KNRM in actie voor kitesurfers

Idefixe

Oktober 24, 2008, 12:55:05
edit2Rapporteer  
alweer anderhalve week geleden maar toch maar even een berichtje waaruit blijkt dat het naast het lidmaatschap van de NKV ( dat naast het behoud van jouw spot ook garant staat voor een goede W.A. verzekering  Kiss ) het ook absoluut geen kwaad kan om ook een bijdrage te leveren aan het werk van de KNRM.

linkje
Keut Local

Antwoord #1 Oktober 24, 2008, 13:28:22
edit2Rapporteer  
Vergeet deze twee kiters niet Idefixe, let vooral op het tijdstip!  ThumpDown

Tweemaal alarm voor kitesurfers
Zandvoort, 20 oktober 2008

Net na de Studio Sport-uitzending van zondag 19 oktober wordt om 20.11 uur het reddingstation Zandvoort gealarmeerd voor twee kitesurfers die onderweg zouden zijn van Noordwijk naar Zandvoort.
De bemanning is snel aanwezig en rijdt negen minuten later de reddingboot “Annie Poulisse” het boothuis uit. Eén minuut later trekt het Kustwachtcentrum het alarm in; de twee kitesurfers zijn terecht.
Nadat de Seatrac III met reddingboot weer in het boothuis staat keren de bemanningsleden snel huiswaarts.

De volgende dag (maandag 20 oktober) opnieuw alarm. Nu onder het avondeten. De melding betreft een kitesurfer in problemen ter hoogte van het strandpaviljoen Skyline aan de Boulevard Barnaart.
Om 18.22, zeven minuten na het alarm, verlaten het KHV-voertuig en de Seatrac III met de “Annie Poulisse” het boothuis. Op het strand aangekomen spoedt het KHV-voertuig zich direct noordwaarts naar de plek waar een politieauto staat. Vijf minuten na vertrek wordt de reddingboot gelanceerd, die zich ook in noordelijke richting begeeft. Nog geen minuut later ontvangt de “Annie Poulisse” de melding dat de Zandvoortse Reddingsbrigade de surfer net achter de eerste bank uit het water heeft gehaald en naar de kant brengt. De “Annie Poulisse” en het KHV-voertuig keren hierop terug en staan om 19.15 uur weer actie gereed in het boothuis.
blauw12

Geen avatar

Antwoord #2 Oktober 24, 2008, 15:13:29
edit2Rapporteer  
respect
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #3 Oktober 24, 2008, 22:49:23
edit2Rapporteer  
Daarvoor ben je dus redder aan de wal zoals dat heet.. loser

Lekker trouwens om rond dat tijdstip in dit jaargetijde op het water te zitten. Undecided
TtHoM@s

Antwoord #4 Oktober 26, 2008, 00:51:39
edit2Rapporteer  
ja die gaste doen goed werk  ThumpsUp
die kites wat minder,

maar:  Reddingsbrigade, KNMR, Kustwacht

wat is het verschil of is het allemaal gewoon 1

ik heb trouwens het nummer van de kust wacht in me telefoon staan ( 09000111)
Jelle

Antwoord #5 Oktober 26, 2008, 01:10:49
edit2Rapporteer  
Ja dat ken ik: dat de hulp te snel wordt ingeroepen.

Ik was eens op Vlieland in m'n tweede jaar van kitesurfen toen de wind te zacht werd en m'n 16m c-shape te water raakte. Ik ging rustig de self-rescue doen, maar de stroming was sterk, en de kite trok nog wel, dus bij eke golf van een meter of anderhalf werd ik even een beetje onder getrokken.
Ik raakte niet in paniek, maar in zulke omstandigheden duurt het toch lang voor je je 30m lijn hebt opgerold met je bordje nog aan je voeten. Na twintig minuten kwam ik pas kilometers verder aan de kant, keurig zoals het hoort met de kite als zeiltje. Maar voor de attente serveerster van het Badhuis had het te lang geduurd, ze maakte zich zorgen en heeft de KNRM gebeld. Toen ik terugliep over het strand kwam die langs, en groette vrolijk. Het was Gerard List, ook een kitesurfer.
Ik heb voor plekken met veel stroming een flare (enrome oranje rookwolk) op m'n impactvest zitten, maar die was dus niet nodig.

