KappuhH
|
Vanaf 9 knopen varen is een illusie. Dan moet je óf een super groot board óf een Flysurfer óf een Zeeko Notus 14m Light Wind óf een Wind -X Monsoon of zoiets hebben. Beter kun je zeggen dat je vanaf een knoopje of 13 wilt varen, dan kun je het met een11 of 12 m af. Die prijs is wel redelijk netjes, alstie tenminste nieuw is.
|
|
|
hendrik
Geen avatar
|
Lectori Salutem!
Ik ben nieuw hier op het forum dus allereerst even een korte introductie. Ben 24 jaar, student/groepsbegeleider in de psychiatrie, woon in amsterdam.
Vanaf jongs af aan altijd veel aan windsurfen gedaan, maar dat begon de laatste paar jaar nogal saai te worden. Ben toen gaan snowboarden en fitnessen. Fitness is perfect, dat kan in principe altijd en overal, snowboarden is een ander verhaal...
Ik was een jaar of 18, toen ik bedacht dat ik ook wel wilde gaan kitesurfen, maarja weinig geld en geen mensen om dat mee te doen. Tot we (mijn broer en ik) een aantal weken geleden op het strand (Wijk aan Zee) te kijken naar flink wat kitesurfers op het water.
We zagen al die gasten met een chill windje de zee op gaan en voelde ons nogal lullig, op ons handoekje met een boekje er bij... zegt mijn broer in ene; 'Laten we gaan kitesurfen, ik stop toch met voetbal en heb een hobby nodig'.
omfg, dacht ik, eindelijk..!
We zijn inmiddels al flink in de weer geweest met het zoeken naar fatsoenlijke (en betaalbare!) kitesurflessen, waar we volgende week mee willen beginnen. Omdat we in Amsterdam wonen, zochten we eerst in de regio iets, maar wat blijkt, het scheelt qua prijzen nogal vergeleken met friesland en zuid-holland.
Hebben jullie misschien tips voor de regio noord-holland (of is het goedkoper om naar de afsluitdijk toe te rijden?)? We zijn van plan iko 1 en 2 te halen (mijn broer wil in de zomervakantie graag spullen huren in Frankrijk) en zouden liever niet veel meer dan 160 euro betalen. Onze voorkeur gaat uit naar lessen op het strand, omdat Wijk aan Zee prolly onze vaste kitesurfspot wordt.
Naast de tips betreffende kitesurfscholen zocht ik persoonlijk ook nog advies voor gear. Uiteraard moet ik eerst les nemen en kan ik me dan prima laten adviseren door de instructeurs, maar alvast rond kijken leek me geen overbodige luxe.
Ik ben dus een beginner, maar heb wel windsurf en snowboard ervaring (geen id. of dit uitmaakt!?). Als windsurfer vond ik het altijd fijn om iets wat overpowered het water in te gaan.
Ik ben 1.86 en weeg zo'n 75 kg. Waarschijnlijk wordt er veel op zee gevaren. Ben op zoek naar freeride gear, met zo'n groot mogelijk bereik (oef, wat is die shit duur!) Ik zat zelf aan een euro of 700 - 750 te denken. Ik heb een leuke aanbieding bij telstar gezien; Gaastra Jekyll 10m. Is dit een geschikte kite voor mij? Heb ook mijn oog laten vallen op de North Evo en de North Rebel (tevens een meter of 10). Zijn dit tevens goede beginnerkites?
Boardje zal ik ergens 2e hands (de 20e in Harderwijk bv.) op de kop proberen te tikken. Zat zelf aan 135 bij 40 te denken? Overige gear (pak/trapeze) heb ik al, of is het raadzaam een nieuwe 'heup' trapeze voor kitesurfen aan te schaffen?
Erg lang verhaal en erg veel vragen, maar zelf waardeer ik het altijd wel als iemand zich voorstelt, voordat er lukraak vragen worden afgevuurd..
Alvast bedankt voor de moeite ;P Peace,
Hendrik
|
|
|
StefanS
|
Als eerst natuurlijk les, zoals je zelf ook al aangeeft! Kite maat ligt er ook aan of je uiteindelijk meerdere kites wilt, bijv. 12m en een 7m. of dat je het houdt bij 1 maat. Verder north Rebel en north Evo zijn goede kites voor beginners!! Anders kan je ook nog aan je instructeur vragen bij je les, die weten er ook genoeg van af.
greetz
|
|
|
Reflex
Logs: 0 | 20 uur
|
Eigenlijk geef je zelf al op veel dingen antwoord en dat is top (je hebt research gedaan). Over je gear:
Koop niet ouder dan 2006 en het is raadzaam voor een Bow/sle/delta te gaan. De jeckyll is prima. Kijk ook eens voor een waroo zou ook iets zijn voor jou. Trapeze voor windsurfen is niet aan te raden daar deze niet berekend is op die krachten. Nieuwe kopen dus.
|
|
|
JB - On The Edge
Logs: 0 | 165 uur
|
Hendrik! Welkom! Als elke beginner met zo'n 1e post komt waren we erg gelukkig hier op KH.
