|
nick1212
Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
|
Degene die afgevoerd is had voorang volgens mij. Maar dit had toch wel voorkomen kunnen worden als je kijkt naar de stand van de kite wie je gaat kruisen.
|
|
|
|
RonaldFX
Geen avatar
Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
|
Diegene met de gopro heeft voorrang maar houdt z'n kite laag om downwind te passeren. En die andere lijkt 'em niet te zien. Hopelijk is 'ie niet te ernstig gewond.
|
|
|
zwafra
Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
|
Ja degene die bovenlangs vaart had zijn kite omhoog moeten doen en die beneden langs vaart kite naar beneden ...hier deden ze net het tegenovergestelde....(pijnlijk ) Foutje.. die lijnen snijden zo door je pak heen
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Beide kitesurfers gaan hier m.i. in de fout. Op het water is er altijd 1 hoofdregel "Common sense" / Je gezonde verstand . a. Kitesurfer die upwind vaart : vaart met rechts voor, heeft in principe een voorrangskoers maar geeft door de stand van z'n vlieger ( heel laag) de tegenligger geen enkele kans om downwind te passeren. In zijn geval had ik mijn "gezonde verstand gebruikt" en was voor de ander "er downwind met m'n vlieger laag onderdoor gegaan" of had m'n vlieger met een rotgang op 12 uur gezet.......... b. Kitesurfer downwind: je kijkt vooruit en ziet de ellende aankomen : je hebt geen voorrang dus knalt je vlieger naar beneden en pakt een flinke downwindkoers ( lastig met die laaghangende vlieger van de andere) of : je ziet de ellende aankomen , kijkt achterom , is er ruimte? Downloop en de andere kant op.
Is verder gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden, gevalletje "shit happens" . Dit soort situaties maak je op drukke locaties zoals Mirns regelmatig mee en dan ga je er op ervaring , technische kwaliteiten ( meestal downwind / vlieger 10cm boven het water ) en achteraf een keertje flink schelden , volgas langs.
Wat er verder ook gebeurd: upwind passeren = vlieger omhoog / downwind passeren = vlieger laag boven het water
'tis overigens al een eerder geplaatst flimpie / onderwerp toch?
|
|
|
Vinni
Berichten: 5944
|
Hahaha Jordi
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
Berichten: 1175
|
Degene met de gopro is imo wel fout. Hij springt en lijkt daarna niet snel genoeg zijn kite omhoog te krijgen om de ander de kans te geven downwind de passeren. De vraag is hoe snel je weer voorrang mag opeisen na je sprong. Eigenlijk pas als je in staat bent om je kite hoog te houden. De kerel met de go pro lijkt dit niet snel genoeg te kunnen, dus hij had eerst stukje downwind moeten gaan. Pas als hij zijn kite weer hoog kan houden heeft hij (opnieuw) recht op voorrang.
Overigens als je denkt geen voorrang te krijgen neem dan het zekere voor het onzekere. En kijk vooral ook 1 of 2 kiters verder dan je voorganger, dan enkel naar degene die net voor en achter je vaart (dan wel van plan is om te gaan varen).
Het gebeurd mij nogal eens dat ik de kant nader, en iemand die van de kant weg wil varen wil ik voorrang geven. Echter als mijn achterligger stoicijns door blijft varen richting de kant hebt ik zelf geen enkele uitwijkmogelijkheid meer.
Hoe is het trouwens met die kerel afgelopen? Je zou zo een aantal pezen doorsnijden zeg!
|
|
|
Ron Rodeo
Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
|
Dit is dus echt gewoon lomp van allebei..met zoveel ruimte,, sjezus, jongens... de surfer met cam maakt vooraf een uitgehaakte railey (dit is al dom als er verderop, blijkbaar downwind iemand aankomt) daarom heeft hij zijn kite niet optijd omhoog.
De tegenligger moet gewoon opletten en beter (eerder) anticiperen. heeft wel geluk, vind het er wel heftig uitzien.
|
|
|
HDFrank
Berichten: 618
|
Geluk bij een ONGELUK..... Lullig, maar dat dit door twee camera's wordt vastgelegd geeft duidelijk meer perspectief..... De persoon die voorrang heeft maakt een inschatting fout...imho Na het landen lijkt zijn gezicht naar zijn beneden te gaan (terug inhaken?) hierdoor is hij te traag om nog te reageren (kite onhoog) Mooi om te lezen hoe anderen zo'n 'shit happens' zouden oplossen....Dank daarvoor..
|
|
|
Okke
Berichten: 21
|
die man zonder gopro had zelfs over de lijnen van die ander kunnen springen xD nee maaar serieus, hoe gaat het met het slachtoffer?
