
Leon aero2
Gast
Antwoord #18062 Juni 11, 2009, 22:54:01
edit2Rapporteer  
Ben ook even naar playa geweest, in de hoop nog eventjes misschien te kunnen varen. Ik kwam precies aan toen de bui op komst was.

Je kon het al van verre aan zien komen. Het was dus vrij voorspelbaar dat ie los zou gaan.  En tja wie het water dan "niet" afgaat loopt een heel groot risico er dan afgeblazen te worden met alle gevolgen van dien.

Je kite op 12 uur zetten is niet echt een optie dan! Wordt je ongecontroleerd gelift en verlies je alle controle uiteindelijk want je denkt niet meer aan je safety trekken.
Laag houden die kite dus, mocht er dan onverhoopt veel wind komen te staan wordt je wel meegesleurd, maar kan je je safety nog gecontroleerd trekken!

Ga op een normale dag gewoon is oefenen wat een safety doet! En hoe hem te gebruiken.







richard

Berichten: 381
Antwoord #18063 Juni 11, 2009, 22:54:12
edit2Rapporteer  
@enjoy: Sid heeft gelijk. Er is gewoon geen tijd om na te denken. Het gebeurt ineens.

Toen ik merkte dat ik speelbal van de wind was geworden ben ik wel met m'n rechterhand op zoek gegaan naar die QR maar alles ging zo snel. Het is dat ik langs die kerel bumpte en hij me hoorde anders had ik er zeker een ruk aan gegeven. Kite loslaten leek me zo ongeveer het slechtste idee, maar zoals ik al zei; het gebeurt in een paar seconden.

Beste advies is wat Hans, Rudo en Sid al gaven. Bij donkere wolken op tijd van het water af.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #18064 Juni 11, 2009, 22:54:24
edit2Rapporteer  
kom net van strand af was lekker uitwaaien met m'n stuntkite. Er waren twee kiters die niets voorelkaar kregen omdat er niet genoeg wind was. Je kon de zwarte wanden vanaf Noordwijk zien hoe ze over, wat ik dan dacht, HvH trokken. Echt bizar hier ging de wind niet boven de 15kn en iets zuidelijker heb je bijna 40kn.

@Richard: je hebt een engeltje bij je gehad, gelukkig man. Les geleerd: als je iets in de verte aan ziet komen, van het water af en niet te lang wachten
richard

Berichten: 381
Antwoord #18065 Juni 11, 2009, 22:57:32
edit2Rapporteer  
@sid: bruine vlek er gelukkig uit gekregen met ossegal.. Roll Eyes
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #18066 Juni 11, 2009, 23:08:48
edit2Rapporteer  
@sid: bruine vlek er gelukkig uit gekregen met ossegal.. Roll Eyes

Hahaha ja ossegal is prima spul, en anders heb je nog Cilit Bang, en het vuil is weg Wink.

Maar serieus, blij dat het goed afgelopen is.
EnJoy

Berichten: 25
Antwoord #18067 Juni 11, 2009, 23:10:00
edit2Rapporteer  
Thanks guys, vermoeden bevestigd, geen tijd om te handelen dus neem tijd om weg te wezen.

@Richard, is potverdorie je derde engeltje vanavond die ossegal ;-)

@Rudo (weer helemaal ok en klaar voor de wind hoop ik?)
Heb een kahoona 9.5 (zit geen stop op maar bar gaat wel zo hoog dat ik er met harde wind amper bij kan) en warroo 7m beiden 09, enige ervaring?
Is wsl heel normaal als je kite flagt maar wat doetie dan precies?
En waarom als je nog boven het water bent (en je er aan denkt idd...) bar los en QR pas als je vlak boven water bent en niet gelijk?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18068 Juni 11, 2009, 23:29:48
edit2Rapporteer  
in de lucht? ik zou de bar gebruiken om de landing te controleren, dus niet los want dan ga je hard naar beneden, een beetje van je af doen kan wel, afhankelijk van de hoogte.
Niet dat ik dit ooit heb mee hoeven maken.
De Best release systemen zijn non standard geloof ik, iets met Oh shit handels, er zijn mensen die dat beter kunnen vertellen dan ik.

knietje gaat redelijk, net de avond 4 daagse (4x5km) voltooid zonder noemenswaardige pijn.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18069 Juni 11, 2009, 23:50:38
edit2Rapporteer  
Kite loslaten leek me zo ongeveer het slechtste idee, maar zoals ik al zei; het gebeurt in een paar seconden.

