0031 Cumbuco Revisited

bikiniisuit
Gast
November 16, 2009, 00:18:05
edit2Rapporteer  
0031 Cumbuco Revisited

Ik schrijf dit vooral voor meiden. Ik weet dat meiden dit forum lezen maar nooit posten. Cumbuco is enorm veranderd. Daarom is t zinvol om opnieuw een review te schrijven.

Voor de ticket heb ik E 950 betaald (vorig jaar 850). Duitsers vliegen vanaf Frankfurt voor E 550. Er is een Italiaanse maatschappij die retourtjs verkoopt voor 400 vanaf milaan rechtstreeks naar Fortaleza. Geen wachttijd dus. Transfer van vliegveld naar de pousada was 70 Reas (vorig jaar 40/50). 1 Italiaan betaalde 1000 incl ticket, 4 sterrenhotel (1 wk), incl stalling v gear op t strand. Ben geen fan van all inclusive omdat die hotels onpersoonlijk zijn.

Alle pousadas in Cumbuco zijn goed. In okt betaal je ong 80 Reas/dag tenzij je een deal sluit voor een langere periode. In nov is dat 95 Reas/dag. In nov zijn alle pousadas volgeboekt, je kunt beter vooruit boeken dan wanneer je daar bent. T is gewoon volgeboekt en je hebt dan pech. Veel gasten besluiten om kamers te delen. De koers vd Reas is nu 2.55. Als meid kun je zonder zorgen gewoon je ticket en een pousada boeken. Het is er absoluut veilig en ik heb geen rare verhalen gehoord. Je vindt er snel aansluiting met andere singles. Ben je bangig uitgevallen en snel onder de indruk v indianen verhalen tja dan kun je natuurlijk met zon groepsreis gaan en je laten opsluiten in een resort met heeeel veel “gezellige” meiden.

Een auto huren is duur. Een personen auto is 65 R/dag. Als je een trip wilt maken dan zoek je reisgenoten uit je pousada, de autokosten zijn dan snel gedeeld. Buggy huren is nog duurder en niet nodig. Landrover is ong 200 R/dag en als je met zn 4/6 gaat nog te doen voor een lange trip.

Er is veel nwe horeca gekomen. 0031 blijft nr 1 op mijn lijst.  Simpelweg omdat ik daar na het eten de volgende dag geen buikkrampen of diarree krijg (ze houden rekening met t water dat ze gebruiken ook voor salades) en het eten is perfect (ong 25 R).  Er is een nwe populaire eettent die een open keuken heeft en je eet daar onder een kastanjeboom. Het is daar altijd bomvol en je kunt r lekkr eten (kosten ong E 35 R ex drank). Echter de volgende dag had ik toch weer last van krampen in mijn buik. Heb 2 wkn lang gezocht naar de nwe cappucino tent en ben verwezen naar echt alle hoeken v Cumbuco. Blijkt dat ding gewoon tegenover het internet cafe op de hoek vh plein te zitten. Je loopt t dus zo voorbij. Deze tent: beans en … is ook van 0031 en werkelijkwaar FANTASTISCH*. De cappucino en koffieverkeerd zijn zooo lekker, de broodjes en lekkernijen gewoonweg beestachtig. Lekkere lounch muziek en naar de plee gaan is gewoon 1 happening. Het dak vd plee houdt op 2/3 op en dan valt er daglicht tegen de muur waar kleine plantjes groeien. Als t regent, valt t mooi dromerig naar beneden. Ik heb 4 uur lang cappucino gedronken en tis heerlijk om naar mensen te loeren. Overal liggen glossys (helaas ook de “Linda” uugh) en je mag er onbeperkt hangen.  Voor 7 Reas eet je r je buik vol. Vanuit deze cappucino tent heb je perfect uitzicht op de apotheek. Ik zag er bijna alleen kerels iets kopen of afhalen. Komt dat door kite ongelukjes of heeft het uitbundige sexleven van Fortaleza zn tol (..mmm nr 1 verkochte artikeltjes: middeltjes tegen soa?).  Er zijn nog 2 restaurantjes die de moeite waard zijn. Allereerst Sergio aan t pleintje, tegenover het betonnen voetbalveld. Grote sandwich kip e.a. kost 4 R en een fles water 1 R.  Als je richting pousada 0031 gaat heb je aan de linkerkant pal naast de kerk een naamloze cafetaria. Mama en papa koken daar voor 4 Reas een warme hap vlees, vis, rijst of pasta met stukjes tomaat.  Leukste zijn de zeer jonge kelnertjes (9 jr) die vliegensvlug alles neerzetten. Als achtergrond heb je het kerkkoor dat fascinerend hard en vals aan het zingen is.  Als je bij de supermarkt boodschappen doet wordt er op 2 manieren afgerekend: bij de locals wordt het bedrag gefluisterd. Bij de niet locals wordt het rekenmachientje of het scan apparaat erbij gehaald. Zo n rot fles water kost 2,6 R. Dat is meer dan in NL.

