split deel II; super licht split board maken van jaime pro 2006

MartjeBee

Geen avatar

Juni 15, 2010, 23:51:26
edit2Rapporteer  
Na de bouw van een splitboard volgens NoMad principe, is het tijd voor een ander koppel concept.

Ik wil het bestaande board niet recht, maar met een sinus in 2 delen zagen.
Met een decoupeerzaag moet dat lukken.

Vervolgens wil ik vanaf het vaste deel tot de helft van de sinus een glasmat lamineren. Beide halve boards krijgen dan een dunne laag aan de boven en onderzijde. Als de boards in elkaar geschoven worden, stoten deze lagen tegen elkaar. Er vormt zich dus een rechte naad van het laminaat.

Sorry, maar beter kan ik het niet uitleggen Embarrassed

Ik hoop dat als ik met ca. 400gram de laag lamineer, de boel sterk genoeg is.
Het enige is dan dat ik moet voorkomen dat de 2 delen uit elkaar schuiven. Hiervoor zou ik een stripje kunnen plaatsen wat in beide delen geschroefd wordt, of alsnog een kort stukje topdeck kunnen gebruiken.

De sinus wordt 20cm top-top dus het board van 130cm wordt 2 delen van 75cm tgv de halve sinus van 10cm per helft. De sinus wordt ca. 12 cm lang, waardoor ik 2,5 sinus kan zagen.  De plattere rail kan ik waarschijnlijk niet versterken.
. De rand van de sinus (ca. 3mm) wil ik met epoxy + glasknipsel versterken.
Het board is een jaime pro uit 2006; heeft een schuimkern, de rails zijn ca. 5mm de rest is ca. 20mm dik.

Ik hoop dat er bouwers zijn die mijn verhaal begrijpen en ook enig idee hebben van de sterkte van de gekozen constructie en de uitvoerbaarheid van mijn idee.
Graag opmerkingen.....

LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Juni 16, 2010, 09:47:15
edit2Rapporteer  
Tekeningetje???  Wink

Misschien bedoel je dit?
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Juni 16, 2010, 09:47:33
edit2Rapporteer  
Klinkt als een leuk plan, zou moeten kunnen werken. Netjes zagen! Even wat opmerkingen:
Waarom een sinus? ik zou voor een diepe afgetopte zaagtand gaan (20° tussen de zijden). Dan kan je mss 3,5 slagen maken en krijg je een betere verdeling van de krachten.
10cm lijkt met te kort, ik zou 15cm nemen. En wat stop je tussen het laminaat? je zou het schuim 1 cm uit kunnen krabben en de groef die je dan krijgt vullen met UD glasvezel-epoxy. Als je een glas weefseltje uit elkaar trekt en de lange fibers in de rand kleddert krijg je een mooi strak sterk randje. netjes afvijlen en voila.
Weet je overigens zeker dat je geen stringers/UD tapes door gaat zagen? Als je dat tegenkomt moet je dat extra verstevigen voor een goede kracht inleiding.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #3 Juni 16, 2010, 17:22:07
edit2Rapporteer  
Een sinus top top 20cm met 2pi=12cm is ongeveer een zaagtand met een ronde tand. Ik heb wat zitten tekenen en gebruikte voor de top een half rond met diameter van 35mm. Ik heb 3,5 slag geprobeerd, maar dan krijg ik 2pi=8cm, dat lijkt te smal.

Die sinus moet natuurlijk zo hoog mogelijk, maar heeft direct invloed op de lengte van het halve board. 20cm top-top is dan ongeveer het maximale.

De afwerkrand om de sinus krijg ik door eerst een spleet te maken van ca. 1cm breed, daar waar de sinus moet komen. Vervolgens smeer/giet ik de spleet weer dicht met glas en epoxy. Hierna doe ik een extra glasmat aan boven en onderzijde. Hierna zaag ik de sinus in het midden van de gegoten epoxyrand. Het schuim is zo beschermd tegen water en ter plaatse van de sinus is het board versterkt. Ik denk dat ik de versterking iets verder laat lopen dan alleen de sinus.

Verder weet ik niet wat UD tape is, maar als ik een stringer verwacht ik eigenlijk niet.

Het mutare board koppelt anders. Daar grijpt de punten van de zaagtand in elkaar. Ik wil er een soort koker omheen lamineren, zodat je de 2 delen in moet schuiven. Zie de mutare voor je en wikkel tape om beide te koppelen delen. Tot de helft van de zaagtand. Druk dan de beide helften in elkaar.
Ei van columbus toch?
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #4 Augustus 01, 2010, 11:09:32
edit2Rapporteer  
Ondanks  het feit dat KLM de bagageregels heeft aangepast  ThumpsUp ga ik het toch proberen.

De basis is een geknikte jaime pro 2005. De andere tip heeft al haarscheuren dus die staat ook op breken.

MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #5 Augustus 01, 2010, 11:28:55
edit2Rapporteer  
Mijn plan is als volgt;
-sinusvormig kanaal volgieten met epoxy en chopped strands.

-boel vlakken en deck en bodem opruwen en met glasweefsel (160gram) boven en onderzijde lamineren over het gehele sinus deel.

-sinus openzagen zodat er nu 2 delen ontstaan

-van elk deel de halve sinus (top) insmeren met losser en tot de helft van elk deel lamineren met 4x280grams weefselband. Hiermee wordt de top van de sinus insloten.

Vwb de weefsels weet ik niet of ik goed zit.
Wie wil er op schieten?
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Augustus 01, 2010, 12:00:48
edit2Rapporteer  
Hecht epoxy wel op je toplaag? Met een beetje opgeruwde mechanische hechting kom je er niet namelijk.

Wat ga je met die geknikte tips doen?

