Ontwikkelingen van de laatste 5 jaar

HE

Berichten: 33
Augustus 06, 2013, 12:55:25
edit2Rapporteer  
Ik was een paar jaar gestopt met kitesurfen, maar heb het deze zomer weer een beetje opgepakt. Wie kan mij even bijpraten over wat er qua ontwikkelingen de laatste 5 jaar is gebeurd?

Op het eerste oog valt het mij mee.
5 jaar geleden kwamen de Hybrid SLE's op de markt in navolging op de eerste flat kites van Cabrinha. Mijn laatste aankopen waren een Naish Boxer SLE en een Naish Helix (de eerste sigma shape kite)

Als ik nu op het water kijk zie ik nog steeds de SLE kites, sigma shape heeft het volgens mij niet gehaald.

Verder lijkt het wel of de boards weer groter worden, ik heb een Naish Torch 129.
Als ik zo rond me heen kijk, hebben de meesten nu langere planken.
Ik vind mijn Naish Torch super (behalve dan de lelijke opdruk) maar zijn de nieuwere boards veel beter geworden?
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #1 Augustus 06, 2013, 13:45:38
edit2Rapporteer  
Ik zie heel af en toe wel eens een sigma shaped kite hoor.
Verder kan ik je helaas niet veel vertellen, aangezien ik net begonnen ben.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Augustus 06, 2013, 14:01:25
edit2Rapporteer  
Pads en straps zijn bij de meeste merken verbeterd. Boardjes wat langer en breder. Afhankelijk van je lengte en gewicht en gewenste stijl (freeride?) zou je nu hoogstwaarschijnlijk een ander advies krijgen voor je boardje.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #3 Augustus 06, 2013, 14:14:19
edit2Rapporteer  
Ik zie heel af en toe wel eens een sigma shaped kite hoor.
Verder kan ik je helaas niet veel vertellen, aangezien ik net begonnen ben.

Bedankt weer voor deze zeer nuttige reply.....   schater

On topic:

Je boardje zal waarschijnlijk een Thorn zijn ipv Torch denk ik.
De breedte zegt meer over het board dan de lengte.
De trend is wel inderdaad dat de boardjes wat groter en breder gevaren worden tegenwoordig.

Dus afhankelijk van je gewicht, zul je daar een passend board bij moeten zoeken.
En met de kites zou je de draad weer een beetje op kunnen pakken, en als je echt verder wil,
eventueel aan een paar modernere kites gaan denken.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Augustus 06, 2013, 14:19:20
edit2Rapporteer  
Het boardje is een naish thorn en ja er is zijn betere kites/boards op de markt. zo worden sigma kites niet meer gemaakt en is de thorn opgevolgd eerst door de moneyshot en die is weer opgevolgd door de monarch... wat kites betreft heb je bij naish altijd nog de Torch, de sigma's zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor hybride C-shape: de
 Park (de enige echte allrounder), de Draft (race/bigair) de Ride (freeride/beginner), Fly (hele grote Park voor bijna windstille dagen) en de trip voor de reiziger die opzoek is naar een lichtgewicht kite zonder struts.

Verder zijn er wat nieuwe merken bij gekomen en verdwenen.

maar hybride c-shape is tegenwoordig wel de mode. de kracht van een C-shape met de depower van een sle. C-shapes zijn er altijd nog voor de hardcore dudes.
HE

Berichten: 33
Antwoord #5 Augustus 07, 2013, 10:05:28
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties, ik had al het gevoel dat de vooruitgang minder snel gegaan was.
De Toro2 waar ik aan begonnen ben was sneller verouderd.

Board is inderdaad een Thorn en die past precies in de kofferbak van mijn auto.
Dat gemak boven windsurfen moeten ze ook niet vergeten.

Ik houd het nog even bij het goede oude
Torcher

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #6 Augustus 09, 2013, 12:45:56
edit2Rapporteer  
Interessante vraag: wat is er nou eigenlijk allemaal gewijzigd de afgelopen 5 jaar.

Iedere beginner hier op het forum wordt geadviseerd om een kite van 2010 of jonger te pakken, waarom?

