Een vergelijkbare twijfel heb ik bij de stelling dat kites ontworpen voor een hoge Y splitsing van frontlijnen het niet goed zouden doen op een lage Y (of zelfs V) splitsing van power lijnen... Hoe groot gaat het verschil in hoek tussen kitelijn en front bridle zijn? Gaat dat het verschil maken? Beetje meer minder druk in de LE doet veel meer IMHO.
Twijfel kun je het beste wegnemen door het gewoon te proberen...
Er zijn zeker kites waar je dit heel snel merkt en er zijn kites waar het minder opvalt, maar normaliter moet je wel erg gevoelloos zijn als je het verschil niet zult merken met die splitsingverschillen. Het zijn allemaal verschillende parameters en vectoren die op elkaar inwerken. Dat is al simpel te merken dat iedere kitegrootte niet zomaar met een percentage groter of kleiner gemaakt wordt en daarmee alles 1:1 hetzelfde is.
Waarom zul je dat verschil niet merken met die Y splitsingverandering als je misschien wel begrijpt waarom er vaker meerdere pigtailbevestigingen aan een kite zitten om de power- stuurlijnen te bevestigen? Alles verandert de eigenschappen van een kite
Die Y splitsing: hoe meer hij naar boven zit hoe meer de leading edge geknepen wordt, hoe meer de splitsing naar beneden komt hoe meer de leading edge open staat en daarmee het profiel in de canopy varandert. M.n. dit verschil open/dicht staan van de leading edge heeft direct te maken met hoe de stuurlijnen wel of niet goed aangrijpen en de wind goed langs de tips kan blijven stromen. Staat het goed merk je de juiste power, staat het verkeerd, kun je nog zo hard trekken aan de bar, de lucht stroomt niet goed (m.n. langs de tips) en je mist power en controle
Dan hebben we het nog niet over de bridles gehad. Met het grote verschil dat je bij vaste gemonteerde bridles (bv. C4) helemaal geen skelet meer hebt die staat zoals hij moet staan, als je de Y splitsing zou veranderen. Bij een variabele bridle met katrollen heb je misschien nog een beetje meer speelruimte, maar ook daar veranderen de eigenschappen.
Druk moet je altijd hebben anders vervormt de LEI veel te snel van vorm en profiel en verlies je kracht en controle