Hi everyone!
Ben net terug van een (kite)vakantie in Sharm el Sheikh (Egypte) en dacht ik schrijf even een stukje voor diegene die dat ook overwegen.
SpotinformatieEen mooi breed strand. Tot heel ver komt het water hooguit tot je borst en met eb hooguit tot je middel. Aan de kant soms wel zeer ondiep. Over bijna de hele breedte van het strand is een vulkanisch gesteente van ca 2 meter breed. Daarom worden de kites alleen opgelaten als je volledig in het water staat. Maar ook voor de veiligheid van de strandgangers is het niet toegestaan om met een opgelaten kite over het strand te lopen. Voor beginners is een apart stuk gereserveerd.
Bijna elke ochtend was er wind uit het noorden, sideshore. Soms iets aflandig en daardoor iets vlagerig. Je moet er wel vroeg bij zijn want ca 12 uur gaat de wind gewoon uit!! En dan is het bodydraggen of ze halen je op met het bootje. Schoentjes zijn handig want er ligt her en der een steen of stukje koraal, anders scherpe schelpen. Een wetsuit is echt niet nodig. Het water is pislauw! In de ochtend ca 26 graden en in de middag ruim 31! Een lycra of t-shirt en zonnebrand natuurlijk wel. Neem anders een shorty mee als je twijfelt.
Van de 14 dagen had ik 7 dagen gekite met de 9,5m, ben 70kilo. Het was tussen de 16 en 25 knopen. De resterende dagen varieerde de wind van 8 tot 14 knopen. Heb ik zelf niks mee gedaan. Een enkeling gingen prima met 17m. En 1 dag was het dikke 30 knopen.
KitesurfschoolKitejunkies is gevestigd op het strand van Regency Plaza. Ze geven les met de nieuwste materialen en verhuren deze ook. Perfect als je niet beschikt over je eigen spullen of net een dagje een andere maat kite nodig hebt die je zelf niet bezit.
Een serivicepakket is verplicht voor iedereen die een kite wil oplaten. Dit kan per week of twee maar ook per dag. Hierdoor mag je gebruik maken van hun diensten zoals compressor, reddingsboot, wifi, etc. De strandjongens helpen je met de lijnen, kite oplaten en landen. En als je klaar bent met kiten zeg je shoukran (dankjewel) en geef je je boxnr door. De jongens ruimen namelijk al je spullen netjes op en jij gaat direct door naar de bar en het zwembad
Het hele team was proffesioneel, super-vriendelijk en vooral goed georganiseerd. De vijf sterren op bijvoorbeeld
www.tripadvisor.com hebben ze dik verdient.
AccommodatieWij verbleven in Regency Plaza Aquaparkt & Resort. 15 minuten van de luchthaven van Sharm el Sheikh, ca 5 uur vliegen van Amsterdam. Een groot hotel met mooie zwembaden en goed onderhouden omgeving en prive-strand. Slaapkamers waren redelijk, elke dag verse handdoeken, lakens en mineraalwater. Het restaurant was best oké, maar voor de afwisseling kun je een van de drie extra restaurants pakken. Ook daar is het eten inclusief, alleen de drankjes betaal je zelf. De italiaan was geweldig!
Bij de beach-bar kun je ook lunchen van 12:30 tot 15:00. Superlekkere handmade hamburgers met friet en salade. Ideaal na een stevige kitesessie.
Wifi is belachlijk duur, 8euro voor 24 uur. Maar bij een servicepakket bij KiteJunkies krijg je Wifi gratis.
Op zich een prima all-inclusief hotel, alleen zou ik het hooguit een 4 sterren geven.
VermaakDe hele dag door verzorgt het animatieteam muziek, shows, wedstrijden, etc. Leuk om te zien en af en toe mee te doen. Bijna elke dag verzorgen ze ook de gang naar 1 van de (openlucht) discotheken in de buurt. Dit staat nergens vermeld maar wordt spontaan geregeld. Prijs varieert van 5 tot 15 euro voor entree en ophaal-breng-service. Geen seconde om je te vervelen dus.
Alsook voor de kids is het dik oké, veel animatie en een leuk waterpark voor hun. Er waren zelfs meerdere stellen die beide kitesurfte en ook kleine kinderen mee hadden.
Wat gaat het kosten?Vlucht en accommodatie: Ik heb geboekt via
www.niletravel.nl. Voor 15 dagen 5 sterren all inclusief heb ik 650 euro p.p. betaald. Dit zijn de prijzen buiten de schoolvakanties. Scheelt aanzienlijk! Visum, 20 kilo ruimbagage en 7 kilo handbagage is inbegrepen.
Voor je boardbag rekent Transavia 80 euro voor een retour. Als je em in een grote golftas kwijt kan betaal je 50 euro voor een retour.
De servicekosten bij Kitejunkies zijn 12 per dag, 60 per week of 90 voor 2 weken. Of kijk even op
www.kitejunkies.comAls je je eigen spullen meeneemt heb je verder niks nodig. Misschien een beetje zakgeld voor excursies en stappen, want de rest is all-inclusief.
Hopelijk heb je hier wat aan. Ben je ook in Sharm geweest en wil je hier nog iets aan toevoegen of waren jou ervaringen anders? Zet het er gerust bij. Laat anders weten wat je er van vindt
Ciao!