Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Leuke review. Ik schrok echter ff van de volgende zin: "....I had to powerstroke the 7m more often, but the bar pressure is so light that it is not a problem, and the kite are so fast."Ik vind juist aan de Uno zo fijn dat je al in het onderste low-end vrijwel niet hoeft te sinussen, en dit is niet zo heel leuk om te lezen Echter, toen ik zag dat hij dik 90kg woog (200lbs) verscheen er weer een brede slime op mijn gezicht, want ik weeg 15-20kg minder
|
|
|
DM2008
|
Dat viel mij ook op ja, en het maakt de keuze 8 of 7 voor mij (10 kilo minder dan hij) lastiger. Then again, ik las niet in welke wind hij ermee gevaren heeft dus ergens ook wat onduidelijk. Wel goed om de low-end ervaring met de Bandi2 10m ook daar terug te zien
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Logs: 0 | 2 uur
|
Als je het niet zeker weet pak dan gewoon 7 9 en 12 zit je altijd goed. Vaar al jaren met 7 9 en 12 (oke...wel Naish) maar vindt het top.
En Michiel? Koop nu eens een 7 want binnenkort sta je weer aan de kant omdat het weer knalt.
|
|
|
Naishie
|
Ik vaar 10.5 en 7,5 cult 2009 met 75 kilo en vind het een ubercombo. De lowend van de 10,5 is voor mij 13 knopen. Het verschil tussen 12 en 10,5 met 75 kilo is bijna niks. En door zijn snelheid vaar ik mischien nog wel eerder dan de 12. Ik zal voor de 10 en 7 gaan michiel 10 en 8 ligt toch veel teveel uitelkaar? En met de 7 vaar je al vanaf 18 knopen denk ik dan zit jezelfs nog in de sweetspot van je 10 Dus kopen die handel want de herfst komt eraan
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
FF off topic, dus een quiver voor een 95 kg rider, maar dat mag best wel ff van Michiel Voor een 95 Kg rider met een 131x40 board verwacht ik dat de beste quiver 14-9m2 zal zijn. De 14m2 is dan een lowend monster van 12 t/m 23 knoop en dan kan de rider vanaf 18 knoop op de 9m2 over stappen. Ik verwacht dat de 9m2 wel tot gemiddeld 35 knopen kan varen. wat denken jullie
|
|
|
KappuhH
|
Hoeveel scheelt de lowend met een 12? Is die niet sneller en dus ongeveer even snel te varen? Die vaar je nog iets langer door en dan kun je er een 8 bijpakken en knal je tot 40knopen ofzo. Dus vergroot je je highend.
Ga je overstappen op Bandits HJ?
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Hoeveel scheelt de lowend met een 12? Is die niet sneller en dus ongeveer even snel te varen? Die vaar je nog iets langer door en dan kun je er een 8 bijpakken en knal je tot 40knopen ofzo. Dus vergroot je je highend.
Ga je overstappen op Bandits HJ?
Nadeel van die theorie is: Met de 12m2 mis je net een klein beetje lowend. De 95 kg rider kan dan waarschijnlijk pas vanaf 15 knp goed varen en heeft dan een gia overlap met de 9m2. Als je een 12m2-8m2 combo neemt dan moet de rider noodgedwongen langer aan de 12m2 blijven hangen voordat hij op de kleinere (=lekkerder) maatjes over kan stappen.
|
|
|
xray
|
Tja, zelf proberen want de man op bay roept juist dat de 12m goede low-end heeft.... "I tried briefly the 12m last week and I was fully powered on the 12-16 knots" Ik denk toch dat de 12-8 combi de goede is. Enige waar ik over twijfel of de 10 net vrijwel net zo goed is als de 12...
