globe
Berichten: 1143
|
no offense, maar als je zaterdag met een 14 het water opgegaan bent mag je blij zijn dat alleen je kite kapot is.
ontopic:
Kijk eens rond voor een SLE in de maat 9 inderdaad. Het depowerbereik is groter en sluit prima aan op je 14 Torch. Misschien een Boxer SLE, hou je het bij Naish. Airush Flow is ook een goede keuze denk ik. Persoonlijk vind ik c-shapes en sle's door elkaar varen geen optimale combi vanwege het verschillende vaargedrag, maar da's persoonlijk. Je dekt zo wel met 2 kites de range behoorlijk af.
succes!
|
|
|
Frank77
Berichten: 690
|
Ik ben ook benieuwd naar de reacties op jouw vraag!
Op scheveningen varen een aantal airush kites, en ze kunnen in iedergeval stuk voor stuk goed varen. En het lijken koningen in hoogtelopen. Pauper kites zijn het dus zeker niet. het verbaasd mij alleen dat er nauwelijks promotie wordt gemaakt voor airrush in Nederland.
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
@globe: over je eerste regel ben ik met je eens, in de ochtend viel het nog best mee, maar daarna werde de vlagen echt insane, en probeerde ik ook zo veilig mogenlijk van het water af te komen, wat redelijk gelukt is wat jij inderdaad zegt zit ik ook zo in dubio, zal ik voor C of SLE gaan, ook omdat ik op dit moment 0 ervaring met SLE's heb (ik leer wel snel). ah vet ik ben dus niet de enige normaal ga ik tegenwoordige ook naar scheveningen, maar zoals het er nu uitziet is mijn kite pas volgende week klaar, betekent dus dat ik volgend weekend weer terug naar friesland moet rijden (wat opzich niet zo erg is) moet alleen mijzelf in bedwang kunnen houden om niet een extra kite te kopen de kite lijkt mij gewoon super en ook nog eens redelijk geprijst.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Met een 9 SLE heb je meer dan voldoende overlap met een 14 C. C en SLE is prima te combineren, maar het zal wat tijd kosten om de SLE helemaal onder de knie te krijgen, want het is een totaal ander type kite die ook een andere techniek vraagt om ermee om te gaan. De SLE is wel stukken relaxter en te kontroleren in harde vlagerige wind. Dus als je toch een SLE erbij wilt dan beter in de kleine maten. De 9 zal het wel zo´n beetje allemaal voor je afdekken.
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Yep, gewoon voor een SLE 9 gaan. Het is ff wennen in het begin als je normaal C-shape gewend bent maar ik vind SLE een goed concept. Heb altijd veel depower en het bereik is groot.
|
|
|
R.B.
Berichten: 951
|
misschien kun je het ook wel bij de torch houden De torch 3 heeft een ZEER goede depower en zijn windbereik is ook behoordlijk groter als de torch 2
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
argh 2 posts die met mij mee gaan hehe en 1 voor een C-kite waarom zeggen jullie allemaal een 9 sle en niet een 10 sle? de shop die ze volgende week binnen krijgt krijgt volgens mij 10m binnen niet niet 9
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Er wordt een 9 aangeraden omdat de 10 een grotere overlap geeft met je huidige 14.
Met 14 c en 9 SLE kan je dan bijna altijd varen of het moet zo idioot hard waaien dat je de 9 ook niet meer houden wat ik bij een knoop of 35 inschat.
En dan wil je als beginner ook echt niet op het water staan.
|
|
|
JorritPi
Berichten: 1557
|
Airush is absoluut geen pauper merk! In tegendeel! Ik vind Airush helemaal super!!!!
|
|
|
RH
Berichten: 298
|
Airrush is prima, maar als je nou een North Rebel of Rhino07 neemt kan je die gewoon varen op je 5 lijns Torch bar. Daarbij varen deze kites ook meer als een C kite met daarbij de vrijwel volledige depower van een bow/SLE.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
tot hoeveel wind je je vlieger kunt varen is natuurlijk altijd een kwestie van meerdere factoren. a. wat weeg je, hoe meer KG hoe langer je je vlieger kunt houden b. welk board, een korter board is veel makkelijker uit te remmen dan een lange plank c waar vaar je, op vlak water houd je langer je rail dan wanneer je in erg choppy water vaart. d. hoeveel ruimte is er om je vlieger op te laten / te landen. e. ( misschien wel de belangrijkste factor) Wat is je eigen vaardigheid.
