Jeffro
Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
|
Ik zou mijn kite in deze wind nooit zomaar releasen (hoelaat was 't?), dan maar moe en overpowered opsteken naar de andere kiters die 'm vervolgens aan kunnen pakken.
En als je echt niet meer kan, zou je je kite op z'n wingtip op 't water kunnen laten rusten. Kiteboard haaks t.o.v. je kite zodat je niet meegesleurd wordt.
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
Duidelijk teveel power nog op de frontlines waardoor de kite nog bleef vliegen (dubbel frontline safety? ) maar waarom zou je in vredesnaam met je release landen met de wind van gister! daar gaat t al fout. Wat je dus moet doen is voorkomen en niet willen genezen Wachten was overigens dan wel weer goed!
|
|
|
matty
Geen avatar
Berichten: 112
|
En aan een powerline net zo lang trekken tot hij uit de wind ligt?
|
|
|
PieterK
Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
|
@jeffro, ja dat was een beter alternatief geweest (kite op het water laten rusten en bijkomen). Het is dus lastig (voor mij) om plan bij te stellen. Ik denk dat je daar voor mij het leermoment benoemt. Was ergens rond half een denk ik, dus nog voor de piek.
@fluid idd dubbele frontline safety. Ik dacht wachten kan altijd. Releasen vond ik riskant voor iedereen upwind (niet dat ik iemand zag, maar een vlieger is zo een aar honderd meter verderop)
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Test een paar keer met minder wind of je kite wel volledig flagt en loop de bridle na of er niks vast blijft zitten. Double line safety staat er om bekend dat het in sommige gevallen meet restdruk heeft dan je aan kunt, zeker als je al overpowerd staat. Mocht je kite op de standaard bar niet genoeg kracht lozen kun je voor een single line flagout kiezen, dan is het resetten na het trekken van je safety wat lastiger maar ben je wel van alle kracht af.
@Gilion, trekken van de safety moet gewoon altijd kunnen. Ook in dit soort situaties om je kite te landen vanwege uitputting en niemand in de buurt , daar heb je nu juist je safety voor! Zelf al meerdere malen de safety gebruikt met vlagen van 55kn+ omdat ik het echt niet meer vol hield om na een paar dikke sprongen terug upwind te komen of te ver onder de kite door vloog met slappe lijnen als gevolg. Elke keer heeft het vlekkeloos gewerkt en zo zou het op elke kite moeten werken. Als hoofd van een merk en kiteschool vind ik het een enge uitspraak dat je je safety niet moet trekken om je sessie te beëindigen. Zelf had ik hem ook getrokken in de situatie van de topicstarter. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar als de safety werkt zoals het hoort en je bent uitgeput aan de waterkant zou je hem zonder problemen moeten kunnen gebruiken!
|
|
|
PieterK
Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
|
@evan, ja, ik ga met minder wind ook maar eens kijken wat er gebeurt.. Single line ga ik idd eens overwegen. Het is de extra hassle wel waard.
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
Ik vind het een beetje gek dat het blijkbaar geaccepteerd is dat een double frontline safety nog zoveel restdruk kan hebben. Daar is niks 'safe' aan.
Mijn vorige kites/bar hadden dat ook, ik vond dat maar schijt irritant en heb mede daarom nu een andere kite en bar. Echter heb ik nu al een keer gehad dat ik na het (onbedoeld) activeren vd safety de boel niet meer gerelaunched kreeg omdat ie in z'n lijnen zat gedraaid.
Ik had overigens hetzelfde gedaan, de wind is te hard, je bent op, er is niemand om m aan te pakken.. Self land doe ik nooit, zeker niet in harde wind. Dus enige optie is safety.
|
|
|
isomis
Berichten: 205
|
Voor de volgende keer: gewoon alles lostrekken, fuck de kite
|
|
|
PieterK
Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
|
@karel zoveel restdruk had ik dus ook niet verwacht. Ik ga dus binnenkort met minder wind maar eens kijken wat er gebeurd.
@isomis tussen het gecontroleerd trekken van de qr en het voor de tweede keer neerkomen kwamen mijn gedachten niet verder dan het eerste woord van jouw zin;-) Daarna lagen ik en de kite redelijk stabiel ( ik vol adrenaline, de kite vol restdruk). Het leek me veiliger om niet te releasen vanwege mogelijje omstanders verderop, ik had mijn hand wel op de leash, en heb toen gewacht.