Kitespots voor beginners: ga om 6 uur in de ochtend naar Guipe lagoon, want dan kun je makkelijk tot 10 uur je waterstart oefenen. Na 10 is t druk.  Tijd dan om te wachten tot t laagtij is en hetzelfde weer te proberen in de zee. De buggyrit naar de lagune kost max 20 R voor 1 persoon (ze proberen je af te zetten voor 30 R). Bij > 1 persoon is de buggyrit naar de lagune 30 R. Vorig jaar kostte een buggyrit 10 max 20 R. Ook de lagune in Tabuba (=dorpje naast Cumbuco) is geschikt voor beginners vanaf 6 uur in de morgen. Daar kun je maximaal met zn 7 kiten.  Vanaf 10 uur is t daar ook druk.  Vorig jaar liet ik mij vertellen dat het in Cumbuco pas na 10 uur gaat waaien, dat was dus gelul. Je kunt gewoon heel vroeg uit kiten gaan. Ook Ilho do Guijiuru is een beginners spot echter alleen tussen 6 en pakweg 9 uur. De wind is dan redelijk stabiel en niet zo hard. Na 9 uur gaat de wind keihard los + gusty. Rest vd dag heb je daar als beginner niet veel te zoeken. Die hoogspanningsdraden blijven link, ben r bijna tegenaan geknald, snap niet dat ze daar nix aan doen. De pousadas aan de lagune waren in nov, 2 weken vooruit volgeboekt. De marketing machine en de vid van Jeremie Thronet werpen hun vruchten af. Ik heb van veel mensen gehoord dat ze dr volgend jaar weer heen gaan.  De beste maanden om Brazil te bezoeken zijn okt-dec. November is de beste en duurste maand omdat er dan kitewedstrijden gehouden worden. Shit wat zijn die de moeite waard. Je kunt dan met alle pro kiters praten, ze in actie zien. Suzi Mai, Gisela Pulido, Angela Parel, Karolina Winkowska, Kristy Jones: ze zijn enorm inspirerend. Ik heb Gisela zien beuken op t water, zooo indrukwekkend.

Nostalgia: Meiden die ik vorig jaar ontmoet heb en vriendschap gesloten heb, bleken het afgelopen jaar hun baan in Europa opgezegd te hebben. Ze hebben gekozen om te blijven in Cumbuco. Werken in de horeca/geven les (mis ze, ben jaloers op ze).  De gemiddelde kiter die ik nu ben tegengekomen in Cumbuco is ouder, poeniger. Ik denk dat de jongeren naar verder gelegen spots trekken omdat Cumbuco echt veel te duur is.   

Dames: na elke dag kiten ben ik beginner af en nu intermediate. Watch out..

DA*moderators ik krijg geeen provisie
@LaurenS

Antwoord #1 November 16, 2009, 11:00:14
edit2Rapporteer  
Even wat kanttekeningen,

Als je op tjjd boekt(paar maandjes van te voren) betaal je tussen de 700 en 850 euro voor je ticket.
Auto huren is natuurlijk niet duur(30 euro p/d voor een personenauto vind ik niet duur)
Buikkrampen met diaree heb ik ook bij 0031 opgelopen,zie weinig verschil met andere horeca qua reinheid.Zou ook kunnen komen dat je teveel op Gauipe hebt gekite ,want dat water is echt te goor.Als je daar iets van binnekrijgt hen je zeker krampies...
Als er genoeg wind staat kan je in Cumbuco inderdaad vroeg uit de veren.Echter de wind is in de vroege uurtjes nog  aflandig dus geen optie om voor tienen het water op te gaan(geen gelul dus)....
Beste maanden blijven naar mijn idee sept/eind okt.Zelfde wind ,stuk rustiger en goedkopere tarieven.
Verder gelegen spots zijn niet goedkoper ,wij hebben de hele kustlijn afgereisd en ondervonden dat de kwaliteit van het eten en pousada's minder is en de prijzen gelijk of zelfs hoger.
Persoonlijk blijven Paracuru,Taiba en Prea voor mij de beste spots.Moeten jullie zeker checken.

