Beginner 85 kg. Welke 12-14m kite: Airush Flow; Ozone Instinct (light)?

El Torro

Geen avatar

Juni 27, 2012, 21:27:13
edit2Rapporteer  
Hallo allen,

Ik ben een 'absolute beginner'. Vorig jaar les gehad en aan het eind van het jaar eerst veel te oude meuk gekocht; daarna vlak voor de vorst intrad een 9m Jekyll (2010) weten te bemachtigen. Samen met een grote Airush plank met veel drijfvermogen moet dat wel een redelijk setje voor een beginner zijn lijkt mij (alhoewel de Jekyll redelijk stall-gevoelig lijkt te zijn, en (denk ik)  zeker niet alleen maar een stabiele kite is; voor iemand met meer ervaring valt er uit deze kite ook wel het nodige te halen).

Aangezien de Jekyll met zijn 9m prima is voor hardere wind (waar ik mij nog niet persé in thuis voel), zat ik ook te denken om een grotere kite (12 tot 14m) 2e hands te kopen. I.v.m. de grotere veiligheid tenminste 2007 of nieuwer wat mij betreft.

Ik tref voor ongeveer 300 euro de volgende kite's aan bij mij in de buurt (noorden); valt er wat jullie betreft voor mij als beginner, die echt alleen bezig moet en wil met de basisbeginselen, een een favoriet te kiezen? Bij geen van de kites is het modeljaar duidelijk aangegeven; dit heb ik zelf a/d hand van info op internet proberen te herleiden.

- Airush Flow 14m  (SLE; vermoedelijk 2007; daarvoor geen SLE model)
- Ozone Instinct 11m (evt. samen met een 15m). Aan vormgeving te zien een 2006 model (eerder zijn ze niet gemaakt?)
- Ozone Instinct light 12m  (ik neem aan 2007; 1e jaar dat de 'light' gemaakt werd)
- Best Waroo 12m   2007

Zelf neig ik naar de Ozone's; ik lees o.a. op dit forum veel positieve verhalen. Tussen het 2007 model 'light' en dat van 2008 schijnt niet veel verschil te zitten, maar ik vind weinig info over de verschillen tussen het 2007 'light' model en de 2006 Instinct zonder toevoeging. Heeft iemand hier zinninge info over? Is de 2006 bijvoorbeeld echt veel moeilijker te depoweren of heeft die een duidelijk mindere veiligheid?

UIteraard begrijp ik dat ik behalve dit alles zeker ook de staat van de kite's moet beoordelen. De lijst met geschikte kites voor beginners had ik trouwens ook gevonden; ook hierop staat de Instinct light. http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/beginner

Veel duurdere/nieuwere kites zijn budgetair momenteel niet mogelijk. Ik heb ook het gevoel dat de grootste veiligheidssprongen juist rondom 2006-2008 gemaakt zijn. Vandaar mijn beroep op jullie expertise. Alvast bedankt.

Torro
PieNO

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Juni 27, 2012, 21:50:47
edit2Rapporteer  
1 tip koop geen van deze kites. Ga voor minimaal 2009 of jonger. Kites van 2006/2007 zijn kwa safety niet altijd even goed en veilig. Kites van 2009 en 2010 koop je tegenwoordig ook al voor een prikkie. Er zijn zat kites incl bar voor 300 te koop van 2009 en zelfs 2010. Kites van 2006 kan je beter een zitzak of rolgordijn van maken.
feddomw
Gast
Antwoord #2 Juni 27, 2012, 21:53:40
edit2Rapporteer  
Voor €300 koop je 2010 compleet als je even zoekt.

Morres

Antwoord #3 Juni 27, 2012, 21:53:54
edit2Rapporteer  
Als je op de bar van de jekyll onder de floaters de stuurlijnen 1knoopje langer maakt, stall ie niet meer Wink
Ik zou de ozone doen. Flow is ook wel ok,maar wat log. Waroo heeft een aan-uit gevoel op 10cm van de  depower. Mocht je nog een grotere jekyll willen zou je kunnen mailen naar sky-fighters.nl om te zien of hij nog wat heeft(een 14 volgens mij wel). Of een gevraagd advertentie plaatsen Wink

Ik vind overigens een 11mtr wel wat veel overlap hebben, dus een 12 zou beter zijn, heb je een perfect setje. passen ook op zelfde bar zeer wss.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Juni 27, 2012, 22:02:02
edit2Rapporteer  
Jekyll 2010 12m, krijg je wel voor €300.

Convert 12m 2010, bied €350 en laat opsturen. Aanbieder is winkel.

Enz. Zoveel te vinden voor je budget...
geloof68

Antwoord #5 Juni 27, 2012, 22:08:12
edit2Rapporteer  
Ik vaar sinds 2007 met Ozones (dat is dus gelijk de disclaimer). Ik weet me nog te herinneren dat met name de 2007 Light 7m een echte topper was. De 12m is traag t.o.v. de nieuwere jaargangen van de Lights en de Catalysts. Aandachtspunt is de chickenloop, er is destijds een vervangingsactie geweest. De 2006 Instinct was de eerste lichting en minder gebruiksvriendelijk dan de modellen vanaf 2007 (o.a. herstartbaarheid). Als 'absolute beginner' ga jij weinig plezier beleven aan een 15m uit 2006.

