Morres
Berichten: 9427
|
Ik zie dit ook regelmatig gebeuren, op de spots waar ik kom wordt er altijd duidelijk afgewacht. Soms als er dan eens een 'outsider' is, zit ie je raar aan te kijken dat je die kite maar vasthoudt, soms zelfs geagiteerd reageren ze.
afgelopen weekend waren hier veel lui die workum waren ontvlucht(welkom in de bagger jongens), een aantal daarvan kijken je niet eens aan als ze een vlieger oplaten(niet bij mij) Vind ik toch niet zo'n goed idee. Ook maar ff voor beginners-topic posten..
|
|
|
sthijs
Geen avatar
Berichten: 105
|
juistem! vind ik dus ook, je bent samen verantwoordelijk... Je ziet het af en toe weleens gebeurden zoiets, dus gewoon goed kijken of de lijnen goed zitten als je een kite oplaat!
|
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
jees... brutus zit zelf ook wel eens op lauwersoog, en idd niet fijn die dijk.. erg goed uitkijken. Probleem is dat er ook nogal wat beginners rond lopen, waar ik me zelf eigenlijk nog wel onder moet rekenen ook al vaar ik nu aardig. Wat ik geleerd heb is hand omhoog is los laten, tenzij je echt van mening bent van niet. (wat ik ook wel eens gehad heb)
Ik blijf erbij dat je ook op lauwersoog de kite beter in het water kan starten ook al doe ik dat zelf eigenlijk ook niet (zou ik liever wel doen)
Blij dat je er zonder al te veel vleesscheuren vanaf bent gekomen, je hebt echt geluk gehad. voor het zelfde geld had je op de autoweg gelegen.. damn..
|
|
|
Garmt
Berichten: 565
|
Ben het er inderdaad helemaal mee eens. Had laatst nog een gesprek met een kiter. Hij vroeg of ik zijn kite opliet; stond met het ding in mijn handen te kijken of zijn lijnen wel goed zaten. Hij werd ongeduldig (bijna pissig) omdat ik hem nog niet omhoog gooide terwijl hij met zijn duim omhoog stond.
Ik weet niet eens meer of zijn lijnen nu goed zaten of niet, maar moraal van het verhaal was dat ik zijn kite niet loslaat voordat ik ook kan zien dat zijn lijnen goed zitten. We hadden het er even over toen zijn kite eenmaal in de lucht stond en toen was hij het er ook mee eens. Hij had er eerder nog nooit over nagedacht dat hij ook een stukje verantwoordelijkheid had voor de ander z'n veiligheid als hij een kite opliet.
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
jah.. wil et toch niet voor elkaar gekregen hebben dat iemand weg vliegt dankzij mij.. Heb et al eens met een kitemaatje gehad, dat z'n kite niet goed verbonden zat. Hij gooide z'n hand omhoog en ik dacht okaydan.. maar ik had de duim naar beneden niet gezien en had m'n bril niet op.. tjah.. miscommunicatie, en gelukkig kon die de kite direct releasen.. maar was bijna mis gegaan.. nouw.. nee dank je hoef ik niet mee te maken als het echt mis gaat. Liever 2 keer controleren en 20sec langer wachten met kiten..
|
|
|
FlyGirl
Geen avatar
Berichten: 791
|
Goed verhaal, ben het er volledig mee eens. Als je een kite voor iemand oplaat heb je ook een stukje verantwoording dat het goed gebeurt. Ik vind hetzelfde gelden voor het landen van je kite. Ben een keer bijna de kant op gevlogen omdat iemand meer op z`n vriendjes lette dan op mijn kite en deze viel vol in het windvenster. Dus idd, neem je verantwoording als je iemands kite oplaat/land.
|
|
|
-Mark-
Berichten: 451
|
helemaal met je eens, je bent tog ook mede veranwoordelijk als je een kite de lucht in gooit.
