Uitgerekte lijn B7

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Juni 27, 2014, 12:55:14
edit2Rapporteer  
Afgelopen sessie merkte ik het al...een spontaan verschil in lijnlengte.
Zojuist nagemeten en er is inderdaad 10 cm verschil in stuurlijn L en R




Vraag 1: is dit normaal? 6 mnd geleden nieuw aangeschaft... Had het met mijn SS bar ook al
Vraag 2: Kan ik de lange lijn straffeloos inkorten. Of blijf ik dan aan de gang met inkorten van L en R
vraag 3 (bonusvraag): op de lijnen zelf staat dat ze 21.8 m lang zijn. Op internet lees ik dat de lijnen van de B7 bar 23 m of wel 24m  zouden zijn. Wat is waar?

Thnx

daan
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 27, 2014, 12:59:08
edit2Rapporteer  
Door het schuren van de lijnen langs elkaar en de ongelijke kracht op de stuurlijnen krimp diegene waar gemiddeld de minste kracht op staat omdat er vuil tussen de vezels kruipt.

Knoop ze aan een paal vast een geef een paar flinke rukken aan de kortste en je hebt grote kans dat je ze weer exact even lang getrokken krijgt.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #2 Juni 27, 2014, 13:01:32
edit2Rapporteer  
Thnx!
Zal het eens proberen...maar heb er een hard hoofd in want de powerlijnen zijn wel netjes evenlang als de korte stuurlijn.
Lijkt alsof de rode is uitgerekt.
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #3 Juni 27, 2014, 16:21:38
edit2Rapporteer  
de totale lijnlengte is 24m (dus vanaf de bar tot einde lijn).
djeverest

Berichten: 34
Antwoord #4 Juni 27, 2014, 16:42:26
edit2Rapporteer  
10cm verschil na 6 maanden gebruik is wel heel veel.
Heb je de leaderlines bij de bar al gecontroleerd en gecheckt of de knopen van L en R nog met elkaar overeen komen?
feddomw
Gast
Antwoord #5 Juni 27, 2014, 17:07:38
edit2Rapporteer  
10cm verschil na 6 maanden gebruik is wel heel veel.
Heb je de leaderlines bij de bar al gecontroleerd en gecheckt of de knopen van L en R nog met elkaar overeen komen?

Ik dacht daar ook aan inderdaad. Ik weet niet hoe dat bij F-One zit precies, maar het is natuurlijk mogelijk dat het een knoopje omhoog schuift of zo.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #6 Juni 27, 2014, 17:39:38
edit2Rapporteer  
... idd extreem verschil voor 6maanden.En alleen vuil kan de andere 3 lijnen niet in 6maanden zo gelijk laten krimpen. Het is eerder rek van de linker stuurlijn. Hoe sterk het ook klinkt; Misschien is de kwaliteit van de (rode) stuurlijn een 'maandagochtend' rol en iets lichtere uitvoering dan de rechter stuurlijn.

En een terechte vraag van de anderen... heb je mss de rode stuurlijn 1 knoop dichter bij de bar geknoopt gehad, waardoor er altijd meer spanning op heeft gestaan, zo niet, 'loop' je mss alleen maar met rechtervoet voor?  Grin

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #7 Juni 27, 2014, 18:38:46
edit2Rapporteer  
Er zit bij fone maar 1 knoopje op de leaderline. Daar zit dus niet het probleem
Conclusie is dat 1 lijn dus echt langer is.
Ik heb het nog eens nagemeten. Verschil is geen 10 maar 4 cm...
Duidelijk merkbaar tijdens het varen. Zit dus niks anders op dan inkorten toch?
Met het risico dat ik de andere kant over een tijdje ook moet doen.

Maar hoe kan dit nou veroorzaakt zijn? Is 4cm rek normaal? 0,18% rek is niet veel  maar toch vreemd dat het aan 1 kant zit. Heb de laatste sessie een uur naar 1 kant geloopt. (inderdaad rechts voor  Wink)..misschien een verklaring?
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #8 Juni 27, 2014, 18:44:15
edit2Rapporteer  
onder je floaters zitten even uit mijn hoofd 3 knoopjes om je lijn op vast te zetten,

verder zou ik eerst Evan zijn idee uitproberen kan nooit kwaad als dit niet werkt kan je altijd nog je lijn inkorten.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #9 Juni 27, 2014, 18:47:56
edit2Rapporteer  
nee, zit 1 knoopje...alleen op het eind
Heb al getrokken... weinig effect.
Kan de andere lijn nog aan mn trekhaak binden en de andere kant ook oprekken Smiley
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #10 Juni 27, 2014, 19:23:25
edit2Rapporteer  
Ik heb het nog eens nagemeten. Verschil is geen 10 maar 4 cm...
Dan vertekent je foto de werkelijkheid ook behoorlijk...  Grin  Tongue