Als het in NL hard waait is de wind vaak erg vlagerig. Bowkites staan erom bekend dat je er makkelijker een vlaag mee op kunt vangen. Vanuit dat standpunt is het wel lekker om als "harde wind" kite een bow te hebben. Als je in hetzelfde "type kite" blijft heb je als voordeel dat je ze met dezelfde bar kunt varen. 2 verschillende type kite's brengen ook weer verschil in vaarstijl met zich mee ( kan lastig zijn) Ikzelf merk al veel verschil met hetzelfde type kite maar dan een andere maat ( iedere keer toch behoorlijk wennen aan die kleine retesnelle vlieger)
Wat ik gezien en gehoord heb over Airush is over het algemeen trouwens wel goed!!!
|
|
|
torchjelle
Berichten: 217
|
torch III heeft heel veel depower (heb deze kite zelf oowk in 6m2 gebruik hem voor harde wind 6/7/8 bft) of een rebel heb deze in 10m2
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
tot hoeveel wind je je vlieger kunt varen is natuurlijk altijd een kwestie van meerdere factoren. a. wat weeg je, hoe meer KG hoe langer je je vlieger kunt houden b. welk board, een korter board is veel makkelijker uit te remmen dan een lange plank c waar vaar je, op vlak water houd je langer je rail dan wanneer je in erg choppy water vaart. d. hoeveel ruimte is er om je vlieger op te laten / te landen. e. ( misschien wel de belangrijkste factor) Wat is je eigen vaardigheid.
Als het in NL hard waait is de wind vaak erg vlagerig. Bowkites staan erom bekend dat je er makkelijker een vlaag mee op kunt vangen. Vanuit dat standpunt is het wel lekker om als "harde wind" kite een bow te hebben. Als je in hetzelfde "type kite" blijft heb je als voordeel dat je ze met dezelfde bar kunt varen. 2 verschillende type kite's brengen ook weer verschil in vaarstijl met zich mee ( kan lastig zijn) Ikzelf merk al veel verschil met hetzelfde type kite maar dan een andere maat ( iedere keer toch behoorlijk wennen aan die kleine retesnelle vlieger)
Wat ik gezien en gehoord heb over Airush is over het algemeen trouwens wel goed!!!
om even antwoorden op de vragen te geven: A 90kg B 139cm breedtie iets van 38 maar kan wel groter zijn C tegenwoordige op scheveningen (waar denk ik een kleinere bord wat relaxter is D laat ik het zo zeggen ben vorige jaar begonnen, en nu kan gecontroleerd blijven staan van links naar rechts, redelijke hoogte houden(tot nu toe lastige wind omstandigheden gehad) en wat ik zei ik leer snel
|
|
|
storm
Berichten: 349
|
sowieso je keuze niet laten afhangen van wat er bij een shop binnen komt. Wat is je budget? Persoonlijk ben ik gek van de torch 3, maar wat wil je met je kite?
|
|
|
xcalibur
Berichten: 4
|
Ik zou voor de bow gaan. Ik had zelf eerst een Torch 1 8m gekocht maar deze weer verkocht en een Waroo 7m gekocht. Veel minder last van de vlagen en je kan ook rustiger naar het water toe lopen en terug. Ik voel me in ieder geval een stuk veiliger met de Waroo en dat is ook belangrijk.
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
mijn budget is niet echt vastgesteld het is meer, wat ik een redelijke prijs vind voor een kite, ik zal niet zo snel 1 van meer dan 1000 euro kopen. mijn keuze is redelijk gemaakt, voor harde wind/vlagen is een SLE/Bow meer geschikt dus in eerste instantie wil ik daarvoor gaan. wat ik mij alleen afvroeg beiden hebben geen 5de lijn, stel je kite crasht krijg je hem dan weer makkelijk uit het water? en ik ben niet helemaal afhankelijk van wat bij de shop binnen komt, maar praatje gemaakt en hij zei toen van dit en dit komt nog binnen, wat reviews gelezen en die FLow lijkt mij echt wel een lekker kite voor erbij
|
|
|
Vlaardingen
Berichten: 726
|
Met een 9 SLE heb je meer dan voldoende overlap met een 14 C. C en SLE is prima te combineren, maar het zal wat tijd kosten om de SLE helemaal onder de knie te krijgen, want het is een totaal ander type kite die ook een andere techniek vraagt om ermee om te gaan. De SLE is wel stukken relaxter en te kontroleren in harde vlagerige wind. Dus als je toch een SLE erbij wilt dan beter in de kleine maten. De 9 zal het wel zo´n beetje allemaal voor je afdekken.
Inderdaad!
