/-||_( )|-|/-|
Moderator
Berichten: 3902
|
Duidelijk uitlegd Je zult altijd rekening moeten houden dat zoiets kan gebeuren, hoe goed je ook bent, hoeveel ervaring je ook meebrengt...
|
|
|
|
Gewoon Ron
Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
|
mooi uitgelegd. Zoals hij zijn bar deed op 7:09 had ik dit jaar 1 keer nadat ik uit een kiteloop kwam. Na de landing/downloop zat mijn bar ineens op die manier om de spreaderhook.......pfffff kon nog snel handelen omdat ik het direct zag. maar schrok me rot.....
|
|
|
Rule
Berichten: 174
|
Top filmpje! Thanks for sharing Evan!
|
|
|
|
roelandp
Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
|
Merci ik hoop het niet mee te maken maar ik zal het onthouden:
- 1 van beide stuurlijnen keihard aantrekken, zonder je hand om de lijn heen te wikkelen. - de 'slappe' stuurlijn kun je het makkelijkst aantrekken.
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
goed en duidelijk filmpje. Bedankt voor het delen
|
|
|
Teigetje
Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
|
Uhh Roeland, de slappe stuurlijn doet niet veel die hangt niet voor niets slap die zal je dus verder binnen moeten halen als die waar de spanning op staat die zorgt nl voor de loop.
|
|
|
|
pewpew
Berichten: 779
|
Uhh Roeland, de slappe stuurlijn doet niet veel die hangt niet voor niets slap die zal je dus verder binnen moeten halen als die waar de spanning op staat die zorgt nl voor de loop.
dat zegt roeland toch? de 'slappe' stuurlijn aantrekken
|
|
|
FlyingHigh
Berichten: 2707
|
Zal het ff vertalen... Teigg zegt dus dat je beter de gepowerde stuurlijn kan aantrekken, omdat je dan minder lijn binnen hoeft te halen, voordat de kite uit de loop geraakt.
|
|
|
pewpew
Berichten: 779
|
Zal het ff vertalen... Teigg zegt dus dat je beter de gepowerde stuurlijn kan aantrekken, omdat je dan minder lijn binnen hoeft te halen, voordat de kite uit de loop geraakt. Ah, alleen in die video zegt de beste man dat dat zwaarder is en moeilijker. Dat je dus beter de niet gepowerde stuurlijn kan aantrekken. Ik geef trouwens cursussen engels als iemand interesse heeft
|
|
|
Menno de Vries
Berichten: 186
|
Nuttig filmpje idd. Ben alleen ook benieuwd of het net zo makkelijk gaat als je met 30 knopen wind over het strand of het water getrokken wordt. Bij het "ontwisten" van je lijnen draai je tegen de draai richting van de kite in neem ik aan?
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Untwisten juist met de draairichting van de kite mee, probeer het zelf maar na een kiteloop.
|
|
|
Menno de Vries
Berichten: 186
|
Untwisten juist met de draairichting van de kite mee, probeer het zelf maar na een kiteloop.
Dan eerst nog even een kite loop leren maken.
|
|
|
|
|
Frank82
Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
|
Een mooie techniek maar de beste oplossing in de meeste gevallen is eerst safety trekken, indien die niet werkt je leash losgooien. Zorg er dus ook voor dat je leash aan de voor of zijkant van je harnas zit.
|
|
|
Ozzie Wright fan
Berichten: 657
|
echt belangrijke info in dit filmpje, een must voor iedere kiter om het te bekijken!
