Bij de boxer moet je aardig actief met de depowerstrap en de opties op de kite (powerlijnen) en bar werken om hem in het ideale bereik te varen. Boven de 25 knopen vind ik de 2:1 afstelling trouwens fijner omdat je daarmee veel meer bereik hebt, hoewel het sturen behoorlijk minder wordt.
Als ik het zo hoor is het een kwestie van afstellen. Ik heb zelf een shockwave en die vaar ik ook op 1:1. Ik had precies hetzelfde totdat ik de stuurlijnen wat langer maakte. Je moet gewoon per windsterkte bekijken hoe los of strak je stuurlijnen moeten staan. Houd als vuistregel aan dat je de bar volledig tegen de depowerloop aan kan trekken en dat de kite dan goed in de lucht blijft staan. Staan je stuurlijnen dan slap, dan moet je ze korter maken. Blijft je kite niet mooi in de lucht staan (backstallen) dan moet je ze langer maken.
Handig is het dus ook als je meerdere knoopjes maakt in je leaderlines zodat je dit snel per sessie kan verstellen.
Mijn ervaring. Ik heb de Shockwave 12 en 7. Ik vaar ze alleen 1:1. Op beide kites, met elk eigen bar, heb ik meerdere knoopjes bij de pigtails en bij de bar op de stuurlijn. Afhankelijk van inschatting van de wind stel ik de kite op een knoopje (veel wind) langere stuurlijnen. Dat doe ik met de strap helemaal open (dus depowerlijnen) het langst. Mijn strap is dan mijn veiligheidsmarge mocht het helemaaal gaan poeieren. Ik vaar bijna alleen met mijn 12. Wat mij opvalt is dat de 7 (ook door de grootte) ook rukkerig reageert in vlagen. Dan voel en zie ik de kite echt naar de rand van het venster knallen in vlagen (bij voldoende pop op m'n board). Dit kan je opvangen met de bar. Ik vaar ze zonder stopperbal dus bar loslaten is nihil power. Alleen de 7 heb ik weleens backstallen gehad met de 12 nooit. Ik denk dat je nog een beetje moet wennen. Suc6
Ik kom ook van Vegas 16/12/8 af, en ben overgestapt naar North Rebel 9m2 en Rhino07 12m2. beide kites hebben hetzelfde in vlagerige wind. Met de bar is dat goed op te vangen zoals Alferink al zei.
Het zijn andere kites en je moet er aan wennen. Laatst na 6mnd weer eens met mijn Vegas gevaren, en ik schrok van het verschil. C-shapes voelen relaxter aan, maar mijn Rhino komt toch dicht in de buurt. Ik wil in ieder geval niet meer terug! (hangloose_kitesmiley)
« Laatste verandering: Mei 09, 2007, 01:31:28 door Rhino-kiter »
Ik heb de afgelopen 5 dagen alleen maar aan de Boxer 9 SLE gehangen en vind hem echt super met dit weer (BFT 5-6+). Zondag eerste met mijn Raaf 2 12 gevaren en daarna met de SLE. Dan is het verschil goed merkbaar. Ben met je eens dat de bar meer aandacht vraagt bij de SLE. Persoonlijk vind ik dit juist lekker. Je kunt constant zoeken naar de juiste druk. Met name in vlagen is het een kwestie van bar even van je af en weer aantrekken. Met minder wind hoef ik eigenlijk nooit te sinussen, gewoon pompen met de bar en je hebt druk genoeg.
Ik vaar hem 1:1, ook boven de 30 knopen. Voor mij is het belangrijk dat een kite direct reageert als ik aan de bar trek.
Overigens, heb zondag mijn leash van de Boxer omgebouwd. Nu dus wel mogelijk om rotaties in te zetten. Tip: maak de leash lijn door je bar lang genoeg. Ik had hem afgesteld terwijl mijn kite gedepowered stond en toen ik hem open zette, stond de leash lijn te strak....
C-shape en bridlekites zijn totaal verschillend. C-shapes kan je makkelijker kontroleren door meer de kanten. Flatkites hebben meer effectief oppervlak in de lucht staan, en dat is duidelijk merkbaar als je deze tegen de stopper vaart zoals C-shapes. De trekkracht voelt massiever aan, en vlagen kontroleer je niet zo makkelijk als bij C-shapes. In vlagen zal de flatkite je dus van de rail trekken als je gepowerd tegen de stopper vaart. Bij flatkites zal je het echt van het depowervermogen op de bar moeten hebben om de vlagen te kontroleren en op te vangen.
Ik vaar zelf C-shape en flatkite, en het vergt wat aanpassing van de rider om te switchen tussen de 2, maar dat is allemaal een kwestie van gewenning en aanpassing.
Daarom is 2:1 ook zo lekker. Je hoeft veel minder bewegingen met je bar te maken voor hetzelfde resultaat. 2:1 voelt raar en vraagt meer aanpassing van de rider, maar als je het doorhebt, is het echt top.