Misschien idee voorkomen van ongelukken op zee..Waterdicht hoesje voor mobiel

Vinni

Antwoord #25 Oktober 25, 2006, 00:36:19
edit2Rapporteer  
Damn.....het is echt niet te geloven!!
Sommigen begrijpen het ook echt niet en blijven eigenwijs.

Voorkomen is beter dan genezen dudes!!!

Alleen al het feit dat je de KNRM nodig denkt te hebben of middelen zoals GSM's of flares om je uit de shit te redden zegt al genoeg!!
Ga lekker op binnenwater varen als je niet eens een goede inschatting kan maken of de spot wel geschikt is voor je niveau. Als de kans bestaat dat je kan afdrijven dan ga je toch niet het water op. Als je een beetje verantwoording of meer dan 5 hersencellen in je donder hebt dan kies je toch een spot die ook safe voor je is, en waar je altijd wel weer aanspoeld als het mis gaat.

Helaas worden de stranden dit jaar overspoeld met beginnende kiters die nog lang niet rijp zijn voor zee.
Zij hebben daar totaal nog niks te zoeken. Enige safe spot is Oostvoorne met onshore of sideshore wind omdat je dan altijd wel weer aanspoeld, overal kan staan en de ruimte hebt.

Deze topic heeft echt niets met voorkomen te maken.

Als je daadwerkelijk iets wil voorkomen dan zal je je hersens moeten gebruiken.......helaas schijnt dat dit jaar voor velen net allemaal te veel te zijn. En deze figuren zijn dan ook ongeschikt om veilig en verantwoord te kunnen kiten.

Er kan ALTIJD wat mis gaan!
Sommige dingen kan je niet voorkomen, en dan zijn die kleine reddings snufjes opeens best wel handig.
KiteDemon

Antwoord #26 Oktober 25, 2006, 00:41:08
edit2Rapporteer  
wij zijn van plan om walkie-talkies te kopen ( uiteraard waterdicht ) met keelmicrofoon . Je kan dus terwijl je aan het knoeien bent rustig vragen voor hulp als het echt niet in orde komt .
Deze walkies hebben zelfs het noodkanaal van de reddingsdienst .

Het kost allemaal wel geld maar da's alvast beter dan een uur in het water te liggen in afwachting van onderkoeling en reddingsdienst ..

Bespaar je de centen en kies een spot die wel geschikt voor je is.
KiteDemon

Antwoord #27 Oktober 25, 2006, 00:59:51
edit2Rapporteer  
]

Er kan ALTIJD wat mis gaan!
Sommige dingen kan je niet voorkomen, en dan zijn die kleine reddings snufjes opeens best wel handig.

Precies!!!!
Dus dan neem je ook je voorzorgsmaatregen just in case. Ook het kiezen van de juiste spot hoort daar dus bij!!!
En er zijn aardig wat veiligheidsregeltjes die je een hoop ellende kunnen besparen als er een lijntje zou breken.
Ga er maar vanuit dat er idd altijd wel iets kan breken waarbij je je kite niet meer herstart krijgt.
Dus voor de gene die deze regels nog niet kennen..........jullie zijn niet geschikt om verantwoordt op zee te kunnen varen!!!  Die regels voorkomen dat je juist flares of een GSM of whatever nodig hebt.

Laat maar weten wat jullie allemaal over veiligheid hebben geleerd. Dan laat ik wel weten of je geschikt bent om verantwoord op zee te varen.
KiteDemon

Antwoord #28 Oktober 25, 2006, 02:41:49
edit2Rapporteer  
Hmmmmm.......zo te zien niemand die beprijpt wat ik bedoel....

Voordat ik 7 jaar geleden met kiten begon heb ik 15 jaar gewindsurft waarvan veel op zee, dus was al bekent met zee- en weerscondities.
Veel beginnende kiters hebben die ervaring en kennis dus nog niet, en dan is het zowiezo niet verstandig om het eerste jaar de zee op te gaan. Vooral als je een zeespot nog helemaal niet kent.
Zelf vaar ik regelmatig op de Slufter die ook bekent staat om de verradelijke stromingen en de dynamische condities bij de getijde wisseling.

