Infexion Lab - eerste sleeve tests

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Januari 29, 2014, 19:55:32
edit2Rapporteer  
Na jaren mijn lijnen tijdens het kiten zelf getest te hebben werd het tijd om de harde cijfers eens onder ogen te zien en een opstelling te bouwen waarmee de lijnen tot het breekpunt getest kunnen gaan worden.

De opstelling bestaat uit een berg katrollen een een weegschaal die tot 500kg kan meten waarbij ik voor het donker de volgende sleeve-methoden heb kunnen testen met een lijn die volgens het boekje een breeksterkte heeft van 300kg:

- Korte sleeve met overhandse knoop: slipte door de stiksels heen bij 158kg
- Korte sleeve met 8-knoop: brak op de knoop bij 187kg
- Lange sleeve, stiksels begaven het bij 156kg
- Korte sleeve met korte splice: brak op de lus-op-lus verbinding bij 291kg


Hierbij kun je alvast de conclusie trekken dat knopen, zelfs met sleeves, de lijn zwaar verzwakken en dat stikken met dun garen niet aan te raden is als je de lijn alleen maar sleeved.




Korte sleeve met overhandse knoop in het rood tegen lange gestikte sleeve in het groen.



Stiksel brak en lijn slipte door de knoop heen bij een belasting van 158kg.



Korte sleeve met 8-knoop



8-knoop brak binnen de sleeve bij een belasting van 187kg.



Lange gestikte sleeve.



Lange gestikte sleeve waar bij een belasting van 156kg de stiksels het begaven met daarboven een korte versie van de splice-sleeve combinatie.



Korte gesleevede splice brak op de lus-op-lus verbinding bij een belasting van 291kg. Zelfs de 500kg gesleeve lijn waaraan hij bevestigd was beschadigde tijdens het afbreken.



De weegschaal, vlak voordat de sleeve-splice combinatie het begaf.

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 Januari 29, 2014, 21:01:26
edit2Rapporteer  
Goeie info Evan! Heb jij enig idee hoeveel kracht er op lijnen komt tijdens het kiten en tijdens een megaloop bv? Mijn lijnen waren vroeger 250kg, hetzelfde waar 5 - voudig wereldkampioen Hadlow mee vaarde. Tegenwoordig heb je 500kg lijnen. Ik vraag me af of dat niet zwaar overbemeten is...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 Januari 29, 2014, 21:33:16
edit2Rapporteer  
Met andere woorden, sleeven is toch sterker dan knopen. Ik had bij m'n vorige bar wel zelf m'n sleeves geknoopt. De lijnen waren 300kg per stuk dus dan zouden ze dus ook breken bij zo'n 150kg (per lijn), ik weeg 74kg, wat is nou de maximale piek belasting per lijn? Piek belasting bij aankanten voor een sprong, kiteloop, aankanten voor een railey, etc. Had wel eens zo'n filmpje gezien waar ze er een weegschaal tussen gezet hadden en daar bleek dat het maximaal 50-60kg per lijn was. Met 150kg per lijn heb je dus nog best veel marge mits je lijn in goede staat is.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 Januari 29, 2014, 22:19:26
edit2Rapporteer  
70% op je powerlijnen en 30% op je stuurlijnen denk ik zo. Je houd je bar toch vast met aankanten en springen? Maar zal wel een berekening of zoiets voor zijn.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Januari 29, 2014, 22:19:58
edit2Rapporteer  
Normaal gezien komen er maximaal enkele tientallen kilo's op een lijn te staan, het probleem zit hem in de pieken ofwel schoklasten die tijdens extreme vlagen optreden of vlak voor je afzet in 7bft. Ook een kite die midden in het venster weer wind vangt zorg voor een enorm klap op je lijnen.

Een kiter die nooit overpowerd vaart en nooit met harde vlagen of harde wind zal minder sterke lijnen kunnen gebruiken. Maar een ander voordeel van dikkere lijnen, naast de extra sterkte, is dat ze minder uitrekken bij dezelfde belasting wat een directere kite oplevert. Het nadeel van de extra luchtweerstand weegt voor de gemiddelde kiter niet op tegen de voordelen.


Zelf denk ik dat de hoogste krachten op je lijnen tijdens de afzet van een sprong is. Heb vaker gehoord van brekende lijnen tijdens de afzet dan tijdens een megaloop. Maar om dat te weerleggen moeten er eens een paar lichtgewicht digitale krachtmeters tussen gehangen worden die snel genoeg meten om ook de hele korte pieken te detecteren.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #5 Januari 30, 2014, 00:00:16
edit2Rapporteer  
Praktijk: Mijn lijnen en of depowerkoord zijn meerdere keren geknapt, denk een keer of 3, alledrie de keren bij een afzet voor een sprong. ( bij deftige wind)
Theorie: Voor mij staat vast dat bij afzet de kracht groter is,aangezien je dan de kite blokkeert en van het water word gerukt. In tegenstelling tot een loop waarbij je een andere richting op versnelt ( niet vanuit stilstand)

Voor lijnsterkte op land is mij altijd geleerd wat je zelf weegt plus wat je aan tegen druk kan geven met je voeten. Moet je als sterkte aanhouden. Dus 2 x je gewicht zou voldoende moeten zijn, de lijnen zouden dan theoretisch niet kunnen knappen. (Excl jatenlange slijtage etc)
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 35 | 797 uur
Antwoord #6 Januari 30, 2014, 20:04:42
edit2Rapporteer  
De sterkste verbinding voor dyneema lijnen is een splice. Over het algemeen kan je daarmee erg dicht en soms zelfs boven de treksterkte komen die de fabrikant opgeeft.
Goede instructies voor een goede splice vind je hier: http://www.lijnenspecialist.nl/moderne_splitstechnieken

Alle andere verbindingen die ik ooit gemeten heb geven een lagere breuksterkte dan de breuksterkte die de fabrikant opgeeft. Dat wil echter niet zeggen dat zwakkere verbindingen ook slechter zijn!

Een goede lijn zal alleen op de trekkracht van een kiter niet breken, zelfs niet bij een krachtige afzet. De lijn breekt pas als hij  verzwakt is door slijtage. Met een beetje zand in je lijnen en wat geschraap tussen onderlinge lijnen verzwak je ze enorm snel. Je herkent het vaak door het pluizen van de lijnen.

Het feit dat het wel eens voor komt dat iemand zijn depowerkoord breekt zegt al genoeg. De meeste depowerkoorden zijn in nieuwstaat goed voor zo'n 5000 kg. Hiermee zou je met een Hummer op je board nog kunnen afzetten voor een sprong, zonder dat je depowerkoord een kik geeft. Met een beetje slijtage kan je depowerkoord toch zwakker zijn dan twee frontlijntjes van 500 kg breukkracht.

De breuktest op nieuwe lijnen is dan ook geen geschikte test om de kwaliteit van lijnen te bepalen. Er zou een test moeten zijn op slijtage, met bijvoorbeeld zand en over elkaar schurende lijnen en knoopjes en zout water en....... wat er nog meer nadelig kan zijn voor de levensduur van je lijnen.


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.