Psycho III waterstartprobleem

Jorro

Geen avatar

Augustus 30, 2006, 03:05:37
edit2Rapporteer  
Is er hier op dit forum iemand die met een psychoIII vaart? Ik heb sinds kort de 10m en ben nu al twee keer met een zak water naar de kant gekomen. Wat is de beste manier om hem te starten als ie met de leading edge op het water ligt?

- 1 kant een stuurlijn aantrekken, waarna ie vanzelf aan de rand van het windvenster omdraait?
 - de 2 handels van allebei de stuurlijnen aantrekken zodat ie achteruit omhoog vliegt, waarna je 1 lijn los      laat om hem te draaien?

Ik vond de manier op de bijgeleverde dvd nou niet echt relaxed, die kite helemaal plat op het water trekken en dan wachten tot de dichtsbijzijnde tip opwaait. Die 2 andere manieren lukten me trouwens ook niet, maar misschien doe ik iets fout.
Papa

Geen avatar

Antwoord #1 Augustus 30, 2006, 03:16:27
edit2Rapporteer  
miss harder oppompen...
Jappy

Antwoord #2 Augustus 30, 2006, 03:27:56
edit2Rapporteer  
miss harder oppompen...

Sinds wanneer pomp je een Flysurfer op dan?
Flyingtrunkie

Antwoord #3 Augustus 30, 2006, 03:34:15
edit2Rapporteer  
Jorro,
Ik weet niet of je het volgende fimpje wel eens gezien hebt:
http://www.flysurfer.com/Gallery/v/videos/fs_startlandung.avi.html
Ik heb sinds 2 jaar flysurfers (voodoo en extacy). Ik trek zelf altijd aan een van de stuurlijnen totdat de tip omhoog komt. Soms kan het iets langer durenvoor ie los van het water komt, vooral als ie al een tijdje in het water ligt. Er zit dan wat water in de kite, maar uiteindelijk zal ie toch wel los komen, doordat het water via de drains aan de zijkant afgevoerd wordt.
succes!
Psychotic

Antwoord #4 Augustus 30, 2006, 03:53:14
edit2Rapporteer  
psycho 3 heeft erg weinig backstall. Hierdoor is de herstart niet zo hufterproof meer als op de oudere modellen. Je moet je groene en rode leaderlijnen heel ver doortrekken (en dan bedoel ik ECHT ver), komt ie achterover van het water af. Na een meter of 5 laat je er 1 los, kite draait zich om en je bent weer in plane....
FrankP

Antwoord #5 Augustus 30, 2006, 05:54:06
edit2Rapporteer  
Hi Jorro,

Zorg dat je de leaderlijnen boven de oh-shit loops vastpakt.
Niet de oh-shit loops zelf, omdat de kite heel weinig backstall heeft moet je verder in de leaderlijnen grijpen om de kite achterwaarts te laten vliegen (re-launchen).

Dan laat je de kite zo'n 7 meter achterwaarts omhoogkomen en laat je 1 van de leaderlijnen
los, de kite spint om zijn as en vandaaruit stuur je hem naar de rand van het windvenster.
Deze manier werkt beter en sneller als het openlaten klappen van 1 tip.

Hier staat het ook nogmaals goed uitgelegd:
http://www.flysurfer.com/Downloads/227/ zie pagina 26
Jorro

Geen avatar

Antwoord #6 Augustus 30, 2006, 06:34:49
edit2Rapporteer  
Gasten, bedankt voor de tips. Ik ga vooral die tip van het achterwaarst omhoogvliegen uitproberen, want dat lijkt me de handigste manier van starten. Ik kreeg al het idee dat de psycho wat lastiger weer de lucht inging dan die kites uit de filmpjes.
Ik ging al wel wat minder zelfverzekerd het water op, met de angst ooh als ie maar niet in het water dondert, en dat is toch wel zonde bij een kite die zo relaxed springt en hoogte loopt!

