Opmerkelijk ....... toen ik zo'n tien jaar geleden begon met kitesurfen zag je regelmatig verschillende soorten Flysurfers en Peter Lynn vliegers: bomba's, Psycho's, Speeds, Venoms, enz.
Er was een tweestrijd tussen foilkiters en tubekiters. Op de verschillende fora's werd vaak op het scherp van de snede gediscussieerd. De oppombare vlieger wint de strijd en de foiler wordt een rariteit op het strand ....
Maar het lijkt op een revival van de matrasvlieger als kitesurfvlieger ........ en vaak op initiatief van kiters die de grootste voorstanders waren van de tubies ....
het kan verkeren .......
Daar heb je een punt.
ga je kijken naar het marktaandeel dan hadden de tube's voor de doorsnee gebruiker / het grote publiek natuurlijk een paar wezenlijke voordelen. Vaak niet eens gebaseerd op de harde feiten maar eerder "meningen" . Aanschafprijs speelt dan ook een rol . Die ligt voor Foils over het algemeen toch echt een stuk hoger dan die van de tubevliegers? ( overigens geen idee wat de prijzen nu bij LF gaan doen? ) Daarnaast , denk ik, is de doorsnee tube technisch makkelijker te vliegen dan de Foil en WAT wil je er mee gaan doen.
Dat kitesurfen Olympisch gaat worden staat voor mij eigenlijk wel vast. Het zal dan in eerste instantie gaan om het course racen. Als ik mij niet vergis , is er op dat gebied ook het een en ander te doen betreffende Foils. Ik heb daar wel eens wat over gelezen ( iets met veiligheid / herstarten / weet ik veel ) Het zou de Foils wel eens een flinke boost kunnen geven....
Technisch gezien ( zowel de vlieger zelf als vaar/vliegtechniek ) heb ik het idee dat in geval van Foils dan wel over een ander niveau spreekt dan de tube's . We gaan het zien
Mijn ding is het niet en da's puur persoonlijk, ik word al zenuwachtig van al die lijntjes.