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
hmm nu zie ik inderdaad ook veel goede berichten over de waroo welke ook weer een stuk goedkoper is!
ik kan de Flow 10m2 voor 900 euro NIEUW bar+lijnen krijgen. en tsja de Waroo 9m2 is iets van 534 euro ook nieuw (en ik neem aan Bar + lijnen)
aan de ene kant lijkt een 10 + 14 een mooie combi, maar 9 + 14 is ook een leuke combi argh the choices.
ik wil eigenlijk over op een SLE/bow/Hybride kite voor de ervaring en de extra controle/depower bij harde wind.
|
|
|
Brenkie
Berichten: 716
|
Ik ben ook benieuwd naar de reacties op jouw vraag!
Op scheveningen varen een aantal airush kites, en ze kunnen in iedergeval stuk voor stuk goed varen. En het lijken koningen in hoogtelopen. Pauper kites zijn het dus zeker niet. het verbaasd mij alleen dat er nauwelijks promotie wordt gemaakt voor airrush in Nederland.
Hmm.. dan heb je vast geen NL kitesurfmagazine gelezen dit jaar. Volgens mij heeft de hele redactie wat uit mogen zoeken daar... Wat een propaganda! Maar ff ontopic, een SLE 9 is super idd. Die heeft zelfs al behoorlijke overlap op je 14. Ik vaar een Boxer SLE 9 als enige kite, en kan vanaf 4 t/m 7 a 8 varen. Een boxer is ook lekker allround. Hiermee is ook nog wel een beetje te freestylen, ik weet niet hoe dat met een flow is. Vanaf een lekkere goede 4 heb ik al volop plezier met dat apparaat, echt een toppertje!
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
een kleine update, gister heb ik de airush flow 10m2 gekocht. gelijk @ tjeukemeer getest. men o men wat een vet ding kan zoveel dingen instellen kwam ik al durende achter paar kleine jumpjes gemaakt. ik ben zeer blij met mijn nieuwe aankoop so far Een vriend van mij was er ook(windsurfer) en toch wel cool als je achter elkaar surft het was wel even wat wennen, omdat ik nu 2 handen nodig heb om te sturen e.d. hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld je bord op pikken. een stukje lopen met mijn kite in de lucht en mijn bord in de andere kan lukt mij nu nog niet ow en ook 1 of 2 keer lag de kite met de leading edge (de voorste tube) op het water. wat is nu de juiste manier om hem dan weer uit het water te krijgen? 1 keer had ik geluk dat de wind eronder kwam, en de andere keer had een vriend van mij hem even goed gelegd.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
het was wel even wat wennen, omdat ik nu 2 handen nodig heb om te sturen e.d. hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld je bord op pikken. een stukje lopen met mijn kite in de lucht en mijn bord in de andere kan lukt mij nu nog niet :
De kite op 11 of 1 uur zetten en iets spanning op de stuurlijnen houden... Je hand bijna in het midden van je bar plaatsen En dat andere verhaal van de LE begrijp ik niet helemaal? Vraag je nu hoe je de kite moet herstarten "nee toch!!!!"
|
|
|
Iman
Geen avatar
Berichten: 179
|
het was wel even wat wennen, omdat ik nu 2 handen nodig heb om te sturen e.d. hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld je bord op pikken. een stukje lopen met mijn kite in de lucht en mijn bord in de andere kan lukt mij nu nog niet :
De kite op 11 of 1 uur zetten en iets spanning op de stuurlijnen houden... Je hand bijna in het midden van je bar plaatsen En dat andere verhaal van de LE begrijp ik niet helemaal? Vraag je nu hoe je de kite moet herstarten "nee toch!!!!" Nee nee normaal herstarten is geen probleem dat is echt super relaxt, maar om even uit te rusen en met die maat van mij te lullen, had ik even mijn kite in het water geparkeert, alleen na een paar minuten, was hij plat geslagen waardoor de kite op het water lag, net zoals je hem op de kant hebt liggen.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Oké ik snap je......... Gewoon iets schuin weglopen bij je kite en dan de buitenste stuurlijn iets aantrekken zodat de kite bijdraait en wind gaat vangen.. Wanneer dat het geval is dan draait de kite vanzelf weer bij.. Op deze manier kun je ook heel gemakkelijk je kite zelf starten.. http://www.eclipsekites.com/kites/video.php?Video=self_launchPs ik doe het zelf straten nooit op land maar loop altijd zelf het water in en leg de kite dan half op land/water.. Pas wel op dat er geen scherpe schelpen of ander dingen liggen
|
|
|