Bij menige kiteurfer is de vraag altijd: Waait het inderdaad zo hard als dat de windvoorspelling heeft voorspelt? Vooral wanneer de voorspelling aangeeft dat het 15-16 knopen gaat waaien en je vervolgen op het strand staat met je spullen en het toch maar 12-13 knopen waait dan is dat erg zuur (persoonlijke frustratie hier).
Feitelijk gaat het om een soort low budget verie van windguruSPOT.cz. Zonder commerciele doelstelling maar gewoon als een praktische oplossing voor actuele windmetingen op je eigen homespot (uiteraard kan je een banner plaatsen op de betreffende website om wat kosten te dekken)
Geinspireerd door de huidige ontwikelingen van de het Low Power Long Range (LoRa) netwerken in Rotterdam, Den Haag, Groningen en Amsterdam heb ik een idee op een low budget windmeter te ontwikkelen voor onze hobby. Heel erg kort door de bocht komt het er op neer dat je een hele trage maar gratis verbinding krijgt met internet waarmee je dus actuele windmetingen naar een website kan sturen zonder dat je externe stroom en internet nodig hebt.
LoRa is een netwerk wat op een lage frequentie werkt en een afstand kan overbruggen van 10 km techniek waarbij je data kan verzenden met een hele lage datadoorvoer (wat dus prima zou zijn om bijvoorbeeld metingen door te geven). Het grote voordeel van deze techniek is dat het zeer energiezuinig is waardoor je bijvoorbeeld pas na een jaar de batterijen hoeft te vervangen. Een ander voordeel is dat de kosten voor een zender/ontvangen plus een Arduino rond de € 40,00 liggen (extra info zie link onderaan het artikel)
De gedachte is al volgt:
HARDWAREEr moet een ontwerp gemaakt worden voor een windmeter die tevens de behuizing moet vormen van de elektronica. Deze moet de volgende onderdelen bevatten:
-Arduino
-LoRa zender/ontvanger
-Batterij
-Windmeter (rotor met een sensor, dus heel simpel als je het
maar wel eijkt)
-Windrichting
-Optioneel: als je wind hebt kan je eigenlijk ook wel een beetje
energie opwekken dus eventueel bijladen maar dat is een stap extra
met ook extra kosten.
SOFTWARE (Arduino)Er moet het een en ander ontworpen en geprogrameerd worden om de wind daadwerkelijk te meten, te verwerken en vervolgens te verzenden naar een website (Arduino).
SOFTWARE (website)Er moet een website ontworpen worden voor de weergave van de gemeten data. Uiteraard per locatie.
KOSTENDit is puur een indicatie zoals ik die op basis van mijn kennis kan maken:
Meetstation (totaal € 95,00) -Arduino + LoRA € 40,00
-Batterij € 5,00
-Behuizing (3D printen) € 35,00
-extra sensoren voor meten windsnelheid, richting en temp € 10,00
-Beetje soldeerwerk, draadjes lijm etc € 5,00
Website (€100,00) waaidata.com ofzo of gewoon op kitehigh.nl
-Website met mySQL ondersteuning etc € 100,00 per jaar (hier hoef je er
natuurlijk maar eentje van te hebben voor alle meetstations)
LoRa dekking (€ 200,00)Er vanuitgaande dat er geen dekking is dan heb je iemand nodig die een antenne (node) wil plaatsen binnen 10 km van je kitespot (ik verwacht dat er kiters genoeg zijn die hieraan mee willen werken indien nodig) maar KPN heeft ook al aangegeven voor eind 2016 een landelijk LoRa netwerk te zullen neerzetten dus dan vervallen deze kosten.
Vraag die voor mij open staat is, heb je een vergunning nodig om een windmeter te plaatsen op een kitespot? (Nederland=Regeltjesland dus het zal wel maar ik weet net veel van vergunningen etc.)
Volgens mij kan dit een leuk project zijn als community en volgens mij financieel gezien ook wel haalbaar.
Het is maar een idee dus ik lees graag jullie meningen, aanvullingen, animo en beren op de weg;)
Groet,
Joël
info: LoRa
https://www.lora-alliance.org/What-Is-LoRa/Technology http://tweakers.net/nieuws/104851/ondernemer-bouwt-lora-netwerk-voor-internet-of-things-in-amsterdam.html