Knie moet over een dag of twee goed zijn.
|
|
|
CouchKiter
Geen avatar
Berichten: 223
|
Self land met harde (30+ knopen) wind? Liever jij dan ik. Volgens mij heb je het prima gedaan, alleen je kite werkte niet mee. Inderdaad ellende met de dubbele frontlijn safety. Ook mijn reden geweest om over te stappen op single lijn.
|
|
|
tgroot
Berichten: 664
|
Poeee doe meer mensen dit? Self landing bij 30kn? Ik heb het ooit met 5lijnen gedaan vond dat eigenlijk al naar. Met 4 lijnen .......
|
|
|
markus
Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
|
Terwijl dat echt niet moeilijk is hoor. Kite op tip zetten,bar los, onderste powerlijn pakken en aantrekken, en naar de kite lopen terwijl je de powerline binnenhaalt. Je kite blijft in een 'U' staan en kan geen kant op.
|
|
|
magic ed
Geen avatar
Berichten: 381
|
Self landing bij 30 knopen? Niet doen! (ja, er zijn mensen die het wel kunnen, dat maakt de algemene uitspraak niet minder waar). Je safety moet ten alle tijden een goede optie zijn. Als dit niet zo is, is het geen goede safety. Tijdens de safety clinics van de NKV werd juist gemeld dat te weinig kiters hun safety gebruiken in dit soort situaties! Mijn conclusie: je hebt in eerste instantie de goede oplossing gekozen door de safety te gebruiken, als daarna de situatie onhoudbaar geworden was had je nog twee oplossingen: 1 (de veiligste voor jou) kite helemaal releasen en 2. één van de twee frontlines binnen halen (niet fijn, maar soms te doen). Er zijn nog wel twee zaken waarvan ik vind dat jij die beter had kunnen doen: 1. waarom heb je nooit je safety goed getest? Dat hoor je zelf te doen (ken je materiaal) en 2. waarom beland je downwind bij het bodydraggen? Leer altijd upwind bodydraggen voor dat je met een board aan de gang gaat! En verder vind ik het heel goed dat je deze vragen hier stelt, daar worden we allemaal beter van
|
|
|
Ed.
Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
|
Zelf landen dmv je chickenloop aan een paal of prullenbak kan altijd, hoe hard het ook waait. Als je geen prullenbak in de buurt hebt kan je ook je board ingraven!
|
|
|
Coringa
Berichten: 33
|
Zelfde geval gehad eergister. Boardje kwijt, down wind teruggevonden en vervolgens niet meer upwind kunnen varen door te harde wind. Ik had besloten om naar de kant te gaan en terug te lopen. Echter wind was erg hard en vlaggerig (te hard), praktisch parallel aan de kust. Zelfs met de kite volledig ge-depowered was dit niet te doen. Vermoeid, overpowered en niemand om te kite aan te pakken en besloot ik om te releasen. Vervolgens langzaam en gecontroleerd naar de kite lopen terwijl ik mijn bar oprolde, kite leeg laten lopen en dan maar de "walk of shame" Ik moet zeggen, een self landing (of release) in harde wind op de kant is niet veilig mits je weet wat je moet doen en het gecontroleerd kan doen. Self landings zijn over het algemeen al niet aan te raden als je niet weet hoe het moet. Maar soms kan het niet anders en dan is het beter om te releasen. Ik denk dat je het prima hebt gedaan en gelukkig is het verder goed afgelopen. Het kan aan de kite liggen maar alle kites zullen blijven trekken zolang er druk op ligt of als je aan de verkeerde lijnen trekt. Ongeacht merk of type. Het is dus zeker ook van belang dat je bekend bent met je kite en hoe deze reageerd en hoe deze zich gedraagd in de verschillende omstandigheden. Je leert het alleen door te oefenen, ervaring op de te doen en bewust te zijn van de omstandigheden. Wat zou ik zelf anders hebben gedaan? De wind was erg hard en ik was al overpowered met mijn kite volledig gedepowered, daar had ik al mezelf moeten afvragen of ik het water op moest
|
|
|
Peer
Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
|
Ik heb zelfland lijntje standaard aan mijn trapeze. Chickenloop past niet altijd om de beschikbare paal. Korte leash leent zich hier ook niet al te goed voor.
Slim idee dat board ingraven die ga ik onthouden. Maar lijkt me niet voor beginners (of mensen die weinig sessies per jaar doen en weinig routine hebben) bij 30 knopen wind. Tijdens het ingraven van het board trek je maar zo per ongeluk aan een lijntje... met alle gevolgen van dien..
Ik was niet gaan wachten, maar was (indien mogelijk) zoals Coringa ook beschijft één powerlijn om de bar gaan wikkelen. Iets zoals een self rescue maar dan op land. Echter wel met losgekoppelde safetyleash, en mijzelf upwind van alle lijnen. Mocht er dan wat gebeuren kan je alles zo loslaten.
Bij wachten is het wachten op wat eerder gebeurt een helpende hand of een gekke windvlaag die je kite destabiliseert.
|
|
|
Ocean-Limbo
Berichten: 2637
|
Sinds vorig jaar launch en land ik mijn site altijd zonder de hulp van een ander.
