xray
Berichten: 3688
|
Ik heb een aantal vragen... 1) Was je Dos er een uit de eerste series? Productiedatum staat op een kaartje aan de kitebag. 2) Had je hem voldoende hard opgepompt? 3) Wat deed je verkeerd bij de sprong waardoor hij uit de lucht viel?
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
Was me zondag op workum ook al ziets opgevallen een Dosje die alleen maar aan het spinnen was.. weet niet waarom.. maar leek alsof die gereleased was en alleen maar aan het spinnen als een gek.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Is mij met de Uno en Dos ook overkomen: Bij een mega pilot error alle vier de lijnen slap. Kite zweeft naar beneden, en pakt vlak boven het water wind. En begint ineens te spinnen als een gek Wat was er gebeurd? Er zit een wartel tussen de centrale voorlijn en de twee voorlijnen (waar ze splitsen) zodat je naar hartelust kunt roteren. Een van de voorlijnen was een keer om de wartel heen geslagen, waardoor hij een centimeter of 8 korter was geworden. Hierdoor ging hij spinnen. Was met een 9m2 Uno, en een 7m2 Dos. Overigens hoe harder het waait, hoe stabieler de Dos blijft "zweven" als alle lijnen slap gaan is mijn ervaring. Afgelopen maandag in 30+kn paar keer vet gespoeld in de golven met de wind mee. Alle lijnen slap, maar de kite bleef netjes zweven. Echt top! Dit is echter een heel stuk minder top. Ik heb de safety niet getrokken nog, maar ben erg benieuwd of dit ook het probleem was. @ Xray: wat is er mis met eerdere series? Bij de Uno waren er wat problemen (daar weet ik ook alles van). Echter over de Dos had ik nog niets gehoord
|
|
|
¦Tim¦
Berichten: 740
|
[edit] on topic graag [/edit]
|
|
|
TAB
Geen avatar
Berichten: 3
|
DOS is van 2009, Die L E ,zit gewoon met teveel en te wijd uit elkaar frontlines vast ; Dat hij gewoon weer gaat starten in de powerzone op je life line.
Dus een 5e line doorlussen op je life line is misschien de oplossing er zit wel een lusje gemonteerd in het midden van de L E .
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
DOS is van 2009, Die L E ,zit gewoon met teveel en te wijd uit elkaar frontlines vast ; Dat hij gewoon weer gaat starten in de powerzone op je life line.
Dus een 5e line doorlussen op je life line is misschien de oplossing er zit wel een lusje gemonteerd in het midden van de L E .
Een 5th lijn toevoegen hoeft in principe helemaal niet, daar was het f-one ook te doen met de Bandit in de eerste plaats. f-one had de 5th lijn als safety al heel lang omarmt, maar is er vanaf gestapt toen ze de EVO bridle hadden ontwikkeld. Er is vast iets aan de hand. Heb je alles wel goed nagekeken? Zoals ik al zei, de kite gaat alleen maar spinnen als er op een van de stuurlijnen spanning zou staan. Maar bij het trekken van de safety zouden beide stuurlijnen slap moeten gaan. Dan blijft een ongelijke lengte van de voorlijnen over, dan spint de kite ook met losse stuurlijnen
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
DOS is van 2009, Die L E ,zit gewoon met teveel en te wijd uit elkaar frontlines vast ; Dat hij gewoon weer gaat starten in de powerzone op je life line.
Dus een 5e line doorlussen op je life line is misschien de oplossing er zit wel een lusje gemonteerd in het midden van de L E .
5e lijn is ook niet heilig. Bij onder je kite doorspringen kan je gewoon pech hebben. Is meer n kwestie van tijdig terugsturen. Ook mn Naish kites kunnen dan wel eens raar doen. Zoals inverteren. Het blijven lijnen en ze kunnen soms raar om de kite slaan. Ik hoop dat je vertrouwen blijft houden in je kite. Dat is belangrijk.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik hoop dat je vertrouwen blijft houden in je kite. Dat is belangrijk. Ben het volledig eens met je verhaal over de 5th lijn. Aan alles zit een grens! Echter vertrouwen in zijn materiaal is TAB nu een beetje kwijt vermoed ik
|
|
|
[Pepper]
Berichten: 1015
|
Paar weken geleden iemand op Mirns met een vergelijkbaar probleem. Hij had de Dos 10 net nieuw en wilde de herstart even proberen. Eerste keer ging goed, tweede keer begon de kite als een idioot te tollen. Safety getrokken en vervolgens een uur aan het punniken om alle lijnen weer in het gareel te krijgen. Oorzaak was toen ook niet echt duidelijk.....
