Bandit dos 7m als kleine kite

Tim Kraal

April 06, 2010, 22:01:49
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu een jaartje of 2 met een Best Warroo 11m. Hier ben ik zeker tevreden over. Ik spring nu backrolls en frontrolls, ben nog niet begonnen aan uitgehaakt varen. Echter, ik wil graag een kleiner maatje voor erbij als het echt hard waait. Ik heb zelf de bandit dos op het oog. Lijkt me een stabiele en veilige kite, ik ken de bandit nog van m'n lessen.
Als ik de recensies lees zie ik echter vaak terug komen dat er een bovengemiddeld risico is op backstallen van de kite. Of hij valt te snel uit de lucht als je eronder door vaart. Dit lijkt me nou juist een gevaarlijke situatie als het echt hard waait.

Zien jullie dit ook als een groot minpunt waardoor ik toch verder moet kijken naar een andere kite? Wat zijn wat jullie betreft goede alternatieven?

Advies is welkom, alvast bedankt.

Gr. Tim
GetHigh

Antwoord #1 April 06, 2010, 22:08:53
edit2Rapporteer  
He timmy, heb zelf altijd een een bularoo 10m en zocht ook nog een maatje erbij en ben toch ook gegaan voor de bandit dos 7m. Ik heb er veel positieve dingen over gelezen (ook verslag uit acces). Dat uit de lucht vallen schijnt wel mee te vallen moet hem alleen wel hard oppompen en backstallen geen idee, maar ja waarschijnlijk de lijnen wat beter trimmen. Ik hoop er in elk geval veel plezier van te hebben.  Groet Marco
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 April 06, 2010, 22:15:11
edit2Rapporteer  
Heb zelf de Bandit uno, en dossen in maatje 10 en 7 een seizoen in bezit gehad. ken de Waroo 08/09 11m2 en 7m2 ook uit eigen ervaring.

Ten eerste is het karakter van de kite compleet anders als de waroo. Je zult dus iedere keer moeten "wennen" als je overstapt op de dos. Kan een argument zijn in je afweging.

Ten tweede backstallt de dos totaal niet: dat is nu juist het voordeel van de delta-vorm van de kite. Wat je wel tegenkomt is dat de kite wanneer de lijnen slap gaan (na een grove blunder van de rider in de meeste gevallen) hij de neiging heeft voorover de vallen. Dan kan het gebeuren dat hij door zijn eigen lijnen rolt.

Dit had de Bandit uno (2008) niet, die was echt megastabiel. De performance is van de Dos groter op een aantal punten, en dit is de prijs die je daarvoor betaald. Niet voor niets is de Bandit Tres een compleet opnieuw ontworpen kite, en geen voortborduring op het 2009 model.

Ik heb hem vorig jaar in vlagen van 85km/u kunnen houden, maar dat was echt overleven (40+kn). Dus met de high-end zit het wel goed. Waanzinnig is echter de low-end. Met mijn 70kg kon ik al hoogte houden vanaf 17kn wind!

Ik vond het een fijne kite, met heel erg veel power! (moet je van houden, compleet wat anders als de Waroo dus)

Als de Best je bevalt, dan zou ik er voor weinig een 7m2 van kopen. Ook deze heeft zijn beperkingen wat betreft stabiliteit als alle lijnen slap gaan. Tegen dat probleem loop je nu eenmaal sneller aan in harde, vlagerige wind.

Is stabiliteit echt een "must have" voor je, dan moet je niet naar deze kites kijken.
Morres

Antwoord #3 April 06, 2010, 23:18:34
edit2Rapporteer  
Zou dan eerder voor een rebel/jekyll/evo/rise gaan
Micky

Antwoord #4 April 07, 2010, 00:53:29
edit2Rapporteer  
Zou dan eerder voor een rebel/jekyll/evo/rise gaan

Heb je daar ook nog een motivatie bij, morres??? loser
Micky

Antwoord #5 April 07, 2010, 00:53:52
edit2Rapporteer  
In mijn ogen is de Dos een prima kite.
Heb er met veel plezier mee gevaren.
Was in het bezit van de 7,9 en de 12m.
Zelf nooit een probleem gehad met het uit de lucht vallen van de kite.
Backstallen ook nooit last van gehad al werd de 7m met echt harde wind soms een beetje nerveus. De Tres is ten opzichte van de Dos in harde wind stabieler geworden.
Morres

Antwoord #6 April 07, 2010, 03:46:58
edit2Rapporteer  
omdat die 7mtr dos steeds uit de lucht dondert, en als ie dat doet, hij of blijft loopen, of niet herstaten wil
@LaurenS

Antwoord #7 April 07, 2010, 05:46:47
edit2Rapporteer  
Gewoon niet teveel depoweren daar zijn ze niet geschikt voor.Dan moet je een maatje kleiner pakken of stoppen  ThumpsUp Maar idd met harde vlagerige wind vond ik het geen fijne kite, Werd dan onvoorspelbaar met horten en stoten.Voorover uit de lucht vallen (2 maal).Wel kunnen herstarten,Een keer een loop sessie gehad maar dat kwam door dat een stuurlijn achter mijn harnas bleef hangen na een sprong,dus niet kite gerelateerd.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.