@Faxie: dit is een leuke discussie
De regel is normaal dat je zo langzaam mogelijk wilt varen als je upwind gaat terwijl je nog in plané bent. Maar dat geldt voor een bepaalde (vaste) configuratie. Om maximaal upwind te kunnen moet je wel eerst schijnbare wind creëren en dat doe je door snelheid te maken.
Dus volgens mij heb je voordeel aan een hogere beginsnelheid (halve wind), zodat de schijnbare wind het grootst is, dan kan je vervolgens de grootste upwind hoek maken. Maar ik kan natuurlijk wat missen, dus verbeter ajb waar nodig!
HB heb ik nog nooit mee gevaren, maar zien er goed uit en hoor er goede verhalen over.
Misschien benaderen we het gewoon iets anders... Je hebt natuurlijk wel een beetje snelheid nodig om druk onder je board te krijgen, maar je windvenster zal bij een surfboard al snel netto teveel naar achteren gaan. Scherper upwind gaan bij een sneller board is vanwege de betere efficientie van het board, niet de hardere wind.
HB Anti vond ik wel wat lijken op de Vanguard. Iets losser wel.
Op lage snelheid zal je juist beter upwind gaan (tenzij stroming met wind mee). Je windvenster beweegt naar achteren naarmate je sneller gaat... Het wordt pas een probleem als je te langzaam gaat om te planeren.
Je upwind hoek is op lagere snelheid beter inderdaad, maar toch kun je op hogere snelheid sneller upwind komen dan met een slakkengangetje omdat de hoek niet zo heel veel slechter wordt als je harder gaat. Voordeel is ook nog eens dat je minder last van windgaten hebt en minder snel stil valt op hogere snelheid.
Je kunt natuurlijk ook te hard gaan, upwind blijft een samenspel tussen snelheid en hoek dus puur en alleen focussen op de beste upwind hoek heeft geen nut als de snelheid er niet is.
Ja dat klopt, ik ben bekend met VMG. Wat jij nu zegt, zei ik in een eerder topic ook al eens
Maar ik ben het niet helemaal eens met het schijnbare wind aspect van het verhaal...
Nouja, laat ook maar verder... 't gaat wat offtopic zo...