Hier een paar vuistregeltjes die je gewoon altijd in acht dient te nemen als je op zee gaat varen.
-  Als je de spot niet kent altijd eerst bij de locals informeren over de spot.
-  Je zal minstens goed hoogte moeten kunnen lopen, je kite probleemloos uit diep water
   moeten kunnen herstarten en de kite op gevoel kunnen besturen.
- Je zal kennis en ervaring moeten hebben van alle facetten van selfresque.
- Je zal kennis moeten hebben van het weer en stromingen.
- Je zal al goede inschattingen moeten kunnen maken.
- Je zal altijd je materiaal moeten checken voordat je het water op gaat.
- Ga uiteraard nooit bij aflandige wind of alleen het water op.
- Vaar niet verder uit dan dat je op eigen kracht terug kan zwemmen (dus ook rekening
  houden met eventuele stromingen)
- En misschien wel het allerbelangerijkste.....vaar altijd samen met je maatjes waarop je altijd
  kan vertrouwen. Deze maatjes zullen ook de ervaring in huis moeten hebben anders liggen
  slachtoffer en redder in dezelfde shit te drijven.

Beginners die 0.00 zee ervaring hebben zijn echt niet in staat om een goede inschatting te maken voor henzelf, zelfs nog niet na een jaar. En toch constateer ik op de stranden en op dit forum dat er massa's naïfelingen zijn die toch denken dat ze dat wel kunnen. De feiten en posts liegen er niet om.

Dus om ontopic te blijven....vergeet de GSM, flares of whatever, maar zorg eerst dat je voldoende kennis en ervaring in huis hebt en leer eens je koppie gebruiken voordat je jezelf vol gaat hangen met de ultieme zee-survival-kit.

~Dirk~

Antwoord #29 Oktober 26, 2006, 00:35:28
edit2Rapporteer  
@Kitedemon
Jij surft vaak op de slufter dus je weet als geen ander wat de omstandigheden daar zijn.
Dan kan je me toch niet wijs maken dat je niet beseft dat als er daar iets mis gaat met je materiaal je goed in de problemen kan raken.
Je hebt zelfs naar ik meen wel eens behoorlijk ervaren kiters uit een benarde positie gehaald.
Ik begrijp daarom je kruistocht tegen de genoemde middelen niet.
Tuurlijk heb je gelijk met de punten die je noemt, die moeten als eerste inorde zijn  maar toch kan het dan nog mis gaan, zeker op de slufter in de eb stroming die er daar soms heerst. Dat kan zelfs bij zeer ervaren mensen een probleem worden tenzij je natuurlijk zorgt dat je niet op het water staat als het geen dood tij is.
Het is dan toch alleen goed om duidelijk te kunnen maken dat er een probleem is, is dat nou echt zo'n domme stelling.
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat er veel mensen op het water staan met onvoldoende kennis van opjectieve gevaren maar het zijn juist de subjectieve gevarenen die echt de problemen geven en die kunnen iedereen verrassen en daar is het mij om te doen.

Dan nog dit, ook jij bent eens op zee gaan varen met 0,00 zee ervaring, door naar ik aan neem een combinatie van gezond verstand de juiste mensen om je heen en wat geluk is er niets gebeurt en heb je de kans gekregen om de ervaring wel te krijgen. Zo is er nu ook weer een lichting die die ervaring aan het opdoen is. Voor hun getuigd het van gezond verstand dat ze zich realiseren wat er mis kan gaan en er alles aan doen om ook als het mis gaat maatregelen te nemen om in veiligheid te komen.
Maar je doet die ervaring natuurlijk niet op op een zeer moeilijke plek als de slufter dat lijkt me duidelijk. Dat is iets voor in een later stadium
KiteDemon

Antwoord #30 Oktober 26, 2006, 01:33:33
edit2Rapporteer  
Ten eerste is het besef dat er altijd iets mis kan gaan altijd bij mij aanwezig!!
Ten tweede zorg ik dat er altijd wel backup in de buurt is als het mis mocht gaan ( niks zo gezellig om met je maatjes op het water te staan) Ten derde zou ik mijzelf niet in een situatie plaatsen waarbij ik geen enkele backup meer zou hebben als het mis zou gaan. En dat laatste zou kunnen betekenen dat ik idd de beslissing zou maken om niet het water op te gaan.

Het is geen kruistocht tegen de genoemde noodmiddelen. Maar als je een beetje nadenkt weet je dat als je dergelijke noodmiddelen nodig mocht hebben, je de eerder genoemde voorzorgs- en veiligheidsmaatregels in de wind hebt geslagen.
Met gezond verstand kom je nog het verst!!

De ervaren kiters die in nood raakten hebben ook een grove fout begaan. Veel te ver uitgevaren bij lage temperaturen. Ze waren met zijn drieën en 2 kites konden niet meer worden gestart.....

Punt is dat het niet logisch is om over dergelijke noodmiddelen na te denken als je jezelf nog niet eens verdiept hebt in de veiligheidsregels die gebruik van zulke middelen juist kunnen voorkomen.

