Wat is er op tegen...

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
September 05, 2012, 15:46:48
edit2Rapporteer  
Om de voorrangsregels beter onder de aandacht te brengen bij de kiters door het zichtbaar te maken op de kitehigh-homepage tussen de beginselen van onze sport.

Mij is opgevallen dat zowel op dit forum als het alom geroemde NKV nergens de voorrangregels pregnant staan beschreven. Heeft dit een reden?

Dit terwijl we met zorg een gezond en veilig draagvlak voor onze sport willen creëren ondanks de vele gevaren en tevens ook serieus tegenover derde partijen willen staan. Zou het niet zinvol zijn om dit simpele regelsysteem dan net zoals het ook bij het KNWV staat (zie hieronder en speciaal ook bij de kite afdeling geplaatst) te gaan plaatsen. Het kan onnodige ongelukken besparen. Iig kan niemand meer zeggen dat hij/zij de regels niet heeft kunnen lezen...

http://www.knwv.nl/kitesurfen/Content.aspx?sid=16&cid=1708&mid=&mnu=2852
Gouden regel
Het gebruik van goed zeemanschap

 
Waarom?
Goed zeemanschap staat voor varen met het gezonde verstand. Houdt rekening met anderen en stel veiligheid altijd voorop. In alle situaties als kitesurfer zul je het aspect van ‘goed zeemanschap’ voorop moeten stellen.
 
Regel 1
Geef voorrang aan andere water- en strandgebruikers en passeer hun downwind.

 
Waarom?
Doorgaans kunnen andere water en strandgebruikers niet zo snel en adequaat reageren als kitesurfers. Kitesurfers zijn vaak indrukwekkend en onvoorspelbaar voor andere recreanten. Gebruik dus je gezonde verstand en geef hen voorrang. Passeer hen downwind om gevaarlijke situaties te voorkomen indien je de controle over je kite kwijt raakt.
 
Regel 2
De kitesurfer die het water betreed heeft voorrang boven de inkomende kitesurfer op het water.

Waarom?
De wind is doorgaans  meer vlagerig op het land dan op het water, waardoor de kans op gevaarlijke situaties wordt vergroot.  Verleen dus voorrang aan de kitesurfer op het land, omdat diegene waarschijnlijk meer risico loopt dan jou.

Regel 3
De stuurboord  kitesurfer (de kite is  aan je rechterhand/je rechter schouder is voor bij het varen) heeft voorrang boven de tegenliggende kitesurfer en moet zijn koers, snelheid houden zodat diegene de tegenligger de mogelijkheid biedt hem te passeren.

De bakboord kitesurfer(de kite is aan je linkerhand/je linkerhand is voor bij het varen) moet voorrang verlenen boven de tegenliggende surfer. De bakboord kitesurf moet diegene downind passeren en zijn kite laag houden.


Als je upwind passeert hou je de kite hoog, als je downwind passeert hou je de kite laag. 

Regel 4
Loef wijkt voor lijzijde(down windse koerse wijkt voor upwindse koers)

Kruisen twee kitesurfers elkaar, die in de zelfde richting varen, dan zou degene die het meest downwindse koers aanhoudt voorrang verlenen aan diegene die een upwindse koers aanhoudt.

Waarom?
Diegene met de upwindse koers bevindt zich altijd downwind aan diegene met de downwindse koers. De upwindse kitesurfer heeft dus niet lang niet zoveel zicht op diegene met de downwindse koers. Diegene met de downwindse koers zal dus voorrang moeten verlenen aan diegene met de upwindse koers.

 
Regel 5
Wanneer twee kitesurfers, die in dezelfde richting varen, elkaar passeren (zonder te kruisen) dan moet degene die sneller vaart en van achter komt voorrang verlenen aan de langzamere kitesurfer.

Waarom?
Diegene die van achter komt heeft beter zich op de situatie en zou dus voorrang moeten verlenen.

Regel 6
Om te springen, zou je als kite surfer een veiligheidsmarge van 30 meter en 30 upwind moeten hebben


Waarom?
Een down wind veiligheidsmarge is belangrijk, omdat een kitesurfer downwind beweegt wanneer die springt. Een upwind safety zone is belangrijk, om te voorkomen dat de springende kitesurfer de lijnen van diegene upwind van hem raakt.