IK zeg het er altijd ff bij van ik wil wel ff kijken of me lijnen geod zijn dan weten ze dat en dan geef ik de duim omhoog werkt geod
|
|
|
flupje
Berichten: 141
|
Ik zie dat op Oostvoorne sommige lesscholen dit ook niet leren aan hun cursisten om ff een duimpje op te steken als de kite los gelaten mag worden.
|
|
|
EW-OUD
Berichten: 158
|
ook helemaal mee eens! en trouwens wel een heftig verhaal man. zouden ze die regels niet bij kitescholen geven?
zouden wel belangrijke regels wezen lijnen controleren,wachten op de sein enz. de meeste beginnerde kiters weten niet eens wat de sein is. dus dat moet duidelijk worden gemaakt vindt ik!
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Gelukkig Brutus dat het goed is afgelopen en dat je jouw ervaring ff kenbaar maakt. Het valt mij op dat kiters niet altijd hun kite aan de rand van het venster oplaten. Soms staat degene die wil gaan varen te hoog aan de wind, trekt de lijnen strak waardoor je met kite en al upwind wordt geduwd waar soms opstakels staan. FF 'n paar passen downwind is er vaak niet bij. Gisteren op Oostvoorne had ik zo'n situatie waarbij de kite met een behoorlijk snelheid laag over de grond naar het windvenster ragde en een stuurlijn net het hoofd (30 cm lager en het was z'n keel) miste van iemand die op de grond met z'n lijnen zat te pielen. Waaide daar 30++ knopen. Ik schrok er van: die kiter had niks in de gaten en die gozert op de grond ook niet.
|
|
|
GlennVegas
Gast
|
Ik geef les bij vanbellen en wij stampen het er bij de cursisten in dat ze een seintje moeten geven! Maar ook voor jezelf... als je iemand niet kent... het is voor je eigen veiligheid niet teveel gevraagt om extra erbij te zeggen even wachten tot IK een seintje geef!
Zorg altijd dat JIJ degene bent die het 100% begrijpt en dit goed communiceert met diegene die jou kite oplaat. Als ik op een spot kom waarbij ik de mensen niet ken, dan zeg ik het er toch altijd even bij als kiten die gasten 10 jaar!
Toedels.
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Soms ontkom je er niet aan om een buitenstaander te vragen, en dan ook nog in een andere taal. Mijn ervaring is dan om zelf je lijnen nog eens na te lopen, bar in precies de goede stand op het strand, de kite in de handen van de oplater zetten en 100 keer het gebaar voor doen, en er in stampen dat ze aan de voorkant blijven en nooit de lijnen vast mogen pakken. Omdat mensen toch andere dingen gaan doen omdat ze er geen zak van begrijpen zat ik al eens aan een geplastificeerd kaartje te denken met tekeningetjes van alle stappen van het oplaten aan de ene kant en het landen aan de andere kant. Het zal op een kite strand wel een beetje suf overkomen, maar op vakantie (in mijn geval Sardinië) zou het absoluut helpen. Zoals ik het zie, in Brutus zijn geval ligt de verantwoordelijkheid duidelijk bij de oplater, omdat 'ie duidelijk de indruk wekte op de hoogte te zijn van de procedures.
Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.
|
|
|
Edwardo
Geen avatar
Berichten: 264
|
Tja, het blijft een lastig iets! zeker voor mensen die er geen verstand van hebben. Ik laat hem liever op met iemand die er dus ook verstand van heeft! Laatst moesten vrienden van me een duitser helpen om z'n kite op te laten. Die knakker had mooie spulletjes en alles, dus wij dachten van nou, die gaat ervoor. Bleek met het oplaten dat hij zijn lijnen aan z'n kite had "geknoopt" dus hebben we maar toch weer z'n kite heel snel neergelegd en hem toch maar even ter verantwoording geroepen! (gewoon op een nette manier) Er liepen toch veel mensen op het strand en dat zou dus een gevaarlijke situatie worden! Gelukkig luisterde hij wel!! dussss idd ook diegene die de kite oplaat moet opletten!
|
|
|
KK
Berichten: 29
|
Natuurlijk zelf je lijnen checken/dubbelchecken. En daarnaast: als ik vraag aan iemand om mij te helpen geef ik daarbij ook altijd explicitiet aan : kite pas loslaten als ik duidelijk mijn duim omhoog gedaan heb!!!
