kite oplaten? Ook jij verantwoordelijk!

brutus

Berichten: 214
September 11, 2007, 05:42:55
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal,

bij deze wil ik iedereen die wel eens een kite voor een ander oplaat wijzen op de verantwoordlijkheid die dit met zich meebrengt. Wellicht ten overvloede en wellicht een zeikerd in sommige ogen, maar moet dit zeker na mijn ervaring van gisteren ff kwijt.

Regel nummer 1: Wacht altijd met oplaten totdat de kiter een seintje hiervoor geeft!
Regel nummer 2: Check ook als oplater: de lijnen bij de kite. Zit er een lijn om de kite heen, zitten lijnen gekruist, klopt er iets niet etc..
Als alles safe dan pas loslaten!

Reden dat ik dit noem is het volgende verhaal:

Gisteren sta ik op de dijk bij Lauwersoog na net een korte sessie op een 9m te hebben gevaren. De 9m is eigenlijk te klein, alhoewel in de vlagen wellicht net genoeg. Ik besluit een grotere kite op te blazen. Mijn Nitro 14.
Na het oppopmen van de kite bevestig ik mijn lijnen, terwijl ik aan de ene kant de recon check, vergeet ik dit aan de andere kant te doen en denk bij mezelf oh ja ik moet nog ff mijn recon aan de andere kant checken.
Na het klaarmaken van de kite, vraag ik aan iemand om mijn kite op te laten. Geen probleem zegt de persoon. Sta ik daar op de dijk met pal aanlandige wind en veel druk in mijn kite en zonder dat ik mijn signaal heb gegeven zie ik mijn kite de lucht invliegen. #%^@#&%^& schreeuw ik uit mijn keelgat en ik stuur naar rechts om mijn kite laag te houden, maar zonder resultaat. De kite vliegt omhoog en ik schrik me een ongeluk. Nog geen seconde later wordt ik met grote snelheid de dijk overgetrokken.
Mijn leven schiet mij aan mijn ogen voorbij en ik zie aan de andere kant van de dijk het hek al op mij afkomen. Safety safety schiet er door mijn kop en in een reflex trek ik mijn safety los.
Gelukkig door de wervelwind aan de andere kant van de dijk valt mijn kite dood achter het hek en pak ik versuft mijn bar weer beet om mijn kite tegen te houden.
Naast wat bloed aan mijn voeten (tenen liggen open) en een hartslag van 240 slagen per minuut, mankeert mij gelukkig niets. Ik dacht echt even dat ik er was geweest.

Het moraal van dit verhaal:
* check zelf alle aspecten van je kite voordat je iemand vraagt je kite op te laten! Als ik mijn kite beter had gecontroleerd, was dit niet gebeurd.
* als je een kite van iemand oplaat, wacht dan totdat diegene een signaal geeft om de kite los te laten!
* kijk als oplater altijd of de lijnen goed staan en er geen lijnen in de knup zitten of iets dergelijks!
* als oplater ben je min of meer medeverantwoordelijk voor het welzijn van de kiter!

Geschrokken kwam de oplater nog even bij mij om te vragen hoe het ging en gaf aan dat hij haast had en graag het water opwilde aangezien het tij aan het keren was en daardoor niet echt aan het opletten was. Laat dit je nooit gebeuren, want voor hetzelfde geld was het minder afgelopen en wordt je je hele leven achtervolgt door schuldgevoel!




Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 September 11, 2007, 05:47:53
edit2Rapporteer  
Ik zie dit ook regelmatig gebeuren, op de spots waar ik kom wordt er altijd duidelijk afgewacht.
Soms als er dan eens een 'outsider' is, zit ie je raar aan te kijken dat je die kite maar vasthoudt, soms zelfs geagiteerd reageren ze.

afgelopen weekend waren hier veel lui die workum waren ontvlucht(welkom in de bagger jongens), een aantal daarvan kijken je niet eens aan als ze een vlieger oplaten(niet bij mij)
Vind ik toch niet zo'n goed idee.
Ook maar ff voor beginners-topic posten..
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #2 September 11, 2007, 05:49:11
edit2Rapporteer  
juistem!
vind ik dus ook, je bent samen verantwoordelijk...
Je ziet het af en toe weleens gebeurden zoiets, dus gewoon goed kijken of de lijnen goed zitten als je een kite oplaat!
HBob

