Carbon vs glas vs Kevlar en waarom je ze niet moet mixen

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
April 01, 2018, 09:21:17
edit2Rapporteer  
Kwam deze tegen op YouTube en hij legt perfect de eigenschappen uit waarom je voor welke vezel moet kiezen:


http://youtu.be/KHXVf0SaJpA



En ook heel duidelijk waarom glasvezel "versterken" met carbon complete onzin is:

http://youtu.be/j7bQYEt_qtU


tjaarts

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #1 April 05, 2018, 12:06:58
edit2Rapporteer  
Zijn verhaal bevat nogal wat fouten. Versterken van glasvezel met carbon heeft wel degelijk zin en wordt veel toegepast. Echter als je ontwerpt gebruik je het materiaal vaak onder de faal grenzen. Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 April 05, 2018, 23:10:28
edit2Rapporteer  
Heb je voorbeelden van die toepassingen? Wil je zo licht en sterk mogelijk ontwerpen zul je heel dicht tegen het breken aan moeten gaan zitten.

Haal je sterkte en Stijfheid niet door elkaar? Plaatselijk verstijven met carbon kan wel, maar het geheel wordt er niet sterker van zolang de hoeveelheid glasvezels de overhand hebben.

Gaat erom dat je niet denkt dat: glas heeft sterkte 3 en carbon sterkte 2, dus zal het totaal wel sterkte 5 worden...
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #3 April 06, 2018, 13:35:53
edit2Rapporteer  
Bij Kogelvrije vesten gebuiken ze wel hybride weefsels. waarin echt gebruik word gemaakt van de verschillend eigenschappen van de materialen.
 
Bij zeilboten boten gebruiken ze soms glas met plaatselijke versterking van carbon bijvoorbeeld waar de verstaging aangrijpt. maar dat is niet echt een combi van beide.
Of glas als top bescherm laag.

Je kan het ook gebruiken als een sandwich laag inplaats van foam core
Het is ook vaak een afweging van kosten en gewicht vs sterkte.

Zoek maar eens op: hybrid glas carbon fabrics of laminate
tjaarts

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #4 April 08, 2018, 19:06:20
edit2Rapporteer  
Heb er beetje verstand van, ben in die richting afgestudeerd.
Voorbeeld van versterken van jachbouw wilde ik ook noemen. Wordt veel gebruikt bij hoogbelastte delen zoals rond de verstaging.
Verhaal dat je rond breekpunt gaat zitten is zelfs bij vliegtuigen niet het geval denk maar aan de gevolgen. De marges zijn gewoon kleiner omdat je in meer detail doorrekent. Een stijver materiaal trekt spanning aan maar als het breekt heb je verkeerd ontworpen. Materiaal, ontwerp en manier van maken moet in balans zijn en bij falen gaat er dus iets mis. De discussie hier wordt recht sample en constructie door elkaar gehaald. Een constructie versterk je wel degelijk door toepassen van carbon. Mits het inderdaad voldoende is.
En kogelvrij vest haalt zijn ‘trucje’ uit dynamica. Statisch doet hetniet zo veel maar bij impact is traagheid icm sterkte en stijfheid zo hoog dat kracht van kogel verdeeld wordt over een groot oppervlak. En dat kan je lichaam prima hebben.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.