Ik denk dat de ontwikkeling op het gebied van veiligheid niet veel gewijzigd is, men ziet tegenwoordig (vrijwel) geen 5-lijners meer, dat is me wel opgevallen.

Ik kite zelf met materiaal uit 2009 (Airush) en moet eerlijk zeggen dat ik nou niet direct de neiging heb om mijn materiaal te verjongen, die paar leuke toegevoegde kleurtjes en opdrukken zijn mij het geld niet waard. Uiteraard is dit persoonlijk.

Misschien interessant om in dit topic de échte ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar op te sommen...

(aanzetje voor ontwikkelingen vanaf 2007 - eerste bowkites op de markt)

1. opkomst van de Delta shape (vanaf de Bandit 1)
2. flaggen niet langer over de 5e lijn
3. meer c-shape in de hybrid kites (ipv bow-shape / SLE)
4. .......
5. .......
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Augustus 09, 2013, 12:59:07
edit2Rapporteer  
droogpak
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #8 Augustus 09, 2013, 13:08:35
edit2Rapporteer  
Afgelopen jaren is er veel meer techniek in boardjes gegaan, ik denk dat daar dan ook nog de meeste winst in te behalen viel en de shapes worden steeds ingewikkelder dan wel beter. Rocker / V-shape, channels etc.

De kites gaan toch eigelijk allemaal weer meer richting C-shape / Hybride het vlieggedrag is gewoon veel beter en meer allround, ook de low-end, stabiliteit en safety is een stuk verbeterd.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Augustus 09, 2013, 17:27:51
edit2Rapporteer  
Wijzigingen:
- 3 struts om de kostprijs te drukken en minder gewicht (draait sneller en drift beter wegens minder massa)
- One strut van Airush
- Zero struts van Maui Boarding en Naish
- Minder uitgesproken vormgeving: Delta - SLE - Bow beginnen allemaal wat op mekaar te lijken uitgezonderd de C kites met hun hoekige wingtips
- Efficientere profielen: een vierkante meter minder nodig voor zelfde low end bij hogere high end
- Minder zeillatjes erin
- Schroefventielen om sneller op te pompen (schroefdraad kan problemen met zand geven)
- katrollen worden vervangen door schuivers op de bridle
- kortere bridles (die haken minder gemakkelijk vast in de kite als hij overslaat op het water)
- Wave boards zijn langer geworden: van 5'4" en 5'6" nu meestal 5'9" en 6'0"
- Wave board strapless is geen zonderling meer
- barren zijn ongeloofelijk duur geworden - veel marketing kabaal (nonsense) om de hogere prijs te verklaren
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Augustus 09, 2013, 19:59:22
edit2Rapporteer  
Meer kiters op het water Wink met of zonder ervaring.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Augustus 09, 2013, 21:40:52
edit2Rapporteer  
- Vroeger zag je veel meer NL-kiters met een short over hun wetsuit. Er is zelfs een tijdje geweest dat sommige kiters met een lange broek over hun wetsuit het water op gingen...... Wie van jullie durft dit nu nog te bekennen?
- Roll leashes zie je nu minder dan vroeger op het water. Zo'n roll leash werd bevestigd aan de zijkant van de trapeze ('holsterstijl'). Samen met die lange broek en een soort watersporthoedje maakte dat van de kiter een soort vrijetijdscowboy, mijns inziens het beste te vergelijken met Rivella  Huh.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Augustus 09, 2013, 22:21:54
edit2Rapporteer  
- Vroeger zag je veel meer NL-kiters met een short over hun wetsuit. Er is zelfs een tijdje geweest dat sommige kiters met een lange broek over hun wetsuit het water op gingen...... Wie van jullie durft dit nu nog te bekennen?
- Roll leashes zie je nu minder dan vroeger op het water. Zo'n roll leash werd bevestigd aan de zijkant van de trapeze ('holsterstijl'). Samen met die lange broek en een soort watersporthoedje maakte dat van de kiter een soort vrijetijdscowboy, mijns inziens het beste te vergelijken met Rivella  Huh.
heb in de Filippijnen nog met lange broek en longsleaves gevaren... ivm zon en... portugese oorlogschepen. Dus ja ik beken Grin
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #13 Augustus 09, 2013, 22:38:01
edit2Rapporteer  
@Arend: die longsleeves is geen overtreding voor de fashion police hoor!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 Augustus 10, 2013, 00:53:17
edit2Rapporteer  
 
