Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Door het schuren van de lijnen langs elkaar en de ongelijke kracht op de stuurlijnen krimp diegene waar gemiddeld de minste kracht op staat omdat er vuil tussen de vezels kruipt.
Knoop ze aan een paal vast een geef een paar flinke rukken aan de kortste en je hebt grote kans dat je ze weer exact even lang getrokken krijgt.
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
Thnx! Zal het eens proberen...maar heb er een hard hoofd in want de powerlijnen zijn wel netjes evenlang als de korte stuurlijn. Lijkt alsof de rode is uitgerekt.
|
|
|
|
djeverest
Berichten: 34
|
10cm verschil na 6 maanden gebruik is wel heel veel. Heb je de leaderlines bij de bar al gecontroleerd en gecheckt of de knopen van L en R nog met elkaar overeen komen?
|
|
|
feddomw
Gast
|
10cm verschil na 6 maanden gebruik is wel heel veel. Heb je de leaderlines bij de bar al gecontroleerd en gecheckt of de knopen van L en R nog met elkaar overeen komen?
Ik dacht daar ook aan inderdaad. Ik weet niet hoe dat bij F-One zit precies, maar het is natuurlijk mogelijk dat het een knoopje omhoog schuift of zo.
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
Berichten: 3902
|
... idd extreem verschil voor 6maanden.En alleen vuil kan de andere 3 lijnen niet in 6maanden zo gelijk laten krimpen. Het is eerder rek van de linker stuurlijn. Hoe sterk het ook klinkt; Misschien is de kwaliteit van de (rode) stuurlijn een 'maandagochtend' rol en iets lichtere uitvoering dan de rechter stuurlijn. En een terechte vraag van de anderen... heb je mss de rode stuurlijn 1 knoop dichter bij de bar geknoopt gehad, waardoor er altijd meer spanning op heeft gestaan, zo niet, 'loop' je mss alleen maar met rechtervoet voor?
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
Er zit bij fone maar 1 knoopje op de leaderline. Daar zit dus niet het probleem Conclusie is dat 1 lijn dus echt langer is. Ik heb het nog eens nagemeten. Verschil is geen 10 maar 4 cm... Duidelijk merkbaar tijdens het varen. Zit dus niks anders op dan inkorten toch? Met het risico dat ik de andere kant over een tijdje ook moet doen. Maar hoe kan dit nou veroorzaakt zijn? Is 4cm rek normaal? 0,18% rek is niet veel maar toch vreemd dat het aan 1 kant zit. Heb de laatste sessie een uur naar 1 kant geloopt. (inderdaad rechts voor )..misschien een verklaring?
|
|
|
ica84
Geen avatar
Berichten: 300
|
onder je floaters zitten even uit mijn hoofd 3 knoopjes om je lijn op vast te zetten,
verder zou ik eerst Evan zijn idee uitproberen kan nooit kwaad als dit niet werkt kan je altijd nog je lijn inkorten.
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
nee, zit 1 knoopje...alleen op het eind Heb al getrokken... weinig effect. Kan de andere lijn nog aan mn trekhaak binden en de andere kant ook oprekken
|
|
|
/-||_( )|-|/-|
Moderator
Berichten: 3902
|
Ik heb het nog eens nagemeten. Verschil is geen 10 maar 4 cm...
Dan vertekent je foto de werkelijkheid ook behoorlijk... Duidelijk merkbaar tijdens het varen. Zit dus niks anders op dan inkorten toch? Met het risico dat ik de andere kant over een tijdje ook moet doen.
Hoeft niet in te korten. Maak eerst eens alleen de blauwe stuurlijn aan de aanhangerkoppeling/lantaarnpaal en de andere kant aan je trapeze vast. En dan met je volle gewicht naar achteren leunen en/of springen en dan je losse rode stuurlijn daarnaast vergelijken. Komt snel weer overeen... Maar hoe kan dit nou veroorzaakt zijn? Is 4cm rek normaal? 0,18% rek is niet veel maar toch vreemd dat het aan 1 kant zit. Heb de laatste sessie een uur naar 1 kant geloopt. (inderdaad rechts voor )..misschien een verklaring? 4cm zijn wel te verklaren met je loopsessie, jouw lijnen zijn niet bovengemiddelde qua treksterkte. Hangt er natuurlijk ook vanaf met welke wind je bezig bent geweest, hoeveel je weegt en hoe vlagerig de wind en de ruk daardoor aan je lijnen in je loop was. Speelt allemaal mee.
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Continu dezelfde kant op loopen kan het heel goed verklaren zelfs.
Maar rek is lijnen is heel normaal. De ene wat meer dan de ander, maar over het algemeen blijft het ruim onder een half procent. Is al heel simpel op te lossen met een extra pigtail ertussen. Gewoon een lusje knopen van een stukje lijn.
Maar ik zou eerst de suggestie van Evan proberen en de andere lijn even goed aantrekken.
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
heb de 2 keer mijn bar beter opgehangen. 1e foto vertekent dus. ga nog eens Evans methode gebruiken en er wat harder aan hangen. Anders is een extra pigtail icm loopen naar de andere kant een goede optie!
thnx for the help
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Of koop betere lijnen! Dat spul van f-one (o.a.) is de klassieke lijn met 275kg volgens mij.