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Zojuist de kb.de gelezen, en de review van de Dos 10m2 is buitengewoon. Die Hiss-tec GT klinkt als de Bandit 1, met een massieve bardruk en iets minder directheid. MINI-ME vaart op binnenwater, en met zijn gewicht is een 14m2 dan net iets beter. Persoonlijk zou ik ook voor een 12m2 gaan, echter ik kan het verschil in gewicht echt niet inschatten. Een kite kan zo anders reageren als er een zwaardere, of lichtere rider aanhangt. Carved heeft al een tijdje een M en L uitvoering voor lichtere en zwaardere riders. In de toekomst zullen we dat meer gaan zien denk ik. Low-end 10m2 al kunnen ervaren, en die is echt heel erg goed. Als je het niet zeker weet pak dan gewoon 7 9 en 12 zit je altijd goed. Vaar al jaren met 7 9 En Michiel? Koop nu eens een 7 want binnenkort sta je weer aan de kant omdat het weer knalt. He Arjen, de Bandit-Dos 10m2 trekt heeft hetzelfde low-end, of zelfs iets beter als mening 12SLE van 2008/9. Dus 12m2 is voor mij echt te groot heb ik zelf al ervaren. Vorig jaar was dat de Bandit 11m2. Had toen ook de 13m2 gevaren en die was veels te groot, en een enorm low-end (daar kan geen 16C tegen op) En wat betreft die 7m2, de knoop is al doorgehakt. Over een paar weken presenteer ik mijn 7m2, en hopelijk zien we elkaar dan weer eens. Vandaag was ik op de Sluf Dat viel mij ook op ja, en het maakt de keuze 8 of 7 voor mij (10 kilo minder dan hij) lastiger. Then again, ik las niet in welke wind hij ermee gevaren heeft dus ergens ook wat onduidelijk.
@ DM2008: wat wordt nu jouw keuze bovenop je 10m2? Ik ga ondanks dat ik hem nog niet getest heb voor de 7m2. Low-end schijnt enorm goed te zijn
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Xray... Dit is het verhaal dat ik kreeg van een gast aan de andere kant van de wereld. Zij hebben de DOS al langer in hun bezit en hebben uitgebreid kunnen testen. Zij hebben een kiteschool/shop en hebben veel feedback gekregen van klanten en/of eigen ervaring. Het blijft natuurlijk een gok maar als je er vanuit gaat dat je 75% van de tijd aan de 9m2 gaat hangen dan kun er maar beter een low end machine bij doen die dat mega lichaam in beweging kan krijgen. Dus mega sprongen in 18 knp Hier 2 verhalen over het verschil in lowend van de 14m2 tov 12m2: Henk Jan
if you dont have a big kite definatly get the 14m as the overall range will be better for your size and i think you would have back stalling problems on the 12m in lighter than 15kts dont get me rong you can tune it back and swing it a bit and you will still go up wind but the 14 would just have that bit mor grunt, in whyalla we get a lot of days that are 18-23kts which i am comfortable taking out any of my kites with the same board the 15 for going huge on jumps the 12m for wake style or the 8m for speed loops and unhooking. in over 20kts i would use the 12m or 8m both would jump big but the 12m just gives you extra pop and stability but for unhooking would use the 8m.
If i didnt have my 15 i would get the 14 and 8 for the larges range posible, but if your chasing just the best sweet spot get the 14,9 drop a knot to get 35kts out of it and you will be covered for the whole range you want to ride in.
As far as the 8m goes i take my wife out on it in 15kts for lessons and when she is done i can ride it on my lunacy if i fly it hard or i get a bigger board and just cruise im a little bias about this kite as it is my favorite one in any conditions 15-45kts and it genraly blows 20+ in whyalla making it sweet. Verhaal 2: The 12 bandit, does not get up or handle as well in lightwind, for me at 59kg or for anyone else no matter what weight they are The 14 is tuned to fly in light wind but still handles 18-20knots for the average person no worries. It turns much faster than the 13mtr last year and is very quick for a larger kite, as discussed most 12’s would struggle to move as quick.
