Poll: Is de kitesport beter af zonder Olympische status?

Poll
Vraag: Is de kitesport beter af zonder Olympische status?
Ja
Nee, de Olympische status was beter voor voor de sport
Geen mening

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
November 12, 2012, 22:16:27
edit2Rapporteer  
Nu het kiteracen na een half jaar touwtrekken weer ontnomen is van de Olympische status zijn we benieuwd hoe jullie nu over dit onderwerp denken: Verliest de sport zijn vrije "funsport" imago of had een Olympische status juist voor meer spots en professionalisering kunnen zorgen?

Geef je mening en bespreek hier de voor en nadelen, moeten we bedanken of juist alle kansen aangrijpen voor de spelen in 2020?
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #1 November 12, 2012, 22:18:44
edit2Rapporteer  
Ben blij dat het voorbij is.

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 November 12, 2012, 22:20:43
edit2Rapporteer  
Zonder is beter, hier ook blij
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 November 12, 2012, 22:26:21
edit2Rapporteer  
nogmaals .......bij zo'n onbertrouwbaar, corrupt, manipuleerbaar, commercieel geil, eigen persoonlijkbelang voorop, arrogant, zelf ingenomen clubje ..... wil je toch niet horen ....

ik bedoel dan  .... het olympische comite  ... en de zeilorganisaties ......


 ListenToMe we are kitesurfers ...... no sailers
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 November 12, 2012, 23:12:54
edit2Rapporteer  
Olympisch comité is dus een onbetrouwbaar partner gebleken. Sta verder ambivilent tegenover wel/niet meedoen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 November 12, 2012, 23:31:01
edit2Rapporteer  
Olympisch comité is dus een onbetrouwbaar partner gebleken. Sta verder ambivilent tegenover wel/niet meedoen.

maar het watersportverbond ook ....
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #6 November 12, 2012, 23:44:06
edit2Rapporteer  
Olympische status > meer geld in omloop > Betere kites?

Olympische status > Trekt mensen met technische kennis aan in de productie wereld > De evolutie van de kite gaat sneller?

Olympische status > Meer mensen worden geïntroduceerd in het kiten > meer acceptatie > grotere kans dat er spots bij komen?

Zal dan wel drukken worden. Angry
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 November 12, 2012, 23:44:18
edit2Rapporteer  
Die 'Laser boot zonder mast" met 4 grote vinnen voortgetrokken door een kite heeft weinig te maken met kitesurfen. Al het speelse is weg - zeker met rondjes rond 3 boeien varen.

Olympische invloed in technologie vooruitgang: bij het windsurfen hebben we dat niet gemerkt, want alles moet volgens de regeltjes en innovatie kan dan niet - enkle wat bijschaven en materiaal belachelijk duur maken om 50gram te winnen.
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #8 November 12, 2012, 23:56:10
edit2Rapporteer  
Ik zeg het nogmaals, zie courseracen gewoon niet als kitesurfen, dan heb je geen last van al jullie frustraties Wink Wil je gewoon eens een nieuwe zeiklasse proberen of heb je vroeger altijd graag rsx geracet? Koop dan lekker zo een raceboardje en een paar kites erbij. Kosten niet de wereld en blijft veruit de goedkoopste tak van het zeilen. En zeilen is nu eenmaal parcours varen, regeltjes goed kennen en er gebruik van maken en materiaal tot het uiterste pushen.
Kitesurfen zoals wij het kennen hoort dus ook totaal niet bij het zeilen maar bij een top vrijetijdsbesteding om eens lekker uit te waaien. Niet iedereen hoeft te racen.
Is toch hetzelfde bij motorcross (eigenlijk omgekeerd maar goed). De meeste racen met de motors in de modder, een ander select publiek gebruikt op het eerste zicht dezelfe motor om ermee op schansen het beste te geven van hunzelf tijdens tricks. Maar geloof me, het ene heeft zeer weinig met het andere te maken.
Het lijkt soms wel alsof iedereen hier bang is dat we binnenkort ook met de Porsche Cayenne op het strand moeten toekomen. Geloof me, surfers blijven surfers, ons veranderen ze niet zomaar, mogen er nog 1000 mannen in blazers ,zoals we ze graag noemen, ons de regels komen opleggen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 November 13, 2012, 00:21:08
edit2Rapporteer  
Het olympisch comite is een arrogante, macht-, geld- en status geile organisatie die innovaties in de sport altijd heeft tegengewerkt.

enkele voorbeeldjes:

het gedoe rondom zwemkleding, schaatskleding, klapschaats,...
de toewijzing van de spelen aan landen/steden .....
het toelaten dan wel uitschrijven van sporten/sportonderdelen .......
de manier waarop er met deelname/limieten wordt gegoocheld ....




mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #10 November 13, 2012, 01:00:18
edit2Rapporteer  
Olympische status of niet. Ik denk dat het niet veel uitmaakt.