Berichten: 103
Antwoord #3 September 11, 2007, 05:56:57
edit2Rapporteer  
een 9 of een 14 bij dit weer is varen, een pogin tot voor het genus book of world records
(
http://nl.youtube.com/watch?v=CE_LhbHNg2U
)  of bij een fout de trauma heli)
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 September 11, 2007, 06:06:43
edit2Rapporteer  
jees... brutus zit zelf ook wel eens op lauwersoog, en idd niet fijn die dijk.. erg goed uitkijken.
Probleem is dat er ook nogal wat beginners rond lopen, waar ik me zelf eigenlijk nog wel onder moet rekenen ook al vaar ik nu aardig. Wat ik geleerd heb is hand omhoog is los laten, tenzij je echt van mening bent van niet. (wat ik ook wel eens gehad heb)

Ik blijf erbij dat je ook op lauwersoog de kite beter in het water kan starten ook al doe ik dat zelf eigenlijk ook niet (zou ik liever wel doen)

Blij dat je er zonder al te veel vleesscheuren vanaf bent gekomen, je hebt echt geluk gehad. voor het zelfde geld had je op de autoweg gelegen.. damn..
Garmt

Berichten: 565
Antwoord #5 September 11, 2007, 06:32:51
edit2Rapporteer  
Ben het er inderdaad helemaal mee eens. Had laatst nog een gesprek met een kiter. Hij vroeg of ik zijn kite opliet; stond met het ding in mijn handen te kijken of zijn lijnen wel goed zaten. Hij werd ongeduldig (bijna pissig) omdat ik hem nog niet omhoog gooide terwijl hij met zijn duim omhoog stond.

Ik weet niet eens meer of zijn lijnen nu goed zaten of niet, maar moraal van het verhaal was dat ik zijn kite niet loslaat voordat ik ook kan zien dat zijn lijnen goed zitten. We hadden het er even over toen zijn kite eenmaal in de lucht stond en toen was hij het er ook mee eens. Hij had er eerder nog nooit over nagedacht dat hij ook een stukje verantwoordelijkheid had voor de ander z'n veiligheid als hij een kite opliet.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #6 September 11, 2007, 06:39:41
edit2Rapporteer  
jah.. wil et toch niet voor elkaar gekregen hebben dat iemand weg vliegt dankzij mij..
Heb et al eens met een kitemaatje gehad, dat z'n kite niet goed verbonden zat.
Hij gooide z'n hand omhoog en ik dacht okaydan.. maar ik had de duim naar beneden niet gezien en had m'n bril niet op.. tjah.. miscommunicatie, en gelukkig kon die de kite direct releasen.. maar was bijna mis gegaan.. nouw.. nee dank je hoef ik niet mee te maken als het echt mis gaat. Liever 2 keer controleren en 20sec langer wachten met kiten..
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #7 September 11, 2007, 11:49:39
edit2Rapporteer  
Goed verhaal, ben het er volledig mee eens.
Als je een kite voor iemand oplaat heb je ook een stukje verantwoording dat het goed gebeurt.
Ik vind hetzelfde gelden voor het landen van je kite.
Ben een keer bijna de kant op gevlogen omdat iemand meer op z`n vriendjes lette dan op mijn kite en deze viel vol in het windvenster. Dus idd, neem je verantwoording als je iemands kite oplaat/land.
-Mark-

Berichten: 451
Antwoord #8 September 11, 2007, 12:53:53
edit2Rapporteer  
helemaal met je eens, je bent tog ook mede veranwoordelijk als je een kite de lucht in gooit.

IK zeg het er altijd ff bij van ik wil wel ff kijken of me lijnen geod zijn dan weten ze dat en dan geef ik de duim omhoog werkt geod
flupje

Berichten: 141
Antwoord #9 September 11, 2007, 13:00:51
edit2Rapporteer  
Ik zie dat op Oostvoorne sommige lesscholen dit ook niet leren aan hun cursisten om ff een duimpje op te steken als de kite los gelaten mag worden.
EW-OUD

Berichten: 158
Antwoord #10 September 11, 2007, 13:02:33
edit2Rapporteer  
ook helemaal mee eens! en trouwens wel een heftig verhaal man.
zouden ze die regels niet bij kitescholen geven?

zouden wel belangrijke regels wezen lijnen controleren,wachten op de sein enz. de meeste beginnerde kiters weten niet eens wat de sein is. dus dat moet duidelijk worden gemaakt vindt ik!