Oh ja, de regels lijken allemaal zo vanzelfsprekend, maar hoeveel van de kiters handelen er in de praktijk ook naar???
Een ongeluk zit in een klein hoekje... leg dat dan de verzekeraar maar eens uit

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 September 05, 2012, 16:22:29
edit2Rapporteer  
Maakt het uit wat je doet? Als iedereen elkaar min 2x lijn lengte afstand houdt van elkaar (+/-50m) en gewoon goed omzich heen kijkt alvorens men zelf gaat springen dan zit niemand elkaar in de weg. Gewoon een goed stukje common sence gebruiken dan wordt de sport weer wat leuker en goedkoper.
kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #2 September 05, 2012, 16:24:42
edit2Rapporteer  
+1
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 September 05, 2012, 16:32:55
edit2Rapporteer  
Vertaal dit ook ff in het Duits.
@ Eagle, voortaan maar 10 man in de poel op Sluf dan.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #4 September 05, 2012, 16:38:40
edit2Rapporteer  
Maakt het uit wat je doet? Als iedereen elkaar min 2x lijn lengte afstand houdt van elkaar (+/-50m) en gewoon goed omzich heen kijkt alvorens men zelf gaat springen dan zit niemand elkaar in de weg. Gewoon een goed stukje common sence gebruiken dan wordt de sport weer wat leuker en goedkoper.

Jij hebt wss ook je rijbewijs met een pakje boter op Curacao gehaald en later je theorie met vallen en opstaan erbij geleerd...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 September 05, 2012, 16:47:53
edit2Rapporteer  
Goed initiatief, is uiteindelijk wel heel erg nodig  ThumpsUp

Regel drie is een beetje wrak uitgelegd met die schouders enzo (denk aan toe side en blind varen), het is in de zeilerij:

"bakboord gaat voor stuurboord", dus degene die het zeil over bakboord (links) voert heeft voorrang.

Ik ben eens getorpedeerd door iemand die doodleuk zei dat ie voorrang had. Hij creëerde echter een gevaarlijke situatie door van richting te veranderen omdat hij in die wind z'n kite niet meer hield.
Oh ja het woei toen 40knopen.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #6 September 05, 2012, 16:52:33
edit2Rapporteer  
Het punt is dat je geen markeringslijnen hebt zoals op de weg, het blijft gewoon lastiger om voorrangsregels toe te passen. (Of moeten we ook bij het kitesurfen al boetes uitdelen?) Sommige mensen zien het soms ook niet of hij/zij hoger of lager vaart.

Wat ik altijd doe is ruim van tevoren aangeven of je downwind gaat dmv je kite laag te houden of je kite hoog te houden om upwind te gaan, dit is gewoon duidelijk en zichtbaar.

Degene die vanaf de kust start heeft ook voorrang, meer regels zijn er niet nodig vind ik.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #7 September 05, 2012, 17:14:13
edit2Rapporteer  
Common sense is natuurlijk de basis waarmee iedere kiter een nare situatie uit de weg kan gaan PUNT Soms weet je niet of de ander deze common sense (m.n. beginners) net zo beheerst als jij dat doet.

Neem vorige week Mirns of bij ons op Schellinkhout, situaties waar het zo druk is dat alleen common sense (en dus deze lijnafstand) nauwelijks meer in acht genomen kan worden. DAN zijn dit soort regels een hulpmiddel om juist voor diegenen die de common sense en ervaring nog niet beheersen te ondersteunen in hun beslissingen.

Het heeft niet te maken dat we net als de oosterburen een paragrafenland moeten worden, maar als de dichtheid op het water erg hoog is helpen dit soort regels wel.

Natuurlijk is de ene regel logischer dan de ander, spreekt voor zich..

Juist als iedereen met deze regels kan omgaan, gebeuren er minder ongelukken en zullen onze verzekeringen dus ook goedkoper kunnen worden  Grin

Het is zeker beter om deze KNWV geschreven regels aan te passen aan de cultuur van de kitesport (bv 'goed zeemanschap')

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 September 05, 2012, 17:25:27
edit2Rapporteer  
Common sense is natuurlijk de basis waarmee iedere kiter een nare situatie uit de weg kan gaan PUNT Soms weet je niet of de ander deze common sense (m.n. beginners) net zo beheerst als jij dat doet.

Neem vorige week Mirns of bij ons op Schellinkhout, situaties waar het zo druk is dat alleen common sense (en dus deze lijnafstand) nauwelijks meer in acht genomen kan worden. DAN zijn dit soort regels een hulpmiddel om juist voor diegenen die de common sense en ervaring nog niet beheersen te ondersteunen in hun beslissingen.

Het heeft niet te maken dat we net als de oosterburen een paragrafenland moeten worden, maar als de dichtheid op het water erg hoog is helpen dit soort regels wel.

