SnaaK
Berichten: 137
|
Heb zelf 2 barren om het op te vangen, maar 1 die verstelbaar is is natuurlijk goedkoper...
Ligt aan de kites lijkt mij. V.B.: als de 10 en kleiner het beste op een 45cm bar vliegen en de 11 en groter het beste op een 50cm, lijkt het mij fijn om 1 bar te hebben bij een setje tubes van 7/9/12 oid...
Beter is natuurlijk om de kites zo te ontwerpen dat ze allemaal het beste vliegen op 1 maat bar.
|
|
|
|
Langbeest
Berichten: 3272
|
Gebruik het ook nooit setje 9/12 voor de 7 een aparte bar
|
|
|
Michael van der Hoek
Berichten: 404
|
nog nooit gebruikt. vaar me 12 en 9 torch lekker op de breedste stand
|
|
|
Lude
Berichten: 1420
|
Als consument vind ik het belangrijk dat die functie er op zit,
maar in de praktijk verstel ik hem nooit en staat hij altijd op de de breedste stand. (set 12 en 9 m ).
Terwijl de kite in de lucht is de bar kunnen verstellen vind ik niet nodig, en lijkt me zelfs een beetje gevaarlijk.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Heb zelf 2 barren om het op te vangen, maar 1 die verstelbaar is is natuurlijk goedkoper...
Ligt aan de kites lijkt mij. V.B.: als de 10 en kleiner het beste op een 45cm bar vliegen en de 11 en groter het beste op een 50cm, lijkt het mij fijn om 1 bar te hebben bij een setje tubes van 7/9/12 oid...
Beter is natuurlijk om de kites zo te ontwerpen dat ze allemaal het beste vliegen op 1 maat bar.
1 die verstelbaar is goedkoper... Dus het is wel een argument bij de aanschaf? Ik heb normaliter een grotere 48/55 bar voor m'n 13m, dat loopt toch wel beter. Die bar ligt echter in onderdelen, dus ik vaar 'm nu op de 49cm stand van mn 42/49cm bar. 2 barren is inderdaad een prettig idee, ook als je er halverwege een sessie schade aan hebt heb je nog een backup. Gezien de prijs die je betaald tegenwoordig (€350 -450) wel een luxe. Wat betreft het ontwerpen van kites dat ze op dezelfde bar moeten kunnen vliegen - dit is ook persoonlijk, de één houd van kleine barren (één hand varen) en de ander van grote (race). Vaak kan je op je kite afstellen hoe je het wilt hebben. Daarbij komt dat een grote kite (14m+) toch wel zo ontzettend anders vliegt dan een 7m, je vaart ze meestal wel op dezelfde lijnlengte, dat het aanpassen omwille van de bar lengte wel eens negatief uit kan pakken op andere eigenschappen.
|
|
|
SnaaK
Berichten: 137
|
Zeker een argument bij aanschaf, voor mij altans. Je moet er natuurlijk wel een set kites op kunnen vliegen.
Daarnaast is het misschien een idee om voor verschillende disciplines een bar te maken:
Freestyle / freeride / wave: 43 - 53 cm Race: 48 - 58 cm
Je hebt inderdaad gelijk dat je met 1 maat bar voor de hele range niet het ideale uit de maat kan halen. Ik denk wel dat je (als kitemerk) de grootste / kleinste kites wel in de toming kan tunen zodat ze op de langste / kortste stand van de bar ideaal vliegen. Met afstel mogelijkheden voor personalizering offcourse...
|
|
|
PieterK
Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
|
Mijn eerste reactie: "wat er niet op zit kan ook niet kapot" en KISS (Keep It Simple Stupid).
Kite je niet zoveel / is je techniek niet zo goed; dan merk je het verschil waarschijnlijk niet. Kite je veel, dan investeer je meer (dus ook in meerdere barren).
Tegelijkertijd: dezelfde bar voor dezelfde range kunnen gebruiken is wel lekker. En barlengte verschillen voor persoonlijke voorkeur zijn ook prettig.
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Ik gebruik het in ieder geval niet voor de 8 en de 11.
Wel handig als de optie aanwezig is, maar houd het simpel. Hoe meer techniek in de bar hoe makkelijker het kapot gaat. Knoopjes zijn misschien iets minder charmant om te zien, maar die falen tenminste niet.
Wellicht ook een idee om een uitwisselbaar trimsysteem te hebben, zodat mensen eventueel kunnen overstappen als de behoefte er is?
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
ghehe... Ik hoor nog niemand roepen JAAAAAA doe mij die instelbare bar, ik kan niet leven zonder etc. Waar je als merk gauw angstig voor wordt is dat je minder features hebt dan je concurrent, terwijl minder features an sich ook een feature is...
Overigens slijten stuurlijnen/leaders die vast geknoopt zitten aan de bar ook behoorlijk, doordat ze telkens op dezelfde plek buigen. Zandkorreltje er in en daar ga je. Daarom zijn de leaders zwaar overgedimensioneerd (en om ze goed vast te kunnen pakken bij moeilijk herstarten en andere zaken in de "don't try this at home" categorie)
dank zo ver, blijf je meningen posten!