Oh ja, is het normaal dat in de uiterste rand van het windvenster, met de kite in de lucht, de onderste tip weleens inklapt? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de kite zich in de eerste paar keren dat je hem gebruikt nog moet zetten of zoiets. Is dit een verschijnsel dat verdwijnt, en hoe lang moet ik er mee varen wil ie  het niet meer doen?
Joris

Antwoord #7 Augustus 30, 2006, 07:47:56
edit2Rapporteer  
Over het herstarten, ik heb de eerste paar sessies ook erg lopen klooien. Het verhaal van 1 stuurlijk intrekken gaat bij de PIII niet echt op omdat hij dan vaak half omklapt waardoor hij in een nog lastigere positie kan komen.

Het beste is inderdaad om je stuurlijnen vast te pakken daar waar ze over gaan in zeg maar de lijnen zelf, en dan te wachten tot je kite echt ruim 5 meter boven het water is, anders red ie de draai niet.(uit de manual: http://www.foilzone.com/phpbb2/download.php?id=904)

Dan nog over het inklappen van de tips: Ik had er na een aantal sessies veel meer last van dan in het begin. Het komt er op neer dat je toming nog een beetje op moet rekken, dit verschilt per kite. Kan dus goed uitkomen of gewoon slecht :Smiley

Ik had er zondag ook extreem veel last van, was gewoon niet meer normaal mee te varen. Nu heb ik de Mixertest gedaan (http://www.foilzone.com/phpbb2/viewtopic.php?t=5411) En dit scheelt al heel erg veel. Zeker in het begin moet je hier af en toe even naar kijken en als het te veel verschilt moet je ze weer even gelijk maken.

Nou dat dus ongeveer! Succes ermee!!

ps. hij is wel vet he Wink

Jorro

Geen avatar

Antwoord #8 Augustus 30, 2006, 17:37:18
edit2Rapporteer  
Die mixertest wist ik nog niet, maar vind ik ook nog niet nodig. Het kan ook wel aan de wind hebben gelegen, die nogal vlagerig was. Volgens mij is het bij die flysurfer het beste om hem altijd een beetje door het windvenster heen te bewegen. Ik had hiervoor peter lynn, maar zo stabiel als die is de psycho niet. Verder is ie wel vet, en die depower is buitengewoon.
Roon

Antwoord #9 Augustus 31, 2006, 00:52:27
edit2Rapporteer  
Dat de onderste tip omklapt heb ik ook wel eens bij mijn P2 (13m). Die heeft toch al aardig wat vlieuurtjes gemaakt. Dat omklappen gebeurt als er weinig wind staat.
Als ik dan mijn strap iets meer los gooi, is het inklappen meteen afgelopen.
Joris

Antwoord #10 Augustus 31, 2006, 01:46:39
edit2Rapporteer  
Nah bij de p3 is het echt omdat de toming niet goed is. bij mij gebeurt het ook niet aan de rand van het windvenster. heeft volgens mij ook weinig te maken met de spanning op je stuurlijnen.
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #11 Augustus 31, 2006, 02:37:36
edit2Rapporteer  
Die mixertest wist ik nog niet, maar vind ik ook nog niet nodig. Het kan ook wel aan de wind hebben gelegen, die nogal vlagerig was. Volgens mij is het bij die flysurfer het beste om hem altijd een beetje door het windvenster heen te bewegen. Ik had hiervoor peter lynn, maar zo stabiel als die is de psycho niet. Verder is ie wel vet, en die depower is buitengewoon.

Hoi Roon, die mixertest hoef je niet te doen maar ik zou het zeker wel even chekke. Ik had hetzelfde probleem met een gloednieuwe PULSE 7m. Na de mixertest te hebben gedaan vliegt ie een stuk relaxter. Vandaag mijn Pulse twee keer in het water laten storten 1 stuurlijn aan trekken en hij was (ik lieg niet ) binnen 10 seconden weer in de lucht, maar ja dat is PULSE he.

Haring High Richardt

Antwoord #12 Augustus 31, 2006, 05:14:45
edit2Rapporteer  
Citaat
(ik lieg niet ) binnen 10 seconden weer in de lucht, maar ja dat is PULSE he.

Alleen nog ff hoooooooger springen  (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley)
FrankP

Antwoord #13 September 02, 2006, 04:11:28
edit2Rapporteer  

Hoog genoeg zo, Harrie ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.