Kite-instructeurs, hebben jullie een verzekering?

Jelle

Berichten: 1293
Februari 25, 2009, 01:24:16
edit2Rapporteer  
Ik ben via de IKO verzekerd, maar ze zijn veranderd van maatschappij. Nu met zulke voorwaarden dat de verzekering nooit zal uitbetalen als je aansprakelijk wordt gesteld na een ongeluk.
Offerte van Sudwestring is beter maar flink duurder.
Wat hebben jullie?

Ik heb op het IKO-instructeursforum vanaf december in meerdere topics de fouten aangekaart. Nu hebben ze een aantal ervan rechtgezet en dat naar alle IKO-instructeurs geadverteerd, als de nieuwe verbeterde verzekeringsvoorwaarden. Maar de lopende verzekering is nog steeds compleet waardeloos, een kat in de zak, lachwekkend als het geen geld had gekost (ook al was het niet veel).

Weten jullie van gevallen dat een instructeur of school aansprakelijk is gesteld en dat een verzekering heeft uitbetaald?

Ik post hier omdat er op het IKOforum nogal weinig gebeurt.

- Jelle
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #1 Februari 25, 2009, 01:25:15
edit2Rapporteer  
instructeurs hoeven over het algemeen geen aparte verz te hebben dat moet de eigenaar van de school geregeld hebben.
Karta

Berichten: 17
Antwoord #2 Februari 25, 2009, 01:39:20
edit2Rapporteer  
Michiel jij bent zeker de slimste thuis;)

Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen doen en laten (tenzij je in loondienst werkt)... De meeste instructeurs werken echter freelance en zijn zo in principe verantwoordelijk voor hun eigen verzekeringen. Uiteraard kan de school een verzekering afsluiten echter is dit ABSOLUUT niet iets waar je vanuit kan gaan...

Check funsportpolis.nl voor instructeursverzekeringen, hier kan je wel het een en ander dekken... Echte chille verzekeringen zijn er helaas nog niet ben ik bang. Indien dit wel zo is hoor ik het graag. We zijn aan het kijken momenteel wat de mogelijkheden zijn en zitten om de tafel met een grote verzekeraar echter hier kan ik nu nog weinig over kwijt.

Succes
Dominique
Bout

Berichten: 7
Antwoord #3 Februari 25, 2009, 08:18:20
edit2Rapporteer  
Bij elke les die ik in de ik in het Koninkrijk der Rechtzaken (USA) heb gevolgd, moest ik vooraf keurig een waiver ondertekenen. Daarmee erkende ik dan het feit dat kitesurfen een (levens)gevaarlijke sport is en deed meteen afstand van al mijn mogelijkheden om de school / instructeur en/of eigenaar aansprakelijk te stellen. De les was vooral op eigen risico... bij een IKO / PASA school overigens.
Ik ga er van uit dat zo'n waiver stand houdt bij een eventuele rechtzaak en dat de rechter een claim ongegrond zal verklaren. Waarom zou ik 'em anders nog tekenen?
Uiteraard zou ik me als goed Nederlander verzekeren tegen dit soort crap als ik dat ergens zou kunnen doen. loser

Bout
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #4 Februari 25, 2009, 11:26:54
edit2Rapporteer  
Citaat
Daarmee erkende ik dan het feit dat kitesurfen een (levens)gevaarlijke sport is en deed meteen afstand van al mijn mogelijkheden om de school / instructeur en/of eigenaar aansprakelijk te stellen. De les was vooral op eigen risico... bij een IKO / PASA school overigens

Gaat volgens mij maar ten dele op, op het moment dat een instructeur een verkeerde instructie(s) heeft gegeven en jij daardoor letsel oploopt is hij/zij wel degelijk aansprakelijk.
(Om te bewijzen dat er een verkeerde instructie is gegeven, met name bij een privéles, is punt 2........ Undecided)

Is al eerder genoemd maar Funsportpolis is druk bezig om een complete verzekering op te tuigen, ze hebben al een soort gelijke verzekering als de IKO, voordeel hier is dat deze is ondergbracht bij een nederlandse verzekeraar dus mocht het ooit tot procederen komen is dat wat "makkelijker".........................
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Februari 25, 2009, 11:33:22
edit2Rapporteer  
Die jongen die een klimster in een klimhal moest zekeren, en niet oplette is ook voor de rechter gedaagd en veroordeeld. (als je het nieuws een beetje gevolgd hebt)

Hij werkte daar, maar is zeker wel verantwoordelijk!