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
Berichten: 1175
|
Ik lees net het stukje bij ''meer weergeven'' op youtube en lees daar:
''It looked a bit nasty so the ambulance was called but in the end it was just a couple of red marks for the crashed kiter just below his knee.''
|
|
|
Karel79
Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
|
Vraag me af waarom de maker van deze video niet gewoon de heren heeft gevraagd hoe dit nou kwam. Aangezien ie (blijkbaar) wel het beeld materiaal heeft gevraagd kon dat er toch ook wel bij zou je zeggen?
Wat mij betreft is dit gewoon een kwestie van alle twee niet goed opletten en/of niet goed inschatten.
Ik had een maand of 2 geleden ook zoiets. In principe had ik voorrang maar mijn inschatting was dat ik die niet ging krijgen, dus zette ik een downwind koers in met kite laag. Volgens mij zag de tegenligger op datzelfde moment in dat hij voorrang moest (of had moeten) geven waarop ie met een sprong snel ook downwind probeerde te komen. Flabbergasted reageerde ik (te laat) door m'n kite omhoog te sturen en aan te kanten om 'm toch upwind te passeren maar dat was al te laat. Enfin, lijnen in elkaar maar gelukkig geen schade.
|
|
|
Monkh
Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
|
De Gopro drager met de Airush is fout. Als je een manoeuvre op het water uitvoert waarbij je de medewerking van een ander mag verlangen moet het zijn koers en snelheid zodanig regelen dat andere niet hun koers en snelheid plotseling en in sterke mate moeten wijzigen. Dus als je springt of wat dan ook heb je (even) geen voorrang (behalve op de slufter ) Dit staat in de algemene beginselen van de voorrangsregels in het BPR
|
|
|
TIASOF
Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
|
Heb deze eerder voorbij zien komen, was ook gevalletje van niet zien wat er aan vooraf ging. kiter maakte een sprong en kwam hierdoor anders uit dan verwacht. hierdoor de ander niet meer kunnen ontwijken. waren ook bekende van elkaar. volgens mij was het zoiets, maar zal even kijken of ik hem nog kan vinden. {edit} hier het linkje, even wat naar beneden scrollen dan kan je het verhaal lezen. http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=43695.msg624030#msg624030
|
|
|
jantjuuh
Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
|
Na het doen van je truukje verlies je natuurlijk alle voorrang... Die gast met de Airrush was vol downwind aan het sturen en die gast die wordt aangevaren doet dat ook nog even op het laatst.... Gevalletje ongeluk zit een klein hoekje
|
|
|
|
bredo
Berichten: 594
|
wel mooie backloop...
|
|
|
Tim_GTS5
Berichten: 2818
|
Ja degene die bovenlangs vaart had zijn kite omhoog moeten doen en die beneden langs vaart kite naar beneden ...hier deden ze net het tegenovergestelde....(pijnlijk ) Foutje.. die lijnen snijden zo door je pak heen Welk pak hij heb een shorty aan Degene die een trick doet is verantwoordelijk voor de veiligheid van een ander downwind van hem punt uit.
|
|
|
Yoram
Berichten: 1217
|
Totaal onnodig dit, met goed zeemanschap was dit te voorkomen, wie er ook voorrang had. Maar goed, ze handelen allebei zo dat je het wel op die crash aan laat komen.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Allemaal captain hindsights hier
|
|
|
bramvk
Berichten: 118
|
Gewoon afstand houden. bij nadering....kiter upwind tov de ander oploeven bij nadering maar sowieso moet de kiter downwind tov de ander afvallen....dan ontstaat de afstand/ruimte....en de ruimte voor de kites laag en hoog. Bij voorkeur lijnlengte ruimte creëren downwind. Voor een na de tricks.
|
|
|
SnaaK
Berichten: 137
|
Allemaal captain hindsights hier inderdaad zeg
|
|
|
|