Goed dat je les neemt en dat je je alvast op materiaal orienteert. Instructeurs zijn ook niet altijd objectief.
KIten is duur en verslavend..dus hou daar rekening mee. Ik weeg zelf ook 75 en heb lang met alleen een 11 (Waroo) gevaren. Dat kan dus prima, je moet zeker niet groter gaan (of als een kite andere maten heeft moet je kiezen tussen 10 of 12.).
Ik vaar een board van 131x40 en ook dat kan voor jou prima zijn als richtlijn. Neem vooral niet smaller, eventueel iets langer of korter kan wel.
Haal nog wel een goede trapeze (kan 2e hands voor 40 euro ofzo).
Veel succes en plezier met lessen, je gaat zeker voordeel hebben van je ervaring. Boardgevoel is erg belangrijk (hoef je nauwelijs op je board te letten, dus vooral met de kite bezig zijn) en ook je ervaring met wind is handig.
|
|
|
Morres
|
jekyll 10 is prima als enige kite voor jouw gewicht. je hebt het over 2008model denk ik bij telstar? 2009 model heeft wel betere low-end(varen met minder wind) maar maakt ook niet HEEL veel uit. Mocht je voor 2 kites gaan, weet ik nog wel een 12jekyll 2008 in zeer goede staat, kan je daarnaast nog een 8mtr zoeken.
Board is prima. Je zou paar cm korter kunnen nemen, smaller maximaal 2cm. Let er wel ff op wat voor board je koopt, wijk aan zee=choppy en kleine golven als ik het goed heb, dus neem niet een al te vlak board.
|
|
|
marving60
Logs: 0 | 5 uur
|
Hi all, Na jullie advies opgevolgd te hebben ben ik wat rond gaan neuzen op marktplaats. Nu heb ik verschillende Sle's gevonden. Graag jullie mening en advies Airrush flow 14m 2007 Royal Era 12m 2008 Cabrinha Omega 12m bj nog niet bekend. De flow is het voordeligst en het grootst wat voor mijn logge lichaam waarschijnlijk het best is? of niet ? :P Alvast: BEDANKT!!! Greetz
|
|
|
Reflex
Logs: 0 | 20 uur
|
Tussen een 14 en een 12 zit niet zo super veel wat lowend betreft. Kijk goed naar eventuele slijtage op de bridles enz waaraan je kan zien hoe een kite gebruikt (misbruikt) is. 12 kan of 14 kan maakt niet zoveel uit. Koop er dan wel later een 8 bij ofzo zodat je altijd kan kiten ook bij 25knp+
|
|
|
marving60
|
OK thanks voor je antw.
Maar kunnen jullie mij wat advies geven over de verschillen in deze kite's onderling.
De royal is de nieuwste en zit ook nog nieuw in de verpakking. Maar ik ken het merk niet en kan er niet veel van vinden (ook opt forum niet) Daar in tegen word ik niet fijn te woord gestaan door de verkoper.
De verkoper van de flow helpt mij wel goed. maar die is al een jaartje ouder en gebruikt.
Is er nog spul te krijgen van zo'n royal?
Greetz
|
|
|
Morres
|
royal was begin ff gehype, daarna NIKS meer van gehoord. Lekker laten liggen. Tja, de flow, wel leuke kite, vooral om in te stappen. Vind het depowersysteem 3xniks, het is een clamcleat die vlakbij je lichaam zit. een 14is ook wel erg groot, ondanks je 92kg, zou je ook een goede 12 kunnen kopen. Heb je veel meer plezier van.Cabrinha raak ik niet aan. Dus: mits die 14 een lekker koopje is, wachten op een betere aanbieding.
|
|
|
hendrik
Geen avatar
|
High,
Résumé;
- Als ik één kite ga varen bow/sle/delta van mtr of 10. (wil sowiezo een 08 model of nieuwer) - Boardje van rond de 135, iig. 40 breed, beetje rekening houdend met soort water (zee) - Nieuwe heuptrapeze spec. voor kitesurfen
Volgens mij niks over het hoofd gezien..