Natuurlijk is de ene regel logischer dan de ander, spreekt voor zich..

Juist als iedereen met deze regels kan omgaan, gebeuren er minder ongelukken en zullen onze verzekeringen dus ook goedkoper kunnen worden  Grin

Het is zeker beter om deze KNWV geschreven regels aan te passen aan de cultuur van de kitesport (bv 'goed zeemanschap')



goed zeemanschap koop je ook niet met een pakje boter eikels heb je en hou je.
voorrang krijg je en neem je niet, bij twijfel inhouden. zo blijf je ook uit de buurt of iig upwind van minder kapabelen/beginners.  heb jij je rijbewijs bij een pakje boter gehaald?
joosie

Berichten: 967
Antwoord #9 September 05, 2012, 17:27:31
edit2Rapporteer  
Ja ja, duidelijkheid is voor sommige mensen nodig ThumpsUp
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 05, 2012, 17:30:23
edit2Rapporteer  
Vertaal dit ook ff in het Duits.
@ Eagle, voortaan maar 10 man in de poel op Sluf dan.

waarom denkje dat ik daar niet ben buiten werktijd of in het weekend?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 September 05, 2012, 18:37:06
edit2Rapporteer  
Een bordje op elke drukke kitespot met die plaatjes zou ook geen slecht idee zijn of niet dan?



Of foldertjes voor de surfshops oid..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 September 05, 2012, 18:54:03
edit2Rapporteer  
Een bordje op elke drukke kitespot met die plaatjes zou ook geen slecht idee zijn of niet dan?



Of foldertjes voor de surfshops oid..


dat bedoel ik met maakt de sport duurder... nog ff betalen we ook voor de kitepolitie.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #13 September 05, 2012, 19:16:58
edit2Rapporteer  
In de praktijk zie ik vaak: diegene die net iets hoger kan varen stuurt zn kite hoog en de ander die toch nooit aan de loefzijde er voorbij kan (tenzij de eerste mega afvalt) houdt zn kite laag.  Ook al heb je dus voorrang, ga je toch aan de lijzijde er langs. Wel natuurlijk duidelijk zijn en je kite hoog of laag houden lang voordat het te laat is.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 September 05, 2012, 20:20:22
edit2Rapporteer  
Een bordje op elke drukke kitespot met die plaatjes zou ook geen slecht idee zijn of niet dan?



Of foldertjes voor de surfshops oid..


dat bedoel ik met maakt de sport duurder... nog ff betalen we ook voor de kitepolitie.


Daar hebben we toch zo'n mooie vereniging voor? Als er veiligheidsclinics ed georganiseerd kunnen worden, kunnen d'r ook wel een paar bordjes oid gemaakt worden. Of op z'n minst een stukje op de site zetten, want ik kan het zo snel niet vinden.

Common sense snap ik, maar daar heb je niet veel aan op een spot met minstens 50 beginners. Ik zie niet in hoe de sport zo goedkoper kan worden. Meeste geld zit toch al in aanschaf van het materiaal.

Hoeveel scholen leggen eigenlijk de vaarregels uit?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 September 05, 2012, 21:11:35
edit2Rapporteer  
Een bordje op elke drukke kitespot met die plaatjes zou ook geen slecht idee zijn of niet dan?



Of foldertjes voor de surfshops oid..


dat bedoel ik met maakt de sport duurder... nog ff betalen we ook voor de kitepolitie.


Daar hebben we toch zo'n mooie vereniging voor? Als er veiligheidsclinics ed georganiseerd kunnen worden, kunnen d'r ook wel een paar bordjes oid gemaakt worden. Of op z'n minst een stukje op de site zetten, want ik kan het zo snel niet vinden.

Common sense snap ik, maar daar heb je niet veel aan op een spot met minstens 50 beginners. Ik zie niet in hoe de sport zo goedkoper kan worden. Meeste geld zit toch al in aanschaf van het materiaal.

Hoeveel scholen leggen eigenlijk de vaarregels uit?


dus wordt de contributie verhoogd

en wat scholen betreft, die concentreren zich puur met het bekend maken met de basis van kite controle, basis safety en net aan hoogte varen... want ja, tijd is geld.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #16 September 05, 2012, 21:31:39
edit2Rapporteer  
Geen gek idee. Hoeft echt niet veel te kosten. Maar de vraag is of de groep waar je op doelt dit ook echt gaat lezen.