The 9mtr would be ideal, but if you want to the 10 would make a good all rounder but will not have quite as much at the top end. 30 would be getting up there and 35 would see you on the edge with the 10, but still ok with the 9mtr. Both will get up at around the same time about 17knots.
See few photos of the kite attached. 47 is my husband on the same day as me on 33. In both cases the wind was about 8knots gusty 12. As you can see I have parked the kite pretty high so you can see it has plenty of power in the bottom end. My board is bigger I must admit, but the lakes surface give you an idea of the light wind capability of this kite.
Up to you what your choice will be but I would suggest 14 & 9. Or 14 & 10. Definitely not 12 & 8 if you intend to ride the smaller kite most of the time.
|
|
|
Micky
|
Mssn ff kort door de bocht... H-J, 12 en 9 dan ben jij volgens mij helemaal blij....
|
|
|
xray
|
Tja, maar mijn intentie is vaak met de 12 varen....
|
|
|
RH
|
@ HJ,
Ik denk dat Micky het juist heeft. De 12/9 is voor jou het beste. Je moet niet teveel luisteren naar die gasten aan de andere kant van de wereld. De lucht is daar veel warmer dan hier en hun 17 knopen is vergelijkbaar met 12-14 knopen hier. Zeker nu in de winter. Vorige week heb je even met mijn 10 kunnen proberen en toen jij het water opging stond er echt niet meer dan een knoop of 12-13. Je kon net geen hoogte lopen, maar je kwam zelfs weg (wel even anders dan die 10m Rise).
@ Xray,
Waarom een 12 als kite die je het meeste wil varen? Als je de Dos zou willen vergelijken met jouw Raven 12 dan zou ik zeggen dat dat zeker niet groter is dan de 10 en misschien nog zelfs te vergelijken is met de 9. Een Dos 12 is eerder een 14 of 16 C-kite.
Ik vaar de Dos 10 nu al een maand en de low-end is vergelijkbaar of beter dan mijn Rhino6 14m van een paar jaar terug. 12 knopen en ik ben weg met 82kg.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Met een aantal kiters bij op de spots die de Raaf3 varen kan ik met de Bandit-1 9m2 gewoon minstens gelijk opgaan kwa spronghoogte e.d. als zij met 12m2 staan. Zeker te weten voor een 10 of 9m2 gaan.
@ HJ: idd. is het verschil in luchttemp in Australie zo groot dat het echt een aantal knopen kan schelen. Echter met jou gewicht en de wens voor een echt low-end kanon is die 14m2 volgens mij zo gek nog niet. En Mick heeft zeker gelijk, maar kite vrijwel altijd op zee itt jij op binnenwater.
|
|
|
DM2008
|
Dat viel mij ook op ja, en het maakt de keuze 8 of 7 voor mij (10 kilo minder dan hij) lastiger. Then again, ik las niet in welke wind hij ermee gevaren heeft dus ergens ook wat onduidelijk.
@ DM2008: wat wordt nu jouw keuze bovenop je 10m2? Ik ga ondanks dat ik hem nog niet getest heb voor de 7m2. Low-end schijnt enorm goed te zijn Ik weet het nog niet, ik denk dat ik die stap pas in het voorjaar ga zetten. Eerst wintersport met zoontje plannen, en dan zien hoe de geldboom erbij staat. Eventueel nog ff naar een warmere plek in dec/jan, om de 10m goed uit te laten. Ik wacht gewoon jouw ervaring met de 7 af , lees her en der nog wat meer, en dan verwacht ik dat tegen de tijd dat ik ook klaar ben om met de 7 of 8 te varen, ik wel weet welke het wordt!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik wacht gewoon jouw ervaring met de 7 af , lees her en der nog wat meer, en dan verwacht ik dat tegen de tijd dat ik ook klaar ben om met de 7 of 8 te varen, ik wel weet welke het wordt! Als het goed is kun je bij mij aankloppen tegen die tijd, dan heb ik er zeker al ervaring mee (wie weet al in bezit). Ik ga iig voor de 10/7m2 combo
|
|
|
xray
|
@ Xray,
Waarom een 12 als kite die je het meeste wil varen? Als je de Dos zou willen vergelijken met jouw Raven 12 dan zou ik zeggen dat dat zeker niet groter is dan de 10 en misschien nog zelfs te vergelijken is met de 9. Een Dos 12 is eerder een 14 of 16 C-kite.
