Nijlpaard.
Berichten: 104
|
Dit is wel vreemd! zelf ook nooit gehad/gezien. Dus de kite is gevallen op het water door een 'mislukte' sprong. En wanneer de kite op het water is draait de kite als het ware om waardoor de stuurlijnen tussen de powerlijnen terecht komt...?
|
|
|
manofglass
Berichten: 151
|
Klopt aan de kite ligt t niet. ..vandaag met 2 verschillende kites gelukt
|
|
|
Nijlpaard.
Berichten: 104
|
Misschien je kite niet hard genoeg opgepompt? misschien had je toevallig een barmeter op je pomp zoja, op hoeveel bar stond ie dan?
Anders zou ik het ook niet weten..
|
|
|
So_Surreal
Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
|
Ik heb het ook een keer gehad toen ik redelijk ver viel en mijn kite eigenlijk al wel stil stond, net boven het water. Lijnen waren inderdaad slap, windvlaag en tada
|
|
|
DM2008
Berichten: 913
|
Onder je kite door gesprongen, die vervolgens voorover uit de lucht valt (fronttube=zwaarder), en doordraait: voila!
Z'n kite is dan niet onbestuurbaar, kan gewoon weer de lucht in. Wel meteen naar de kant varen om de lijnen uit elkaar te halen aangezien je anders overmatige slijtage krijgt.
|
|
|
manofglass
Berichten: 151
|
Ga de bevindingen alvast doorgegeven bedankt
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
je hoeft niet naar de kant. je kan ook je cl van je trapeze losmaken en met bar en al door je Y stuk van je stuurlijnen halen.
Dit lukt alleen als je Y splitsing laag zit (a la slingshot) en je moet wel even kijken of hij onder of bovenlangs moet...
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
Berichten: 3902
|
je hoeft niet naar de kant. je kan ook je cl van je trapeze losmaken en met bar en al door je Y stuk van je stuurlijnen halen.
Dit lukt alleen als je Y splitsing laag zit (a la slingshot) en je moet wel even kijken of hij onder of bovenlangs moet...
Kleine korrektie: je bedoeld de powerlijnen en dit is iets wat je echt niet bij veel en/of vlagerige wind kan doen (zekerheidshalve EERST de depowerlijn maximaal depoweren) En dit is niet iets voor beginners!
|
|
|
feddomw
Gast
|
Als het gebeurt zoals je zegt, dus kite ligt op LE op het water en klapt dan door, dan is zo goed als zeker OOK de kite niet hard genoeg opgepompt.
Dit eventueel los van user-error.
Slechts een keer doorgedraaid/inverted betekent inderdaad meestal weer relaunchen en snel naar de kant. Wel goed opletten, bij het doorklappen wil soms een lijn aan een wingtip o.i.d. blijven hangen wat tot een loopende kite kan leiden.
|
|
|
manofglass
Berichten: 151
|
Kite begon in een van de gevallen inderdaad te loopen....wordt je niet vrolijk van eerder insturen bij het landen?
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
man of glass hoezo is een kite niet meer bestuurbaar als de voorlijnen en de stuurlijnen gekruist zijn? Dat is echt onzin! Je depower werkt slechter maar sturen gaat nog redelijk Even opnieuw herstarten en dan terug naar de kant. Oplossing: Zorg dat ten alle tijden je voorlijnen strak staan en je kite krijgt geen eigen leven. Ga je dus op je muil en lig je te dicht bij je kite. zwem dan zo snel mogelijk naar achter om weer de voorlijnen op spanning te krijgen.
|
|
|
manofglass
Berichten: 151
|
Heb t zelf nog nooit gehad..maar mn maat dus wel kan niet beoordelen of de kite beztuurbaar is...maar wanneer de kite begint te loopen in elk geval niet meer ga m ff informeren. ..volgende keer kijken of met de tips beter gaat
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
Kleine korrektie: je bedoeld de powerlijnen en dit is iets wat je echt niet bij veel en/of vlagerige wind kan doen (zekerheidshalve EERST de depowerlijn maximaal depoweren) Ja powerlijnen bedoelde ik idd... Kite is nog bestuurbaar zolang alles mooi symetrisch verkeerd zit. Ik heb ook wel eens gehad dat de kite zelf dubbelgeklapt was en binnenstebuiten zat. Ik had nog 4m^2 over… Nog redelijk bestuurbaar maar fijn is anders. Zoals hierboven gezegd is…Probeer altijd spanning op je lijnen te houden en leer van je fouten.