Ik weet niet wat voor kite je hebt, maar normaal als je je safety trekt hoort het gewoon over en uit te zijn met de kracht in je kite. Ook in 40kn wind!

Het enige moment dat het niet verstandig is om je safety te trekken is wanneer je in de lucht hangt. Zodra je dan weer enigszins op de grond bent METEEN je saftey trekken.

Iedereen die nog niet weet hoe zn safety werkt en wat er dan gebeurd, gewoon trekken dat ding de eerstvolgende keer met 3-4bft!! hoef je ook niet meer bang te zijn voor wat er gebeurd de keer dat je hem wel nodig hebt zoals in Richard zijn geval.


Ik kan echt zoo boos worden om al die kiters die maar lekker doorvaren bij een naderende donkere lucht en die ook nog eens niet weten hoe hun kite reageerd als bij het trekken vd safety. Wanneer leren ze het nou eens!
lucia73

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #18070 Juni 12, 2009, 01:41:24
edit2Rapporteer  
hallo,
ben nieuw..hier en als kitesurfers:)al berichtje geplaatst voor vrouwelijk kitesurfers...wie gaat aanstande we? zat of zondag? ik heb geen auto en helaas nog geen kite...dus..ik moet mee rijden:D en alles huuren.
help help help...ik kan niet alleen...anders vlieg ik naar England:D
ciao!!
P.S .aan wie wil mij kite surfen lessen geven ik kan italiaans of Spaans lessen geven;)ehehheheh
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18071 Juni 12, 2009, 07:39:31
edit2Rapporteer  
vandaag = cancelled.
werk ze.
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #18072 Juni 12, 2009, 08:14:59
edit2Rapporteer  
Richard ik heb in het verleden ook in zo'n situatie gezeten.
Maar volgens mij is het heel erg belangrijk om niet in paniek te raken, heb je je kite op 12 uur als je opgepakt wordt door de wind laat hem daar dan op tot je de grond weer raakt. Zodra je over de grond wordt getrokken stuur je kite rustig naar beneden en release dan. Doe je het als je kite op 12 uur staat en het werkt net niet goed en je kite valt naar beneden en pakt dan net weer wind dan krijg je zo'n optater en das niet goed voor je gewrichten.
Maar het allerbelangrijkste in zo'n moment is niet in paniek raken en je controle over je kite bewaren.

Zelf was ik gisteravond ook nog ff op de sluf maar die bui zag je 30 min van te voren al dus ik ben ook van mening dat je te lang doorgevaren hebt. Maar zag ook op de slufter iemand die te lang doorvaarde. Jammer want ga liever 5 min te vroeg van het water dan 5 min te laat.

Zo en nu maar hopen dat het vanmiddag nog wat word.
richard

Berichten: 381
Antwoord #18073 Juni 12, 2009, 08:18:07
edit2Rapporteer  
@lucia, mi espanol ya es bastante bien pero aparte de eso no creo qua a ver nada de viento este fin de semana. Te tendras que esperar hasta jueves cuando habra por lo menos 14 nudos.

Yep, wordt niks vandaag.

@evan: met kite loslaten bedoelde ik bar loslaten. Safety is altijd goed en had ik bijna aan getrokken. Trouwens wel iets waar ze in lessen wel eens aandacht aan kunnen geven. Drie jaar geleden was dat iig geen onderdeel van de les, doel was zo snel mogelijk varen....(wat iedereen wil, maar instructeurs dienen te zorgen dat mensen de kite kennen).



snakeroel

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #18074 Juni 12, 2009, 08:56:42
edit2Rapporteer  
@ richard. Als ik je verhaal zo lees had je al een aantal kansen gehad om je safety te gebruiken maar ik blijf lezen dat je BIJNA aan je safety had getrokken. Hoezo bijna wanneer trek je dan aan safety? als je al tegen een obstakel aan ligt?
Mensen die safety zit er op om te gebruiken doe het dan ook.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.