Wellicht ben je toe aan wat stevigers met minder rek
|
|
|
Gewoon Ron
Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
|
Na 1 uurtje kiteloopen 1 kant op gaat je lijnecht niet van rekken, doet 'ie dat wel dan gelijk andere lijnen aanschaffen!
Ik kiteloop al jaren 1 kant op en nooit last van gehad. Onlangs nieuwe aangeschaft. daarvoor was de lijn de lijn die het minst wordt belast langer geworden! (stuurlijndus) het zegt dus niets.
Dit kwam omdat ik in de laatste stormsessie een crash maakte waarbij er enorme krachten op 1 kant kwam te staan. daarna merkte ik het direct op...in keer uitgerekt.
Wat dus vaak desastreus is, is dat je in de high end een keer wordt afgestraft door een fout en je een crash maakt waarbij je kite als een raket door het windvenster heen loopt, vaak zijn dit de momenten dat het missgaat met 1 lijn.
Ga maar na, een lijn rekt altijd in 1 keer uit en niet geleidelijk, ineens merk je het verschil en 5 minuten geleden had je nog geen last...
Als je nieuwe lijnen wilt, ik heb een goede tip voor je, stuur maar een PB.
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
Of koop betere lijnen! Dat spul van f-one (o.a.) is de klassieke lijn met 275kg volgens mij.
Wellicht ben je toe aan wat stevigers met minder rek
Ik ben een SS barretje klaar aan het maken met 20 m lijnen. Eens kijken of dat beter houdt... Heeft de lage (SS) Y spliting tov de hoge (Fone) nog enig effect?
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Of koop betere lijnen! Dat spul van f-one (o.a.) is de klassieke lijn met 275kg volgens mij.
Wellicht ben je toe aan wat stevigers met minder rek
Ik ben een SS barretje klaar aan het maken met 20 m lijnen. Eens kijken of dat beter houdt... Heeft de lage (SS) Y spliting tov de hoge (Fone) nog enig effect? Wellicht een klein beetje. De hoek van de lijnen is iets lager, dus de kite wordt minder 'geknepen' aan de bridle. Dus het stuurgedrag en depowergedrag kan iets anders zijn, en kite kan meer of minder stabiel worden. De ene kite is er gevoeliger voor dan de ander. Gewoon proberen
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
onder je floaters zitten even uit mijn hoofd 3 knoopjes om je lijn op vast te zetten,
Ik heb niet goed gekeken, je hebt toch gelijk gehad! Had niet onder de floaters gekeken. Heb de bar eens goed vastgemaakt en afgesteld. In totaal 4 knoopjes verplaatst (links was 3 knoopjes te lang, rechts 1 te kort). Lengte klopt nu helemaal. Ben blij dat ik het hier gepost heb anders had de lijn ingekort en dan was ik heel wat langer bezig geweest. thnx allemaal btw. iemand ervaring met een ss bar op een bandit (voordat ik er geld aan uit geef)
|
|
|
kite2fly
Berichten: 234
|
Geen ervaring mee maar (uit mijn hoofd dus misschien corrigeren anderen mij) je gaat dan van double frontline safety naar single frontline safety en de v split zal ook op een andere hoogte zitten wat de kite een net wat andere vorm kan geven en dus een iets ander karakter. Daarnaast zit de clamcleat volgens mij op SS onder de bar wat ik persoonlijk niet prettig vind maar misschien jij wel. Waarom zou je een andere bar willen? Als het om je lijnen gaat kun je ook gewoon andere lijnen nemen.
|
|
|
daantjes
Geen avatar
Berichten: 306
|
Geen ervaring mee maar (uit mijn hoofd dus misschien corrigeren anderen mij) je gaat dan van double frontline safety naar single frontline safety en de v split zal ook op een andere hoogte zitten wat de kite een net wat andere vorm kan geven en dus een iets ander karakter. Daarnaast zit de clamcleat volgens mij op SS onder de bar wat ik persoonlijk niet prettig vind maar misschien jij wel. Waarom zou je een andere bar willen? Als het om je lijnen gaat kun je ook gewoon andere lijnen nemen.
Ik wil een set met 20 meter lijnen voor erbij. De vraag gaat dus specifiek of de lage split van de SS het vlieggedrag van de bandit negatief beïnvloed. als dit zo is ga ik niet investeren om de SS comp stick te repareren.. Over de safety en clamcleat maak ik me geen zorgen. single line vind ik veiliger en clamcleat van SS is ok.
|
|
|
kite2fly
Berichten: 234
|
Dat weet ik niet maar je kunt ook overwegen om 20m + 4m extensions bij Evan te bestellen.
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Wat weleens vergeten wordt is dat een hogere Y-splitsing een indirecter gevoel veroorzaakt tijdens sturen. Het meest directe blijft geen Y splitsing (twee frontlijnen vanaf clamcleat/depower lijn). Kortom, een Y-splitsing is een compromis. Vaak omwille een beter Safety systeem. Inderdaad een mooie manier om je lijnlengte te checken!
|
|
|
geloof68
Berichten: 2096
|
Zou het geen luiheid zijn om zo je lijnen uit te rijden?
|
|
|
peter.
Berichten: 1145
|
denk dat dit Rotterdam is:) daar mag je alles wat op de grond is houden…….
|
|
|