safety's unsafe?

wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #50 December 02, 2009, 11:46:55
edit2Rapporteer  
....@wouterb, als je een SLE op één front lijn flagt dan wil íe wel draaien, dit kom meestal door de rest spanning op de andere 3 lijnen (door de wind wordt het doek toch een beetje in de wind getrokken). De bar moet echt zo hoog langs de flag lijn omhoog kruipen (>6m) dat de andere lijnen zo'n beetje dubbel liggen, dan pleurt het zaakje wel naar beneden. ...

In de pre-SLE tijd tetterde je bar de volle breedte van je vliegerje naar boven. Varrierend van de genoemde 6 tot 10mtr+ bij een 16m2.
Dàt is mijn uitgangspunt in de voorgaande opmerking.
Mijn angst zit in het feit dat een frontlijn de halve LE onderteunt (lees: in vorm houd) en dus wokkel erachter laat loopen.

verder redenerend op mijn eerdere opmerking: een lijnlengte verschil van 5cm (bv lijn achter de swiffle, bandit 2?) bij release aan 2 frontlijnen geeft onherroepelijk rotatie. ingecalculeerd of niet.
buitenste tip gaat door de rotatiesnelheid kracht ontwikkelen en sneller vliegen en daardoor kracht ontwikkelen en...

on second thought: '5th door de as' lijkt mij het minst fuck-up gevoelig.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #51 December 02, 2009, 12:11:49
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=EkRzYOHPNlw

op 2:40
Ross aan het werk met een SLE die op 2 lijnen word gereleased. De bridle is zo ontworpen dat bij overmatige depower (dus stuurlijnen veel langer dan front lines) het tow point naar voren schiet en de kite slap hangt, en gelijk naar beneden stürtzt. Hier zie je dus een op elkaar afgestemde kite en safety.
De rest power is - bij keiharde wind - wel voelbaar, maar niet genoeg om je te liften.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #52 December 02, 2009, 12:35:30
edit2Rapporteer  
Leuk reclamefilmpje maar verder niks speciaals aan hoor. Er zijn veel merken met een goede safety.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #53 December 02, 2009, 12:55:34
edit2Rapporteer  
Gaastra bv...



hahahahahha


Maar de release wel, valt op 1lijn weg, heeft m'n voorkeur nog steeds boven 2lijnen release(zoals jekyll 2009 en vele andere merken)

Vind die OR bar wel geil hoor.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #54 December 02, 2009, 15:31:51
edit2Rapporteer  
Ik vind de discussie een beetje vreemd:

1. De ongelukken van de laatste 2 weken zijn toch een beetje toe te schrijven aan fouten van de kiter zelf:
a. Je gaat bij 30 knopen wind als beginner niet even je kite op het strand uitproberen .
b. Je gaat bij 30 knopen wind ook niet even zelf starten vlak bij stenen of strekdammen.
Het is jammer en echt zielig voor de nabestaanden, maar deze ongelukken hebben niets te maken met het feit of Kiten gevaarlijk is of niet. In deze gevallen zijn de kiters zelf schuld aan hun ongeval.

2. Kiten zonder Safety Leash????
Wie dit nog doet is volgens mij echt DOM!
Een rond vlilegende kite is een gevaar voor anderen.  Wie dit nogsteeds niet inziet hoort niet op het water thuis!
De huidige safety systemen functioneren over het algemeen, hetgeen ook wordt aangetoond door tests in the kitebladen (Zie de Duitse Kitemagazine)
Dus met Safety leash varen en de safety trekken als nodig, de kite depowert en valt op het water.
Er is de laatste jaren veel geinvesteerd door de leveranciers in goede safety systemen (na het ongeluk van Silke Gorld in Duitsland) en met success, de veiligheid van onze sport is er echt op vooruit gegaan. Maar wij moeten deze systemnen dan wel gebruiken!!!
Een Porsche is ook veilig, bij normaal gebruik. Schakel ik echter zaken als ABS uit wordt de auto een gevaar voor iedereen, hetzelfde geldt voor het kiten!

3. Natuurlijk is kiten met 7Bft gaaf, maar dan wel met het juiste materiaal, dus niet met een 9m bij 40kn varen, maar de juiste maat kite nemen. Dit toont verantwoordelijk gedrag. Het staat natuurlijk gaaf om te stellen dat je bij 8Bft nog een 8m oplaat, maar in wezen is het grootspraak en als het echt waar is is het DOM.

Ik denk dat de meesten van ons op dit forum echt wel weten hoe wij veilig kunnen kiten. Helaas brengen de ongelukken van de afgelopen weken kiten weer in een slecht daglicht, en moeten wij steeds weer aan anderen uitleggen dat kiten veilig is zolang de kiters geen domme dingen doen..
 
