Hallo Jan Michiel,
De werkelijkheid is meestal echt keivet weerbarstiger ......
Mijn advies (82kg):
1. Neem 2 kites van hetzelfde merk. Dan heb je aan 1 bar genoeg. Met 2 kites kun je nog altijd kiezen. Bij 1 kite heb je geen keus en zul je dus vaak overpowerd op het water staan of langs de kant
2. In jouw geval zou ik gaan voor een 12m en 9m.
3. Vooral in de zomermaanden zul je vaak de 12m uit de tas halen.
4. In de herfstdagen zal het vooral de 9m zijn.
5. Als je beginner af bent, zul je ook met hogere windkracht willen varen. Dan neem je nog een 7m erbij van hetzelfde merk. Dan kun je nog steeds dezelfde bar gebruiken.
6. het juiste board: begin met een "beginnersboard". De ervaring leert dat vrijwel elke serieuze kiter na verloop van tijd een ander/tweede board koopt omdat hij/zij dan weet welke type board het beste bij hem/haar past (freeride, freestyle, wave, enz.). Maar eerst zul je de basis (waterstart, keren, hoogtelopen) goed moeten oefenen.
De Kitemerken zoals F-one, Ozone, Cabrina, en Slingshot zijn de A-merken maar je betaalt dan ook vaak de hoofdprijs.
Kijk ook eens andere merken zoals Zian, Switch of Ocean Rodeo. Kwalitatief zeker gelijkwaardig aan de A-merken alleen voor een aangenamere prijs.
Mijn tip: de Prodigy 9,5 m en 12m van Ocean Rodeo. Een uitstekende en veelzijdige kite om mee te starten en door te gaan.