Citaat
Duidelijk merkbaar tijdens het varen. Zit dus niks anders op dan inkorten toch?
Met het risico dat ik de andere kant over een tijdje ook moet doen.
Hoeft niet in te korten. Maak eerst eens alleen de blauwe stuurlijn aan de aanhangerkoppeling/lantaarnpaal en de andere kant aan je trapeze vast. En dan met je volle gewicht naar achteren leunen en/of springen en dan je losse rode stuurlijn daarnaast vergelijken. Komt snel weer overeen...

Citaat
Maar hoe kan dit nou veroorzaakt zijn? Is 4cm rek normaal? 0,18% rek is niet veel  maar toch vreemd dat het aan 1 kant zit. Heb de laatste sessie een uur naar 1 kant geloopt. (inderdaad rechts voor  Wink)..misschien een verklaring?
4cm zijn wel te verklaren met je loopsessie, jouw lijnen zijn niet bovengemiddelde qua treksterkte. Hangt er natuurlijk ook vanaf met welke wind je bezig bent geweest, hoeveel je weegt en hoe vlagerig de wind en de ruk daardoor aan je lijnen in je loop was. Speelt allemaal mee.  ThumpsUp

 Joepie

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Juni 27, 2014, 19:27:05
edit2Rapporteer  
Continu dezelfde kant op loopen kan het heel goed verklaren zelfs.

Maar rek is lijnen is heel normaal. De ene wat meer dan de ander, maar over het algemeen blijft het ruim onder een half procent. Is al heel simpel op te lossen met een extra pigtail ertussen. Gewoon een lusje knopen van een stukje lijn.

Maar ik zou eerst de suggestie van Evan proberen en de andere lijn even goed aantrekken.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #12 Juni 28, 2014, 01:13:41
edit2Rapporteer  
heb de 2 keer mijn bar beter opgehangen. 1e foto vertekent dus.
ga nog eens Evans methode gebruiken en er wat harder aan hangen.
Anders is een extra pigtail icm loopen naar de andere kant een goede optie!

thnx for the help
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juni 28, 2014, 08:06:07
edit2Rapporteer  
Of koop betere lijnen!
Dat spul van f-one (o.a.) is de klassieke lijn met 275kg volgens mij.

Wellicht ben je toe aan wat stevigers met minder rek
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #14 Juni 28, 2014, 10:40:54
edit2Rapporteer  
Na 1 uurtje kiteloopen 1 kant op gaat je lijnecht niet van rekken, doet 'ie dat wel dan gelijk andere lijnen aanschaffen!

Ik kiteloop al jaren 1 kant op en nooit last van gehad. Onlangs nieuwe aangeschaft. daarvoor was de lijn de lijn die het minst wordt belast langer geworden! (stuurlijndus) het zegt dus niets.

Dit kwam omdat ik in de laatste stormsessie een crash maakte waarbij er enorme krachten op 1 kant kwam te staan.
daarna merkte ik het direct op...in keer uitgerekt.

Wat dus vaak desastreus is, is dat je in de high end een keer wordt afgestraft door een fout en je een crash maakt waarbij je kite als een raket door het windvenster heen loopt, vaak zijn dit de momenten dat het missgaat met 1 lijn.

Ga maar na, een lijn rekt altijd in 1 keer uit en niet geleidelijk, ineens merk je het verschil en 5 minuten geleden had je nog geen last...

Als je nieuwe lijnen wilt, ik heb een goede tip voor je, stuur maar een PB.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #15 Juni 28, 2014, 14:08:54
edit2Rapporteer  
Of koop betere lijnen!
Dat spul van f-one (o.a.) is de klassieke lijn met 275kg volgens mij.

Wellicht ben je toe aan wat stevigers met minder rek

Ik ben een SS barretje klaar aan het maken met 20 m lijnen.
Eens kijken of dat beter houdt...