chico

Berichten: 1112
Antwoord #11 September 11, 2007, 13:38:42
edit2Rapporteer  
Gelukkig Brutus dat het goed is afgelopen en dat je jouw ervaring ff kenbaar maakt. Het valt mij op dat kiters niet altijd hun kite aan de rand van het venster oplaten. Soms staat degene die wil gaan varen te hoog aan de wind, trekt de lijnen strak waardoor je met kite en al upwind wordt geduwd waar soms opstakels staan. FF 'n paar passen downwind is er vaak niet bij. Gisteren op Oostvoorne had ik zo'n situatie waarbij de kite met een behoorlijk snelheid laag over de grond naar het windvenster ragde en een stuurlijn net het hoofd (30 cm lager en het was z'n keel) miste van iemand die op de grond met z'n lijnen zat te pielen. Waaide daar 30++ knopen. Ik schrok er van: die kiter had niks in de gaten en die gozert op de grond ook niet.
GlennVegas
Gast
Antwoord #12 September 11, 2007, 13:39:17
edit2Rapporteer  
Ik geef les bij vanbellen en wij stampen het er bij de cursisten in dat ze een seintje moeten geven! Maar ook voor jezelf... als je iemand niet kent... het is voor je eigen veiligheid niet teveel gevraagt om extra erbij te zeggen even wachten tot IK een seintje geef!

Zorg altijd dat JIJ degene bent die het 100% begrijpt en dit goed communiceert met diegene die jou kite oplaat. Als ik op een spot kom waarbij ik de mensen niet ken, dan zeg ik het er toch altijd even bij als kiten die gasten 10 jaar!

Toedels.
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #13 September 11, 2007, 13:44:28
edit2Rapporteer  
Hier een paar mooie links met handsignalen, het blijkt dat veel mensen dat hier nog niet helemaal snappen:

http://www.abc-of-kitesurfing.com/info/hand-signals.asp
http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/kiteboarding-hand-signals.aspx
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 September 11, 2007, 14:01:39
edit2Rapporteer  
Soms ontkom je er niet aan om een buitenstaander te vragen, en dan ook nog in een andere taal. Mijn ervaring is dan om zelf je lijnen nog eens na te lopen, bar in precies de goede stand op het strand, de kite in de handen van de oplater zetten en 100 keer het gebaar voor doen, en er in stampen dat ze aan de voorkant blijven en nooit de lijnen vast mogen pakken. Omdat mensen toch andere dingen gaan doen omdat ze er geen zak van begrijpen zat ik al eens aan een geplastificeerd kaartje te denken met tekeningetjes van alle stappen van het oplaten aan de ene kant en het landen aan de andere kant. Het zal op een kite strand wel een beetje suf overkomen, maar op vakantie (in mijn geval Sardinië) zou het absoluut helpen.
Zoals ik het zie, in Brutus zijn geval ligt de verantwoordelijkheid duidelijk bij de oplater, omdat 'ie duidelijk de indruk wekte op de hoogte te zijn van de procedures.

Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.
Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #15 September 11, 2007, 14:08:34
edit2Rapporteer  
Tja, het blijft een lastig iets! zeker voor mensen die er geen verstand van hebben. Ik laat hem liever op met iemand die er dus ook verstand van heeft! Laatst moesten vrienden van me een duitser helpen om z'n kite op te laten. Die knakker had mooie spulletjes en alles, dus wij dachten van nou, die gaat ervoor. Bleek met het oplaten dat hij zijn lijnen aan z'n kite had "geknoopt" dus hebben we maar toch weer z'n kite heel snel neergelegd en hem toch maar even ter verantwoording geroepen! (gewoon op een nette manier) Er liepen toch veel mensen op het strand en dat zou dus een gevaarlijke situatie worden! Gelukkig luisterde hij wel!!
dussss idd ook diegene die de kite oplaat moet opletten!
KK

Berichten: 29
Antwoord #16 September 11, 2007, 14:10:52
edit2Rapporteer  
Natuurlijk zelf je lijnen checken/dubbelchecken. En daarnaast: als ik vraag aan iemand om mij te helpen geef ik daarbij ook altijd explicitiet aan ListenToMe: kite pas loslaten als ik duidelijk mijn duim omhoog gedaan heb!!!
chico

Berichten: 1112
Antwoord #17 September 11, 2007, 14:19:07
edit2Rapporteer  
Wat ook wel wil helpen is gewoon alleen oplaten. Als je niet zeker bent van de deskundigheid dan gewoon alleen oplaten. Het gaat vaak mis in de situatie waarin wij denken dat iemand deskundig is maar het niet blijkt te zijn. Soms denk je ook wel is dat iemand niet deskundig is maar het wel is. Zo heb ik dat met papa's en mama's. Die staan niet in een surfpak maar kunnen donders goed kites oplaten omdat ze hun kids al jaren begeleiden.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #18 September 11, 2007, 17:48:34
edit2Rapporteer  
Tip: Instrueer altijd eerst degene die je kite oplaat als je deze niet kent.
Er lopen erg veel beginners rond in een wetsuit die nog geen ervaring hebben.

big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #19 September 11, 2007, 18:03:05
edit2Rapporteer  
een 9 of een 14 bij dit weer is varen, een pogin tot voor het genus book of world records
( http://nl.youtube.com/watch?v=CE_LhbHNg2U ) of bij een fout de trauma heli)


ik heb op die spot de heledag prinsheerlijk gevaren met een 14  dus nu jij weer.......

echt klote dat mensen niet goed opletten bij het oplaten, iedereen zou verplicht de duim moeten gebruiken bij het oplaten! en idereeen die oplaat een bril.........
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #20 September 11, 2007, 18:11:41
edit2Rapporteer  

Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.