@ Jelle: hoe zit het nu precies? Het klinkt alsof ze geen rechtbijstand meer verlenen in het geval je aangeklaagd wordt. Oftewel het stukje rechtbijstand is verdwenen?
Sherida

Berichten: 268
Antwoord #6 Februari 25, 2009, 11:52:58
edit2Rapporteer  
Ik ga er van uit dat zo'n waiver stand houdt bij een eventuele rechtzaak en dat de rechter een claim ongegrond zal verklaren. Waarom zou ik 'em anders nog tekenen?

Dit papier is in een rechtzaak, naar wat ik heb begrepen, vrij weinig tot niks waard..
Het is eigenlijk meer voor de mensen die niet weten dat het niks waard is een reden om GEEN rechtzaak aan te spannen..

Verder is een cursist verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten, MITS de instructeur de juiste voorzorgsmaatregelen heeft genomen/ instructies heeft gegeven..(Hoe dat altijd aan te tonen is.. Undecided)

Zodra het seizoen weer begint verzeker ik mij bij funsportpolis.nl, een Nederlandse maatschappij, dus mochten er problemen zijn dan is het 'iets' makkelijker communiceren! ThumpsUp
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Februari 25, 2009, 12:10:35
edit2Rapporteer  
Die jongen die een klimster in een klimhal moest zekeren, en niet oplette is ook voor de rechter gedaagd en veroordeeld. (als je het nieuws een beetje gevolgd hebt)
Hij werkte daar, maar is zeker wel verantwoordelijk!
@ Jelle: hoe zit het nu precies? Het klinkt alsof ze geen rechtbijstand meer verlenen in het geval je aangeklaagd wordt. Oftewel het stukje rechtbijstand is verdwenen?

Rechtsbijstand is een ander verhaal dan Wettelijke Aansprakelijkheid.
In het geval er zich tijdens de les een ongeval met dodelijke afloop voordoet kun je er bijna zeker van zijn dat je met je klus bij de rechter staat.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #8 Februari 25, 2009, 14:05:14
edit2Rapporteer  
Het gaat bij mijn IKO-verzekering niet om rechtsbijstand, maar om professional liability.
Maar je bent niet gedekt als je niet de eerste 2 uur unhooked lesgeeft aan een kite zonder power.
Volgens mij moet je juridische zaken exact lezen, en kites zonder power bestaan niet, dus je bent NOOIT gedekt. Er staat niet "depowered", er staat "without power".

Toch was er op kiteforum.com iemand die zei dat deze verzekering wel eens uitgekeerd heeft.
Verder geeft er niemand de eerste 2 uur unhooked les.
Die voorwaarde verdwijnt bij nieuwe verzekeringen, niet bij de huidige. Maar het "without power" blijft erin staan.

Verder moet je bedreven zijn in o.a. reanimatie. Nou heb ik een veel uitgebreidere EHBO-cursus gehaald dan bij de IKO standaard is, maar ik denk niet dat ik 'bedreven' kan worden genoemd, als ik het ooit moet doen. Dat is zoiets heftigs dat je na een paar jaar als ambulancebroeder misschien bedreven bent.

Overigens wil ik geen stof bieden aan IKO-bashing. Deze verzekeringskwestie bij het hoofdkantoor is een slechte uitzondering naast een uitstekende instructeursopleiding die Maarten Huisman destijds heel professioneel geleid heeft.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #9 Februari 25, 2009, 21:58:59
edit2Rapporteer  
Het gaat bij mijn IKO-verzekering niet om rechtsbijstand, maar om professional liability.
Maar je bent niet gedekt als je niet de eerste 2 uur unhooked lesgeeft aan een kite zonder power.
Volgens mij moet je juridische zaken exact lezen, en kites zonder power bestaan niet, dus je bent NOOIT gedekt. Er staat niet "depowered", er staat "without power".

Toch was er op kiteforum.com iemand die zei dat deze verzekering wel eens uitgekeerd heeft.
Verder geeft er niemand de eerste 2 uur unhooked les.
Die voorwaarde verdwijnt bij nieuwe verzekeringen, niet bij de huidige. Maar het "without power" blijft erin staan.