Ik vaar de Dos 10 nu al een maand en de low-end is vergelijkbaar of beter dan mijn Rhino6 14m van een paar jaar terug. 12 knopen en ik ben weg met 82kg.
Tja, die Raven3 12m is gewoon een bijzondere kite wat mij betreft. Ik kan al vanaf een knoop of 13 prima varen met mijn 90+kg en met de juiste techniek kun je hem idioot lang doorvaren. In de high-end zit ook de fun van hoog en lang springen....my kind of fun. De vervanger moet ik dus snel mee kunnen varen, hoog en ver springen en genoeg high-end hebben. Ik wil echter ook een kite die snel genoeg is en verder veel plezier biedt met het her en der rijden van wat golfjes. Ik hoef niet zo snel over te stappen naar een kleine kite omdat lift en hangtime voor mij belangrijk zijn. Ben dus erg aan het dubben tussen 10-7 en 12-8. Ik krijg van diverse kanten te horen dat de 12m net iets minder is dan de 10. Die 10 schijnt super te zijn maar...kan ik er net zo snel mee varen als mijn Raven 3 12m? Daar heb ik een hard hoofd in vandaar mijn twijfel... Vandaag de 10m Dos gevaren op Rockanje. Springt echt goed zeg!
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Vandaag de 10m Dos gevaren op Rockanje. Springt echt goed zeg! Vertel eens wat meer en wat deed de wind?
|
|
|
xray
|
Da's nou net het probleem, dat weet ik niet. Ruim voldoende dat wel, ik schat zo een knoop of 20. Verslag volgt maar ik vond het een goede en fijne kite...
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
Vandaag de 10m Dos gevaren op Rockanje. Springt echt goed zeg! Vertel eens wat meer en wat deed de wind? Is dit X-ray niet? (midden van het filmpje, wit rode bandit dos zo te zien) De wind was gisteren vanaf 17 knopen met vlagen dik in de 20, later richting 30 maar toen waren er geen bandits meer. Overigens voor referentie, ik vaar de '08 Rise 10m met 15+ knopen, 97kg vuil aan de haak. Ik denk dat riders van rond de 70kg toch ernstig richting 12-13 knopen gaan met dat ding, zeker met de 09. Ik heb de Rise 09 12m een paar wekene terug in Canada gevaren met een ongelovelijke piswind van 12-14 knopen en dat ging nog een stuk soepeler dan de ervaring met de 08 12m van Ron. Ik ben overigens heel benieuwd om eens aan die Dos te hangen, ik vind de uno al erg tof.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Tja, die Raven3 12m is gewoon een bijzondere kite wat mij betreft. Ik kan al vanaf een knoop of 13 prima varen met mijn 90+kg en met de juiste techniek kun je hem idioot lang doorvaren. In de high-end zit ook de fun van hoog en lang springen....my kind of fun.
