abc-eilanden

flyinggirl

Oktober 17, 2006, 19:34:51
edit2Rapporteer  
Hallo,
ik ben een beginner (kan 200 meter varen) en wil graag op vakantie in januari op een van de abc eilanden  (hangloose_kitesmiley). Wie heeft hier ervaring mee? Welk eiland, welke spot, welk hotel??
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #1 Oktober 17, 2006, 20:00:22
edit2Rapporteer  
Beste Flying girl.

loser
Met alle respect maar je bent beginner en vaart 200 mtr.
vaar je deze 200 mtr. bij windkracht 5 en 6? volgens mij ( nog) niet.
want dit is de wind die je vaak kan verwachten op de ABC eilanden.
Als je dit nog niet gewend bent zal ik mezelf eerste eens goed laten informeren.
Het is fantastisch daar maar pas a.u.b. op wordt niet overmoedig en gebruik je verstand.
ga je toch,dan heel veel plezier gewenst! YeSS

greetz

kentyman

Antwoord #2 Oktober 17, 2006, 20:56:08
edit2Rapporteer  
Bon dia!

Ik ben zelf nooit op Aruba geweest maar wel op Curacao en ik heb 4 maanden gewoond / gewerkt op Bonaire (als kitesurf instructeur). Er is nogal een verschil tussen de 3 ABC eilanden. Curacao is erg rotsachtig en heeft eigenlijk geen stranden behalve aangelegde stranden bij resorts. De locals kiten daar op de Sint Jorisbaai waar de wind erg vlagerig kan zijn en waar soms heel veel zee-egels zijn en downwind is er een rotsachtige kust met allemaal cactussen... Ik heb daar super gekite maar als beginner is 't niet echt fijn denk ik.

Bonaire is ook een rotsachtig eiland maar aan de zuid-west kust (waar de wind aflandig is) kun je wel het water inkomen (als duiker zeker en op sommige plekken ook als kiter). De wind is daar echter wel STRAK aflandig dus je kan niet in je 1'tje het water op. De locals varen daar op "Atlantis" een spot op de zuid-kant van het eiland. De kiteschool (kiteboardingbonaire.com) is daar ook elke dag met minimaal 1 rescue / les boot dus daar kun je als beginner ook het water op (mits je even gaat praten met de instructeurs zodat ze je in de gaten houden enzo).

De perfecte kitespot op Bonaire zou zijn "Lac Bai", een SUPER SUPER HYPER mooie baai aan de noord-west kant v/h eiland maarrrrrrrr daar is 't verboden te kiten omdat de windsurfers daar nog krampachtig vasthouden aan hun "wij waren er het eerst!" idealen.

Op Aruba zijn er meer stranden maar heb je ook te maken met windsurfers (zij mogen overdag, kiters alleen 's ochtends of 's avonds). Maar ik geloof dat er op Aruba wel een paar coole spots zijn.

Met de wind zit het wel goed op de ABC eilanden, behalve tijdens het regen-seizoen wat ongeveer loopt van september t/m november. Eind augustus neemt de wind af, eind november / december neemt de wind weer toe. Van januari t/m juli kun je altijd knallen (juni en juli schijnen 't best te zijn). Tijdens het regenseizoen is er ook wel af en toe wind maar vaak is 't 10 a 12 knopen, soms 14 a 16. Tijdens de rest v/h seizoen ligt de windkracht ongeveer tussen de 15 en 21 knopen, het is dan bijna elke dag raak!

Curacao is een redelijk druk eiland met best veel inwoners (en rotzooi en criminaliteit maar ook utigaans mogelijkheden). Bonaire is erg rustig en vooral erg populair bij duikers met niet zoveel utgaans mogelijkheden. Aruba ken ik dus niet zo goed maar dat is een toeristisch eiland erg in trek bij Amerikanen en ook met uitgaans mogelijkheden.
GjT

Antwoord #3 Oktober 17, 2006, 20:57:09
edit2Rapporteer  
http://www.kiteboardingbonaire.com/

Met jou ervaring moet je daar wel les nemen, is nl aflandige wind, maar ze varen dan met een bootje met je mee.

In dit geval is het juist heel veilig met aflandige wind; vlak water en je wordt nooit het land opgetrokken. Wel aleen maar varen als de rescueboot aanwezig is, maar dit is bijna iedre dag vanf een uur of 12.

Is echt een annrader. Ben er zelf vorig jaar twee weken geweest. 30graden, helder blauw water, schildpadjes, vliegende vissen en 12-22knp wind.