Verder moet je bedreven zijn in o.a. reanimatie. Nou heb ik een veel uitgebreidere EHBO-cursus gehaald dan bij de IKO standaard is, maar ik denk niet dat ik 'bedreven' kan worden genoemd, als ik het ooit moet doen. Dat is zoiets heftigs dat je na een paar jaar als ambulancebroeder misschien bedreven bent.


In nederland bepaald de rechter wie aansprakelijk is.
Dus een goede rechtsbijstand is nooit weg.
Een ondertekend papiertje kan 'soms' helpen maar staar je er niet blind op.

Tevens een beetje zonde dat dat reanimeren wel in je EHBO pakket zit maar dat je je er niet bedreven in voelt. Je EHBO is namelkijk maar 1 jaar geldig, je zal voor de geldigheid herhalings lessen moeten volgen. Bij voldoende training is het altijd te doen. ( 5 x ervaring met wisselende gevolgen, en NEE geen ambulance personeel)


Mijn mening

Iedere instructeur/lesgever hoort een geldig reanimatie en EHBO dipolma te hebben!
het NIET uitvoeren van  levensreddende handeling is volgens de NED wet zelfs strafbaar.


Feit!
Als je een reanimatie met negatieve afloop hebt meegemaakt zal je de mogelijkheid moeten hebben om het te verwerken. ( dit is nogal eens lastig)

grtz Frank

 
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #10 Februari 25, 2009, 23:57:12
edit2Rapporteer  
Een ondertekend papiertje kan 'soms' helpen maar staar je er niet blind op.

Ik had het niet over dat papiertje, die waiver of responsability, dat vind ik ook een non-issue.

Je EHBO is maar 1 jaar geldig, je zal voor de geldigheid herhalings lessen moeten volgen.

Goed dat je me eraan herinnert. Maar ook met oefening op een pop zal een echte andere koek zijn.

Als je een reanimatie met negatieve afloop hebt meegemaakt zal je de mogelijkheid moeten hebben om het te verwerken. ( dit is nogal eens lastig)
 

Bij mijn cursus werd gezegd dat 80% ofzo mislukt.
Mijn moeder heeft haar hele leven gedoken en zoveel mislukte reanimaties meegemaakt, dat ze een codicil heeft dat zegt: mij nooit reanimeren.

Maar dit is allemaal off-topic.

Bedankt anderen voor de tips over andere verzekeringen.
semen

Berichten: 294
Antwoord #11 Februari 26, 2009, 01:20:55
edit2Rapporteer  
Ik ben geen jurist maar Strafrechtelijk ben jij als persoon altijd verantwoordelijk. Idd zie klimhal ongeval. Dus denk niet dat je door enige "waver" of opmerking van enige uitbater als; "ik neem de verantwoordelijkheid op me", gedekt bent.
Wettelijke Aansprakelijkheid is wat anders. Als jij normaal je werk doet zijn een eventuele schadevergoeding of kosten voor een ongeluk, voor de kosten van het bedrijf waar je voor werkt ( waar dat bedrijf hopelijk een verzekering voor heeft). Als  nalatig/onverantwoordelijk handelen kan worden worden bewezen kan het bedrijf dit weer geheel of gedeeltelijk op jou (proberen) te verhalen. Hiervoor is dus een persoonlijke verzekering bij lesgeven in dit soort sporten misschien geen overbodige luxe. Dit hangt echter sterk af van het bedrijf waar je voor werkt.

En als Michiel misschien ooit alleen op kamers gaat wonen is hij nog steeds niet de slimste thuis.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #12 Februari 26, 2009, 13:59:42
edit2Rapporteer  
Ik wil even een vergelijking trekken met een bouwbedrijf, maar in feite kun je
dit voor elk bedrijf hanteren, dus ook een kiteschool.

Wij zijn als bedrijf doorlopend WA verzekerd voor schade door personeel veroorzaakt aan derden en
eigendommen aan derden.
Voorbeeld: timmerman spijkert plankje vast en stoot kaarsenstandaard van schoorsteenmantel,
(kaarsenstandaard wordt vergoed)

Per project sluiten we een CAR verzkering af, welke schade en vervolgschade vergoed aan het project zelf.
Voorbeeld: timmerman spijkert plankje aan muur en muur valt om.
(omgevallen muur en de gevolgschade wordt vergoed).
Ook schade veroorzaakt door externe factoren als regen, storm etc is gedekt.

