KiteDemon
Berichten: 6806
|
Zeker oppassen geblazen!! Dit gaat op voor elke bow/SLE BTW. Stuurlijn is niet geschikt om een safetyleash aan te bevestigen voor depower! Afgelopen vrijdag in extreem harde en vlagerige wind gevaren, en 0.0 inversie of wat er maar ook op lijkt. Ik vaar met een stopper om de depower te beperken, en de kite dus niet te gedepowerd kan worden. Meer depower heeft trouwens weinig nut meer, maar alles ruim onder kontrole.
|
|
|
Maurits
Berichten: 1008
|
Dat is 1 ding waar ze niet echt over nagedacht hebben. Vind het gewoon slecht en onveilig.
|
|
|
slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
Vertaalde versie.
Eerst wil ik even ophelderen dat ik: - 2 Waroos hebt. - Ik geloof dat dit de meest vette kites zijn die ik bezit. - In 1 sessie met de Waroo 9 ik dingen durfde die ik met andere kites niet durfde.
Dus ik ben geen BEST basher, meer het tegenovergestelde zeker doordat ik andere kiters overhaalt om ook een Waroo aan te schaffen.
Er zijn meerdere verhalen op de officiele BEST site over de problemen met de safety wanneer die geactiveerd moet worden bv met de OSH (Oh shit Handle), al de verhalen gaan over dat de kite enorm loopt voordat hij eindelijk op het water valt. (OSH zitten op de stuurlijnen.)
Dus ik dacht bij mezelf dat ga ik eens uittesten. Dit is wat ik meemaakte (Condities: gusty 20knots met een nieuwe Waroo9m (pre-modded).
Test 1- Als je 1 van de OSH vastgrijpt en de bar los laat maar wel nog ingehaakt. -> De kite slaat niet open als een vlag zoals verwacht, het zorgt er alleen maar voor dat de Waroo hard rond tolt in de ene of andere richting. Ik probeerde het verschillende keren en elke keer gebeurde dit.
Test 2 - Greep 1 van de OSH en activeerde de chickenloop. -> De Waroo ging als een idioot loopen, dit bleef doorgaan voor wel 5 minuten, lijnen en brids raakte verstrikt en ik werd echt bang totdat ik besloot om alles los te laten, totdat hij stukken verder uiteindelijk crashde (per ongeluk?). -> ZEER ZEER ENG. Deze test deed ik dus niet over!
Conclusie: De enige security die je kan vertrouwen is de 100% depower, als je kite is afgestelt op 100%depower,dit werkt goedl, en de druk op de chickenloop is zeer laagl. Als er iets gebeurt, ga dan niet voor de OSH, die zijn moeilijk te bereiken en totaal niet efficient. het rotte hiervan is dat wanneer je je OSH niet in nood gebruikt je je kite kwijtraakt en nog erger hij een gevaar voor andere kiters wordt.
|
|
|
VincentC
Berichten: 2608
|
Ik heb zelf de 7 en 12, en wanneer ik echt in de shit kom laat je de kite gewoon met de LE op het water vallen, trekt een stuk aan de OSR, kite heeft geen power, kan hem zo naar je toe trekken om vervolgens naar de kant te zwemmen/lopen.
|
|
|
adrenalin
Berichten: 897
|
dus volgens jullie kun je die polsleash beter weglaten, en als je in de problemen komt:
1. waroo laten crashen met de LE op het water 2. waroo binnenhalen (door je bar op te rollen) aan een stuurlijn 3. naar de kant gaan
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
Behoorlijk heftig eigenlijk. Reactie van Best (sq...nogwat) is dat je de OSH pas mag gebruiken als de kite compleet gedepowered in de hoek van het venster staat....Dúh, hoeveel kans is dan nog op een 'oh shit'-situatie? Het is een safety!!! die moet werken als je, na een vaute landing achter je kite aangaat richting dijk/strand/pier/motorboot zeker als je zoals Kdemon een stopper monteert, is het toch 'vervelend' als de overgebleven safety niet werkt...
Ik heb overigens niets met Best, ook geen reden om te bashen.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
geen hekel aan Best maar eeuhh: waarom heb je eigenlijk een OSH nodig als je kite compleet gedepowered in de hoek staat?
|
|
|
FRans qxl
Berichten: 90
|
Zeker oppassen geblazen!! Dit gaat op voor elke bow/SLE BTW. Stuurlijn is niet geschikt om een safetyleash aan te bevestigen voor depower! Afgelopen vrijdag in extreem harde en vlagerige wind gevaren, en 0.0 inversie of wat er maar ook op lijkt. Ik vaar met een stopper om de depower te beperken, en de kite dus niet te gedepowerd kan worden. Meer depower heeft trouwens weinig nut meer, maar alles ruim onder kontrole.