Face it.....kiteboarden is nou éénmaal een sport waar je je koppie bij moet houden, en kan je dat niet dan is dat gewoon onverantwoord, en kan je beter een andere hobby zoeken.

BTW, kiten is voor mij meer dan een hobby...het is pure passie!! Dat betekent dus dat ik mij interesseer en verdiep in alles wat er maar mee te maken heeft. En dat zouden meer moeten doen!!

Ik constateer een bepaalde onverschilligheid bij de nieuwe generatie kiters en merk ook dat zij zich ook niet echt bewust zijn van waar ze eigelijk mee bezig zijn. Dat past totaal niet bij deze sport.
~Dirk~

Antwoord #31 Oktober 26, 2006, 02:23:00
edit2Rapporteer  
Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Jou besef zou idd ook het besef van iedereen die bezig is met deze sport moeten zijn.
Ik zie de veiligheids middelen dan ook puur als laatst backup.
Juist voor die situaties waarbij we toch domme dingen hebben gedaan(wie heeft dat achteraf niet eens gedaan)of bij onvoorziene gebeurtenissen.
Maar als je zegt dat sommigen denken ontschendbaar te worden door het dragen van deze middelen dan kunnen ze ze maar beter thuis laten.
laat niemand vergeten dat als je uit een noodsituatie moet worden gered er altijd iemand daarvoor ook een zeker risico moet gaan lopen. Dat is niet iets waar je zomaar een claim op mag gaan leggen door ondoordachte dingen te gaan doen
Kondor 11

Antwoord #32 Oktober 26, 2006, 02:28:39
edit2Rapporteer  
Hier op Westkapelle is het een uitkomst, als je op de dijk staat heb je vaak al een engelse provider loser
buur@work
Gast
Antwoord #33 Oktober 26, 2006, 17:03:16
edit2Rapporteer  
Binnen kort varen er een aantal mensen met een rugzakje om, met daar in
1. flare's
2. mobiel
3. walky talky
4. gps
5. signaal baken
6. warme chocomel
7. broodje kaas.
8. een aansteker
9. eigen opblaasbootje ( zo'n 1 persoons ding van de luchtmacht)\
10. handboek van Ray Mairs (die survivalgast)
Alleen maar om gezellig een dagje te kiten..... in je eentje dan. want al je spullen zijn ook maar voor een persoon. loser

Als je een flare afsteekt dan ligt er niet direct een bootje naast je.
Als je belt dan duurt het ook vaak een tijdje voor dat de boot in de buurt is.

Als je in noot bent, ga er vanuit dat je een tijdje in het water ligt, als je een mobiel bij je hebt kan zo'n boot niet sneller varen.
Het belangrijkste is wat kitedemon al aangeeft...  
ListenToMe (bazuin_kitesmiley)JE KITEMAATJES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! die als het mis gaat even bij je komen kijken wat er moet gebeuren... een helpende hand bieden of naar de kant varen en even bellen!!

dus mensen zonder kitemaatjes... komende winter lekker in de kitekroeg van kitehigh gaan zitten en vrienden worden met andere kiters zonder maatje!
WaZuP

Antwoord #34 Oktober 26, 2006, 20:06:13
edit2Rapporteer  
ALSTUBLIEFT MENSEN LUISTER naar Fer (kitedemon)

Wat betreft kitesurfven voor mij is het ook mijn passie en alles wat fer zegt of draaid in zijn hele topic hier is gewoon de 100%harde waarheid.

HOE JE HET WENT OF KEERT KITESURVEN IS GEVAARLIJK, echter je kunt wel bijna alle gevaren uitsluiten door simpelweg je hoofd te gebruiken.

Heeft verder niet veel zin te schrijven want ik sta 100% achter Fer.

WaZuP

Antwoord #35 Oktober 26, 2006, 20:11:10
edit2Rapporteer  
Als mensen niet eens zelf kunnen zoeken op het net naar een stom ding wat aquapack heet waarmee je kunt bellen terwijl je phonbe in het housje zit en geen ruis hoort door de wind...

MOET JE EENS NAGAAN  of je de hersens wel hebt om veilig te kunnen kiten
ijbe
Gast
Antwoord #36 Oktober 26, 2006, 23:21:17
edit2Rapporteer  
Amen...
Angela KA

Antwoord #37 Oktober 27, 2006, 02:11:07
edit2Rapporteer  
In het dagelijks leven zit mijn telefoon al bijna vastgeplakt aan mijn oor.. kiten is MIJN vrijheid en dat ding gaat dus ECHT niet mee het water op! Je vaart toch nooit alleen?? Dus als er iets gebeurt is er ALTIJD iemand in de buurt die in geval van nood aan de bel kan trekken!
Het moet toch niet gekker worden!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.