Als je de techniek beheerst om alles uit je Raaf te persen, dan moet je die 10m2 ook tot een waanzinnig low-end weten te varen. Probleem bij de Bandit 1 was dat je de kite door zijn meest efficiente AoA kon trekken, simpel omdat hij niet stalt. Echter door de relatieve hoge bardruk merk je dat als ervaren kiter heel snel. Bij de Dos is de bardruk echt een heel stuk lager, en dus ook het 'aanvoelen' van deze optimale AoA. Ik ga er blind vanuit dat jij die techniek beheerst, dus low-end met de 10m2 moet geen probleem zijn. Ik begrijp dat je een testkite hebt, probeer deze week nog eens te testen. Heb de 10m2 ook getest in het low-end, en dat is waanzinnig. Echter ik weeg maar 75kg. MINI-ME heeft hem toen ook getest en die is 15/20kg zwaarder
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
@ RH Toen ik, vorige week zaterdag, het water op ging met de 10m2 Dos stond er gemiddeld 15 knp. Toen ik het water afkwam had ik gelijk de wind gemeten. Ik stond langs de kant bij het openwater dus had de meest ideaale positie om te meten. De 9m2 Bandit had net iets minder power ongeveer vergelijkbaar met mijn 10m2 Thruster. Beiden kites brachten mij gelukkig ook terug. De 10m2 Rise tel ik ff niet mee want die had afstel problemen op de stuurlijnen die ik nu opgelost. De lucht is daar idd warmer aan de andere kant van de wereld maar het verhaal klopt denk ik wel. Ik had die zaterdag (15knp) net voldoende gehad aan een 12m2 Dos. Maar dat betekent dat ik dus pas zou kunnen varen vanaf 15 knoop. Dan ga ik in de zomer dus vaak aan de kant staan. Bovendien ben ik er bijna zeker van dat ik de 9m2 al vanaf 17 knoop zou kunnen varen. Maw in mijn ogen is een 12m2 net een maat die er voor de zwaardere riders tussenin zal vallen. Je koopt dus een kite waarmee je op mooie zomer dagen aan de kant moet blijven staan en wanneer je in beweging komt dan kun je al bijna een lekkere kleine en snellere kite (9m2) erbij pakken. Gisteren werd het bewijs geleverd. Was een 95 kg Duitser met een 14m2 DOS. Wind was 13 knp. Die gast had een normaal board en was nog, volgens eigen zeggen, een beginner. LF had een testdag met allemaal 12m2 en de zwaare riders (90+) konden niet varen of kwamen met een 16m2 Vegas op de proppen. Ook een lichtgewicht rider met een 10m2 DOS stond nog niet te trappelen om het water op te gaan. Die Duitser was lekker aan het varen en liep hoogte als een wilde . Ik heb hem vervolgens niet meer terug gezien. Toen de wind iets aantrok (15a16knp) kwamen de kleine maatjes uit de tas. Op dat moment zag je echt alles op het water (9m2,10m2, 12m2, 13m2 en ook 16m2) Omdat ik met mijn 10m2 langs de kant stond te wachten op wind heb ik dit goed kunnen waarnemen en stond regelmatig met de windmeter in de lucht Toen de wind eindelijk aantrok naar 16 knoop zag ik ook de 80 kg riders het water op gaan met hun 9m2. Dit zou het moment zijn geweest dat ik de 10m2 zou hebben gepakt maar moest (14.30 uur) helaas weer naar huis. Ondertussen was die Duitser nog lekker aan het varen met zijn 14m2 DOS. Toen ik net richting mijn auto ging kwan die gast het water uit. Ben toch ff terug gelopen om hem te vragen naar zijn ervaring met de highend van de 14m2 DOS. Hij vertelde dat dit de 2x was en dat hij de vorige keer de 14m2 had gevlogen in gemiddeld 18 a 20 knoop. Hij gaf aan dat hij toen nog steeds een veilig gevoel had. Denk zelf dus dat de 14m2 nog makkelijk te varen is tot gemiddeld 22 knp.Die gast had zelf een 14-10m2 combo gekocht. Moraal van mijn verhaal: Ik denk dat riders van 90+ veel