Even een puur persoonlijke reactie dan:
Aparte kitesurf verenigingen zijn m.i. niet nodig. We hebben immers één grote vereniging ( de NKV ) met op de meeste spots wel een regiovertegenwoordiger die precies op de hoogte is van het wel en wee van de betreffende locatie.
Vanuit deze hoek zou er dus daar waar nodig meer initiatief genomen moeten en kunnen worden. Ik blijf bij mijn standpunt dat het water in Nederland in principe voor een zo groot mogelijke doelgroep vrij toegankelijk moet zijn. Het verbinden van deze toegankelijkheid aan een locale vereniging brengt echt een enorme berg werk met zich mee. Nog afgezien van de vraag of je één en ander wettelijk dicht kunt timmeren....
Alhoewel er nu in Nederland op enkele locaties deze structuur min of meer gehanteerd wordt is dit m.i. wettelijk absoluut niet haalbaar. Er is op dit gebied geen jurisprudentie beschikbaar. Als je dit soort zaken gaat regelen moet je het ook (wettelijk ) goed onderbouwd en haalbaar regelen.
Vanuit de NKV zie ik op dit gebied wel verantwoordelijkheden liggen. Niet zozeer in het verspreiden van flyers. Je zult versteld staan van het aantal klachten en ellende wat je als vereniging gaat krijgen als al deze flyers over de Nederlandse stranden en recreatieterreinen gaan zwerven...... De taken liggen in mijn ogen meer op het gebied van de regiovertegenwoordigers en ook deze laatste kunnen dit allemaal niet alleen aan.
Een mooi voorbeeld voor deze materie is de locatie Mirns. Ik denk zelf dat dit één van de drukste binnenwater locaties van Nederland is. Doordat er een team van regiovertegenwoordigers is, is er eigenlijk altijd wel iemand vanuit de NKV aanwezig en heeft men de afgelopen jaren iedere keer weer iedereen gewezen op bepaalde zaken betreffende de spot. Langzaam maar zeker is het balletje gaan rollen en afgezien van het feit dat hier ook nog wel zaken mis gaan is het @ Mirns op dit moment (ook op de drukke dagen) goed toeven. De plaatselijke kitescholen nemen hun verantwoordelijkheid. Intersurf Sneek heeft een goed infoboard geplaatst enz enz. helaas zien we nu door de toestanden in Workum teveel wildgroei van scholen maar dat is de volgende hobbel die wij als team in Mirns gaan oplossen.
Een andere partij in dit hele gebeuren is de plaatselijke overheid. Waar het gaat over een algeheel verbod betreffende het kitesurfen doen ze niet zo moeilijk en ook als het gaat om de eigen verantwoordelijkheid uit handen te geven zijn onze ambtenaren er snel bij. Zodra het geld oplevert zie je deze partij wel zelf verschijnen. Een mooi voorbeeld is Workum. Parkeren levert geld op. Het handhaven van de parkeer toestanden en het daarbij uitschrijven van bonnen is voor de gemeente geen enkel probleem. Sterker nog: zelf op een mooie winterdag als er echt geen hond op het strand is moet je niet vreemd opkijken als je een bon op je auto vind. Echter bij het handhaven van de regels op en om de kitesurflocatie vinden we ineens niemand van deze gemeente. Laat deze enthousiaste bonnenschrijvers maar eens een bonnetje uitschrijven bij al die mafketels die alle regels aan hun laars lappen. In mijn ogen ligt hier een duidelijke taak en verantwoordelijkheid voor de plaatselijke overheid. Dit laatste ligt in ieder niet op het gebied van zo maar even verbieden. Zoals het in de grondwet omschreven staat dient de overheid zich in te zetten voor het aanwezig doen zijn en bevorderen van middelen ten behoeve van ontwikkeling op het gebied van recreatie en sport ...........................
Kitesurfen ( starten , landen , varen ) buiten de zone : 200 eurie boete. Op het moment dat een aantal vandalen midden in het centrum van een grote stad gaat voetballen wordt de verantwoordelijkheid voor het handhaven van de openbare orde en veiligheid ook niet bij de plaatselijke voetbalvereniging gelegd maar treed de overheid zelf op. Daarvoor worden deze mensen door de samenleving betaald.
Dan nog even de opmerking dat de NKV bestaat uit vrijwilligers. Mensen die in hun vrije tijd zaken regelen zonder dat daar enige financiële vergoeding tegenover staat. Het " nemen van je verantwoordelijkheid" ligt niet alleen bij de overheid maar ook bij de plaatselijk kitesurfshop, de kitesurfschool, de importeur enz enz. Afgezien van het feit dat er hier en daar het regiovertegenwoordigersgebeuren gekoppeld is aan de plaatselijke kitesurfshop op school ( waar in mijn ogen echt niets mis mee is) gebeurd er vanuit dat commerciële wereldje zo goed als niets , noppes , nada. Gelukkig zijn daar enkele uitzonderingen maar nogmaals: Ook bij de commerciële kitesurfwereld ligt er een verantwoordelijkheid op dit gebied en de slimme zakenman weet dat op de lange termijn het best wel handig is als er nog steeds locaties overblijven waar je kunt kitesurfen.......................
Als laatste dan nog even de opmerking dat de situatie van afgelopen weekend ( en dan met name de weersomstandigheden ) in Nederland maar zelden voorkomt. Of we daar blij of verdrietig over moeten zijn is dan nog de vraag. Het gegeven dat dat de vraag is is natuurlijk wel weer errug verdrietig ( voor als je het nog kunt volgen
)
'tis weer een aardig lulverhaal geworden. Wordt vervolgd ( zullen we dan maar zeggen
)