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Een mooie techniek maar de beste oplossing in de meeste gevallen is eerst safety trekken, indien die niet werkt je leash losgooien. Zorg er dus ook voor dat je leash aan de voor of zijkant van je harnas zit.
zeker, maar zoals in het filmpje te zien is helpt dat geen donder wanneer je depowerkoord om de bar slaat of stuurlijn achter je trapeze haak hangt. Het is ook zeker niet altijd wenselijk om je kite helemaal los te gooien wanneer je bijvoorbeeld op een rustige spot net iets te ver op zee zit en zichtbaarheid ook van belang is.
|
|
|
Ozzie Wright fan
Berichten: 657
|
Een mooie techniek maar de beste oplossing in de meeste gevallen is eerst safety trekken, indien die niet werkt je leash losgooien. Zorg er dus ook voor dat je leash aan de voor of zijkant van je harnas zit.
zeker, maar zoals in het filmpje te zien is helpt dat geen donder wanneer je depowerkoord om de bar slaat of stuurlijn achter je trapeze haak hangt. Het is ook zeker niet altijd wenselijk om je kite helemaal los te gooien wanneer je bijvoorbeeld op een rustige spot net iets te ver op zee zit en zichtbaarheid ook van belang is. ja als kiter moet je het verschil weten te kunnen inzien wat te doen, 9 van de 10 trekt safety en vervolgens leash
|
|
|
markymarc
Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
|
Erg goed filmpje..
Droog oefenen zou goed zijn! Maar zie je nooit iemand doen toch?
Ik ook niet...
|
|
|
gebruikersnaam
Geen avatar
Berichten: 1202
|
een kleine kite in harde wind deadloopt als een malle. Dat gaat met grof geweld en iedere loop sleurt je meters door het water . In die omstandigheden is het heel rskant om aan je lijnen te zitten met je vingers. Zeker onder water, op de gok. Frank82 geeft een goede tip om je leash altijd aan een voor-of zijkant van je harnas te bevestigen ipv aan die kabel op de rug. Ik heb me ooit door een deadloopende kite naar het strand laten sleuren, met getrokken safety en met mijn hand op de leash. Vlak bij de kust alles trekken en aan land. Geen schoonheidsprijs, maar zwemmen was geen optie. Eind goed al goed. Zeer leerzaam filmpje!
|
|
|
paulg
Geen avatar
Berichten: 30
|
Helemaal met gebruikersnaam eens. Dit filmpje is allemaal in 14 knopen en hij kan nog staan ook! Ik heb deathloops eigenlijk ook alleen gehad met kleine vliegers, vooral als ze, na gecrasht te zijn, toch weer onverwacht opstegen. Aan lijntjes trekken wordt boven de 20 knopen al dubieus, vind ik. Laat staan boven de 25 knopen... Ik doe wat gebruikersnaam ook doet: 1e safety trekken, je naar de kant laten sleuren met je hand op de safety van je leash nadat je je 1e safety getrokken hebt. Als je weer dicht bij de kant bent en kan staan, de keuze maken: of leash safety trekken, of aan een stuurlijn als je dat verantwoord vindt.
Je stuurlijn snel binnenhalen als je vlieger tussen zijn loops in even op het water is, vind ik wel een goede tip, maar het blijft tricky.
Volgens mij ben je in veel noodsituaties niet in staat om een goede analyse te maken van wat er eigenlijk precies aan de hand is. Volgens mij gebeuren veel van de zwaardere kite ongelukken omdat niet in de 1e split second van de crisis de safety getrokken werd, daarna gaat het allemaal te snel, of vindt het slachtoffer zichzelf te hoog in de lucht om te trekken. Is het niet veiliger jezelf te conditioneren?: als crisis, trek safety, of leg i.i.g. je hand erop. en dan nadat je je 1e safety getrokken hebt, altijd direct je hand om de release van je leash. (En doe die leash inderdaad aan een oogje aan altijd dezelfde zijkant.)
Wat betreft de veiligheid van eventuele mensen op het strand: mijn ervaring is dat een 'losse' kite eigenlijk (bij mij) altijd in de branding terecht komt en dat je tijd genoeg hebt om 'em te pakken, dit nog los van het feit dat met harde wind het strand vrij leeg is.
|
|
|