Hoeveel beelden werden er afgelopen olympische spelen uitgezonden van het windsurfen? Juist zo´n beetje nul komma nul. De enige beelden van de gouden race van Dorian waren volgens mij de beelden dat hij een haventje binnenvoer.

Ik zie het zelf ook als een totaal andere discipline en eerlijk gezegd een wat saaiere dan de freestyle.
De moeilijkheidsgraad is zeker groot. het is denk ik zelfs voor ervaren kiters niet even iets wat je 1,2,3 doet en het is een tactisch spel wat zeker fans trekt. Maar mensen zullen die vorm niet zo snel in Nederland gaan uitvoeren. Op een paar fanatiekelingen na.

Of er door meer publiciteit ook meer goodwill zou zijn om meer spots te openen betwijfel ik ook ten zeerste. Die natuurorganisaties hebben een behoorlijke vinger in de pap en een olympische status zal echt niet even ervoor gaan zorgen dat heel Nederland als spot wordt opengesteld.

Freestyle kitesurfen zal imo de meeste aantrekkingskracht blijven houden op de meeste mensen. Meer dan race kiten. Ik denk dat de meesten van ons enthousiast werden over de sport toen ze iemand tijdens het kiten een sprong zagen maken of er een of andere trick uit zagen gooien.
Dus het imago van (extreme) funsport blijft het echt wel houden.

Of er meer /.minder mensen zouden gaan kiten bij het al dan niet krijgen van (veel ) aandacht door een olympische status daar ben ik niet helemaal uit. Ik denk eerlijk gezegd niet dat veel mensen en mass een sport proberen omdat het er wel cool uitziet op tv.
Als ik in een nieuwsbulletin 10 sporten zie langskomen die wel impressive zijn dan ga ik niet denken van: goh ik ga ze allemaal maar eens uitproberen!
In vergelijking met de doorsnee sporten is kitesurfen best wel duur wil je eraan beginnen. Lessen, boardje 1 (en al snel liever 2 of 3) kites, benzinekosten (niet iedereen woont op 5 km afstand ) etc. Dat loopt al snel op tot een paar duizend euro. Een paar gympies om te hardlopen zijn dan een fractie van deze investering om maar een voorbeeld te noemen. Om terug te komen op de afstand. Groot deel van de mensen die ver van het strand wonen zullen dit als grote drempel beschouwen. Anderzijds zijn veel mensen die dichterbij de bekendere spots wonen inmiddels al wel bekend met kiten en hebben ofwel al een keer les genomen ofwel de keuze gemaakt da thet niets voor hen is. Ik woon vlakbij de brouwersdam en in het dorp waar ik woon is volgens mij amper 0,1 % die kitesurft. Terwijl het hier in de lokale media aardig wat aandacht krijgt.




prutmonster

Berichten: 118
Antwoord #11 November 13, 2012, 09:58:39
edit2Rapporteer  
Natuurlijk is een olympische status beter voor de kitesport.

Voorbeeldje:

gemeentes zullen sneller met druk uit papendal moeten zorgen voor goede trainingslocties.
Medemblik is een mooie spot maar te dicht bij het broedgebied met vogels, medemblik wil graag het nautische middelpunt van de OS worden,,, dus kiten rond Medemblik/Andijk zal geen problemen geven.

verder vind ik  het wel leuk om ze eens te zien kloten met al die kites rond een boeitje, zeg nu zelf. RSX: is toch ook niet meer van deze tijd.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 November 13, 2012, 10:54:50
edit2Rapporteer  
Juist voor de vrije blij kitesurfer in de omgeving van Andijk / Medemblik was de Olympische status behoorlijk riskant.
Zoals de meesten wel weten is zowel Andijk als Medemblik door het Natura 2000 gebeuren  afgeschoten. Vanuit de NKV zijn we druk bezig met een vervangende locatie. Deze  "toekomstige locatie"  is inmiddels al op natuurwaarden / Natura 2000 globaal beoordeeld en er zijn daar geen problemen te verwachten.  Wel is het zo dat er nogal wat aanpassingen gemaakt moeten worden. De betreffende locatie is nog niet bereikbaar, er zijn geen start / landingsmogelijkheden enz enz. Dit vraagt een behoorlijke investering...........