Maar hoe zit het dan wanneer een timmerman een spijker in een muur slaat en
en de muur valt om op een ander of op hem zelf en er vallen gewonden of erger doden.
Of de timmerman valt van het trapje, wat hij gebruikt voor het slaan van de spijker.

Daar zijn specifieke regels voor.
Wij als bedrijf of eigenlijk de directeur is strafrechtelijk verantwoordelijk.
Hij zal moeten aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om er voor te zorgen dat
de veiligheidseisen zijn nageleeft.
Wij moeten als bedrijf bedrijfsrisicoinventarisatie's kunnen overleggen, ook een risicoinventarisatie
van het project moet kunnen worden overlegd, tevens zal de timmerman in kwestie
een VCA opleiding moeten hebben gehad, zodat hij weet wat de gevaren zijn.

Je MOET gewoon goed verzekerd zijn.
Onze verzekeringmaatschappij zal jou als kiteschool OOK aansprakelijk stellen voor zowiezo de doorbetaling van salaris, wanneer een timmerman kitelesjes volgt en ongelukkig ten valt komt
en in de "ziektewet" komt.
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #13 Februari 26, 2009, 14:13:49
edit2Rapporteer  
Dus als in het bovenstaande geval een timmerman na een voetbal wedstrijd of training de ziektewet in moet wordt:
- scheidrechter
- de thuis club
- de uit club
verantwoordleijk gesteld door jullie verzekering?

Klinkt echt goed. Welke verzekeringsmaatschappij hebben jullie?

Het is maar een grapje en ik vraag me af waar de eigen verantwoordelijkheid is gebleven van bv de timmerman. Hij gaat immers willens en wetens risico aan.

Ik heb binnenkort ook een gesprek met onze agent, komt er wat positiefs uit dan houik jullie natuurlijk op de hoogte.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #14 Februari 26, 2009, 16:47:48
edit2Rapporteer  
Ik heb veel gemailed met Maarten huisman Welbekend van Acces voor vele van ons en een vriend van de baas van de IKO

Al 3JAAR GELEDEN heb ik bij hem zeer veel fouten/onvolledigheden aangekaart maar geen ruk is er gebeurd.

MIJN MENING IKO IS EEN ZAKKENVULLER ORGANISATIE, de iko cursus geeft je een redelijke basis net als je autorijbewijs om te rijden kun je dan net les gegeven echter zonder een fluit ervaring.

Niet mee eens ga dan maar eens grondig ff het hele forum onderspitten in de geschedenis wanyt heb niet zin weer voor niets 10kantjes te moeten gaan emailen.


Oke wat voor verzekering dan wel?? Al sla je me dood de school moet een goede verzekering hebben maar zeker ook de instructeur zelf ook zeker. Meeste Wa verzekeringen dekken maar tot 1,5m2 dus heb je niets aan denk dat je snel bij NKV of in de duitste VDWS moet gaan kijken
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #15 Februari 26, 2009, 17:12:23
edit2Rapporteer  
Die 1.5 meter regel heeft onze gewone verzekering ook. Het gaat dan zoals bij veel wa's om kabel vliegers.

Ik heb mijn agent laten uitzoeken of mijn kitesurf vlieger een kabel vlieger is en ik kreeg terug op papier dat het geen kabel vlieger is en dus gewoon in mijn dekking valt.

Hij liet me ook weten dat een kabel vlieger iets was met 1 lijn, en dat klopt taal technisch ook van anders was het kabels vlieger Wink

Zolang ik op papier heb staan dat mijn kitesurfen gedekt is vind ik het prima, zeker als het ondertekend is door iemand die daartoe bevoegd is.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #16 Februari 26, 2009, 21:36:36
edit2Rapporteer  
Dus als in het bovenstaande geval een timmerman na een voetbal wedstrijd of training de ziektewet in moet wordt:
- scheidrechter
- de thuis club
- de uit club
verantwoordleijk gesteld door jullie verzekering?

Klinkt echt goed. Welke verzekeringsmaatschappij hebben jullie?

Het is maar een grapje en ik vraag me af waar de eigen verantwoordelijkheid is gebleven van bv de timmerman. Hij gaat immers willens en wetens risico aan.

Ik heb binnenkort ook een gesprek met onze agent, komt er wat positiefs uit dan houik jullie natuurlijk op de hoogte.


