Komt er dus op neer dat de stuurlijnen in de meeste gevallen zullen krimpen en de kite dus meer getrimd dient te worden voor de goede afstelling.
Verder is natuurlijk interessant of dit krimpen bij eenmaal veelvuldig gebruikte lijnen een keer stopt, of dat dit een blijvend effect is. Logisch redenerend zullen vooral nieuwe lijnen meer krimpen dan gebruikte. Bij mijn bar bijvoorbeeld slijten de stuurlijnen het meest direct op het uiteinde van de bar, dat stukje (dik 4mm dynema) van ongeveer 40cm vervang ik wel eens, hierdoor is het krimpverhaal vervolgens weer geneutraliseerd.
Maar zoals we kunnen lezen heeft dit ook effect op de bridles, nu heb ik nog een 8m Flexifoil ID liggen die echt niet lekker meer vaart. De wintips ogen afwijkend en de vaareigenschappen zijn slecht te noemen. Zit nu dan ook het idee dat dit komt door de gekrompen bridle lijnen. Ik ga ze eens meewassen met een handwasprogramma in een waszakje, erg benieuwd of dit enigszins gaat helpen.
Toch weer een voordeel van een C-kite die door het ontbreken van een bridle minder vatbaar is voor krimp, uitgaande dat dit daadwerkelijk de oorzaak is van de afgenomen vliegeigenschappen van mijn 8m kite.