Ltrz

bikiniisuit
Gast
Antwoord #2 November 16, 2009, 22:19:19
edit2Rapporteer  
Even wat kanttekeningen,
.Echter de wind is in de vroege uurtjes nog  aflandig dus geen optie om voor tienen het water op te gaan(geen gelul dus)....
Laurens het heeft (met name voor beginners) erg veel zin om al 6 uur in de Lagune te oefenen omdat je alle kanten op kunt crashen en t niet uitmaakt van welke kant de wind komt. Slimme kite leraren helpen hun studenten hier enorm mee. Ook als je verder gevorderd bent is t goed omdat je dan tricks kunt oefenen op supervlak water. Als je in Gauipe oefent hoef je ook niet die beginnershoek in maar kun je lekker in t midden oefenen. 

Veel jongens gaan inderdaad met n groep de buggy de kustlijn verkennen. Gevorderde meiden zie je meestal maar met zn 2 en meiden die beginnen blijven vaak hangen in Cumbuco. Ben jij 6 meiden in n buggy tegengekomen? (ahum dus geen kitechix of zo). Meisjes, zeker als ze alleen reizen zoeken elkaar op. In de bar, de lagune, t strand, bij de wedstrijden, ongeacht de nationaliteit. De sfeer tussen hen/mij is super, heb veel van ze geleerd, hun reizen, de manier waarop ze geld proberen te verdienen krijgen ze mijn respect.

nee laurens ik denk dat ik r (helaas) volgend jaar weer zit, net wanneer jij weer terug bent...Wink

@LaurenS

Antwoord #3 November 16, 2009, 22:29:57
edit2Rapporteer  
Ik had het niet over de lagune natuurlijk,daar kan je idd van zes tot zes op terecht,vreemde reactie.
Trouwens ,volgend jaar ga ik noodgedwongen in december,dan ben jij waarschijnlijk al weer terug  Tongue (geintje)
Kom op bikini ,hoe oud ben je.Ik probeer alleen maar heldere aanvullende info te geven.Ik ben voldoende ook beginnend vrouwvolk tegengekomen die wel het avontuur buiten cumbuco aangingen.

Nog een tip voor het slapen gaan  Wink ,de kust over langere afstand afreizen doe je niet in een buggy(dan krijg je zeker problemen,ook met de politie),maar met een 4x4 of een gewone personenauto over de verharde wegen.

Have fun and respect  ThumpsUp
bikiniisuit
Gast
Antwoord #4 November 17, 2009, 01:00:17
edit2Rapporteer  
...mmmm ik heb t gevoel dat ik r volgend jaar echt lang ga zitten  loser, weeet niet of dat goed of slecht is
Silk

Geen avatar

Antwoord #5 November 17, 2009, 13:22:34
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik ben ook net terug van 11 dagen Cumbuco. Eerste keer voor mij om te kiten, daarvoor al dikwijls op vakantie geweest aan de Braziliaanse kusten dus wat dat betreft al wel wat Brasil-ervaring. Kan me grotendeels aansluiten bij wat de topicstartster schrijft. Cumbuco zelf heel veilig daarbuiten eigenlijk ook... auto huren loont alleen als je met meerdere mensen gaat of echt verre trip. Voor de rest is taxi goedkoper dan buggy, en je moet gewoon onderhandelen over de prijs, niet agressief of kortaf, maar rustig afdingen, met een grapje en een kwinkslag, mais tranquilo, ... krijg je veel meer geregeld in Brazilie.
Buggy wel handig als je bv. onderweg wilt stoppen om te kiten, of downinder te doen. De buggy volgt dan de groep en rijdt je om de moeilijkere of gevaarlijkere stukken heen.

Over het eten wil ik even aangeven dat ik overal lekker heb gegeten en nooit problemen heb gehad, maar goed dat is persoonlijk. Ik ben zelf heel gevoelig voor deze dingen en heb in Brazilie nooit of nauwelijks last. Over het algemeen is hygiene qua voedsel
in Brasil geen probleem, zelfs in de kleinste strandtentjes.

Brazilie is voor ons Europeanen allemaal wel redelijk duur geworden nu de Real op 2.6 per euro staat. Tov de 3.5 een tijd terug of de 5 een aantal jaar geleden. Wij hebben ons hotel in dollars betaald, stuurden ons de offerte in dollars,  ideaal dus met de conversie van 1.50 dus wij hebben pal aan het strand gezeten in een duurdere hotel/pousade en voor ons 100real per nacht wat anders 170-180 had geweest!

