Het was even knutselen, maar alles werkt nu
Inmiddels al 2 vacuüminjecties voltooid in 2 dagen, de 2e loopt nu uit te harden.
Heb het grootste dampprobleem opgelost door er een afblaasventiel tussen te zetten die de koppeling tussen de tank en de pomp verbreekt als de pomp uit staat.
Helaas lekt het ventieltje een heel klein beetje als hij dicht zit, had dit eerst opgelost door er een terugslag klep voor te zetten, maar daardoor verloor ik 0,2 bar onderdruk, dus laat ik hem maar wat meer pompen.
Ik heb de nieuwe olie die LeonB aanraadde al wel gehaald, maar hierdoor nog niet hoeven gebruiken.
Ook heb ik gemerkt, als ik de pomp nog extra koel m.b.v. een ventilator, dat de olie koeler blijft en dus minder snel verdampt.
Voor de productie kan ik injectie zeker aanraden i.p.v. hand layup (zoals gebruikelijk is). De materiaalkosten zijn iets hoger en het systeem iets ingewikkelder, maar het werkt ten eerste vele male schoner, omdat de hars alleen de mengbeker verlaat via de aanzuigslang. Ook ontstaan er praktisch geen luchtbellen (het product is immers al vacuum voor de hars erin komt) en is er een betere hars/vezel verhouding te krijgen.
Mijn flyboard deckje in de mal: