Vanuit de NKV is er al gedurende vele jaren een flinke inzet geweest om ook in deze provincie ( met nota bene de meeste wateroevers van heel Nederland! ) kitesurflocaties te creëren.
Zoals je misschien hebt mee gekregen is er nu voor Lelystad een positieve ontwikkeling. Waarbij uitdrukkelijke dank voor de jongens van de stichting Hoekipadijk. ( geef ze ff een like op hun facebookpagina
)
Dat, buiten de kitesurfwereld, niet iedereen meteen blij is met deze ontwikkeling moge duidelijk zijn.Het is dan ook van groot belang dat er vanuit een overkoepelende organisatie goed wordt waargenomen welke ontwikkelingen er op dit gebied zijn en dan ook progressief op te treden. Dit zijn verantwoordelijkheden die je niet bij een plaatselijke vereniging / organisatie moet , mag neerleggen. Dit is materie die , zoals ik het dan maar benoem, "spot-overstijgend" is.
In een bezwaarschrift van de vogel en natuurwacht Flevoland kunnen we lezen dat er met betrekking tot de nieuwe locatie in lelystad flinke bezwaren en eisen worden gesteld. Tevens is er hierbij sprake dat op voorhand "1 locatie voor de hele provincie" als maximaal haalbaar wordt geacht. Vanuit mijn activiteiten als vertegenwoordiger van de NKV / de landelijke kitesurfbelangen behartiging heb ik altijd het volgende standpunt aangehouden:
Daar waar door kitesurf activiteiten de belangen op het gebied van veiligheid en/of natuurwaarden aantoonbaar / pragmatisch geschaad worden moeten we het water niet eens op willen. Daar waar dit echter zonder aantoonbare negatieve effecten mogelijk is moet het kitesurfen gewoon mogelijk zijn. Ik heb dan ook ( op persoonlijke titel) met betrekking tot het bezwaarschrift van de Vogel en Natuurwacht Flevoland de volgende reactie verstuurd:
aan: XXXXXXX ( voorzitter Vogel- en Natuurwacht Almere)
van: T. Rotmans
betreft: bezwaarschrift Kitesurfen provincie Flevoland
geachte heer, mevrouw,
Polarisatie:
uit Wikipedia: Polarisatie is het veroorzaken van een conflict of het versterken van tegenstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen.
Je hoeft maar heel even een blik in het verleden te werpen om te moeten concluderen dat polarisatie eigenlijk altijd leid tot grote ellende voor alle betrokkenen. Met polarisatie komen verschillende standpunten alleen maar verder uit elkaar te liggen. Vaak verliest men de oorspronkelijke doelstellingen uit het oog en richt men zich alleen nog maar op het nieuwe doel, regelmatig gekoppeld aan een persoonlijke positie of eigen toekomstperspectief.
Het afgelopen decennium heb ik mij mogen “bemoeien” met de diverse ontwikkelingen in de kitesurfsport. Deze jongste tak van de watersport is als een razende gegroeid en deze groei zal naar mijn verwachting, helemaal gezien de “Olympische potentie” , zich ook in de toekomst voortzetten.
Nederland is een landje wat beschikt over veel water. We zien op en rond dat water heel veel belanghebbenden, ieder met een eigen interesse c.q. doelstelling . Uiteenlopend van beroepsmatig , economisch gebruik tot recreatief gebruik als ook een enorme toegevoegde waarde als we het hebben over de natuurwaarden.
De enorme diversiteit in gebruik en belanghebbenden is, ondanks het gegeven dat wij over relatief veel water beschikken, al snel aanleiding tot diverse conflicten. Het moge duidelijk zijn dat het kitesurfen, de jongste tak van de watersport, als nieuwkomer met argusogen werd bekeken en vaak al snel in een negatieve sfeer werd beoordeeld. Deels door de indertijd toch vaak extreme en zelfs zeer gevaarlijke omstandigheden en deels door een stuk “onbekend maakt onbemind” werd het kitesurfen al snel aan banden gelegd en door diverse regelgeving zeer “beperkt in haar mogelijkheden” . ( opname in het Binnenvaart Politie Reglement met een algeheel verbod )
Naast de ontwikkeling op kwantitatief gebied zijn er gelukkig ook enorme ontwikkelingen op kwalitatief gebied geweest. Zo is er nu sprake van goede scholingsmogelijkheden, het materiaal heeft zich op het gebied van veiligheid enorm verbeterd en steeds meer kitesurfers zijn zich bewust van de invloed naar de omgeving door hun aanwezigheid op het water.
Om te komen tot een optimale belangenbehartiging van de kitesurfsport is er steevast gezocht naar de dialoog. Vooral op het gebied van “onbekend maakt onbemind” zijn er goede resultaten behaald. Waar in eerste instantie het kitesurfen door veel andere “belanghebbenden” sceptisch en met weerstand werd bekeken is er steeds meer sprake van wederzijdse acceptatie en zelfs versterking van elkaars doelstellingen. Ik ben er van overtuigd dat er op het gebied van “versterking van elkaars doelstellingen” nog heel veel winst valt te behalen.
Op dit moment wordt er door de overheid in Flevoland gestreefd naar invulling van een behoefte van de bevolking, de realisatie van kitesurfmogelijkheden in de provincie. Er is sprake van een goede dialoog tussen alle betrokken organisaties en belanghebbenden.
Het baart mij dan ook zorgen om de inhoud van een bezwaarschrift van de Vogel- en Natuurwacht Flevoland te moeten lezen. Met een stellingname van
[citaat] “Aan het belang van de recreatie bij een Natura 2000 gebied kan ook zonder kitesurfen voldoende invulling worden gegeven” [/citaat] , is er geen sprake van een dialoog maar streeft men naar een duidelijke polarisatie.
Vanuit de kitesurfwereld wordt er in Flevoland in relatie tot “het aanwezige water” op een zeer klein gedeelte / oppervlakte aanspraak gemaakt. Met de realisatie van 1 of meerdere locaties voor de kitesurfsport wordt de doelgroep een mogelijkheid aangeboden om samen met andere gebruikers / doelgroepen gebruik te maken van de mogelijkheden die onze provincie ons allen bied. Door gezamenlijk op zoek te gaan naar de (on)mogelijkheden en dit in een dialoog te doen,ontstaat er een uitgangspositie waarin de belangen van ALLE gebruikers op een evenwichtige en maatschappelijk gedragen ondergrond kunnen worden benaderd.
Op meerdere plaatsen in Nederland is nu inmiddels in de praktijk bewezen dat de soms zeer uiteenlopende belangen zeer goed samen kunnen gaan, sterker nog, elkaar kunnen versterken. Tevens is gebleken dat met een goed pragmatisch onderbouwd natuurbeleid het maatschappelijk draagvlak en de intrinsieke motivatie van de diverse betrokkenen voor dit natuurbeleid duidelijk wordt versterkt!
Graag nodig ik u dan ook uit voor een nader contact. Dit teneinde te komen tot een goede dialoog om de diverse (on)mogelijkheden voor alle betrokkenen nader te beschouwen c.q. te bespreken.
In afwachting van uw antwoord,
met sportieve groet,
Tom Rotmans