inverten en overtrekken X-bow

Wimt

Berichten: 2498
April 04, 2006, 01:18:31
edit2Rapporteer  
Ja, in het begin had ik er wel eens last van, nu nooit meer. En niet omdat ik een goede kiter zou zijjn.
Misschien helpt mee dat ik de toming heb aangepast, waardoor de barkracht veminderd, maar dus ook je eigen kracht vergroot, en zo dus een grotere constante spanninig op de stuurlijnen blijven.

Want inverten gebeurt alleen bij geringe stuurlijnspanning. Maar eerlijk gezegd let ik nooit meer op inverten-gevaar. De kite lekt ook nog wegens een bramenstruik, en is vaak slap, ook bij de hardste wind of rukwinden, geen last. Ik heb de laatste tijd veel gekite, maar de laatste 4 maanden geen enkele keer ge-invert.

 
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #1 April 04, 2006, 01:20:59
edit2Rapporteer  
Misschien helpt mee dat ik de toming heb aangepast, waardoor de barkracht veminderd, maar dus ook je eigen kracht vergroot, en zo dus een grotere constante spanninig op de stuurlijnen blijven.

leg eens uit wim, ik snap hem niet

 
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #2 April 04, 2006, 01:53:44
edit2Rapporteer  
Misschien helpt mee dat ik de toming heb aangepast, waardoor de barkracht veminderd, maar dus ook je eigen kracht vergroot, en zo dus een grotere constante spanninig op de stuurlijnen blijven.

leg eens uit wim, ik snap hem niet

 

Je bent ` sterker` met de nieuwe toming, waardoor je de stuur- lijnen beter constant onder spanning houd. Bij even geen spanning, kan het inverten optreden.
~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
Antwoord #3 April 04, 2006, 01:59:33
edit2Rapporteer  
Aantal berichten verwijderd die niets toevoegen. Mocht je twijfelen over de eerlijkheid van iemand zijn reactie / bericht, meld het dan aan de moderators. Arjan
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #4 April 05, 2006, 05:03:26
edit2Rapporteer  
ligt niet aan stuurlijn spanning of goed kunne kiten,


Wim je lult, want als je kite nog lek is van bramen struik
dan lekt je le en dat is de enigste reden aardoor je kite inverteerd

heb nu 5 maanden dagelijks met dat ding gevaren en kan je er dus wel wat van zeggen, mijn le was ook lek en heb alle fasen van le spanning meegemaakt


van strak naar jelly fish naar inverteer
TomTom
Gast
Antwoord #5 April 05, 2006, 05:36:53
edit2Rapporteer  
Wim je lult, want als je kite nog lek is van bramen struik
dan lekt je le en dat is de enigste reden aardoor je kite inverteerd

Vraag me af wie er nu lult, Wim zegt toch dat hij GEEN last heeft van inverteren!
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #6 April 05, 2006, 06:47:59
edit2Rapporteer  
wim , op deze manier boet je dan in op je depower en je '100%' depower?
o
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #7 April 05, 2006, 23:52:22
edit2Rapporteer  
Overtrekken komt uit de luchtvaart, is de instelhoek te groot, en het profiel van de vleugel niet bol genoeg, dan volgt de luchtstroom de vleugel (lees ` kite` ) niet meer, en valt het vliegtuig, kite, uit de lucht.

Gebeurde ook regelmatig bij de Halo, bij hogere windsnelheden van 25 knopen. De X-bow heeft ook een vlak profiel, en heeft er dus ook wel last van, in die zin, dat de kracht eruit gaat.
Als er nml. een winddip is, trek je autom. de bar aan. Wegens de lagere windsnelheid, volgt de lucht nog wel de kite, dus geen stall.

Neemt dan de wind toe, dan is je instelhoek nog steeds groot, je hebt je bar nog vol aangetrokken, en dan komt de kite niet echt vooruit, de l snellere luchtstroom kan de kite niet meer volgen door de hoge instelhoek. Ik ga dan een paar keer ` pompen ` met de bar, en dan komt het goed.

Een C-kite heeft minder last van dit soort stall. Als je dan nml. de bar aantrekt bij weinig wind, trek je alleen de achterste punten van de kite aan, en trek je de kite zo dus bol, en deze bolle vorm is minder gevoelig voor stall.

Een Bow kite trekt veel minder bol bij aantrekken van de bar. De instelhoek van de kite veranderd wel, wegens de katrollen aan de kite, en dit tesamen geeft dus veel meer kans op stall.

Wil je dus ook hoogtelopen met de kite, trek dan ook niet teveel aan de bar, dan kan de luchtstroom beter de kite volgen. Het gevolg is een beter rendement van de kite, en dus beter hoogtelopen.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #8 April 06, 2006, 00:21:07
edit2Rapporteer  
wim , op deze manier boet je dan in op je depower en je '100%' depower?
o

Het gaat alleen om de windvlagen, en daar moet je een geringe lijnspanning voor gebruiken.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #9 April 06, 2006, 01:34:58
edit2Rapporteer  
klopt voor een zeer groot deel

echter veel c-shaped kites zijn hier gevoeliger voor dan een crossbow, weet niet waarom maar crossbow kun je met heel veel spanning op de stuurlijnen prima varen en upwind gaan, zodra je meer wind krijgt kun je hem meer gedepowerd vliegen en schiet je razendsnel upwind.

echter bows met een meer C-sdhaped gevoel zoals switchblade en waroo zijn veel gevoeliger voor teveel stuurlijn spanning.