Echt ik voel mee met de nabestaanden van de overleden kiters, voor de kiters zelf heb ik minder respekt, meer een gevoel van: Eigen Schuld Dikke Bult!


El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #55 December 02, 2009, 15:54:37
edit2Rapporteer  
Leuk reclamefilmpje maar verder niks speciaals aan hoor. Er zijn veel merken met een goede safety.
Ha Reflex, ik heb dit niet geplaatst als reclame, meer om te laten zien wat er gebeurt als je een SLE op 2 front lijnen "flagt" (het is geen echt flaggen natuurlijk), als die goed ontworpen is (combi bar en kite) dan is het tot ver in het windbereik behoorlijk veilig.
Het grote voordeel hiervan (boven barren die 10m omhoog schieten aan de flag line) is dat je de CL weer in elkaar zet en verder kite. In diep water absoluut een pré, en het kan je een vroegtijdig eind van je sessie besparen.

Zo is er voor alle systemen wat te zeggen (mits ze het doen ghihihihi voel je 'm Morres die is voor jou!), ik ben wel van mening dat het beter kan en ik denk ook dat de merken hier volop mee bezig blijven.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #56 December 02, 2009, 15:58:18
edit2Rapporteer  
hihihiihih, Lips Sealed
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #57 December 02, 2009, 21:33:24
edit2Rapporteer  
@mbetz: lekker toontje. Ik voel geen enkele behoefte aan een inhoudelijke reactie. Maar daar zit iemand met de wijsheid in pacht ook niet op te wachten natuurlijk.
Torcher

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #58 December 03, 2009, 01:17:11
edit2Rapporteer  
Hoe gevaarlijk zijn rondvliegende kites nou eigenlijk echt (mensen die de safety release gebruikt hebben zonder leash) tov het varen met safety-leash? Zijn hier statistieken van? ervaringen? Zijn er ooit doden gevallen door rondvliegende kites?

Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat iemand gewond is geraakt door een losvliegende kite. Maar wellicht hebben anderen daar andere ervaringen mee...
Ik kan me ergens wel vinden in de gedachte van 'gebruikersnaam' aangaande zijn idee om zonder leash te gaan varen... Wellicht dan wel afhankelijk van hoe druk het is.

Heb een beetje het idee dat mensen roepen dat het dom of gevaarlijk is om zonder leash te varen omdat ze bang zijn hun materiaal te verliezen, een dure kite van 1000+ euro wil je natuurlijk ook niet kwijt zijn bij de 1ste de beste noodsituatie.

Maar als ik dan moest kiezen tussen een kite van 1000 euro of mijn leven...dan maar een beschadigde of totall-loss kite...

Feit is en blijft dat voor de kiter zelf die de release gebruikt in een noodsituatie het altijd veiliger is om niet meer fysiek aan de kite verbonden te zijn... (of weet iemand dit onderuit te halen?)

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #59 December 03, 2009, 01:24:40
edit2Rapporteer  
Feit is en blijft dat voor de kiter zelf die de release gebruikt in een noodsituatie het altijd veiliger is om niet meer fysiek aan de kite verbonden te zijn... (of weet iemand dit onderuit te halen?)
Ver uit de kant in diep water kan je vlieger in een noodsituatie het enige drijvende hulpmiddel zijn.  Het zal niet vaak voorkomen maar 1 keertje kan al fataal zijn.
Verder werkt  m'n 5e lijn prima.
Torcher

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #60 December 03, 2009, 01:38:51
edit2Rapporteer  
@ idefixe

Is inderdaad een situatie wanneer je je kite niet kwijt wilt raken, echter, er zijn dan ook geen obstakels waar je tegenaan kunt knallen zoals dichter bij het strand.

De dodelijke ongevallen waar we over praten zijn volgens mij toch in veruit de meeste gevallen te wijten aan object-collisions.

Er zijn in ieder geval wel pro's en con's waarom wel en niet een leash te gebruiken.

Ik ben zelf van afkomst een landkiter (powerkiten en buggiën) en bij 'ons' was het een ongeschreven regel dat je altijd je kite in een noodsituatie los mag laten, volledig releasen dus, en ook dat je zeker nooit de kite aan het lichaam mag fixeren. Je zult ook niet snel een buggiër zien die aan zijn 4-lijns een leash heeft zitten. (hebben ook gewoon een bar met chicken-loop en QR).

Zou me zomaar kunnen voorstellen dat je juist wanneer je onder de kust vaart (en dus niet ver op zee zoals jij indiqeert) dat je dan je leash losmaakt, puur en alleen om object-collisions te voorkomen.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet aan het pleiten om iedereen zijn/haar leash weg te gaan smijten, ik probeer beide opties zo objectief mogelijk te bekijken.