- Vroeger zag je veel meer NL-kiters met een short over hun wetsuit. Er is zelfs een tijdje geweest dat sommige kiters met een lange broek over hun wetsuit het water op gingen...... Wie van jullie durft dit nu nog te bekennen?
- Roll leashes zie je nu minder dan vroeger op het water. Zo'n roll leash werd bevestigd aan de zijkant van de trapeze ('holsterstijl'). Samen met die lange broek en een soort watersporthoedje maakte dat van de kiter een soort vrijetijdscowboy, mijns inziens het beste te vergelijken met Rivella  Huh.
heb in de Filippijnen nog met lange broek en longsleaves gevaren... ivm zon en... portugese oorlogschepen. Dus ja ik beken Grin

Portugese Oorlogsschepen? Nasty shit, daar zou ik echt niet in de buurt van durven komen  Lips Sealed
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Augustus 10, 2013, 11:19:50
edit2Rapporteer  
- Vroeger zag je veel meer NL-kiters met een short over hun wetsuit. Er is zelfs een tijdje geweest dat sommige kiters met een lange broek over hun wetsuit het water op gingen...... Wie van jullie durft dit nu nog te bekennen?
- Roll leashes zie je nu minder dan vroeger op het water. Zo'n roll leash werd bevestigd aan de zijkant van de trapeze ('holsterstijl'). Samen met die lange broek en een soort watersporthoedje maakte dat van de kiter een soort vrijetijdscowboy, mijns inziens het beste te vergelijken met Rivella  Huh.
heb in de Filippijnen nog met lange broek en longsleaves gevaren... ivm zon en... portugese oorlogschepen. Dus ja ik beken Grin

Portugese Oorlogsschepen? Nasty shit, daar zou ik echt niet in de buurt van durven komen  Lips Sealed
ik zag er 4 op het strand liggen, terwijl de condities fenomenaal waren... dus uit voorzorg naast mn reef schoentjes en longsleave ook maar een lange kiteboardbroek aan getrokken.
surreal

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #16 Augustus 10, 2013, 13:07:07
edit2Rapporteer  
- Vroeger zag je veel meer NL-kiters met een short over hun wetsuit. Er is zelfs een tijdje geweest dat sommige kiters met een lange broek over hun wetsuit het water op gingen...... Wie van jullie durft dit nu nog te bekennen?

Ok, dit vind ik een vaag verhaal. Waarom zou je in godsnaam iets over je wetsuit heen aantrekken?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #17 Augustus 10, 2013, 13:12:33
edit2Rapporteer  
Onder het mom van: dan beschadigd mn trapeze mn pak niet.  Hahaha.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 Augustus 10, 2013, 13:59:03
edit2Rapporteer  
Roll leashes: dat waren vooral Duitsers die voor het eerst op zee gingen en schrik hadden hun nieuw 800€ boardje kwijt te spelen

In ieder geval we varen allemaal kleinere kites.
- 2001-2004: 16m & 12m kites en uitzonderlijk 9m voor de enkele dagen met veel wind
- 2005 - 2008: 12m & 10m kites en uitzonderlijk 8 m voor de enkele dagen met veel wind
- 2009 - 2012: 10m & 8m kites en 6m voor veel wind
- 2013 - .... : 9m en 7m kites en een 5m voor veel wind (7m is mijn meest gebruikte kite nu)
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Augustus 10, 2013, 15:01:09
edit2Rapporteer  
helaas draag ik noodgedwongen nog altijd een short over mijn wetsuit .... Cry

omdat ik nogal "groot geschapen"  ben en vrouwen vinden dat ik een lekker kontje heb, kwam ik op het strand regelmatig in vervelende situaties (jaloerse echtgenoten, hitsige vrouwtjes, ... je kent het wel ....toch?)