Een Airush Flow 14m en de Best Waroo 12m zullen hoogstwaarschijnlijk trager zijn dan de 12m Ozone Light. Grote voordeel is het relatieve lage gewicht van de 3 struts Light en deze kite heeft dus (in combinatie met de vorm) een prima low-end. Qua kwaliteit wint de Light het ook de 2007 Waroo en zal redelijk vergelijkbaar zijn met de Airush.

(Toevoeging:) Ik sluit me aan bij Feddo; de prijzen zijn (heel) hoog voor 2006/2007-materiaal. Als je budget EUR 300 of iets meer is, kun je recenter materiaal vinden. Enige nadeel kan zijn dat je verder moet fietsen.
El Torro

Geen avatar

Antwoord #6 Juni 28, 2012, 22:18:03
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor zijn reactie!

De Flow en de Warroo vallen dan min of meer af. Punt van de safety van oudere kites is duidelijk. Ik dacht alleen dat de grootse slag op het gebied van de veiligheid omstreeks 2006 gemaakt was met de ontwikkeling van de bow- en SLE kites en het bijna niet meer produceren van de C-kites. En het vervolgens steeds beter depowerbaar maken van de kites d.m.v. aanpassing aan de ontwerpen van het vleugelprofiel, de bridle's, barren etc?

Is de 2007 Ozone Instinct light notoir onveilig? (behalve dat de chickenloop kennelijk vervangen dient te zijn. Ik zal even zoeken naar het uiterlijk en de kenmerken van de verbeterde versie).

Wat betreft de prijzen van 2009-2010 materiaal; het meeste wat ik zie zit toch wel duidelijk boven de 300 euro, of is kite only. Maar ik houd mijn ogen open.....

Zo heb ik  van een medeforumer ook nog een 12m Airush Vapor uit 2009 aangeboden gekregen. Voorzover ik kan vinden een iets snellere, meer intermediate kite. Geschikt voor een beginner volgens jullie? Aangezien mijn Jekyll ook al een iets smallere, snellere kite is, leek het mij geen probleem als een 12m iets breder en 'langzamer' zou zijn namelijk. Maar dat is de Vapor wellicht niet.

@Morres: bedankt voor de tip. Ik neem aan dat de trim wel verandert als ik de stuurlijnen van de Jekyll één knoop verleng. Wordt de kite dan iets moelijker te depoweren? (leek mij logisch)
geloof68

Antwoord #7 Juni 28, 2012, 22:41:18
edit2Rapporteer  
Die 2007 Ozone chickenloop is overigens niet onveilig. Stiksel tussen de activeerlus en de chickenloop liet (gedeeltelijk) los bij activeren safety. Klinkt dramatischer dan dat het was/is.

Een andere belangrijke eigenschap van een grotere kite (naast de low end) is de herstartbaarheid en zeker als je beginner bent. Dat doet de Light heel goed. Met de Vapor heb ik nooit gevlogen.
Morres

Antwoord #8 Juni 28, 2012, 23:43:02
edit2Rapporteer  
@Morres: bedankt voor de tip. Ik neem aan dat de trim wel verandert als ik de stuurlijnen van de Jekyll één knoop verleng. Wordt de kite dan iets moelijker te depoweren? (leek mij logisch)
Als je de stuurlijnen een knoop verlengt betekend dat effectief dat je stuurlijnen langer zijn en je dus minder power in de kite kan zetten. Maar gezien je nu eigenlijk teveel pwoer wilt maken, waardoor hij gaat stallen, is dat juist goed. Depowerbereik veranderd feitelijk niet. Dat knoopjes-onder-de-floater-verhaal staat gewoon in handleiding btw iig, komt hier op neer: Door gebruik rekken je lijnen, waardoor het na verloop van tijd nodig het ff klein stukkie te verstellen. De rek is percentueel ~0,23%, maar over 24mtr is het wel gemiddeld 4-7cm, wat in kitewereld weer veel is (zet een stuurlijn maar eens 7cm langer/korter....scheef als de neten
martimor

Antwoord #9 Juni 29, 2012, 20:12:07
edit2Rapporteer  
weet uit betrouwbare bron ( Tongue )dat het setje ozone instinct light`s (prijs op marktplaats 350euro) net verkocht zijn...

succes verder met zoeken naar een leuk setje.  Wink
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juni 29, 2012, 21:00:48
edit2Rapporteer  
Neem Ozones met 4 lijnen ipv met 5 lijnen. Deze safety werkt beter en de kites herstarten ook goed!

2010 jyckel weinig mis mee, prima eerste kite mits goedwerkende CL erop. Morres is hier de expert in
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.