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Wat ook wel wil helpen is gewoon alleen oplaten. Als je niet zeker bent van de deskundigheid dan gewoon alleen oplaten. Het gaat vaak mis in de situatie waarin wij denken dat iemand deskundig is maar het niet blijkt te zijn. Soms denk je ook wel is dat iemand niet deskundig is maar het wel is. Zo heb ik dat met papa's en mama's. Die staan niet in een surfpak maar kunnen donders goed kites oplaten omdat ze hun kids al jaren begeleiden.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Tip: Instrueer altijd eerst degene die je kite oplaat als je deze niet kent. Er lopen erg veel beginners rond in een wetsuit die nog geen ervaring hebben.
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
ik heb op die spot de heledag prinsheerlijk gevaren met een 14 dus nu jij weer....... echt klote dat mensen niet goed opletten bij het oplaten, iedereen zou verplicht de duim moeten gebruiken bij het oplaten! en idereeen die oplaat een bril.........
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.
100% depower bestaat niet is de marketing hype van af 2006 Elke kite die in de lucht hangt/vliegt genereerd kracht. De safety van je vlieger is een noodmiddel en soms werkt die ook niet. Zoals enkele weken geleden maar weer eens werd onderstreepd door een dodelijk ongeluk. Het verdrinken van de franse kiter onder een rebel 2007 Helaas kan je niet blindelings vertrouwen op je materiaal. We doen het wel allemaal maar alles kan stuk of een keer weigeren Je bent primair zelf verantwoordelijk voor je veiligheid. Dus ook voor het uitzoeken voor je start/landingshulp. Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos een kite in de lucht moet gooien.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
yo Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.
100% depower bestaat niet is de marketing hype van af 2006 Elke kite die in de lucht hangt/vliegt genereerd kracht. De safety van je vlieger is een noodmiddel en soms werkt die ook niet. Zoals enkele weken geleden maar weer eens werd onderstreepd door een dodelijk ongeluk. Het verdrinken van de franse kiter onder een rebel 2007 Helaas kan je niet blindelings vertrouwen op je materiaal. We doen het wel allemaal maar alles kan stuk of een keer weigeren Je bent primair zelf verantwoordelijk voor je veiligheid. Dus ook voor het uitzoeken voor je start/landingshulp. Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos een kite in de lucht moet gooien. Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok. En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was. Je hoeft het niet te geloven trouwens.
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok. En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was. Je hoeft het niet te geloven trouwens.
het gaat hier om een kite waarbij de lijnen niet goed zaten,grote kans dat je SLE/BOW ook gaat loopen... is hier en daar nog wel een topic over te vinden op kite high... spijtig genoeg... het ergste vind ik dat dit als reden word gebruikt om niet aan de safety te denken.....
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
|
yo Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.
100% depower bestaat niet is de marketing hype van af 2006 Elke kite die in de lucht hangt/vliegt genereerd kracht. De safety van je vlieger is een noodmiddel en soms werkt die ook niet. Zoals enkele weken geleden maar weer eens werd onderstreepd door een dodelijk ongeluk. Het verdrinken van de franse kiter onder een rebel 2007 Helaas kan je niet blindelings vertrouwen op je materiaal. We doen het wel allemaal maar alles kan stuk of een keer weigeren Je bent primair zelf verantwoordelijk voor je veiligheid. Dus ook voor het uitzoeken voor je start/landingshulp. Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos een kite in de lucht moet gooien. Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok. En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was. Je hoeft het niet te geloven trouwens. Nu al weer het ongeluk bij Muiderberg vergeten? Dit was dus gewoon met een bijna 100% depowerbare Waroo en heeft nu een dwwarslesie!
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Zeker niet Arjan, ik schrijf ook "waarschijnlijk". Ga nou niet zo zitten ziften met z'n allen. Ik probeer aan DIT topic toe te voegen dat het gebruik van vliegers met goede depower systemen de waarschijnlijkheid van DIT soort incidenten heel erg verminderd. Ik onderschrijf Stanleys stelling dat vliegers altijd risicos met zich meebrengen, zij het door een fout van de rider, de oplater, de fabrikant of de ontwerper. Mijn punt is dat je drastisch risico's kan verminderen door keuzes te maken met je materiaal. Ik heb ook gelezen wat Bas in Muiderberg heeft meegemaakt, dit toont aan dat je ook van een klein risico enorme schade kan oplopen.
|
|
|