mooie dagen gaan missen wanneer je de 12m2 als grootste (lowend machine) aanschaft. Het is net een maat waar je niets aan hebt. De kleine maatjes maken de 12m2 overbodig. De zwaardere riders kunnen nog net iets meer snelheid uit de 9m2 halen (vanwegen hun lichaamsgewicht) en kunnen dus heeeeel snel met de 10m2 of 9m2 varen. Nadeel van de 10m2 is dat je waarschijnlijk niet meer relaxt aan het kiten bent in gemiddeld 30 knp en de 9m2 is waarschijnlijk wel door te varen tot gemiddeld 35 knp. Dus kan de 14m2 lekker varen vanaf 12 t/m 20 (opgegeven windrange voor 75kg rider 9-22knp) en vanaf 17 knp hang je onder de 9m2 (opgegeven windrange voor 75kg rider 14-34knp) Conclussie: 80% van de tijd hang ik waarschijnlijk onder de 9m2. En heb en lowendcanon nodig voor de dagen dat ik net niet met de 9m kan varen. Dus onder de 17 knp. Met de 9m2 heb je, als zwaardere kiter volgens mij, de grootste windrange afgedekt met voldoende overlap. Ps ik doe niet eigenwijs maar denk ff hardop foto van de 14m2 @ Mirns
|
|
|
xray
|
Vandaag de 10m Dos gevaren op Rockanje. Springt echt goed zeg! Vertel eens wat meer en wat deed de wind? Is dit X-ray niet? (midden van het filmpje, wit rode bandit dos zo te zien) De wind was gisteren vanaf 17 knopen met vlagen dik in de 20, later richting 30 maar toen waren er geen bandits meer. Overigens voor referentie, ik vaar de '08 Rise 10m met 15+ knopen, 97kg vuil aan de haak. Ik denk dat riders van rond de 70kg toch ernstig richting 12-13 knopen gaan met dat ding, zeker met de 09. Ik heb de Rise 09 12m een paar wekene terug in Canada gevaren met een ongelovelijke piswind van 12-14 knopen en dat ging nog een stuk soepeler dan de ervaring met de 08 12m van Ron. Ik ben overigens heel benieuwd om eens aan die Dos te hangen, ik vind de uno al erg tof. Welk filmpje?
|
|
|
RH
|
@ RH Toen ik, vorige week zaterdag, het water op ging met de 10m2 Dos stond er gemiddeld 15 knp. Toen ik het water afkwam had ik gelijk de wind gemeten. Ik stond langs de kant bij het openwater dus had de meest ideaale positie om te meten.
HJ, het gaat er bij mij niet in dat vorige week zaterdag op het moment dat je met mijn 10 het water opging het 15 knopen waaide. Het was toen echt flink aan het inkakken, en misschien waaide het op zijn hardst die dag 15 knopen op IJburg. Al eerder eens gevaren met de 10 rond de 16 knopen (gemeten) en toen ging die echt goed los. Voor mij ligt de sweetspot van de 10 zo tussen de 15 en 20 knopen. Gisteren voer ik op IJmuiden met mijn 10 (terwijl Len10 flink moest trekken aan zijn 9 Fuel en de 7 Fuel ook flink gepowered was). Ik vond mijn 10 ook een flinke hand vol en ging nog net. Later het windreport op windfinder gecheckt en die gaf 21 knopen aan rond 15.00 uur. @Xray, Ik heb de RavenIII 12m ook wel eens gevaren en laatst ook nog een tijdje met een 14m. Wat mij betreft haalt geen van deze twee het bij de low-end van een Bandit 11 (08) of een Bandit Dos 10 (die twee zijn wat mij betreft gelijk in low-end alleen de Dos is veel sneller). De 14 Raven III komt er nog het dichtst bij in de buurt, maar is zooo traag. Ik denk of weet wel zeker dat je met een Dos 10 meer low-end hebt dan met je Raven 12 (en dat ie sneller draait hoef ik zeker niet te vertellen). Vandaag overigens met de oude 7.5 het water op geweest bij S'hout. Metingen aan de kant gaven toen 16 gemiddeld aan met vlagen van tot 21 knopen. Op het water was ik volledig gepowered met de 7.5, was echt top. Echt, de Bandit gaat zo snel los; je moet echt met andere maten rekenen.
|
|
|