'Doeners' experimenteren liever en bij hen moet het eerst fout gaan voordat ze zich gaan verdiepen in de regels. Die gaan echt niet eerst stilstaan bij een bord op het strand. Aanspreken is de enige mogelijkheid. Maar zomers met tientallen mensen die het niet helemaal snappen wordt dat welhaast een onbegonnen werk.
'Bezinners' en 'denkers' zullen zich wel eerst verdiepen, zich een theoretisch beeld vormen. Zij zullen dus wel deze borden gaan lezen. Die groep zal ook eerder fora en topics als deze doorspitten om hun kennis bij te spijkeren.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #17 September 05, 2012, 22:07:22
edit2Rapporteer  
Vertaal dit ook ff in het Duits.
@ Eagle, voortaan maar 10 man in de poel op Sluf dan.

waarom denkje dat ik daar niet ben buiten werktijd of in het weekend?
Geen ruimte voor je dikke loops en unhooked tricks??
jer@en

Berichten: 64
Antwoord #18 September 06, 2012, 00:41:29
edit2Rapporteer  
misschien ligt het aan mij, maar je uitleg bij regel drie klopt niet.

deze persoon die jij de stuurboord kitesurfer noemt is namelijk bakboord. zijn rechterhand is voor en er vanuit gaande dat hij normaal vaart, is zijn kite links van zijn boord, met de vaarrichting meekijkend. dit kan je goed zien in de tekeningen die gepost worden. hetzelfde geldt voor alle watersporten, maar nu staat het niet goed. op deze manier maak je het voor iedereen die begint of twijfelt een stuk verwarrender en lijkt mij dan ook handig dat dit aangepast wordt.

verder klopt de regel wel, maar het is niet de stuurboord kitesurfer.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #19 September 06, 2012, 08:00:20
edit2Rapporteer  
misschien ligt het aan mij, maar je uitleg bij regel drie klopt niet.

je uitleg = KNWV's uitleg (link staat er bij)

geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 September 06, 2012, 08:50:36
edit2Rapporteer  
misschien ligt het aan mij, maar je uitleg bij regel drie klopt niet.

deze persoon die jij de stuurboord kitesurfer noemt is namelijk bakboord. zijn rechterhand is voor en er vanuit gaande dat hij normaal vaart, is zijn kite links van zijn boord, met de vaarrichting meekijkend. dit kan je goed zien in de tekeningen die gepost worden. hetzelfde geldt voor alle watersporten, maar nu staat het niet goed. op deze manier maak je het voor iedereen die begint of twijfelt een stuk verwarrender en lijkt mij dan ook handig dat dit aangepast wordt.

verder klopt de regel wel, maar het is niet de stuurboord kitesurfer.

Ik sluit me aan bij Jeroen. Positie van kite t.o.v. vaarrichting is van belang, handen en schouders niet.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #21 September 06, 2012, 09:20:11
edit2Rapporteer  
Volgens mij klopt regel drie idd niet.

Als je je linkerhand voor hebt, staat je kite rechts van je en niet links. Je moet dan idd voorrang verlenen omdat bakboord voor stuurboord gaat.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #22 September 06, 2012, 09:20:42
edit2Rapporteer  
Verder goed voorstel om dit ook op de homepage te zetten!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 06, 2012, 09:57:08
edit2Rapporteer  
Volgens mij klopt regel drie idd niet.

Als je je linkerhand voor hebt, staat je kite rechts van je en niet links. Je moet dan idd voorrang verlenen omdat bakboord voor stuurboord gaat.

maar je kite trekt  wel naar links icm bij sturen board. anders ga je hard downwind en iig niet naar rechts
Flip

Berichten: 72
Antwoord #24 September 06, 2012, 10:46:40
edit2Rapporteer  
Een bordje op elke drukke kitespot met die plaatjes zou ook geen slecht idee zijn of niet dan?



Of foldertjes voor de surfshops oid..


Dit vind ik nu eens een duidelijke prent !

Al dat gepraat over stuurboord en bakboord en kite links of rechts en welke hand voor is, 'k heb die regels nooit goed kunnen volgen.

Als je naar rechts vaart heb je voorrang, is ook duidelijk aan de kleur van je bar, vaar je de groene kant op heb je voorrang, bij rood moet je voorrang geven.

Ik vind inderdaad dat er tijdens de lessen meer moet opgewezen worden, met eenvoudige duidelijke beelden en bijhorende eenvoudige en duidelijke tekst.

Maar zoals reeds gezegd gezond verstand primeert, hetzelfde geld trouwens in het verkeer.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.