Dwars door deze hele procedure heen is het Watersportverbond ,  in eerste instantie zonder overleg met de NKV, begonnen met een procedure om bij hun zeilcentrum vergunningen te krijgen voor....... het Courseracen! 
Je begrijpt dat dit voor de gemeente een veel goedkoper alternatief is en je een eventuele nieuwe locatie die voor iedereen toegankelijk is op je buik  kunt schrijven. Zowel de vrije kitesurfer als de diverse kitesurfscholen zouden het nakijken hebben.

Toevallig  staat er vandaag een overleg met alle betrokkenen voor de kitesurflocaties  Noord-Holland  / IJsselmeer, Markermeer op de agenda en ik ben heel benieuwd wat , nu het kitesurfen niet meer Olympisch is, het standpunt van het Watersportverbond zal zijn........

In de korte tijd dat wij de Olympische status hadden hebben wij er veel voordeel van gehad, diverse gemeentes hebben de NKV benaderd om te onderzoeken of er mogelijkheden voor het kitesurfen zijn. Verschillende processen zijn hier nu al voor opgestart en er zijn al verschillende harde afspraken gemaakt.. Ook nu we "olympisch af" zijn gaan deze processen gewoon door.
Voor mij persoonlijk is deze hele gang van zaken prima.

Voor sommige persoonlijk betrokkenen is het een drama, denk maar eens aan Katja Roose! Baan opgezegd, A-status en alles gericht op een Olympische toekomst die nu in 1 klap van tafel is geveegd. Amateuristisch is dan een understatement en ik zie dit dan meer in de richting van onfatsoenlijk. Zo ga je niet met mensen om.

we'r better off without them , ever met a blue blazer on the water? 
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #13 November 13, 2012, 12:07:02
edit2Rapporteer  
wel eens van SIR Richard Brandson gehoord?  Zo kan het ook.. niet iedereen past in een hokje
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 35 | 797 uur
Antwoord #14 November 13, 2012, 14:04:44
edit2Rapporteer  
Het idee van racen lijkt mij eigenlijk super gaaf.  Joepie
Niet met een race board, maar gewoon met een twintip met een paar man afspreken en wat rondje om een zandbank of wat boeien. Het idee om bijna voorop te varen, rekening houden met windvariaties, stroming en andere kiters........
Kunnen we niet een keer wat afspreken en lekker racen op een twintip?
Of ben ik de enige die daar warm voor zou lopen? Huh
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #15 November 13, 2012, 14:13:10
edit2Rapporteer  
Het idee van racen lijkt mij eigenlijk super gaaf.  Joepie
Niet met een race board, maar gewoon met een twintip met een paar man afspreken en wat rondje om een zandbank of wat boeien. Het idee om bijna voorop te varen, rekening houden met windvariaties, stroming en andere kiters........
Kunnen we niet een keer wat afspreken en lekker racen op een twintip?
Of ben ik de enige die daar warm voor zou lopen? Huh
I am in!
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #16 November 13, 2012, 16:00:47
edit2Rapporteer  
Het idee van racen lijkt mij eigenlijk super gaaf.  Joepie
Niet met een race board, maar gewoon met een twintip met een paar man afspreken en wat rondje om een zandbank of wat boeien. Het idee om bijna voorop te varen, rekening houden met windvariaties, stroming en andere kiters........
Kunnen we niet een keer wat afspreken en lekker racen op een twintip?
Of ben ik de enige die daar warm voor zou lopen? Huh
I am in!

als ik kan varen, goed waterstarten dan I'm also in Joepie
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #17 November 13, 2012, 16:22:10
edit2Rapporteer  
Het idee van racen lijkt mij eigenlijk super gaaf.  Joepie
Niet met een race board, maar gewoon met een twintip met een paar man afspreken en wat rondje om een zandbank of wat boeien. Het idee om bijna voorop te varen, rekening houden met windvariaties, stroming en andere kiters........
Kunnen we niet een keer wat afspreken en lekker racen op een twintip?
Of ben ik de enige die daar warm voor zou lopen? Huh
I am in!

als ik kan varen, goed waterstarten dan I'm also in Joepie

Ik geloof dat er op vrijdags wel eens iets op zandvoort word georganiseerd. maar ergens anders en gewoon een cowboy race ben ik ook wel voor te porren. Ik en meestal op Ouddorp, brouwersdam of de slufter.