 ListenToMe  ListenToMe100% depower bestaat niet  ListenToMe ListenToMe
is de marketing hype van af 2006

Elke kite  die in de lucht hangt/vliegt genereerd kracht.
De safety van je vlieger is een noodmiddel en soms werkt die ook niet. ThumpDown
Zoals enkele weken geleden maar weer eens werd onderstreepd door een dodelijk ongeluk.
Het verdrinken van de franse kiter onder een rebel 2007

Helaas kan je niet blindelings vertrouwen op je materiaal.
We doen het wel allemaal maar alles kan stuk of een keer weigeren

Je bent primair zelf verantwoordelijk voor je veiligheid.
Dus ook voor het uitzoeken voor je start/landingshulp.

Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos een kite in de lucht moet gooien.





El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #21 September 11, 2007, 18:18:49
edit2Rapporteer  
yo

Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.


 ListenToMe  ListenToMe100% depower bestaat niet  ListenToMe ListenToMe
is de marketing hype van af 2006

Elke kite  die in de lucht hangt/vliegt genereerd kracht.
De safety van je vlieger is een noodmiddel en soms werkt die ook niet. ThumpDown
Zoals enkele weken geleden maar weer eens werd onderstreepd door een dodelijk ongeluk.
Het verdrinken van de franse kiter onder een rebel 2007

Helaas kan je niet blindelings vertrouwen op je materiaal.
We doen het wel allemaal maar alles kan stuk of een keer weigeren

Je bent primair zelf verantwoordelijk voor je veiligheid.
Dus ook voor het uitzoeken voor je start/landingshulp.

Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos een kite in de lucht moet gooien.

Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok.  En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was.
Je hoeft het niet te geloven trouwens.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #22 September 11, 2007, 18:25:59
edit2Rapporteer  
Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok. En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was.
Je hoeft het niet te geloven trouwens.


het gaat hier om een kite waarbij de lijnen niet goed zaten,grote kans dat je SLE/BOW ook gaat loopen... is hier en daar nog wel een topic over te vinden op kite high... spijtig genoeg...

het ergste vind ik dat dit als reden word gebruikt om niet aan de safety te denken.....
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 11, 2007, 18:27:42
edit2Rapporteer  
yo

Overigens en zeker ten overvloede: met een 100% depower kite was dit waarschijnlijk niet gebeurt.


 ListenToMe ListenToMe100% depower bestaat niet ListenToMe ListenToMe
is de marketing hype van af 2006

Elke kite die in de lucht hangt/vliegt genereerd kracht.
De safety van je vlieger is een noodmiddel en soms werkt die ook niet. ThumpDown
Zoals enkele weken geleden maar weer eens werd onderstreepd door een dodelijk ongeluk.
Het verdrinken van de franse kiter onder een rebel 2007

Helaas kan je niet blindelings vertrouwen op je materiaal.
We doen het wel allemaal maar alles kan stuk of een keer weigeren

Je bent primair zelf verantwoordelijk voor je veiligheid.
Dus ook voor het uitzoeken voor je start/landingshulp.

Maar dat wil niet zeggen dat je zomaar klakkeloos een kite in de lucht moet gooien.

Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok. En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was.
Je hoeft het niet te geloven trouwens.

Nu al weer het ongeluk bij Muiderberg vergeten? Dit was dus gewoon met een bijna 100% depowerbare Waroo en heeft nu een dwwarslesie!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #24 September 11, 2007, 18:41:20
edit2Rapporteer  
Zeker niet Arjan, ik schrijf ook "waarschijnlijk". Ga nou niet zo zitten ziften met z'n allen. Ik probeer aan DIT topic toe te voegen dat het gebruik van vliegers met goede depower systemen de waarschijnlijkheid van DIT soort incidenten heel erg verminderd.
Ik onderschrijf Stanleys stelling dat vliegers altijd risicos met zich meebrengen, zij het door een fout van de rider, de oplater, de fabrikant of de ontwerper. Mijn punt is dat je drastisch risico's kan verminderen door keuzes te maken met je materiaal.
Ik heb ook gelezen wat Bas in Muiderberg heeft meegemaakt, dit toont aan dat je ook van een klein risico enorme schade kan oplopen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.