Moraal van het verhaal:  vanaf de kant weten toeschouwers niet of je in de problemen bent of niet. En dan nemen zij of de KNRM het zekere voor het onzekere.

Afspreken dat er pas alarm geslagen wordt bij noodsignaal via rook of gsm (condoom erom en je kunt altijd bellen) zal wel niet werken.
Dus ik weet geen oplossing voor onnodig alarm.
Meestal houden andere kiters de boel wel in de gaten, maar niet altijd.

Overigens ben ik wel donateur geworden, Redder aan de Wal noemen ze dat, maar dat vind ik te veel eer, in vergelijking met de redders die hun leven wagen bij windkracht tien.

Jelle

Antwoord #6 Oktober 26, 2008, 01:13:32
edit2Rapporteer  
Reddingsbrigade is van de gemeente, geloof ik.
KNRM zijn vrijwillligers die zeer professioneel getraind en equipped zijn, met landelijke dekking.
Kustwacht zal wel van de overheid zijn.
Frank77

Antwoord #7 Oktober 26, 2008, 10:48:16
edit2Rapporteer  
maar:  Reddingsbrigade, KNMR, Kustwacht

wat is het verschil of is het allemaal gewoon 1

ik heb trouwens het nummer van de kust wacht in me telefoon staan ( 09000111)

www.reddingsbrigade.nl [reddingsdienst voor de kust, dus dicht bij het strand in de branding etc.]
www.knrm.nl [reddingsdienst voor op zee]
www.kustwacht.nl [ondersteund de overheid bij het handhaven van wet en regelgeving ]
Jelle

Antwoord #8 Oktober 26, 2008, 11:07:49
edit2Rapporteer  
KNRM doet ook IJsselmeer
Splash

Geen avatar

Antwoord #9 Oktober 26, 2008, 15:35:07
edit2Rapporteer  
In Nederland moet de KNRM steeds vaker uitrukken voor kitesurfers. Logisch de sport groeit en we verleggen onze grenzen.

Ik zie het een beetje als leven en laten leven. De KNRM maakt van elke actie een rapport en in dit rapport staat oa of de geredde persoon al dan geen donateur is. Wanneer er nu veel acties zijn voor een groep watersporters met in verhouding weinig donateurs kun je ongeveer wel raden wat de consequenties zijn.

Ik weet dat er weinig donateurs zijn onder kitesurfers en ik weet tevens dat de KNRM ons in beeld heeft. Of het aantal donateurs groeit of de KNRM trekt aan de bel bij de overheid.

En onze overheid is dol op regeltjes en beperkingen !!!!
Marz_73

Geen avatar

Antwoord #10 Oktober 26, 2008, 20:45:20
edit2Rapporteer  
altijd respect voor deze gasten!!
c0g

Geen avatar

Antwoord #11 Oktober 26, 2008, 21:23:35
edit2Rapporteer  
Ja, respect! Iedereen die op zee vaart zou zeker, (op zijn minst af & toe) moeten doneren.
Ik denk trouwens niet dat de KNRM ons in het water zal laten liggen als blijkt dat we te gierig zijn om ze te steunen, ze redden tenslotte ook nog steeds heeeel domme toeristen Wink
Lex

Antwoord #12 Oktober 26, 2008, 23:11:29
edit2Rapporteer  
Inderdaad, gasten leveren goed werk. En donateur kan je al worden vanaf 2.50 per maand!
DHSKite

Antwoord #13 Oktober 28, 2008, 15:35:18
edit2Rapporteer  
ik hoorde dat er op scheveningen een stuk of 8 uit het water zijn gevist.. 26 okt of.. 19okt.. weet niet zeker?

8! de wind was Ineens weg.. 2 met onderkoelings verschijnselen..
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.