Nog even opmerken dat voor een review het beter is om plaatsnamen correct te schrijven
De lagune 4-5km downwin Cumbuco is Cauipe (uitgesproken als 'kawipee') en  de andere plek die je vermeldde is Ilha do Guajiru.

Cauipe idd vroeg opstaan, wij hebben er een keer om 5u30 al op het water gestaan. Wind is smorgens alleen niet zo constant en valt soms weg. vanaf 9u-10u trekt hij goed aan. En is de lagune ook voller. Om 11u tijd om weer terug naar zee te gaan. Er is nog een lagune in Tabuba waar je kan kiten en ook in Taiba.

Als je de mogelijkheid krijgt om een downwinder van Taiba naar Paracuru te regelen zeker doen!!! Is een van de mooiste dingen die je in de regio Cumbuco kitegewijs kan doen.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 November 17, 2009, 14:19:31
edit2Rapporteer  
Wat is het allemaal duur en druk geworden daar zeg! Tongue
Was er in 2003 voor het laatst. Toen was het helemaal niet zo veilig, zeker niet voor meisjes alleen. Dat is dus in positieve zin wel verandert.

En sowieso als buitenlanders daar met een huurauto rond gaan rijden is vragen om problemen. De politie is zo corrupt als wat dus als je aangehouden wordt vaak toch betalen.

Met een VW buggy op zand rijden (maar ook met een 4x4) is een vak apart. Heb toen een beetje les erin gehad en een enkele keer vast komen te zitten. Zou het niemand zo snel aanraden, zou het zelf ook niet weer doen.

Een ding nog: hoe is het met de wind? Toen ik er was elk moment van de dag (en nacht) kitebaar. Maar hoor de laatste tijd ook andere verhalen... Huh
Silk

Geen avatar

Antwoord #7 November 17, 2009, 19:55:42
edit2Rapporteer  
De dagen dat ik er was elke dag kunnen kiten. ..
Vanaf een uur of 9 a 10 in de morgen 15-22 knopen en dit  meestal tot 16u. Wel redelijk wat vlagerige dagen gehad.  Vroeger in de morgen redelijk wat wind maar onregelmatig, viel soms helemaal weg. Tot zonsondergang ook minder maar wel heel stabiel briesje. Ik had het gevoel dat het in de nacht af en toe ook redelijk doorwaaide. De dag dat we in Paracuru waren als piek dik over 25 knopen gehaald.

90% van de tijd met de bandit dos 10m gevaren
10% gecruised met de rhino 14m (wat een lichtweerkanon! met 10 knopen  hoogte lopen als een gek) de 7m is niet uit de tas geweest
Flupke

Antwoord #8 November 20, 2009, 17:16:53
edit2Rapporteer  
wind in overvloed.
Gisteren de 7 moeten boven halen en vandaag weer.
Ook is een buggy trip er leuk.
Voor de rest wel wat te druk voor mij. ( ben ook wat beginner)
bikiniisuit
Gast
Antwoord #9 November 21, 2009, 01:36:44
edit2Rapporteer  
geniet r van flupke, met wie ben je daar? Ben je s avonds al naar L orange geweest en heb je al pool of tafelvoetbal gespeeld in de bar ernaast. Als je verliest moet je onder de tafel kruipen = traditie. Als je naar Muda gaat doe blonde Martine de groeten + geef haar grote tip (ze herkent mij van mijn zwarte vlechtjes (was de enige daar) + klein young blood boardje). ben jaloers op je ....nog wat gehoord over pkra?  O ja, nog iets als je in 3 dgn intermediate wil worden: bel Dave (kiteleraar) hij is supergoed...
@LaurenS

Antwoord #10 November 21, 2009, 01:49:13
edit2Rapporteer  
O ja, nog iets als je in 3 dgn intermediate wil worden: bel Dave (kiteleraar) hij is supergoed...