Zeg Kite Demon, * Welke diameter tubing heb je over je depowerkoord ??. (Bij mijn Waroo bar is een poly urethaan tubing van 10/6 mm te groot voor het gat in de bar en in een 8/5 mm tubing, past het depowerkoord niet ). * Waar heb je jou tubing gekocht ??. * Hoe heb je het depowerkoord door de tubing gekregen ??. Alvast bedankt voor het beantwoorden van de bovenstaande vragen. Frans
|
|
|
5de lijn
Gast
|
Mijn 100% safety werkt beter, ik weet niet of jullie er al van gehoord hebben ? (grinnik_kitesmiley) Ik heb een safety systeem met 5de lijn, je trekt aan een lusje en alle power is gelijk uit je kite. Kijk dat is pas veilig. Volgend jaar vaart iedereen weer C, let maar op. Kom je echt niet meer van je waroo af
|
|
|
Joris
Berichten: 1631
|
nou stoer hoor meneer 5de lijn.
|
|
|
Emiel
Berichten: 3004
|
next time zal ik de safety van de assault eens testen
|
|
|
zwafra
Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
|
Ik heb ook een tubing over mijn depower koord gedaan ,omdat deze zo snel doorslijt ,de tubing die ik heb gebruikt ,heb ik gekocht in een tuincentrum bij de vijverbenodigheden ,dit soort slang wordt gebruikt voor vijver pompen ,je heb ze in verschillende maten ,neem je bar mee en zoek er een die door jou bar past , De depower lijn krijg je door de tubing door er eerst een dunner lijntje doorheen te doen ,en vervolgens vast te maken aan je depowerlijn en er dan doorheen te trekken...het is even wat werk ,maar het kost je heel wat minder versleten depowerlijns...
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Bij alle bow/SLE is de gebruikelijke "100%" depower de enige optie. Zolang er geen inversies plaats vinden dan is er niks aan de hand. Toch een inversie is een zwaar probleem in harde wind. Je kite zo snel mogelijk op het water crashen is een optie (maar geen garantie dat deze op het water blijft liggen!) De laatste optie is je kite dissen, om het vege lijf te redden!! Wel gelijk een runaway kite!! Misschien iemand die de safetyleash op een frontline al heeft geprobeerd???
@Frans; die slangen kan je bij de bouwmarkten krijgen in verschillende diameters (0,50 euro per meter) Ik heb 6 x 9 mm gebruikt, maar de nieuwere Waroo heeft een dikker koord, en daar heb je 7 x 10 mm diameter nodig. Beiden passen perfect door de bar. Vouw een stuurlijn dubbel en schuif deze door de tube. Als deze aan de andere kant van de tube eruit komt, dan knoop je het depowerkoord er met een mastworp aan vast. bevestig de stuurlijn aan een deurklink of trekhaak, en trek de tube over het depowerkoord.
Fer
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
|
Bij alle bow/SLE is de gebruikelijke "100%" depower de enige optie. Zolang er geen inversies plaats vinden dan is er niks aan de hand. Toch een inversie is een zwaar probleem in harde wind. Je kite zo snel mogelijk op het water crashen is een optie (maar geen garantie dat deze op het water blijft liggen!) De laatste optie is je kite dissen, om het vege lijf te redden!! Wel gelijk een runaway kite!! Misschien iemand die de safetyleash op een frontline al heeft geprobeerd???
@Frans; die slangen kan je bij de bouwmarkten krijgen in verschillende diameters (0,50 euro per meter) Vouw een stuurlijn dubbel en schuif deze door de tube. Als deze aan de andere kant van de tube eruit komt, dan knoop je het depowerkoord er met een mastworp aan vast. bevestig de stuurlijn aan een deurklink of trekhaak, en trek de tube over het depowerkoord.
Fer Bij de Naish Shockwave zit er een mogelijkheid om de safety aan de frontline te maken, heb dit niet gerpobeerd!! Afgelopen vrijdag met vlagen tot 38 knopen wel door mijn hoofd geschoten zo van "als het nu mis gaat, welke safety moet ik gebruiken en hoe werkt de 100% depower met 38 knopen?????" Iemand al eens geprobeerd met een Shockwave?
Arjen
Moet dit topic niet even een duidelijker onderwerp krijgen als: Oppassen geblazen met ohshit handle Waroo!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kunnen toch flinke ongelukken gebeuren als je dit niet weet.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Hey Arjen,
Ik stond in dezelfde vlagen afgelopen vrijdag en had mijn strap bijna nog helemaal op fullpower staan. Daarbij ook nog eens de stopper halverwege het depowerkoord. Alles onder controle en dikke pret. De mate van depower is ruim voldoende om veilig fun te hebben in zulke omstandigheden met deze setup. Tevens weinig kans op inverten, ondanks de extreme vlagerigheid.
Het gevaar zit hem meer in onwetendheid en onkunde van de gebruikers. 80% hier heeft geen idee hoe of wat een kite af te stellen, en wat de beperkingen of mogelijkheden van een kite zijn. Leer je materiaal kennen en begrijpen om veilig te kunnen kiten. De OSH gebruik je alleen om je kite te herstarten!!