Wat wil je nog meer!

GrGjT
fre_

Geen avatar

Antwoord #4 Oktober 17, 2006, 22:49:47
edit2Rapporteer  
Waarom doet iedereen altijd zo moeilijk hier. We hebben het toch allemaal een keer moeten leren. Kan ik dus echt niet tegen he!

Maar goed,

Bij kiteboarding Bonaire kan je natuurlijk eerst nog even een les nemen, maar als je redelijk kan varen kun je ook zogenoemd 'guided' gaan. Volgens mij betaal je dan voor iedere keer dat je het water op gaat 20 dollar. Voor die 20 dollar controleren ze of je lijnen goed zitten, helpen ze je starten, houden ze je in de gaten als je op het water bent en komen ze je halen als je niet meer terug kunt komen. Als je daar nog niet ver genoeg voor bent kun je natuurlijk ook gewoon wat meer lessen nemen. Door de goede omstandigheden leer je het daar in no time...

Als je besluit te gaan:

Heb laatst in Tropical Inn gezeten (tegenover Plaza Resort) en was goed en niet heel duur. Ontbijt moet je er alleen niet bij nemen. Daarvoor kun je beter even naar het dorp. En ik zou een auto huren anders kom je nooit op het atlantis strandje. Scootertje kan natuurlijk ook maar dat wordt wat lastig als je zelf spullen mee wilt nemen.. Stuur maar berichtje als je een auto wilt huren want er zijn daar adressen die een stuk goedkoper zijn dan de bekende verhuurbedrijven, maar niet op internet staan.

Goed trouwens dat je gewoon vraagt hoor en niets aantrekken van alle kritiek die hier altijd gelijk geuit wordt, dat is standaard. Bonaire is gewoon ideaal om te leren, maar doe daar niets zonder begeleiding want dan wordt het wel link. En die kracht 5-6 is ook wat overdreven. Afhankelijk vd tijd van het jaar. Daarnaast neemt de wind meestal pas einde vd middag toe tot zo'n windkracht, dus kun je prima daarvoor gaan.
JCS

Antwoord #5 Oktober 17, 2006, 22:54:36
edit2Rapporteer  
Hey Flying girl,

Ik ben deze zomer op Bonaire geweest en heb daar les gehad bij kiteboardingbonaire en daarover heb ik alleen maar lof  ThumpsUp
Ik zou verder sowieso niet naar Bonaire gaan als je geen hoogte kunt lopen in combinatie met die aflandige wind...   (cry_kitesmiley)

Curacao is inderdaad wat meer vervuild maar van criminaliteit hebben wij zelf niet zoveel gemerkt. Kitesurfen doen ze inderdaad op de St. Jorisbaai. Die ligt aan de oost kant van het eiland.

Groeten,

Jasper
Dolf
Gast
Antwoord #6 Oktober 17, 2006, 23:06:02
edit2Rapporteer  
Hola,

Afgelopen half jaar heb ik op Curacao stage gelopen. Voor mijn komst op Curacao kon ik nog helemaal niet kiten en ik moet eerlijk zeggen dat ik het daar op Curacao ook niet echt goed heb kunnen leren.
De baai waar de kitesurfers te vinden zijn is de Sint Jorisbaai; erg klein met vlagerige wind. Ik geloof best dat het daar voor een gevorderde leuk kiten is, maar voor een beginner is het niet erg relaxed.
Na een uitstapje naar Aruba en Bonaire was het voor mij wel duidelijk dat ik een van die eilanden -wat betreft kitesurfen- beter had kunnen kiezen voor mijn stage.

Veel plezier daar!

Ciao Dolf
kiter olaf
Gast
Antwoord #7 Oktober 18, 2006, 02:12:15
edit2Rapporteer  
heeey,

ik heb voor 3 maanden op aruba gezeten, hier kan je heel mooi kite. je hebt hier eigelijk 2 spots, een spot is altijd aflandige wind. hier zitten ook alle kitesurfscholen en er is ook bij elke school een boot die je op kan halen als je niet terug komt. dit moet je van te voren even aangeven dat je opgehaalt wilt worden, deze spot licht vlak naats alle grote hotellen van aruba. de andere spot licht aan de andere kant van het einland, hier is de wind gewoon oplandig en heb je golven. dit is alleen we ongeveer 45 min. rijden vanaf oranjestad.
meer info over de spots kan je vinden op www.kitesurfingaruba.com

veel plezier met zoeken en met je vakantie!!

gr olaf
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.