Heeft de lage (SS) Y spliting tov de hoge (Fone) nog enig effect?

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Juni 28, 2014, 14:25:23
edit2Rapporteer  
Of koop betere lijnen!
Dat spul van f-one (o.a.) is de klassieke lijn met 275kg volgens mij.

Wellicht ben je toe aan wat stevigers met minder rek

Ik ben een SS barretje klaar aan het maken met 20 m lijnen.
Eens kijken of dat beter houdt...

Heeft de lage (SS) Y spliting tov de hoge (Fone) nog enig effect?



Wellicht een klein beetje. De hoek van de lijnen is iets lager, dus de kite wordt minder 'geknepen' aan de bridle. Dus het stuurgedrag en depowergedrag kan iets anders zijn, en kite kan meer of minder stabiel worden.

De ene kite is er gevoeliger voor dan de ander. Gewoon proberen Wink
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #17 Juni 28, 2014, 18:14:33
edit2Rapporteer  
onder je floaters zitten even uit mijn hoofd 3 knoopjes om je lijn op vast te zetten,

Ik heb niet goed gekeken, je hebt toch gelijk gehad! Had niet onder de floaters gekeken.
Heb de bar eens goed vastgemaakt en afgesteld.
In totaal 4 knoopjes verplaatst (links was 3 knoopjes te lang, rechts 1 te kort). Lengte klopt nu helemaal.




Ben blij dat ik het hier gepost heb anders had de lijn ingekort en dan was ik heel wat langer bezig geweest. thnx allemaal

btw. iemand ervaring met een ss bar op een bandit (voordat ik er geld aan uit geef)
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #18 Juni 28, 2014, 19:11:16
edit2Rapporteer  
Geen ervaring mee maar (uit mijn hoofd dus misschien corrigeren anderen mij) je gaat dan van double frontline safety naar single frontline safety en de v split zal ook op een andere hoogte zitten wat de kite een net wat andere vorm kan geven en dus een iets ander karakter. Daarnaast zit de clamcleat volgens mij op SS onder de bar wat ik persoonlijk niet prettig vind maar misschien jij wel. Waarom zou je een andere bar willen? Als het om je lijnen gaat kun je ook gewoon andere lijnen nemen.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #19 Juni 28, 2014, 19:40:20
edit2Rapporteer  
Geen ervaring mee maar (uit mijn hoofd dus misschien corrigeren anderen mij) je gaat dan van double frontline safety naar single frontline safety en de v split zal ook op een andere hoogte zitten wat de kite een net wat andere vorm kan geven en dus een iets ander karakter. Daarnaast zit de clamcleat volgens mij op SS onder de bar wat ik persoonlijk niet prettig vind maar misschien jij wel. Waarom zou je een andere bar willen? Als het om je lijnen gaat kun je ook gewoon andere lijnen nemen.

Ik wil een set met 20 meter lijnen voor erbij. De vraag gaat dus specifiek of de lage split van de SS het vlieggedrag van de bandit negatief beïnvloed. als dit zo is ga ik niet investeren om de SS comp stick te repareren..

Over de safety en clamcleat maak ik me geen zorgen. single line vind ik veiliger en clamcleat van SS is ok.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #20 Juni 28, 2014, 21:13:53
edit2Rapporteer  
Dat weet ik niet maar je kunt ook overwegen om 20m + 4m extensions bij Evan te bestellen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #21 Juni 29, 2014, 09:47:26
edit2Rapporteer  
hahaha  Roll Eyes wel een bijzondere manier om de lengte van je lijnen te checken. ThumpsUp

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Juni 29, 2014, 18:28:56
edit2Rapporteer  
Wat weleens vergeten wordt is dat een hogere Y-splitsing een indirecter gevoel veroorzaakt tijdens sturen. Het meest directe blijft geen Y splitsing (twee frontlijnen vanaf clamcleat/depower lijn).

Kortom, een Y-splitsing is een compromis. Vaak omwille een beter Safety systeem.

Inderdaad een mooie manier om je lijnlengte te checken! Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #23 Juni 29, 2014, 22:01:33
edit2Rapporteer  
Zou het geen luiheid zijn om zo je lijnen uit te rijden?
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #24 Juni 30, 2014, 07:40:02
edit2Rapporteer  
denk dat dit Rotterdam is:) daar mag je alles wat op de grond is houden…….
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.