Eigenlijk is de vraag misschien: in hoeverre vertrouw je op je safety-systemen, dat je 100% depowered bent na het aantrekken van de QR? Ik heb stiekem al veel geluiden gehoord van mensen bij wie de veiligheids-systemen het af lieten weten in nood-situaties....
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #61 December 03, 2009, 07:54:50
edit2Rapporteer  
Torcher horen van hebben we weinig aan, kom dan echt met die verhalen. Zoals hierboven beschreven zal in 99% van de gevallen je kite gedepowered zijn na het releasen mits je een goed systeem hebt.

Het niet gebruiken van een leash bij het launchen op het strand is natuurlijk een ander verhaal. Dit is gewoon verstandig. Of je kan ook unhooked (gedepowered dan wel) je kite oplaten zodat je gewoon de bar kan loslaten (met je leash aan) als het fout gaat.

Het gaat hier in deze discussie er niet om dat we bang zijn om een dure kite te verliezen maar het is onnodig in gevaar brengen van andere mensen. Na het releasen van je QR zal je kite in 99% van de gevallen volledig depoweren. In die andere 1% (lijnen zitten niet goed ofzo) dan kan je altijd nog je leash releasen.

Rudo, de bar is anders wel super mooi ontworpen Wink Vraag me af wie dat heeft gedaan hihi.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #62 December 03, 2009, 10:11:56
edit2Rapporteer  
Torcher,
Een aantaal jare geleden heb ik een rond vlliegende kite in mijn lijnen gehad. Op Sardinie vond een italiaantje het nodig zijn kite los te laten en hij had geen safety leash, de rondvliegende lijnen wikkelden zich rond mijn lijnen en plotseling had ik ipv 10m2 2 kites hangen.
Gelukkig kon ik mijn kite meteen op het water trekken en de 2e kite vloog ook op het weter, geel loopende kites dus, maar het was wel even schrikken, en een half uurtje zwemmen en de lijnen ontwarren. Was de andere kiter nog boos dat ik de lijnen uitelkaar gedraaid heb en zijn Kite toen heb losgelaten, deze dreef toen lekker richting Corsica....

Vooral in Italie varen er nog steeds kiters zonder safety leash, je ziet op Sardinie dus nogal eens kites over het strand vliegen, hetgeen voor de andere strandgasten (kiters, surfers en zonaanbidders) niet echt plezierig is.



Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #63 December 03, 2009, 10:22:34
edit2Rapporteer  
Op de Slufter ook een keer dit gezien bij een bekende die met een 12m in een kleine 6bft aan t varen was en een X4 van een beginner in zn lijnen kreeg omdat diegene geen leash had en per ongeluk zijn kite losgooide.

De bar van die X4 wikkelde zich bij de kite zelf om de lijnen heen en bleef als een wonder mooi op 12u hangen. Zijn eigen safety trekken had totaal geen effect omdat die bar om zijn lijnen de eigen kite ook leuk in vorm bleef houden.

Uiteindelijk heeft hij wel alles vlak voor de kant los weten te trekken maar omdat die X4 in de lucht bleef staan werd zn eigen kite mooi de duinen op, over de parkeerplaats heen het prikkeldraad in gesleept
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #64 December 03, 2009, 12:47:37
edit2Rapporteer  
 Absoluut vervelend en zelfs gevaarlijk. Ik heb alleen mijn overweging vooraf in perspectief gezet. Dus op brutere dagen, met kans op vlagerige wind, de komende 'lege' maanden (leeg strand, 6 medekiters). Op mijn spot voor zuid staan obstakels. Ik wil er dus helemaal geen standaard procedure van maken. Ik merk dat sommigen het wel zo benaderen, dan krijg je een andere discussie. De kans dat iemand mijn kite tegenkomt na releasen is zo goed als verwaarloosbaar.
 Inderdaad zijn er jongens verongelukt door een persoonlijke fout, maar het daarmee met 'eigen schuld dikke bult' af te doen, vind ik niet passen. Mensen maken soms fouten. Zelfs ik. Smiley Het lijkt me dus verstandig om dat in te calculeren. Tenslotte, met deze en lagere temperaturen kom ik niet ver op zee. Onveilig. Ik vaar het liefst met aanlandige wind door de branding of een beetje dieper. Het in je kite gaan liggen is voor mij dus niet aan de orde. Van de zomer zal ik weer braaf zijn.  Grin
luc149

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #65 December 03, 2009, 13:34:26
edit2Rapporteer  
ik heb het zelfde ervaren als jij met een loopende kite terwijl ik met safety al had getrokken ik moets mijn kite helemaal los trekken om niet op de dijk te knallen
maar ik denk dat de safetys altijt beter kunnen maar als je echt in paniek raakt verstijf je denk ik
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.