Helaas is deze tweede kerstdag Rob van Wijngaarden overleden, vermoedelijk verdronken door een combinatie van de kou en uitputting. Hij zou volgende maand 53 jaar geworden zijn en laat zijn vriendin en 10-jarige dochter na. Rob was samen met zijn vriendin lid bij Jumpteam Scheveningen en het is voor alle kiters van Scheveningen dan ook een groot verlies.
Namens Kitehigh enorm veel sterkte gewenst aan alle nabestaanden tijdens deze inktwarte decemberdagen. - Evan
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3316472/Kitesurfer-alsnog-overleden-na-reddingsactie-voor-kust-van-ScheveningenOrigineel verslag van Tommyboy5:
Beste mede kiters,
Gisteren (2e kerstdag) was ik samen met mijn familie een daagje uitwaaien op het strand van Scheveningen. Enkele kiters waren bezig in de hoge golven die er die dag stonden. Vanaf de boulevard (aan de kant van de vissers haven) stond ik met mijn broertje naar één kiter te kijken die per ongelijk zijn kite in het water liet vallen. Omdat wij zelf al jaren kiten, realiseerde we dat de kiter door de hoge golven snel moest handelen, heel snel de kite uit het water zien te krijgen of alles losgooien en zwemmen...
Dat laatste was het geval, zijn kite werd al snel gegrepen door een golf, op zich geen probleem. De kiter leek goed te handelen, hij had zijn kite los gemaakt en was nog geen 100m van de kant verwijderd. Gezien de kou moest de kiter wel snel naar de kant zien te komen. Voor de zekerheid bleven we hem in de gate houden. Al snel leek hij niet snel vooruit te komen (moeilijk te zien vanaf de afstand waar wij stonden en door de hoge golven). We besloten richting het water te gaan, misschien was de kiter wel in de knoop gekomen of iets dergelijks. Aangekomen bij het water zagen we de kiter even niet tot dat we hem op zijn kop zagen drijven. Enkele oplettende omstanders hadden dit ook in de gaten en waren het water al ingelopen. Met 5 man hebben we de kiter het water uitgetrokken. Het ging om een grote man rond de 50 jaar, grijs haar en een baard.
De man ademde al niet meer en een hartslag was niet te voelen (gaat moeilijk met zo'n pak aan). Dus we zijn gelijk begonnen met reanimeren en hebben de hulp diensten ingeschakeld. Deze waren snel ter plaatsten, we zijn hooguit 10 minuten bezig geweest met reanimeren toen de politie het overnam. Waarna ook de brandweer en ambulancen snel arriveerde. Zelfs de traumaheli was gekomen, maar zij hebben de man geloof ik niet mee genomen. Wij zijn redelijk snel weer weggegaan toen de politie ter plaatsen was, mijn jongere zusje was er ook bij...
Hoe het afgelopen is met de man weet ik niet. De kans is groot dat de man dit niet overleefd heeft. Weet iemand misschien meer over de situatie?
Ik ben erg geschrokken van hetgeen dat gebeurd is, vooral omdat ik met mijn vader en broertjes ook regelmatig kitesurfen, ook met deze omstandigheden. Had ons dit ook kunnen overkomen? Ik heb zelf altijd het idee gehad, dat zolang ik mij aan de regels houd, dat kiten niet gevaarlijk hoeft te zijn. Echter hield deze man zich netjes aan de regels. De wind was bijna volledig aanladig, er waren meerder kiters aanwezig, ect. Zoverre ik weet was de man wel alleen bezig, wat niet slim is.
Maar hoe kan dit dan gebeuren? Is het water zo koud geweest dat de man binnen enkele minuten al onderkoeld is geweest en zijn bewustzijn is verloren in het water. Is hij misschien veel te lang doorgegaan met kiten, waardoor hij al onderkoeld was en daarom zijn kite ook liet vallen.
De man had nog wel netjes zijn kite los gegooid, daar was hij dus nog van bewust toen het fout ging. En voor zoverre wij het zien konden, leek het erop dat de man nog geprobeerd heeft terug te zwemmen.
Wees dus allemaal gewaarschuwd!!! Ga met deze omstandigheden en temperaturen nooit alleen kiten en ga ook niet te lang door. Als je merkt dat je het koud begint te krijgen (jullie kennen allemaal dit gevoel wel) stop dan en ga zeker niet te lang door! Dat de man zijn kite liet vallen kan iedereen overkomen, soms kan je daar zelf niet eens wat aan doen. Een paar minuten (100 meter naar de kant zwemmen), was voor deze man al te veel!!Daarnaast. Is er misschien iemand die deze man en of zijn familie kent? Wij hebben het van het begin tot het einde zien gebeuren... Daarnaast zijn we erg benieuwd of de man dit overleefd heeft.