Kite surfer in problemen recht voor de havenmonding. Scheveningen

Idefixe

Juni 28, 2009, 20:52:42
edit2Rapporteer  
 van de KNRM site
Kite surfer in problemen recht voor de havenmonding.
Scheveningen, 22 juni 2009

Dinsdagavond meldde de kapitein van het binnenkomende Rijkswaterstaat schip de Arca aan de Verkeerscentrale Scheveningen dat er een kitezeil vlak voor de havenmonding dreef. De KNRM bemanning die aan boord van de reservereddingboot de Dorus Rijkers was, werd gevraagd om polshoogte te gaan nemen. Direct koerste de reddingboot naar buiten en zag dat er zich bij het zeil ook een persoon bevond. De surfer bleek materiaalpech te hebben en werd door de wind en de stroming voor de haven langs gedreven. Samen met zijn materiaal werd hij aan boord van de Dorus genomen, waarna weer terug werd gevaren. De surfer werd afgezet op het KNRM ponton en is als dank voor zijn redding donateur van de KNRM geworden

Link met foto's
brutus

Antwoord #1 Juni 28, 2009, 21:23:17
edit2Rapporteer  
Gelukkig is de kite surfer gered.
Joy.H

Antwoord #2 Juni 28, 2009, 21:40:03
edit2Rapporteer  
Top dat hij gered is! ThumpsUp Joepie

Ik weet niet of dit al gedaan wordt, maar is het misschien een idee om bij een kitesurf evenement ook iets van de knrm te plaatsen waar mensen eventueel donateur kunnen worden of tenminste een bijdrage kunnen doen?
Als er dan meteen ook iets geplaatst wordt met hun nummer, zodat veel mensen het in de telefoon op kunnen slaan, mocht er ooit iets zijn......

Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #3 Juni 28, 2009, 22:17:49
edit2Rapporteer  
materiaalpech met Banditdos Tongue
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #4 Juni 28, 2009, 23:03:05
edit2Rapporteer  
Bestaat toch niet... loser
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 30, 2009, 10:46:26
edit2Rapporteer  
materiaalpech met Banditdos Tongue

Is gewoon een klotekite! loser Grin

Weet iemand wat er is gebeurd?

Bij mij en ook een aantal anderen is bij een splinternieuwe bar de voorlijn gebroken. Dat gebeurd niet na een aantal sessies, maar meestal direct.

Ik ben benieuwd wat hier gebeurd is.

Nog een geluk dat hij niet op de rotsen terecht is gekomen van het havenhoofd
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #6 Juni 30, 2009, 10:49:09
edit2Rapporteer  
Klinkt weer eens als een productiefoutje  Undecided
Antwoord #7 Juli 01, 2009, 03:11:44
edit2Rapporteer  
een schande dat hij niet al donateur was!

maar wel geworden...!
bitburger

Antwoord #8 Juli 01, 2009, 08:04:52
edit2Rapporteer  
Gelukkig dat het goed is gekomen!
Johnny

Geen avatar

Antwoord #9 Juli 02, 2009, 23:28:31
edit2Rapporteer  
Haha,

Best grappig om jezelf zo terug te zien.
Het verhaal is wel een beetje aangedikt.
Ik lag tussen de boei rechts van het havenhoofd (vanaf het strand gezien) en het havenhoofd toen ze me oppikten.

Ik wilde keren toen ik ter hoogte van de boei was. Op dat moment zat ik nog rechts van de boei.  Bij het omspringen van hielside naar toeside ging het mis en hapte mn board en viel ik waardoor mijn kite op het water belande. Logisch oorzaak gevolg. Ik had alleen de pech dat mn kite gepakt werd door een golf waardoor 1 kant van de kite door de bridle ging. Kortom stuurlijn zat door de bridle waardoor de kite de neiging had om te gaan loopen. Hierdoor was er niet meer mee te sturen en heb ik besloten om de chickenloop los te gooien. Vervolgens de safetylijn paar keer rond de bar gewonden en daarna samen met de rest van de lijnen net zo lang tot ik bij mijn kite kwam. Toen ik hiermee klaar was kwam het schip van de reddingsbrigade net de haven in varen en zagen mij daar liggen. Die sturen vervolgens een kleiner bootje, die op dat moment net wilde beginnen aan een oefening.
Tegen de tijd dat het kleinere bootje bij mij was had ik mijn kite al omgedraaid en had ik er een bootje van gemaakt om zo terug naar het strand te komen. Niets aan de hand opzich. Maar toen de reddingsbrigade me er uit wilde vissen varenden ze achter me, omdat ze bang waren dat anders de lijnen in de schroef zouden komen. Opzich prima. Ik gaf aan de 2 hengelaars van de reddingsbrigade aan dat ik alle lijnen had opgerold en dat ik me kite ging laten leeg lopen en oprollen zodat ik gemakkelijk aan boord kon komen. Alleen de communicatie tussen de 2 hengelaars en de stuurman was niet optimaal te nomen want door de golven lag ik zo wat onder de boot. Hierdoor werd ik helemaal op mn kite geduwd. Het was iig een beetje gehannes voordat ik aan boord was. Ik ben zeker dankbaar dat ze me uit het water gevist hebben bespaarde me een flinke zwem terug.

Ik was idd nog geen lid van het KNRM. Ik ben wel lid van jumpteam scheveningen. Zij hebben immers ook een boot voor dit soort gevallen.

Wat me al meerdere malen is opgevallen, is dat jumpteam en KNRM uitvaren voor 1 en hetzelfde geval. Er lijkt totaal geen communicatie te zijn tussen de 2 redders. Misschien een idee om een lijntje tussen de 2 aan te leggen. Dan kan er 1 van de 2 uitvaren i.p.v. beide.

Iets waar bij de kitelessen misschien iets meer aandacht aangegeven kan worden is self rescue.
Ik zelf heb dit niet gehad met de kite lessen. Ik heb het mezelf geleerd nadat ik een leraar in tarifa het zag doen. Dit gecombineerd met het oefenen van de KNRM met het oppikken van een kitesurfer kan het oppikken een stuk vergemakkelijken.

Micky

Antwoord #10 Juli 03, 2009, 02:45:08
edit2Rapporteer  
Hee Johnny,

gelukkig dat het zo "goed" is afgelopen....  ThumpsUp
Beter 2 "brigades" die uitrukken dan geen enkele.

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.