Toch eens laten weten hoe de kite reageerd als deze op een frontline hangt. Bij Naish hadden ze waarschijnlijk al door dat de stuurlijn niet werkt bij release. Maar ook dat heeft alleen maar nut als je met een safetyleash vaart.
|
|
|
|
larssmits
Gast
|
Ik vaar met een mystic leash aan dat ringetje bij de chickenloop. Nu geen gedraaide leash ofzo na rotaties/kiteloops en wanneer je hem unhooked loslaat hoef je je kite niet uit het water te vissen maar kan op de 100% depower inhaken.
OSH zijn lekker makkelijk bij het herstarten, hoewel hij meestal op de tip land en daar blijft liggen en dan hoef je alleen maar bar aan te trekken en verder te gaan. Alleen als hij echt vol op de LE ligt heb je de OSH handles nodig, en zijn dan lekker handig
|
|
|
Wilco
Gast
|
Heb de fronline leash al getest, nadat hij spinde op de backline, dit werkte goed, iig de keer dat ik het testte... Enige veilige om te doen is idd een stopper monteren, omdat juist de inversies gevaar opleveren, en je dit met een goed afgestelde stopper (stuurlijn spanning) kan vermijden... Mocht je dan toch nog een goede safety willen, overweeg is een 5de lijn (ion maakt hier ook gebruik van)...ik ga het iig is proberen, zal waarschijnlijk ook helpen bij het relaunchen in heel weinig wind... En et klopt idd fer het is vooral onkunde, maar dit kan je de gebruikers nauwelijks verwijten als je ziet dat ze in de markt gezet worden voor beginners...
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Het wordt in de markt gezet voor beginners, omdat het hen zo veel meer gemak geeft. .....maar......de handleiding is wel wat dikker dan die van C-shapes. Iedereen die zich in deze tak van sport wil begeven zou zich wat meer moeten verdiepen in waar ze mee bezig zijn en hoe het eigenlijk allemaal werkt. Maar fabrikanten zullen in eerste instantie een kite moeten leveren die , zo uit de tas, goed staat afgesteld, zodat zelfs een debiel niets fout kan doen.
|
|
|
brutus1
Berichten: 198
|
De OSH zijn bedoeld als je kite is gecrashed en je kunt hem om wat voor reden dan ook niet herstarten en je wilt terugzwemmen (door de branding) naar de kant, dan houd je je kite aan de OSH vast en bij Cabrinha heb je een rood balletje op één frontlijn voor hetzelfde doel. Cabrinha stelt ook dat je je safety wel aan een voorlijn mag vastmaken (ringetje bij rode balletje) maar dat je bij (te) harde wind kans hebt op spinnen en dus géén 100% depower. Bij een bow moet je je dus redden met de 95% depower die je hebt over je depowerkoord en die 95% voldoet prima mits je maar niet te hoog in het bereik van de kite gaat zitten (35knp met een 12). Ik gebruik de stopperbal op mijn Switchblades al niet eens meer, het spinnen van de bar met je handen ben je zo aan gewend en als de tuning goed staat heb je zo weinig bardruk dat ik wel 6 uur achterelkaar kan varen. Kom ik in de shit, hoef ik alleen de bar maar los te laten.
|
|
|
Tony
Berichten: 110
|
Conclusion: The only active security you can fully rely on is the 100% depower assuming that the kite is trimmed to allow 100% depower, it works very very well, and pressure on chicken loop is almost null.
Denk hier even over na voordat je een stopper op je Waroo set
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Die 20 cm extra depower op de bar voegt niks meer toe aan de depower van de kite, behalve de eventuele kans op inverten. Dus gewoon op de strap tunen, en als het dan te heftig is dan is het absoluut tijd voor een kleiner maatje. De stopper is top, en je kan zelf de mate van depower bepalen.
|
|
|
thesteef
Gast
|
Ik zie eigenlijk alleen een probleem bij kites met een safety op de stuurlijn. Ik lees ook in het kiteforum verhaal niets over spinnende kites met frontline safeties.
|
|
|
Wouter
Berichten: 603
|
Bij alle bow/SLE is de gebruikelijke "100%" depower de enige optie. Zolang er geen inversies plaats vinden dan is er niks aan de hand. Toch een inversie is een zwaar probleem in harde wind.
@ Kitedemon, Das niet helemaal waar ej...... Bij mijn weten zijn er enkele bow/flat kites die wel degelijk andere opties bieden. De OceanRodeo One Heeft mneerdere setup mogelijkheden voor de frontline-leash (kite zal altijd!! zonder problemen onmiddelijk depoweren) er staat duidelijk vermeld dat de oh-shit handle op de bar enkel gebruikt moet worden als laatste redmiddel of als hulp bij self-landings etc. Dit brengt mij op 3 safeties 100% depower, frontline leash en laatste oh-shit handle voor de One kite. Ik vind overigens de reakties van Best onverantwoordelijk en niet erg behulpzaam. "eerst je kite naar rand windvenster vliegen en laag zetten, dan handle pakken en bar droppen" yeah sure...... dit klinkt echt als een situatie dat je de handle nodig hebt alle tijd! lol Anyway wees gewaarschuwd omtrent het releasen van een bow aan de achterlijnen! Grtz, Wouter
|
|
|