door de verhullende werking van de short is het aantal comprommiterende situaties sterk afgenomen en kan ik me volledig concentreren op het kitesurfen .... Grin

dat de short de de wetsuit ook nog beschermd als je schurend met je kont door het zand gaat, vind ik niet zo belangrijk ... Roll Eyes


en ik heb in het begin ook een roll leash gebruikt. Dat komt natuurlijk omdat Limboland tegen de duitse grens ligt .... Grin

Kortom: ik ben zo fout als maar kan .....  YeSS  Joepie  YeSS  Joepie
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 Augustus 10, 2013, 15:04:37
edit2Rapporteer  
Roll leashes: dat waren vooral Duitsers die voor het eerst op zee gingen en schrik hadden hun nieuw 800€ boardje kwijt te spelen

In ieder geval we varen allemaal kleinere kites.
- 2001-2004: 16m & 12m kites en uitzonderlijk 9m voor de enkele dagen met veel wind
- 2005 - 2008: 12m & 10m kites en uitzonderlijk 8 m voor de enkele dagen met veel wind
- 2009 - 2012: 10m & 8m kites en 6m voor veel wind
- 2013 - .... : 9m en 7m kites en een 5m voor veel wind (7m is mijn meest gebruikte kite nu)

ik begon ook met een Carved unit 12- 8m combo... daarna met een Rev 13-9-7 combo..
Tegenwoordig vaar ik niet groter dan 10m en heb dus een 10-9-8-7m park combo, waar van de 9m de meest gebruikte is en de 7 nog met labels in de tas zit (gebrek aan 45kts+ dagen Sad  )
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #21 Augustus 10, 2013, 19:57:12
edit2Rapporteer  
Lange broek over pak ooit door Lou Wainman en Elliot Leboe neergezet maar toch   meer  populair gemaakt door Flash Austin.

Korte broek of short over pak meer als style maar een short over een full suit kan echt niet meer.

HE

Berichten: 33
Antwoord #22 Augustus 15, 2013, 21:51:40
edit2Rapporteer  
@EddyC: Kijk, dat is een mooie opsomming. Minder zeillatten, klopt alleen niet, want volgens mij waren er 5 jaar geleden nog helemaal geen zeillatten in kites...
Verder zie ik echt iedereen met Handle Pass Leash varen
En ik zag dat Wimt nog steeds op het forum zit.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 Augustus 15, 2013, 22:01:46
edit2Rapporteer  
Meer kiters op het water Wink met of zonder ervaring.

schater dat is een rake constatering, Alex Wink
Torcher

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #24 September 24, 2013, 12:52:15
edit2Rapporteer  
Wijzigingen:
- 3 struts om de kostprijs te drukken en minder gewicht (draait sneller en drift beter wegens minder massa)
- One strut van Airush
- Zero struts van Maui Boarding en Naish
- Minder uitgesproken vormgeving: Delta - SLE - Bow beginnen allemaal wat op mekaar te lijken uitgezonderd de C kites met hun hoekige wingtips
- Efficientere profielen: een vierkante meter minder nodig voor zelfde low end bij hogere high end
- Minder zeillatjes erin
- Schroefventielen om sneller op te pompen (schroefdraad kan problemen met zand geven)
- katrollen worden vervangen door schuivers op de bridle
- kortere bridles (die haken minder gemakkelijk vast in de kite als hij overslaat op het water)
- Wave boards zijn langer geworden: van 5'4" en 5'6" nu meestal 5'9" en 6'0"
- Wave board strapless is geen zonderling meer
- barren zijn ongeloofelijk duur geworden - veel marketing kabaal (nonsense) om de hogere prijs te verklaren

Gelukkig geen echt belangrijke/schokkende zaken waardoor ik nu op zoek zou moeten naar een nieuwe setje kites of een nieuw board (heb een 2010 Cabrinha Caliber 130 btw, incl. channel en variabele rocker).

Iets betere lowend moet ik toegeven, heb eerst gevaren met een 10m airush FLOW SLE uit 2007 en nu een 10m FLOW FT uit 2009, is wel iets verbetering voelbaar in lowend - upwindability, maar zeker niet schokkend!.

Ik vraag me af of de kitesurf-kite nu zo'n beetje uitontwikkeld is...of we in de toekomst echt nog spectaculaire zaken gaan zien. Same for boards.

grtz.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.