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 November 13, 2012, 18:33:06
edit2Rapporteer  
Juist voor de vrije blij kitesurfer in de omgeving van Andijk / Medemblik was de Olympische status behoorlijk riskant.
Zoals de meesten wel weten is zowel Andijk als Medemblik door het Natura 2000 gebeuren  afgeschoten. Vanuit de NKV zijn we druk bezig met een vervangende locatie. Deze  "toekomstige locatie"  is inmiddels al op natuurwaarden / Natura 2000 globaal beoordeeld en er zijn daar geen problemen te verwachten.  Wel is het zo dat er nogal wat aanpassingen gemaakt moeten worden. De betreffende locatie is nog niet bereikbaar, er zijn geen start / landingsmogelijkheden enz enz. Dit vraagt een behoorlijke investering...........

Dwars door deze hele procedure heen is het Watersportverbond ,  in eerste instantie zonder overleg met de NKV, begonnen met een procedure om bij hun zeilcentrum vergunningen te krijgen voor....... het Courseracen! 
Je begrijpt dat dit voor de gemeente een veel goedkoper alternatief is en je een eventuele nieuwe locatie die voor iedereen toegankelijk is op je buik  kunt schrijven. Zowel de vrije kitesurfer als de diverse kitesurfscholen zouden het nakijken hebben.

Toevallig  staat er vandaag een overleg met alle betrokkenen voor de kitesurflocaties  Noord-Holland  / IJsselmeer, Markermeer op de agenda en ik ben heel benieuwd wat , nu het kitesurfen niet meer Olympisch is, het standpunt van het Watersportverbond zal zijn........

In de korte tijd dat wij de Olympische status hadden hebben wij er veel voordeel van gehad, diverse gemeentes hebben de NKV benaderd om te onderzoeken of er mogelijkheden voor het kitesurfen zijn. Verschillende processen zijn hier nu al voor opgestart en er zijn al verschillende harde afspraken gemaakt.. Ook nu we "olympisch af" zijn gaan deze processen gewoon door.
Voor mij persoonlijk is deze hele gang van zaken prima.

Voor sommige persoonlijk betrokkenen is het een drama, denk maar eens aan Katja Roose! Baan opgezegd, A-status en alles gericht op een Olympische toekomst die nu in 1 klap van tafel is geveegd. Amateuristisch is dan een understatement en ik zie dit dan meer in de richting van onfatsoenlijk. Zo ga je niet met mensen om.

we'r better off without them , ever met a blue blazer on the water? 
Ah, het watersportverbond was dus ook weer lekker dwars bezig Sad
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #19 November 13, 2012, 18:47:52
edit2Rapporteer  
vanuit het bestuur NKV hebben wij , naar aanleiding van de diverse ontwikkelingen, contact gezocht met het Watersportverbond. Inmiddels is er op bestuurlijk niveau een overleg geweest. Wij hebben daar duidelijke argumenten op tafel gelegd en ik moet opmerken dat het resultaat positief is.
Het overleg vond  weliswaar plaats voor het tijdstip van het "Olympisch afschieten" van het kitesurfen maar iedereen zat / zit er positief in.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #20 November 13, 2012, 19:07:18
edit2Rapporteer  
heb dit jaar meegedaan met de kiterace van The Real Trip, er waren 2 klasses, directional en de Twintip.

Downwind slalom om aantal boeien en een longdistance.

Was superleuk (en loodzwaar)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 November 13, 2012, 19:13:41
edit2Rapporteer  
ook blij... vrijheid blijheid!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #22 November 16, 2012, 23:29:20
edit2Rapporteer  
Heb vroeger zeilwedstrijden gedaan. (lange afstanden op zee) En ik moet zeggen het voegt wel wat toe aan de beleving. Kiten heeft natuurlijk meerdere kicks. De grootste zal voor de meesten het springen en de tricks zijn. Zelf kan ik erg genieten van snelheid... zeker op het water.. (en zo snel ben ik niet eens..)

Maar on topic... ergens jammer, maar na het even laten bezinken ervan... wat boeit het.. Was wel een mooi heldenverhaal geweest als Dorian die Freddy Heineken (of hoe heet ie ook al weer) van goud had afgehouden en in twee zeer verschillende disciplines de hoogste plak had gewonnen..
Ik had graag willen zien hoe ver hij had kunnen komen....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.