Allen bedankt voor opmerkingen, reacties, tips, etc. Was indd de Jeckyll bij telstar die ik op het oog had (2008model). Ga waarschijnlijk volgende week of de week daarop les nemen. Morgen nog even naar Harderwijk om eventueel boardje en kite te halen.. Ik zal jullie op de hoogte houden van eventuele aankopen (mocht er iemand ook maar een klein beetje geinteresseerd zijn:)
Hendrik
|
|
|
|
hendrik
Geen avatar
|
Ik ben vandaag bij Telstar geweest.. Ze hadden nog 1 Gaastra Jekyll 10m te koop. Opzich ben ik wel gecharmeerd van de kite en heb serieus overwogen hem gelijk te kopen (zelfs voordat ik kiteles heb gehad, schande!). Het ging hier echter om Kite Only; 500 euro. Als ik een bar uit 2009 erbij zou willen hebben kon ik de set kopen voor 650 euro. Ik vroeg me af of dit het overwegen waard was? Hoopte uiteraard de kite compleet met bar te kunnen kopen voor 500 euro. Kom nu dus 150 euro boven mijn geplande budget uit.. (auch) Mijn vraag; Ik heb het idee, dat die 650 euro voor de set best een goede deal is, heb ik dat juist? en alternatief is nog anderhalve maand wachten, totdat er nieuwe aanbiedingen komen ivm. de nieuwe gear van 2010 in augustus fzo. Of is het verstandig om eerst lessen (neem ze volgende week al) te nemen en gewoon verder te kijken, omdat er altijd wel nieuwe aanbiedingen komen.. Elk advies is welkom Gz, Hendrik
|
|
|
Morres
|
150voor 2009 bar is niet duur
|
|
|
KappuhH
|
Voor 650 kun je zeker iets leukers krijgen. Zou ook een 12 nemen zodat je er later een 8 ofzo bij kunt nemen. 8/12 jekyll is goeie optie. Hier kun je een 10 voor 475 vinden: http://link.marktplaats.nl/257849998 volgens mij inclusief bar.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
Voor 650 kun je zeker iets leukers krijgen. Zou ook een 12 nemen zodat je er later een 8 ofzo bij kunt nemen. 8/12 jekyll is goeie optie. Hier kun je een 10 voor 475 vinden: http://link.marktplaats.nl/257849998 volgens mij inclusief bar. mooie tip! zeker gezien je Gaastra Jekyll 12 & 8 te koop! onder je post hebt staan ;-)
|
|
|
KappuhH
|
Voor 650 kun je zeker iets leukers krijgen. Zou ook een 12 nemen zodat je er later een 8 ofzo bij kunt nemen. 8/12 jekyll is goeie optie. Hier kun je een 10 voor 475 vinden: http://link.marktplaats.nl/257849998 volgens mij inclusief bar. mooie tip! zeker gezien je Gaastra Jekyll 12 & 8 te koop! onder je post hebt staan ;-) Ow die zijn al meer dan een maand verkocht. Aangezien ik de 'signatures' op het forum uitgeschakeld heb had ik niet gezien dat die er nog stond. Dus was geen verkooppraatje van mijn kant iig. En die link van Marktplaats is ook niet van mij...
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
[/quote]Ow die zijn al meer dan een maand verkocht. Aangezien ik de 'signatures' op het forum uitgeschakeld heb had ik niet gezien dat die er nog stond. Dus was geen verkooppraatje van mijn kant iig. En die link van Marktplaats is ook niet van mij... [/quote]
mijn excuses! Ik zie dat ze nu weg zijn! mooie tip!
|
|
|
Morres
|
die marktplaats link is van lokale kiteschool hier. Is volgens mij zonder bar, maar hij kan wel met 2009bar leveren.
|
|
|
KappuhH
|
Ok, dan is het dus niet zo'n hele scherpe deal
|
|
|
Morres
|
tja, het is een digitale markt, dan moet je bieden
|
|
|
marving60
|
Zo! Bedankt voor al jullie advies! Ik ben afgelopen maandag eventjes naar vlissingen op en neer gereden. En ik heb daar mijn Best Waroo 11 gehaald. Hij ziet er nog heel net uit. Geen scheurtjes gaatjes etc etc! Misschien dat ik hem morgen (vrijdag) uit ga proberen. Probleem is alleen dat ik nog een board moet hebben Bedankt voor jullie hulp!!! anders had ik nu met een c kite uit 2004 gestaan. Greetz Marvin
|
|
|
Geronimo79
|
Veel plezier met je kite! gaat zeker lukken.
|
|
|
hendrik
Geen avatar
|
Hey, is ik weer! Inmiddels nog geen kite / board gekocht Ben me wel nog steeds aan het oriënteren. Al oriënterend over het internet ;p ben ik (naast de Jeckyll) tevens geïnteresseerd geraakt in de Rebel, Evo, Waroo, Hypertype II & Type 9 (rrd). Wat betreft de eerste 3 kan ik voldoende feedback terug vinden op het internet. Het probleem is echter dat er over de HT II en T9 van RRD vrij weinig te vinden is. Zijn dit geschikte kites om mee te beginnen..(ze zijn iig. wel stuk goedkoper!) Heb wel begrepen dat die HyperType II vrij snel vliegt, waardoor hij voor een beginner misschien wat lastig zou zijn. Misschien dat ze wel geschikt zijn voor de 'sportieve' beginner? Mochten jullie mij iets kunnen vertellen over de twee RRD vliegers, dan hoor ik het graag. Mvg, Hendrik
|
|
|