Zeilboot Trailer achter de auto...????

prokiter

September 08, 2006, 00:11:11
edit2Rapporteer  
Heyy Mensuu,

Vraagje:

Weet iemand de regels voor het vervoer van een zeilboot op trailer achter de auto.

Het gaat om een Laser zeilboot.....Geloof dat de lengte Ongeveer 4m is.

Maar mijn vraag is eigenlijk of ik met mijn normale rijbewijs achter de normale auto de boot op trailer mag vervoeren???? Huh

Greetings.....Pro kiter... (hangloose_kitesmiley)
flyingkite

Antwoord #1 September 08, 2006, 02:09:22
edit2Rapporteer  
hahah.... jij denkt t is ook met wind en aspect ratio,s dus ze zullen het wel weten ;p En dat klopt natuurlijk ook Wink Je mag met je rijbewijs B een enkel assige, ongeremde aanhanger tot 750 kg voeren. De voorwaarde is wel dat je auto een kar kan trekken van 750kg en je de trek/duw last op de kogel niet groter is als 40 kg. Kortom trailer +/- 200-300kg boot compleet 75kg.... kan makkelijk dus. Leuk man met een Kite in je laser  schater
marcelca

Antwoord #2 September 08, 2006, 14:14:54
edit2Rapporteer  
dat klopt niet helemaal wat je zegt

- een aanhangwagen mag idd ongeremd maximaal 750 kg zijn, dit betekend niet dat je dit automatisch mag trekken, op je kenteken staat het juiste gewicht vermeld wat je wel mag trekken ( bijvoorbeeld, mijn auto mag geremd 1400 kg trekken maar ongeremd maar 550 kg dus NIET 750 kg )

Met rijbewijs B mag je ook meer dan 750 kg trekken, als het ledig gewicht van de aanhanger incl. het laadvermogen van de aanhanger niet boven het ledig gewicht komt van je auto en een totaal gewicht heeft van minder dan 3500 kg

voorbeeldje :

auto weegt   1500 kg,    caravan weegt incl laadvermogen ( das dus het gewicht wat op het kenteken staat , niet het daadwerkelijk gewicht )  1400 kg, dit mag je dus gewoon met rijbewijs B trekken, je blijft ook onder de 3500 kg grens

2e voorbeeld :

auto weegt 1200 kg caravan weegt leeg 1000 kg en incl. laadvermogen 1250 kg, hier mag je dus met rijbewijs B NIET mee rijden ( ook leeg niet )

Over de kogeldruk, hoe je aan 40 kg komt weet ik niet maar ook op je kentekenbewijs staat je max kogeldruk vermeld dit ligt meestal tussen de 60 en de 75 kg, je kan het beste tegen je maximale kogeldruk zitten zo voorkom je dat de boel snel gaat slingeren, zeker een zeilboot, deze is niet zwaar, is vrij laag en heeft een hoog zwaartepunt

grtz marcel

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.