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
One Bar to rule them all, One Bar to find them, One Bar to bring them all and in the darkness bind them.
|
|
|
|
rocket man
Berichten: 1330
|
Ik vaar North Rebel en maak wel degelijk gebruik van variabele brete dmv omknopen, alhoewel dat een beetje lastig is omdat de floaters strak zitten en je deze eerst omhoog moett schuiven, om bij de knoop te komen. North komt met een nieuw system voor 2013, ben benieuwd. Maar dit hoef je niet on the fly te doen, omdat het aan de kite is gerelateerd. Dus verstelbaarheid van barbrete wel degelijk, ook ten opzichte van de discussie tweede bar e.d.
Tevens speel ik met de lijnsetting mbt de lengte van de stuurlijnen, hierdoor kan je een behoorlijke range creëren. Ik had ooit een RRD bar waar je de stuur lijnen aan de bar on the fly kon instellen vond ik zelf heel handig. Was dan meer bedoeld om de kite te trimmen, maar je zou dit concept kunnnen uitbouwen. Zou je alles op het water kunnen doen en hoef je dus niet terug aan wal, kite landen, omknopen, kite starten en weer terug op het water.
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
Berichten: 1175
|
Kijk als je besluit om een nieuwe set te kopen zou ik zeggen
- een 10m - kleine maat - + 1 bar die verstelbaar is (want de kleine vaar je toch minder vaak, dus zo vaak omknopen hoef je niet)
In mijn situatie had ik al een 10m (+ brede, niet verstelbare bar) Ik kocht er een 6m bij + OR freeride verstelbare bar. Ik heb deze standaard op de kleinste stand staan dus de 42 cm)
Natuurlijk slijt je bar sneller als je 1 bar voor alle maten vaart. Maar gemiddeld bezien maakt dat allemaal niet zo gek veel uit lijkt me.
Ik zou dus als kitemerk lekker de optie blijven aanbieden. Wel ben ik het met rocket man eens dat iets ergonomischer wel fijn zou zijn. Al weet ik niet of dat mogelijk is. Ten slotte is veiligheid het belangrijkste.
Dat verkorten van stuurlijnen lijkt me erg relaxte!. Maar ik vraag me af waar je dan blijft met een overtollige 2 meter stuurlijn ;p Hoe zat dat dan precies?
|
|
|
SnaaK
Berichten: 137
|
'on the fly' verstellen zou ik niet willen, eenmaal op het water moet alles 100% goed zijn om alleen maar aan surfen / water / zon / wind / wolken / natuuuuuur te hoeven denken
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik zou het nooit gebruiken omdat ik per kite een eigen bar heb om de volgende redenen: - Slijtage - Verkoop - Mocht er iets kapot gaan heb ik een reserve bar
|
|
|
riesie
Berichten: 111
|
Bij mijn gaastra 2010 bar kan ik ook de lijnen met knoopjes in breedte verstellen, vind ik nog best een gedoe, floaters om hoog, knoopjes los krijgen, zitten soms best vast. En als je eerlijk bent wat maakt 6 cm op 45 nou echt uit?
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
veel, verstel m maar eens..
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Kan ik concluderen: > grote kite vliegen beter op een langere bar > er is wel behoefte aan meerdere barren (reserve idee maar ook langer/korter). > Als het te veel voorbereiding of gedoe is vraagt gebruikt bijna niemand het. > Als het heel makkelijk gaat en liefst nog met je kite aangeknoopt (in de lucht mag je dan zelf weten) dan is het een welkome feature > Het is een factor bij de aanschaf, maar men is zich bewust dat het daarna minder belangrijk is Zelf zou ik het wel gebruiken als het "on the fly" kan worden versteld, ik ben meestal te blij en chaotisch als ik het water op ga, zit in het begin van het blote voeten seizoen ook altijd in het water m'n voetbanden te verstellen. Uiteraard moet zo'n systeem super simpel en solide zijn, werken met een hap zand en honderden uren meegaan. Op naar de tekentafel!
|
|
|
rocket man
Berichten: 1330
|
Rudo goeie samenvatting, wist nie dat die tekentafels nog bestaan, t'is toch vandaag de dag CATIA o.d. Dit lijkt wel heul veel op m'n studie werktuigbouwkunde lon long time ago
|
|
|
KappuhH
Berichten: 3273
|
Zou het alleen gebruiken als het kan als de kite in de lucht staat, oplossing van North vind ik fantastisch.
Verder verstel ik hem alleen als er een van mn barren kapot is of ik er een vergeten ben, eigenlijk nooit dus.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ha mooie nostalgie idd! ik had een Kuhllman met zwenk arm en gietijzeren A frame, mis 'm eigenlijk wel, altijd goed om een tekening 1:1 uit te werken. Die dingen kosten hooguit €100. Zit er wel eens aan te denken om er een neer te zetten. Ik weet alleen dat ik na vijf minuten potlood al weer achter mn CAD zit.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Volgens vergeet je nog 1 argument Rudo: de leverancier!
Het is lastiger om meerdere complete bar-sets met verschillende lengtes op voorraad te houden dan one-bar-fits-all kites!
Inderdaad heb ik altijd 1 bar per kite, maar gebruik de breedte verstelling absoluut! Maar dat is weer heel erg per kite en type afhankelijk. En zoals hierboven duidelijk is te merken ook erg persoonlijk. En volgens mij moet het mogelijk zijn voor de heren kite ontwerpers om alle maten en typen vliegers op 1 bar te kunnen gebruiken.
|
|
|