In mijn verleden ( als zelfstandig ondernemer) heb ik een vereniging "ondersteund" d.m.v. sponsoring.
Het valt mij iedere keer weer op dat er heel veel mensen zijn die het begrip sponsoring en de daaraan gekoppelde zaken erg slecht kennen. ( zowel de ondernemers als de "doelgroep")
Een goede sponsor overeenkomst kan voor beide partijen zeer aantrekkelijk zijn!!
als eerste natuurlijk de opmerking dat "sponsoring"een heel breed begrip is. Het kan gaan om ondersteuning van iemand die sport bedrijft, een event, een vereniging, zelfs een locatie / spot ( het plaatsen van een info board bijvoorbeeld).
Sponsoring kan uiteenlopen van het beschikbaar stellen van materiaal ( in de breedste zin van het woord: vliegers, een boardje, kleding, transport, voeding, drank ( red bull
) enz.) tot en met een rechtstreekse financiële bijdrage.
Hoofdzaak is dat de gesponsorde persoon / event een bijdrage levert aan het verwezenlijken van de doelstellingen van de onderneming. Ook hoeft de sponsor geen rechtstreekse binding te hebben, als er maar een "link" gelegd kan worden naar de activiteit.
Voor ondernemers kan sponsoring ZEER lucratief zijn: Kosten gemoeid met "sponsoring" kunnen op veel manieren boekhoudkundig verwerkt worden
Ikzelf heb er destijds ( als ondernemer) zelfs geld aan verdiend!!!!
Wil je gesponsord worden dan moet je één ding goed voor ogen houden: Je moet als gesponsorde persoon de doelstellingen en vooral de goede naam van de onderneming op een positieve manier uitdragen. Zowel in gedrag als bijv. uitlatingen op het internet.
Bij het zoeken naar een sponsor moet je ook verder kijken dan de directe omgeving van je sport. Een voorbeeld: ikzelf ben druk bezig met het organiseren van een event voor oudere kitesurfers ( het ouwe lullen event) ik heb hiervoor dus o.a. contact opgenomen met een uitzendbureau voor 40 plussers. Een uitzendbureau heeft geen directe binding met het kitesurfen maar gezien de doelgroep is die binding er ineens wel!
Kitesurfen wordt bijv gezien als een jonge dynamische sport. Er zijn veel ondernemers die hun naam graag verbonden zien met de termen "jong en dynamisch". Zelfs de positieve uitstraling van jouw activiteit kunnen door een ondernemer gebruikt worden om een negatieve uitstraling te beperken/ verzachten. Ook weer een voorbeeld uit de praktijk: in lelystad wil het vliegveld enorm uitbreiden. Veel mensen van de plaatselijke bevolking zijn daar zwaar op tegen. Door een eventuele sponsoring van de plaatselijke ( kitesurfende jeugd
) laat de ondernemer zien dat deze wel degelijk bezig is met maatschappelijke doelstellingen /aspecten.
Een mooi voorbeeld van sponsoring zonder directe binding is bijv de trainingsfiets die Randy ter revalidatie beschikbaar heeft gekregen van Giant fietsen.
Gebruik dus bij het zoeken van een sponsor je fantasie! Wat is de doelgroep van een onderneming, bij welke uitstraling / welk beeld heeft een ondernemer baat?
Wat zijn de eigenschappen, kenmerken van jouw activiteit en welke onderneming past daarbij?
Bij het benaderen van een eventuele sponsor is er één belangrijk feit: de eerste klap is een daalder waard! Maak een goed plan, ga niet "zomaar even een verzoek tot sponsoring" indienen. Als je eenmaal nee hebt blijft dat een nee en ben je dus die eventuele sponsor kwijt.
Het gaat mij te ver om hier een uitvoerige financiële handleiding te plaatsen.
Een goede tip: ga naar de Bieb, daar vind je zeer bruikbare boekjes over sponsoring in alle vormen. Ben je zelf ondernemer: in deze boekjes vind je handleidingen hoe je met "sponsorkosten" kunt omgaan.
have fun
P.S. als iemand roept dat hij/zij wordt gesponsord is dit dus ook een zeer breed begrip en hoeft helemaal niet direct gekoppeld te zijn aan de vaardigheden van de betreffende persoon. Een heel simpel voorbeeld: ik koop een onbekend merk vlieger ( ik krijg korting in de vorm van sponsoring 20% ) De ondernemer schrijft deze kosten af ( krijgt zowiezo de btw = gelijk aan de korting terug / hoeft deze BTW niet af te dragen
) Alleen al het feit dat er een vlieger van dit nieuwe merk op het strandje aanwezig is levert in potentie al weer geïnteresseerden op. Overigens is dit wel een errug kort door de bocht voorbeeld.........