|
|
|
Sherida
Berichten: 268
|
wat is er mis met eerdere series? Bij de Uno waren er wat problemen (daar weet ik ook alles van). Echter over de Dos had ik nog niets gehoord Bij de eerste lichting van de Bandit Dos was de safety-lijn (of depowerkoord, een van beide weet niet precies meer) te kort..
|
|
|
milamber
Berichten: 354
|
Haakte vanmiddag per ongeluk uit en hielt hem niet Nergens last van gehad met de Dos 9m. Ding lazert naar beneden inhaken herstarten en doorrammen. Je springt er wel makkelijker onderdoor als bij de uno, die was iets stabieler maar in de Dos zit echt meer lift!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
wat is er mis met eerdere series? Bij de Uno waren er wat problemen (daar weet ik ook alles van). Echter over de Dos had ik nog niets gehoord Bij de eerste lichting van de Bandit Dos was de safety-lijn (of depowerkoord, een van beide weet niet precies meer) te kort.. Thanks voor de info Sherida Dat zou idd. weleens het gevolg kunnen zijn van het ongecontroleerd gaan tollen. Mijn kites zijn van October en November 2008 volgens de kaartjes die eraan zaten. Eerlijk gezegd de safety nog niet getest....
|
|
|
TtHoM@s
Berichten: 1558
|
al koop je een kite van 6000 euro in 2030 het blijft een grot stuk doek die je aan 4 lijntjes moet bedienen dat kite's gaan tollen, draaien, loopen zul je altijd houden
Vaak is het een fout van de bestuurder, het is vaak gewoon een stukje ervaring
Zelf doe ik me leach altijd aan me chikkenloop, en dit levert tot 35 knopen geen probleemen op Neem de gemiddelde Bow/Sle/Delta shape die is in 2 seconden door het windvenster in die 2 seconden levert die niet zoveel kracht dat je door de lucht vliegt (omdat die redelijk gedepowerd is) en na die 2 seconden is het ook over ja hij houd kracht, maar je gaat er niet meer achter aan
van al die safety systeemen gaat die aleen maar spinne, draaien, loopen niet meer herstardbaar enz
|
|
|
posty
Berichten: 2454
|
maar juist voor de mensen zonder of weinig ervaring is de safety zo belangrijk.
als je op een gegeven moment heel goed bent dan heb je er idd veel minder last van...
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Ik deel deze ervaring:
1ste keer was ik met mijn 9m2 op IJmuiden en er stond minimaale wind. Ik probeerde over de branding te springen maar had te weinig power en vervolgens werd ik door de golf onder de kite door geslagen. Gevolg was dat de kite met slappe lijnen uit de lucht kwam vallen. De kite viel op de LE, in het water/branding, en met de dak van de kite naar mij toe. Een golf en een kleine windvlaag brachten weer spanning op de lijn maar er kwam zoveel druk op te staan dat de kite direct inverte. Ik was bijna bij de kant en was van plan om de kite heel te houden dus had mijn safety getrokken. Nu had ik precies dezelfde reactie als hierboven omschreven. De kite loopte steeds linksom. Hij crashte op het water en ging weer herstarten om vervolgens weer te crashen enz.enz. Gelukkig weinig wind en een mede kiter kon de kite ff aanpakken.
2de keer: de stuurlijn was achter een van de pully's blijven haken maar als je zelf door hebt dat dit gebeurd kun je het makkelijk en snel zelf oplossen.
Oplossing: Ik heb geen idee.. Ik ben geneigd om te zeggen dat de safety niet werkt als de kite binnenstebuiten keert. Hij blijft dan herstarten en de druk gaat er niet van af.. Dit is waarschijnlijk te verwijten aan het zelf herstart systeem van de DOS.
Zoals Cruijf al zei: elk voordeel heeft z'n nadeel.
|
|
|
DaRe
Berichten: 125
|
Ok hier een flinke ervaringsdeskundigde :-( Ik heb in November een serie bandit dos gekocht en heb daar ongeveer 30 sessies mee gevaren in Zuid Afrika. Ik was enthousiast spins en rolls aan het maken en soms stuur je de kite over je heen en niet meer terug. Het effect, de kite valt uit de luft en tuimelt om. Een paar keer steeg de Bandit Dos vanzelf wer op uit het water maar dan inverted. Andere malen zat er een lijn om de kite. Eigenlijk is de kans groter dat het mis gaat als de lijnen slap hangen dan dat het goed gaat.
Vaak de safety getrokken en probeer daarna niet meer je kite te launchen!!!! Grote kans dat er weer een lijn verkeerd zit. Zwemmen en op het strand alles nalopen. Ik heb dus wel een relaunch op het water gedaan en de kite ging ENORM lopen. Na ongeveer 2 minuten full speed door het water getrokken te zijn kwam de kant op me. Kite helemaal gereleased en gelukkig opgevangen door een kijker aan de kant
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Hmm, heb ook al flink wat sessies erop zitten, maar zovaak in de problemen ben ik niet gekomen.