Dave rules ,hij is echt een kitedriller.zeer gedreven engelsman. Hij kite en geeft les als de beste .Aardige gast  ThumpsUp
bikiniisuit
Gast
Antwoord #11 November 21, 2009, 01:50:51
edit2Rapporteer  
flupke, het is nooit te druk in die lagune daar. Dave heeft mij in 2 dgn geleerd hoe je een gewone turn moet maken maar ook een carved turn (dan ga je van heel side naar toe side) en meteen erachter aan ook een jump turn. Dan vaar je naar rechts trek aan t eind aan je bar en dan spring je in 1 keer andere kant op. Meteen daarna heeft ie me ook geleerd hoe je een beetje moest springen. was hartstikke bang, maar t ging toch makkelijk. en als t druk is, is t helemaal niet erg, je leert in 1 keer de verkeersregels + anticiperen. je moet wel anders crash je. ben maar 1 keer gecrashed in die drukte en de ander verontschuldigde zich. gewoon doen flupke. op zee leer je je balans te bewaren maar in de lagune leer je je techniek echt super snel.  Flupke zonder Dave zat ik nog te sukkelen, speciaal voor hem ben ik naar Brazil gegaan. Geloof me, ik ben een scheiterd en hij haalt alles uit je...
bikiniisuit
Gast
Antwoord #12 November 21, 2009, 01:51:52
edit2Rapporteer  
Laurens jij kent Dave ????? hoe komt dat
@LaurenS

Antwoord #13 November 21, 2009, 02:00:01
edit2Rapporteer  
Ik ken hem omdat hij destijds  bij wijlen Hi-Life zijn huidige vriendin les gaf drie jaar gelee.Die werd letterlijk met haar haren het water in gesleurd om les te krijgen en dat gaf de nodige lachwekkende momenten .Een zeer gedreven manneke.Zij geeft momenteel ook les,lief meissie.Ik heb ze verders vaak ontmoet bij Roel en Janneke in de pousada.0031 je weetwel
bikiniisuit
Gast
Antwoord #14 November 21, 2009, 11:08:25
edit2Rapporteer  
hi hi, hi,  loser klopt ECHT HELEMAAL. aan een vriendinnetje die vlak voor mn vertrek t kite opgegeven had (duitse leraar), geeft hij nu ook les. Ze zou t nog 1x proberen bij dave, maar wilde liever toch lekker saai gaan duiken. Nu lees ik in r @s dat ze elke dag les krijgt van hem. Dus nix duiken. Aan begin van me vakantie had ik voor t eerst (zonder leraar) een down winder gemaakt naar Gauipe en was in de buurt vd lagune in een school met kwallen beland. Ik stond letterlijk in de fik. Overal van die lekkere littekens. Heb toen me kite als helicopter gebruikt en ben als een razende van midden id zee naar t strand gestuiterd. Had daarna echt geen zin meer in downwinders. Hij heeft flink op me ingepraat en heb -met VET VEEL tegenzin- toch maar down winders gedaan. Bij mijn vertrek uit Brazil was ie verbaasd dat ik niet even back loop front loop ging oefenen....   pffffff  Roll Eyes zit ook de HELE TIJD met m te disussieren dat ik t echt niet durf. Weet je Laurens ik heb liever dat iemand me keihard aan me haren sleurt dan die mietjes die je bevestigen dat je een hopeloos geval bent  Joepie
Flupke

Antwoord #15 November 21, 2009, 23:12:26
edit2Rapporteer  
Hoi,

Muda, waar is dat? 
Kite gaat alsmaar beter en beter. Af en toe die Brazilianen in het oog houden en dan na doen.  Vandaag geleerd hoe ik kort kan draaien. Morgen wat proberen om te springen.

Dave waar zit die?

Groetjes van brazil

bikiniisuit
Gast
Antwoord #16 November 22, 2009, 00:04:33
edit2Rapporteer  
Flupke, muda zit pal naast de apotheek die in een grote winkel zit en altijd open is. Martina is blond (24), spreekt 5 talen en heeft gekke bruine kite hond. Ik weet niet of t je opgevallen is maar in Brazil gebruikt men bijna geen elektronica, mobiel, horloge. Alles relaxt. Dave kun je t beste bereiken door na 18.00 uur naar zn huis te lopen, hij woont in t centrum bij t pleintje. Als je t betonnen voetbalveld in je rug hebt en links het internet cafe op de hoek, dan ga je het straatje omhoog en bij de 1e hoek die je tegenkomt woont hij op de hoek. Iedereen kent ze. Aan de zijgevel van t huis zie je levengroot zijn naam en die van Stefania (zn vriendin) staan. Dave: 86265264 (hij neemt soms alleen s avonds op, tja Brazil he). Ik garandeer je dat ie je n loop laat doen. Doe geen moeite om snel terug te komen, tis grijs en koud hier. 
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.