Moeite met harde wind

Lennard Magis
Gast
November 12, 2008, 18:36:06
edit2Rapporteer  
Mensen,

Afgelopen zaterdag op slufter geweest. Heerlijk (vlagerig) windje, dus dat moest goed komen.
Ik mijn 9m Best Yarga opgelaten en richting het water gelopen. Maar met mijn 90 kg kwam ik moeilijk het water uit. Dit is iets wat ik moeilijk kan begrijpen, omdat ik om me heen mensen met 9m's zag knallen als een malle.
Daarna met m'n 12m naish Boxer gevaren. Keihard werken, maar toch lekker gevaren.

Ik begrijp niet waarom ik moeite heb met m'n 9m Yarga. Dit is nml niet de eerste keer dat ik moeilijk het water uit kom met harde wind. En als ik het water uit kom, kan ik maar kleine stukjes varen voordat ik weer het water in zak. Ik vraag me af hoe hard het moet waaien om fatsoenlijke rakjes te kunnen varen, laat staan om lekker te springen. Misschien afstelling van de lijnen (wat ik me niet kan voorstellen, daar ik een standaard best bar heb). als het niet lukt met de 9m probeer ik altijd de 12m, wat nooit problemen geeft.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, of heeft iemand tips voor me?
Alferink

Antwoord #1 November 12, 2008, 18:43:41
edit2Rapporteer  
Denk toch dat het aan je lijn afstelling ligt, als ik dit zo is lees lijkt het mij op het stallen van de kite.  Maar dan niet zo erg dat die helemaal inzakt, maar wel genoeg om power te verliezen. 

Als je nou op zo'n moment je strap aantrekt, als die dan beter vliegt en power geeft weet je waar het aan ligt.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #2 November 12, 2008, 18:45:07
edit2Rapporteer  
Tja erg moeilijk te zeggen zo....
Ik weet wel dat de Yarga(2007) niet bekend staat vanwegen de low-end.
De lowend van de 9m2 Yarga is dus niet te vergelijken met bv een 9 Waroo/bandit/rebel enz. enz.
Volgens de tabel (rider 75 kg) zal de Yarga in jou geval (90 kg) ongeveer los gaan bij 24 knoop  loser

Is er niemand op je homespot die ff naar je kite kan kijken  loser
Idefixe

Antwoord #3 November 12, 2008, 18:55:30
edit2Rapporteer  
Is lastig om vanuit/af een forum te reageren. Het heeft ook alles te maken met jouw eigen capaciteiten / welk board vaar je enz enz.  Dit soort zaken / vragen kun je alleen maar vanuit de praktijk beoordelen / beantwoorden. Dus  ( zoals MINI-ME al zei) volgende keer aan het water gewoon even iemand vragen om er naar te kijken.
LOEN

Antwoord #4 November 12, 2008, 18:57:45
edit2Rapporteer  
Heb een aantal keer met de yarga 11m 2008 gevaren en de lowend is naar mijn mening erg slecht.
Deze kite vond ik pas leuk met minimaal 20 knopen.
Met een gewicht van ±73kg.
Wouter

Antwoord #5 November 12, 2008, 19:42:30
edit2Rapporteer  
Yarga 2008 toevallig?
Lennard Magis
Gast
Antwoord #6 November 12, 2008, 20:03:11
edit2Rapporteer  
Yarga 2008 toevallig?

Ja, tis idd een Yarga 2008.

Ik dacht zelf in 1e instantie ook dat het aan de afstelling lag, maar heb de lijnen 5 x uitgelopen en volgens mij is het allemaal in orde. Had in 1e instantie 't idee dat stuurlijnen wat lang waren ten opzichte van powerlijnen maar na het uitlopen bleek dit niet zo te zijn. Heb zelf ook al de extensions verwijderd, maar dat mocht niet baten.

(HJ) MINI-ME

Antwoord #7 November 12, 2008, 20:26:17
edit2Rapporteer  
Oke heb ff de tabel van de Yarga 2008 erbij gepakt ipv de yarga 2007  Roll Eyes
Roon

Antwoord #8 November 12, 2008, 20:31:52
edit2Rapporteer  
Ik had zaterdag een beetje hetzelfde, ook op de Sluf met een 9m Rebel. Ik weeg 75 kg, had geen moeite om het water uit te komen maar was niet bepaald gepowered. Dat lag denk ik achteraf aan de afstelling van m'n stuurlijnen (knoopje verder volgende keer). Af en toe viel ik bijna stil, dat wijt ik aan de chop icm een niet al te groot board (F one Style 128*35).
Heb normaal geen moeite met harde wind (tot 30 knp) maar vond het wel vaag deze keer.
Kevin

Antwoord #9 November 12, 2008, 20:47:18
edit2Rapporteer  
Yarga 2008 toevallig?
Jij dus ook ervaren dat ie ruk is Tongue haha ik heb serieus geprobeerd om er iets uit te krijgen maar zit echt totaal geen power in dat ding sorry.
Heb hem ook met 30knp geprobeerd met 7m hadlow flinke power maar met die 9m Yarga nog steeds matig.

Later
jesse.