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
Heb t zelf nog nooit gehad..maar mn maat dus wel kan niet beoordelen of de kite beztuurbaar is...maar wanneer de kite begint te loopen in elk geval niet meer ga m ff informeren. ..volgende keer kijken of met de tips beter gaat
Kite die begint te loopen is absoluut geen resultaat van gedraaide voorlijnen / stuurlijnen. een bridle om de tip of lijn over de tip zal dat wel zijn geweest.
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
In de golven kun je dat gemakkelijk meemaken dat de kite door zijn lijnen draait: gewoon pech hebben met een golf bij aanlandige wind. Dan gewoon starten en naar de kant kiten met de kite zo stil mogelijk te houden want je lijnen slijten door de wrijving. Op het strand gewoon landen en dan 2 lijntjes losmaken en terug starten.
|
|
|
ErikFanatic
Berichten: 459
|
Zelf in het begin ook wel last van gehad. Vaak door wanneer ik na een spong onder de kite door ging en deze idd voorover naar beneden komt dwarrelen. Dan ben je wel blij dat je een 4-lijns kite hebt want in geval van een 5e lijn trekt deze je kite doormidden.
Beter voorkomen dan genezen, tijdens het springen eerder die kite terug sturen! Vanaf het moment dat je in de sprong weer begint te zakken vind ik altijd een prima hulp om die timing te leren.
|
|
|
rdeheld
Berichten: 426
|
Ook wel een paar keer gehad in . Ik had een paar keer dat ie een Inverted was, daar kan je ook nog mee varen maar is niet aan te bevelen ook niet voor je kite, Daarna leerde ik om hem dan weer in het water te dumpen , stukje met de wind mee zwemmen en dan draait ie soms weer goed , soms wel met power lijn stuurlijn/ powerlijn gekruisd maar daar kan je verder prima mee naar voorzichtig naar de kant varen
|
|
|
manofglass
Berichten: 151
|
allen bedankt voor de feedback!
|
|
|
magic ed
Geen avatar
Berichten: 381
|
je hoeft niet naar de kant. je kan ook je cl van je trapeze losmaken en met bar en al door je Y stuk van je stuurlijnen halen.
Dit lukt alleen als je Y splitsing laag zit (a la slingshot) en je moet wel even kijken of hij onder of bovenlangs moet...
Doe dit ajb niet! Gewoon naar de kant gaan en daar rustig herstellen. Op het water de bar door je lijnen halen is echt levensgevaarlijk (uit eigen stommiteit/ervaring).
|
|
|
|
Dobbelsteen
Geen avatar
Berichten: 296
|
Je moet maar net een windstootje krijgen of dat je de touwen niet in 1x mooi er doorheen krijgt en zo fout begint te doen met de touwen. Als je het al vaak gedaan hebt, dat je uit routine weet hoe de touwen precies moeten, dan zou ik zeggen probeer maar. Maar als je nog goed moet nadenken hoe je het precies moet draaien, zou ik zeggen dat je beter naar de kant gaat. Want je zou wel eens net omgekeerd durven denken of de touwen niet in een vlotte beweging er doorheen krijgen waardoor je goed moet kijken wat je precies al gedaan hebt en zo ook fouten begaat.
|
|
|
Bbtw
Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
|
Dat wordt een linke boel voor de meeste denk ik. Heb het zelf ook al eens gehad. Gewoon relaunchen en naar de kant bodydraggen of varen.
|
|
|
hangtime
Geen avatar
Berichten: 150
|
Op het land heb ik dit vrijwel elke sessie. (mountainboard) Gebeurt meestal op zeer vlagerige dagen, waarbij de windstoten 2x of hoger liggen dan de windsnelheid. Bijna altijd gebeurt het na een sprong. De harde windvlaag neemt je mee, als je landt, valt de spanning voor een groot deel uit de kite. In het binnenland kun je vaak de pech hebben, na een windvlaag een dood moment te hebben... dan kun je hem niet meer terugsturen en heb je twisted lines.. Aan zee komt het bijna nooit voor, denk dat dit het nadeel is van het binnenland.
Ik gebruik de methode uit het youtube filmpje dan ook.
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
Wanneer de kite gerold wordt door een golf kun je dat ook hebben. Gewoon terug starten en met gekruiste lijnen (zonder al teveel sturen om wrijving te vermijden) naar strand varen en daar landen. Lijnen losmaken en terug vastknopen.
|
|
|