Hoe lang gaat een Flysurfer mee?

Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Mei 21, 2017, 22:50:38
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ben nu aan het vijfde seizoen bezig van mijn Speed3, 15m. Niet meer het laatste model (ontwerp 2008) maar het blijft een kite waar ik veel plezier aan beleef en waar ik de beperkende factor ben, niet de kite.

Nu heb ik de kite dus bijna 5 jaar, 51 keer op het water gebruikt en 2 keer in de sneeuw. 1 keer depower koord vervangen, 3 keer mixer test (alleen de eerste keer was nodig). Nooit naar de kant gezwommen en geen schades. Na afloop de kite altijd netjes gedroogt.

Wie weet hoe lang z'n kite mee kan? Wat gaat het eerste kapot? Zou het zin hebben om de lijnen te vervangen.

 
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Mei 21, 2017, 23:24:26
edit2Rapporteer  
Je bedoelt bridle toch? Heeft kite veel in felle zon gelegen/gevlogen?

Bij een grote kite zijn de kosten van een nieuwe bridle relatief lager dan bij een kleine kite. Niet alle lijnen slijten even hard aan de bridle. Afhankelijk van de waarde die jij nog toekent aan de kite kun je gaan voor volledige nieuwe bridle, gedeeltelijk vervangen van lijnen van de bridle of gewoon doorgaan met vliegen tot moment van lijnbreuk. Bij laatste optie moet je mss stuk zwemmen..

Doek van foils en inflatables wordt poreus, performance zal afnemen.

Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #2 Mei 21, 2017, 23:24:57
edit2Rapporteer  
ik heb een volkswagen polo,hij heeft  al 218000 km gelopen en me naar verschillende kite spots gebracht,ik praat veel tegen hem en zorg dat er voldoende olie in zit ,heb vorig jaar de distributie riem vervangen en de waterpomp,wat denk je zou ik een andere auto moeten kopen of....
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #3 Mei 22, 2017, 03:37:23
edit2Rapporteer  
ik heb een volkswagen polo,hij heeft  al 218000 km gelopen en me naar verschillende kite spots gebracht,ik praat veel tegen hem en zorg dat er voldoende olie in zit ,heb vorig jaar de distributie riem vervangen en de waterpomp,wat denk je zou ik een andere auto moeten kopen of....

je hebt praten en je hebt praten.... constant schelden is niet goed voor een auto met name de motor raakt daar van in de stress, resulteert in meer verbruik van olie.
daar in tegen alleen maar lief tegen hem praten is ook niet goed dan neemt de auto een loopje met je (je zou denken dat is goed dan is ie in beweging maar....), resulteert in lui en lax gedrag langzaam optrekken, pedalen die niet snel genoeg reageren enz. enz.
mijn tip is dan ook hou het in balans, geef hem een complimentje als ie het goed heeft gedaan en geef hem op zijn donder als het mis gaat.

zo nu ontopic....

53x is op zich niet heel veel, dan zou die nog wel even mee moeten kunnen gaan.
verder kan ik me aansluiten bij het verhaal van Geloof.
mocht je toch nog twijfelen kan je ook langs gaan bij Versus om hem na te laten kijken (let wel op de mogelijke commerciële bullshit)
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Mei 22, 2017, 08:23:38
edit2Rapporteer  
Het is inderdaad gewoon opletten of het doek niet poreus wordt, want dat is de grootste boosdoener dat een foil kite slecht vliegt.

Verder de katrollen goed nakijken en in de gaten houden, wat ook belangrijk is zijn de gele lijnen die door de katrollen lopen. Dit zijn dyneema lijnen met een mantel, deze zouden intern kunnen doorslijten terwijl je aan de buitenkant niets ziet.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #5 Mei 22, 2017, 13:06:12
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een aantal flysurfers.
De 12meter is mijn meest gebruikte.

Ik heb alle lijnen al meerdere keren moeten vervangen.
De bridle heb ik ook al een paar lijnen op moeten vervangen.
Het doek van mij is superoud, als ik mijn flysurfer neerleg, is die binnen 30 seconden helemaal leeg.
Desondanks vliegt die nog perfect.
Denk dat ik hem een keer impregneer zodat die wat langer zijn lucht houdt en beter water afstoot.
Ik vermoed dat die wel 10 jaar mee kan Smiley Hij is nu op de helft Smiley

Heb wel iets minder low-end (knoopje of 1/2) dan toen die nieuw was, maar wel weer meer high-end Smiley
Dat heeft alles met ouderdom van het doek te maken.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #6 Mei 22, 2017, 17:37:17
edit2Rapporteer  
@Ica84:  Bedankt voor het doorverwijzen, Cool!

Wij hebben het beste voor met klanten die graag alles uit hun Speed halen, daarom hebben we ons ook als repair o.a. gespecialiseerd in Flysurfer (en andere foil)-reparaties en de mixertest/trimmen/spareparts.
Juist flysurfers met hun mixertest en goed verkrijgbare spareparts zijn ook door klanten zelf heel goed heel lang in topstaat te houden, hoe je dat doet leggen we desgewenst ook graag aan klanten uit zodat je ons niet altijd nodig hebt om je kite te trimmen of slijtage te herkennen/ onderdelen te vervangen.
Een complete bridle vervangen is gelukkig maar zeer zelden nodig, en eigenlijk alleen als de bridle door een grof trauma (buitenboordmotor bijv..Wink) aan stukken gevaren is.
Doek coaten moet je goed afwegen omdat een nieuwe coating je kite ietsje zwaarder maakt dan hij ooit was, dus winst porositeit maar verlies door vleugelgewicht.

Bel of kom gewoon even langs voor een eerlijke, bullshitloze mening. Wink
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Mei 23, 2017, 13:21:55
edit2Rapporteer  
Poreus: als je de kite steeds nat of vochtig opbergt dan kan die al na 2 jaar poreus zijn en dan blaast de wind gewoon doorheen je kite. Dus drogen voraleer in te pakken.
Parapentes hebben hetzelfde probleem. Daarvoor bestaat er een porosi-test want met een parapente die teveel lucht doorlaat kunen je ongelukken meemaken.
Toestel:
http://www.jdc.ch/scientific-line/porosimetre-mk1/

Bridle: parapentes worden op hun lengte van bridle nagezien na 150uur. Er is een lijnsoort dat niet zou rekken of krimpen: Vectra
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #8 Mei 24, 2017, 22:59:09
edit2Rapporteer  
@Jeroen, VW heeft een aanbevolen onderhouds schema, daarnaast kan je op verschillende fora prima informatie vinden over veel voorkomende zwakke punten.

Nu ontopic, bedankt, op poreusiteit heb ik de kite nog niet kunnen betrappen, hooguit bij de wingtip. Denk dat ik de lijnen eens ga vergangen en debridle controleren op slijtage en dan streven naar de 10 jaar.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.