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #10 November 12, 2008, 21:14:26
edit2Rapporteer  
Lennard, ben je voor de rest beginner..? of..   Huh
yarga lijkt me geen beginners kite! , maar ik heb het geleerd met een wipika amp, en die is nog erger/slechter!

Maar ik had er ook wat problemen mee, en bij mij was de fout: dat ik in het begin al te veel aankante. Misch. moet je eerst wat down wind varen.. om snel heid op te bouwen? Wink
en anders.. ligt het aan de maat, vlieger, afstelling?.. dan zou ik het ook niet weten! suc6!  Cool Joepie
Marko

Antwoord #11 November 12, 2008, 22:35:32
edit2Rapporteer  
Wat jesse ook zegt michien kant je te snel bij. Of wat ook kan is dat je te veel aan je bar hangt. Dus als je je bar de heletijd tegen je chiken loop aan houd dan wil hij ook geen kracht leveren. Als je de kite naar beneden stuurd trek je je bar aan en als je hem omhoog stuurd laat je je bar ook wat vieren. Gooi je hem weer naar beneden dan trek je je bar weer aan.

Michien is dat het. Wat ook goed kan is dat de afstellig niet goed is laat anders een kerel die staat te kijken op het strand ( ook een kitesurfer) eens op jou letten michien ziet hij het wel.

succes ermee
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 November 12, 2008, 22:45:51
edit2Rapporteer  
Als je kite geen power heeft kan het zijn dat je te hard aan je bar trekt, en dan stopt alles. Probeer in gedachten te houden dat er lucht over en onder de kite door moet stromen om het ding te laten werken. Als jij zelf al stil staat en je trekt 'm dwars op de wind ontwikkeld de kite helemaal lift (=powah). Ik ken de Yarga niet maar een 9m met de wind van zaterdag moet gewoon genoeg zijn. Ik zat op Rockanje met een 10m Rise (ongeveer zoals op het plaatje van Jesse) en 97kg patatgeneratie en ik was heerlijk gepowahd.
Lennard Magis
Gast
Antwoord #13 November 12, 2008, 23:06:29
edit2Rapporteer  
Ik wil mezelf geen goede kiter noemen maar ben geen beginner. Ik kom met mijn Naish Boxer 12m prima uit de voeten. Kite nu 1,5 jaar.

Wat door jullie wordt genoemd komt me wel bekend voor, ik heb de kite (ongemerkt) vaak helemaal gepowerd (lees: bar compleet naar beneden getrokken). Ik zal proberen minder gepowered het water uit te komen.

Wat ik al wel doe is een stuk downwind varen voordat ik mijn board aankant. Dit zodat ik snelheid heb en daarna goed hoogte kan lopen. Zoals jullie begrijpen lukt dit dus niet altijd.

Ik zal al jullie aanwijzingen opvolgen en kijken wat er uitkomt. Ook zal ik er eens iemand naar laten kijken.

iig bedankt voor alle behulpzame reacties!
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 November 13, 2008, 01:05:29
edit2Rapporteer  
Heb je die boxer al 1:1 staan? Als je 'm 2:1 hebt kan dat wel eens de reden zijn dat je andere kites binnenstebuiten trekt.
kovdj

Antwoord #15 November 13, 2008, 10:00:52
edit2Rapporteer  
De Yarga 2008 vraagt om een nauwkeurige afstelling van de lijnen. Heb je da gedaan dan is het een prima kite die wel veel wind vraagt.
Lennard Magis
Gast
Antwoord #16 November 13, 2008, 11:36:38
edit2Rapporteer  
Heb je die boxer al 1:1 staan? Als je 'm 2:1 hebt kan dat wel eens de reden zijn dat je andere kites binnenstebuiten trekt.

Al mijn kites zijn 1:1. Ben niet zo'n genie in afstellen dus zal iemand bij mijn spot even vragen wat hij of zij ervan vindt.
WaZuP

Antwoord #17 November 13, 2008, 14:53:15
edit2Rapporteer  
Wat ik hoor en zie is dat de yarga een heel vlak profiel heeft: dit houd in veel techniek om goed te vliege

Boxer = van nature beginners kite die een bol profiel heeft en langzaam vliegt. De yarga vliegt ook nog eens heel snel,

Dus je kunt wel vaart maken voor aan te kanten maar een beetje aankanten zal veel meer power in je yarga weg halen dan uit je boxer met aankanten.
Yarga zul je ook een hogere boardsnelheid moeten hebben om extra power te genereren dan met de boxer.

Wat je ook nog hebt is dat je met een vlak profiel je kite veel gevoeliger word voor de bar teveel aantrekken.

Heb je een 5e lijn?? Zo ja kijk even of die echt strak staat of beetje slap hangt, slap is meer power in je kite dan als je 5e strak staat.(spanning op je 5e lijn verhoogt vliegsnelheid waardoor je kite eerder aan de rand is en dus sneller power verliesd.)

Je hebt ook nog eens zo genaamde lowend kites en high end kites, deze kite klinkt als hi end.
Ik heb een 12 ocatne gehad die voer ik tot 30knp dus dan zou ik die 9 VANAFeen knoop 30 tot 45moeten kunnen houden terwijl sommige 9ens al bij 18knp losgaan. Daarom wil ik altijd 2 dezelfde kites van hetzelfde jaar. 85kg en veel ervarng
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.