Dat loopen bij het relaunchen heeft waarschijnlijk te maken wat hier hierboven beschreef over een voorlijn om het wartel geslagen.
|
|
|
drifter
Berichten: 1757
|
is het ergens te zien, wartel bridle enz,
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Wartel: Bridle: ( helaas een gedeelte van de bridle, maar je ziet dat hij een enorm stuk door de katrol kan schuiven zodat de kite drukloos wordt bij het volledig slap gaan van de stuurlijnen)
|
|
|
(HJ) MINI-ME
Berichten: 7007
|
Oke DaRe, Tab en ikku hebben dus dezelfde ervaring gehad. Zoals ik al zei ben ik geneigd om te zeggen dat de safety niet werkt als de kite uit de lucht komt vallen. Toch erg jammer dat je niet 100% kunt vertrouwen op je safety.
En denk dat het volgende gebeurd:
De kite is dus, om wat voor reden dan ook, uit de lucht komen vallen en is binnenste buiten gedraaid. De stuurlijnen lopen nu boven de wartel en onder de powerlijnen door. De 5thline zit onder de wartel en doet zijn werk wel maar omdat de stuurlijnen onder de powerlijne door loopt kan de spanning niet van de lijnen.
Mijn verontschuldiging voor mijn teken talent maar hoop dat het duidelijk wordt wat ik bedoel.
|
|
|
jorden
Berichten: 70
|
als me kite na het springen uit de lucht valt, heb ik 9 van de 10 keer een backstall ( niet dat het al 10 keer is voorgekomen.. ) maar dan kan het toch makkelijk voorkomen dan dat toutje om je wartel heenslaat als je kite in een keer wind pakt? dus heeft het niets met je safety te maken. dus volgens mij moet je gewoon tijdig terug sturen.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
MINI-ME: de nieuwe Herman Brood oke, weer ff serieus. Zoals jij het tekent zou de safety gewoon moeten werken. Het loopt wat stroefer, maar het moet werken. Wat ook kan gebeuren is dat bij het "los" trekken van de stuurlijnen wanneer je de safety trekt de een minder snel loskomt als de ander. Gevolg: spinnen. Echter dit mag niet gebeuren. @ Jorden: bij de meeste kites is dit de beste optie. Echter de Bandit is zo stabiel dat dit eigenlijk tot het verleden behoorde. Mijn mening blijft dat er aan elk systeem grenzen zitten, hoe goed het ook werkt. De ideale kite en veiligheidssysteem zijn er nog niet. Dit komt wel dicht in de buurt. En vergeet ook niet dat er nog diverse kites worden verkocht zonder uberhaupt een werkende safety
|
|
|
joop
Berichten: 113
|
Heb ik ook gehad. Mijn chickenloop schoot per ongeluk uit mijn harnashaak. De kite releasde dus.
Tijdens het losschieten stond er gewoon druk op alle lijnen (het was dus geen situatie dat ik onder de kite doorsprong o.i.d.)
Toch ging het releasen niet goed. Er bleef druk op de kite staan en deze inverte. Pas toen ik een aantal keer aan de safetyline trok depowerde de kite compleet en was daarna te herstarten.
Op een of andere manier schiet, onder sommige onstandigheden, de bar dus niet ver genoeg tijdens het releasen. Ik had een aantal rotaties gemaakt voordat er gereleased werd. Waarschijnlijk schoot de bar dus niet ver genoeg door omdat de safetyline een paar keer om de powerline gedraaid was (of iemand moet een betere reden weten).
In ieder geval een ongewenste situatie! Ik had echt niet belachelijk veel rotaties een kant op gemaakt. Dit heeft niks te maken met 'aan elk safetysysteem zit eeen limiet' maaar gewoon met een niet goed werkend systeem.
Iemand ideeeen voor een oplossing voor deze potentiele gevaarlijke situatie?
Groet Joop
|
|
|
remco81
Geen avatar
Berichten: 276
Logs: 0 | 4 uur
|
misschien een gekke gedachte maar is er iemand die al contact hierover heeft gehad met een importeur of teamrider? Want als ik in sommige bladen lees hoe ze tot de productie van een kite komen hoeveel prototypes er worden gemaakt en hoeveel er getest woord. Komt dit dan niet aan de oorde tuurlijk elk systeem heeft wel wat maar ik vind voor dat geld deze veiligheid. Moet er niet aan denken om met een spinnende kite de kant van schellinkhout op te zoeken . Waarom ik dit schrijf is zit ook aan een bandit dos te denken maar die gedachte is nu in twijfel
|
|
|