Ik doe dat m.b.v. een grote canvas zak (zoiets als een legerplunje) die ik goed vul met zand. Aan deze zak zit een stevig koord (50 cm) met een grote musketonhaak (Decatlon).
Met deze selflaunch/selflanding: ben ik nooit afhankelijk van andere strandaanwezigen; kan ik rustig kijken of de lijnen goed zitten; heb ik vlug en veilig in de gaten of de kite overpowerd is (als hij de zandzak van zijn plaats trekt!)
|
|
|
ErikFanatic
Berichten: 459
|
Nog een handige aanvulling op het zelf landen aan een vaste afvalbak of strandpaal, tijdens het lopen naar de kite de hoogste powerlijn (niet stuurlijn!) losjes beetpakken. Vanzelfsprekend blijf je upwind van de lijnen lopen. Hierdoor ziet de kite geen kans los van het zand te komen. Ik start en land mijn kite regelmatig op deze manier.
|
|
|
KiteShallow
Berichten: 173
|
@Ocean-Limbo en @ ErikFanatic, kunnen jullie een filmpje maken van zelf launchen en landen. Vast bedank
|
|
|
ldn
Geen avatar
Berichten: 9
|
@Erik, goede tip! Ik heb het gehad dat door een rare vlaag de kite launchte voordat ik er bij was. Hij klapte toen daarna volle snelheid van boven op het zand, gelukkig geen schade. Sindsdien durf ik het niet meer goed,
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik maak altijd een lijn vast met musketon haak aan een paal op het strand voor self landing. Goede, stabiele kites laten zich gewoon niet self landen zonder hulpmiddelen in voldoende wind. Lastig in de winter als de palen weg gehaald zijn Die canvas zak is een goede tip, Loek
|
|
|
Ad
Geen avatar
Berichten: 7
|
Grondanker zetten, hoef je niet in de buurt van palen, vuilnisbakken of andere obstakels te komen, wel zo veilig !
|
|
|
PieterK
Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
|
Goed om alle reacties te lezen. Zoals @Magic Ed schrijft, voor mij is het forum ook hiervoor bedoeld: van elkaar leren. Wbt je vragen. Upwind bodydraggen is geen probleem. Vaker kijken hoe de kite reageert op trekken van de qr is idd mijn tweede leermoment in deze thread. Tegelijkertijd: er is dus een groot verschil tussen 20 en 30+ knopen en dat heb ik weer eens goed gemerkt.
Mijn idee was om na het trekken van de qr de bovenste powerlijn binnen te halen (zeg maar wat ErikFanatic en Peer beschrijven). Bij rustig weer land ik mijn kite ook regelmatig op die manier (zonder qr te trekken). Na het trekken van mijn qr ligt de splitsing echter wel wat verder op en daar moest ik dus eeerst naar toe cq eerst wat binnen halen en toen liep het dus mis. Na het trekken van de qr verwacht ik niet dat mijn kite omhoog gaat. Restdruk is okay, als die druk maar horizontaal is. Want kiest de kite de lucht, dan heb je dus na het trekken van je qr niets om te corrigeren.
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
@Gilion, trekken van de safety moet gewoon altijd kunnen. Ook in dit soort situaties om je kite te landen vanwege uitputting en niemand in de buurt , daar heb je nu juist je safety voor! Zelf al meerdere malen de safety gebruikt met vlagen van 55kn+ omdat ik het echt niet meer vol hield om na een paar dikke sprongen terug upwind te komen of te ver onder de kite door vloog met slappe lijnen als gevolg. Elke keer heeft het vlekkeloos gewerkt en zo zou het op elke kite moeten werken. Als hoofd van een merk en kiteschool vind ik het een enge uitspraak dat je je safety niet moet trekken om je sessie te beëindigen. Zelf had ik hem ook getrokken in de situatie van de topicstarter. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar als de safety werkt zoals het hoort en je bent uitgeput aan de waterkant zou je hem zonder problemen moeten kunnen gebruiken! [/quote] ik ben het met je eens hoor dat het moet werken! Maar een safety werkt niet 100% misschien 99% maar de kans bestaat dat je nog een volledige release moet uitvoeren daarvoor hebben wij de leash safety toch Dubbele frontline safety werkt slecht bij harde wind omdat je kite eigenlijk gewoon Depowered maar dan staat er nog veel te veel power op. ik ben het dus niet eens met je dat je een release moet doen als je volledige controle hebt en dan naar een situatie gaat waarbij de mogelijkheid bestaat dat de kite rare dingen gaat doen. dan moet je ook bereid zijn om je kite volledig te ditchen. thats my point!
|
|
|