Of die 2x 280gr het houden (als de hechting met het board 100% ok is)  Beter is het om de core inelkaar te laten vallen als zawluwstaartjes oid zodat het niet alleen op dat laagje glas aankomt wat los in de lucht hangt.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #7 Augustus 01, 2010, 14:05:39
edit2Rapporteer  
Hecht epoxy wel op je toplaag? Met een beetje opgeruwde mechanische hechting kom je er niet namelijk.

Wat ga je met die geknikte tips doen?

Of die 2x 280gr het houden (als de hechting met het board 100% ok is)  Beter is het om de core inelkaar te laten vallen als zawluwstaartjes oid zodat het niet alleen op dat laagje glas aankomt wat los in de lucht hangt.
Toplaag moet er evt. helemaal af inderdaad. Denk dat ik de bandschuurmachine erop zet.

Van de  geknikte tips wil ik alles wat los zit wegsnijden of wegbeitelen.
Dan met keeper weefsel een nieuw deck maken. De originele flex gaat dus nooit goed lukken.

Die toplaag hangt op zich in de lucht. Deze vormt a.h.w. een brug tussen de 2 dalen van de sinus. Juist waar de kracht het grootst is, heeft de brug de kortste oversteek en dus veel houvast aan het vaste deck.
Ik zou ook iets met een RVS stripje kunnen plaatsen, of een RVS stift zoals de mutare heeft. Is dat wat je bedoelt met zwaluwstaart?

Evt. kan ik inserts in de sinus toppen lamineren zodat ik deze aan een versterking op het bovendeck kan vastzetten.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #8 Augustus 26, 2010, 21:20:00
edit2Rapporteer  
Het plan wordt gewijzigd.
Het koppelen wil ik doen met 2 smalle stripjes.
Het stripje wil ik over de 2 sinustoppen lamineren en vastschroeven aan de inserts in het andere deel.

Board is geschuurd tot op de epoxy...
LeonB

Antwoord #9 Augustus 27, 2010, 12:28:58
edit2Rapporteer  
WoW Mart....wat een werk!  ThumpsUp

Hoe bevalt het strippen van de topsheet met de bandschuurmachine?
Ikzelf ben wel eens te keer gegaan met een steekbeitel, niet echt mijn favo bezigheid.

Anyway...Zie ik dat nu goed??? Is de Jaime Pro van Foam gemaakt? Nooit gedacht! Grin
wouterb

Antwoord #10 Augustus 27, 2010, 14:20:31
edit2Rapporteer  
....
Anyway...Zie ik dat nu goed??? Is de Jaime Pro van Foam gemaakt? Nooit gedacht! Grin

in 2005 waren ze net van hout (servaas-style) afgestapt! Grin

heb je 'm nou tot op de kern kaal?? of alleen de topsheet eraf??
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #11 Augustus 27, 2010, 23:14:57
edit2Rapporteer  
Alleen de topsheet is eraf.
Ongetwijfeld gaat er dan ook een stukje glas mee....

Is gauw 2 uur werk om die sheets eraf te schuren. Bij de 3e boards (stripjes) trek je de sheets er vrij makkelijk af. Bij de jaime dus niet.

MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #12 November 04, 2010, 21:33:29
edit2Rapporteer  
Losse deck bij de knik weggesneden en meerdere lagen glasmat op het schuim gelamineerd.
Extra matje over de sinus en mat over het geheel...

LeonB

Antwoord #13 November 05, 2010, 09:58:40
edit2Rapporteer  
Martje,

Ik ben wel errug benieuwd naar de onwikkeling van je freubelkunsten.
Ga zo door! ThumpsUp
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #14 November 10, 2010, 21:52:24
edit2Rapporteer  
Ik heb jullie mening nodig:

De stripjes moeten aan de sinustoppen gelijmd.
Ik wil dit doen door tussen de strip en het deck een 600grams natte glasmat te plaatsen en vervolgens de boel aan te drukken en uit laten harden.

Als ik vervolgens door de strip en het deck gaten boor en deze weer vul met epoxy en glassnippers, ontstaan een soort epoxy pluggen.

Is dit inderdaad een sterke oplossing? Huh
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #15 Juni 14, 2011, 18:34:00
edit2Rapporteer  
Stripjes zijn gelijmd en daarna via een geboord gat, extra gekoppeld aan het board.
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #16 Juni 14, 2011, 18:47:14
edit2Rapporteer  
Achteraf blijkt dat het board op de spleet aan de zijkanten wijkt tgv de buiging.
Het was beter geweest om vanaf de top van de sinus direct naar de zijkant te gaan.

Ik heb uiteindelijk langs de zijkant nog 2 extra stripjes geplaatst.
Foto's daarvan komen later.

Het stripjes verhaal maakt het onnodig moeilijk. Volgende keer ga ik waarschijnlijk weer voor 1 plaat.

Oja, die spleet in die linker strip had ik eerst ook niet. Grin
MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #17 Juni 19, 2011, 16:18:41
edit2Rapporteer  
Vandaag het boardje een uurtje getest op zee en heel gehouden Grin

Boardje voelt zeker niet zwaar aan tijdens het varen.
Gewogen; Slechts 4kg op de weegschaal tegen de 6kg! van mijn eerdere 3-delige concept.

Er sproeit  wel water door de spleet, misschien ga ik die aftapen.

MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #18 Juni 19, 2011, 16:47:39
edit2Rapporteer  
De extra stripjes;
1x RVS en 1x woodcore met glasmat.

MartjeBee

Geen avatar

Antwoord #19 Juli 02, 2011, 11:30:25
edit2Rapporteer  
Nog even de verrassing die ik had toen de stripjes gelijmd waren en de boel opeens niet uit elkaar wilde. Huh
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.