Zonder sim kan je toch geen noodoproep doen? Leuk dat je dan een noodnummer in kan stellen maar als je niet aan je telefoon gekoppeld ben blijf je lekker dobberen!
Klopt, kitemenn heeft gelijk. Op dit moment supporten Nederlandse providers helaas de benodigde technologie "eSim" (embedded Sim) nog niet. Voor de Apple Watch 3 en 4 en ook een aantal Samsung Android Gear watches is een "4G"-versie welke in Nederland niet verkrijgbaar zijn, omdat de connectiviteit (nog) niet wordt ondersteund.
Zo'n eSim is niks meer dan een klein chipje die de functie van het "relatief grote" plastic kaartje vervangt en welke je via je telefoon dan eenmalig kan programmeren met jouw gewone "sim" profiel. Dit wordt dus jammer de bammer nog niet gesupport door NL providers.
Ik kijk halsreikend uit naar de dag dat dit wel kan, want dan koop ik direct een Apple Watch met 4G functie, precies vanwege de feature om vanuit het water te bellen / data connectie te hebben.
Zie hier in 2017 hoe een Amerikaan dankzij zijn Apple Watch de kustwacht kon bellen:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5070781/Kitesurfer-stranded-reveals-Apple-Watch-saved-him.html Meer info over esim op esim.nl maar het blijft nog wachten.
=====
Nog even doorgezocht. Ik zie dat de Huawei Watch 2 (4G editie) wel ouderwetse simkaart support. Deze watches zijn momenteel wel overal uitverkocht. Let op er is ook een (Bluetooth) versie die heeft dus geen onafhankelijke connectiviteit.