Je moest eens weten.
Timmerman klust op zaterdag voor de plaatselijke carnavalsvereniging.
Hij valt van de praalwagen en breekt zijn enkel.
Werkever meld de werknemer ziek en zal zijn salaris moeten doorbetalen.
Doorbetaling salaris, daar kun je je voor verzekeren (hoeft echter niet)
Arbodienst werkgever stelt onderzoek naar oorzaak ziekte.
Daaruit blijkt dat de vereninging fouten heeft gemaakt, door een ondeugdelijke
steiger rondom de praalwagen, viel de man en brak zijn enkel.
Verzekering werkgever gaat vervolgens in gesprek met de carnavalsvereniging.

Dan is het te hopen dat het bestuur van deze carnavalsvereniging zijn
zaakjes goed voorelkaar heeft.
Meestal eindigd dit soort zaken vrij komplex, waarbij de uiteindelijke
uitspraak soms jaren duurt.

Bovengenoemde kom je echt tegen in de praktijk.

Ook hier mag/kun je de vergelijking trekken met een kiteschool.
Ook een kiteschool zal dan hopen dat verzekeringstechnisch alles
goed geregeld is.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #17 Februari 26, 2009, 21:50:23
edit2Rapporteer  
Wazup,
Je bent de enige niet die verbeteringen heeft voorgesteld aan de IKO. Vaak is er inderdaad niets mee gebeurd.
Soms na hele lange tijd wel.
Zo kwamen ze vorig jaar met het grote nieuws dat de boardleash onvelilig is. Incl hoop poeha over hun vooruitstrevende veiligheidsbeleid.
Daar is ook op het IKO-instructeursforum hartelijk om gelachen.
Nu hebben ze binnen een paar maanden al iets verbeterd aan de verzekering, nadat ik op forums had gewaarschuwd om eerst de voorwaarden te lezen voor je betaalt.
Dus het hoofdkantoor lijkt soms wel op zakkenvullen. Maar toch komen er door examiners zoals Maarten wel hele goede cursussen hier in NL. En op andere plekken. Zolang er zulke goede mensen bij zitten, kan het niet helemaal waardeloos zijn.

En ik kan me ook voorstellen dat ze sufgeluld zijn door alle opmerkingen diie iedereen maakt. Alleen al op een Nederlands forumpje krijg je hooglopende meningsverschillen over alles dat met kiten te maken heeft. Als je dat honderdvoudig neemt wereldwijd, dan zouden ze fulltime bezig moeten zijn met alles uitleggen aan iedereen die iets roept. Voeg daaraan toe het relaxte levenstempo in Cabarete en wat normale organisatieproblemen, en je hebt al heel wat reden voor stroperigheid.
En je kan het nooit iedereen naar de zin maken.

- Jelle
Best lekker gevaren vandaag toen ik een beetje aan de Door gewend raakte.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #18 Februari 26, 2009, 22:03:26
edit2Rapporteer  
Onze verzekeringmaatschappij zal jou als kiteschool OOK aansprakelijk stellen voor zowiezo de doorbetaling van salaris, wanneer een timmerman kitelesjes volgt en ongelukkig ten valt komt
en in de "ziektewet" komt.

Ik denk dat ze niet ver komen daarmee.
Ongelukkig ten val, da's gewoon pech. Kan gebeuren bij een extreme sport.
Pas als ik nalatig zou zijn geweest, kan het mij als instructeur aangerekend worden.

Er was eens een dametje die droogde haar hondje in de microwave, want in haar oude oven ging dat ook goed. Hondje dood, ovenfabrikant aansprakelijk. Hadden ze er maar op moeten zetten dat je er geen hondjes in mag drogen. Zulke Amerikaanse toestanden, leuk voor verzekeringmensen. Maar ik geloof niet dat NL rechters zich zo gek laten maken. Misschien over 20 jaar.
Fabian

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #19 Mei 15, 2009, 10:32:42
edit2Rapporteer  
Hoi Allemaal.

Ik heb jullie reacties gelezen. Een ding wat ik me afvraag is hoe zit het met overleidings/arbeidsongeschiktheid na een kitesurf ongeluk?

De WA verzekering dekt dat niet. Altans mijne niet. Zijn jullie hier appart voor verzekerd?

Groet,

Fabian
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.