Maar als je gaat kijken naar freestyle/ wave c-shaped kites als fuel en rhino emn torch etc. daarvan gaat de performance heel hard achteruit als je de bar te veel aantrekt zonder dat je het als beginner zal merken. terwijl de performance van de crossbow haast niet achter uit gaat.

maar ook deze regel

2 X de luchtsnelheid langs je doek = 4 keer zoveel klracht van je kite

dan snap je wel datje je kite zo snel mogelijk moet laten vliegen om meer kracht te krijgen, echter door de bar aan te trekken krijgt je kite meer weerstand met de wind en gaat dus langzamer vliegen. Resultaat minder performance uit je kite.

Dit geld voornamelijk met underpowerde maat.
moderator-5
Global Moderator

Geen avatar

Berichten: 118
Antwoord #10 April 06, 2006, 08:12:36
edit2Rapporteer  
Als je wat wilt toevoegen over inverteren van x-bow dan kan dat, off-topic berichten verwijderd!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #11 April 06, 2006, 14:28:25
edit2Rapporteer  
Er is een punt waarbij je geen depower meer toevoegd als je de bar nog verder van je afduwd.
De lijnen gaan alleen nog slapper hangen en de kite kan te ver kantelen met als gevolg dat de wind op het doek slaat. Een stoppertje is de oplossing om te voorkomen dat de kite voorbij dit punt kan kantelen en inversies kan veroorzaken.
Je levert geen depower in, want je zit al op de max depower van de kite bij dat punt.
Met het stoppertje kan je ook de lengte van de depowerafstand voor jezelf instellen.
Simpel en éénvoudig, en je hoeft niet met de bridle te klooien.
Frederik
Gast
Antwoord #12 April 06, 2006, 18:18:27
edit2Rapporteer  
Wanneer je de kite op de juiste manier ingesteld heb je hier geen last van
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #13 April 06, 2006, 19:17:32
edit2Rapporteer  
Wanneer je de kite op de juiste manier ingesteld heb je hier geen last van


Helemaal mee eens.

Ik ben van mening dat bij de Waroo, er overbodig veel stelmogelijkheden zijn, met als gevolg dat bij verkeerde afstelling de kite te veel gedepowerd kan worden die een inversie kunnen veroorzaken in het highend bereik van de kite.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #14 April 07, 2006, 00:56:36
edit2Rapporteer  
Fer, joh hoie vaak moet ik het nog zeggen geen spanning op de depower lijn zorgt niet voor inversies

ik zet hem op de meest gedepowerde stand en laat dan de bar los en ga zo over hetr strand rennen zo kan ik varen geen probleem is echt gewoon de stijfheid van de le

de waroo overgins heeft een dunne le dus die moet je echt hard oppompen om geen inversies te krijgen, maar de waroo inverteerd al bijna niet
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #15 April 07, 2006, 01:19:30
edit2Rapporteer  
Het blijft een combinatie van verschillende factoren Tim. Je zal in de highend van de kite moeten staan, volledige depower, vlagerige wind en natuurlijk de rider die invloed heeft.
Persoonlijk heb ik nog geen inversie gehad, en heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik de Waroo kan laten inverteren. Heb er zelfs mijn best voor gedaan maar kreeg het stomweg niet voor elkaar in de setting waar ik deze in heb staan.
Vraag mij ook af hoe het mogelijk is om dat ding tijdens het varen te laten inverteren.
Ik ben wel van mening dat design wel van invloed is hierop. Dus er de één zal er wat gevoeliger voor zijn dan het andere design.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #16 April 08, 2006, 02:21:13
edit2Rapporteer  
klopt, de crossbow inverteerd waarschijnlijk het makkelijkste van bijna alle bows. Waarschijnlijk omddat dit ook een van de vlakste bow's is.

Kan je zeggen tijdens het varen was die van mij eens geinverteerd: Ik was echt zo snel mogelijk aan het varen als ik kon , zeg maar op rantje van wipe out, en ineens is der geen enkele power meer en flappert mijn kite als een blaadje in de wind. Dacht eerst lijn gebroken ofzo maar toen ik keek zag ik het pas.

Resultaat: self rescue doen.
Oorzaak: lekke le
brutus1

Berichten: 198
Antwoord #17 April 09, 2006, 17:52:43
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het ontbreken van een stopperbal de oorzaak van inverteren in de lucht bij de Waroo. Heeft iemand al eens een CB in de lucht zien inverteren? Het is mij nooit overkomen en ik heb het ook nog niet gezien.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 April 09, 2006, 18:38:26
edit2Rapporteer  
daar is de ellende mee begonnen....
sjeq de search:
http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=12447.0
brutus1

Berichten: 198
Antwoord #19 April 10, 2006, 16:59:08
edit2Rapporteer  
Kite was niet tijdens de sprong geïnverteerd maar pas nadat'ie uit de lucht was gevallen, is nogal een groot verschil. Als de kite n.l. in de lucht inverteerd ben je eerst je power kwijt en als de kite geïnverteerd is is hij direct weer flink gepowerd en word je dus als het ware afgeschoten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.